Gå til innhold
Arkivverket

Sofie Johanne Nilsen Inga i Vardø


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge prøvd å finne ut hvor det ble av Sofie Johanne Nilsen Inga etter 1892. Jeg har fulgt henne fra hun var født i Vittangi 1842, giftet seg der i 1867. Fikk to barn og kom til Norge i 1870. Første fikk hun ett barn i Sørreisa, og så to barn i Lyngen, deretter ett barn i Alta og så to gutter i Vardø, den siste i 1886, samme året som hun ble enke.

Jeg finner henne som enke med fem barn i Vardø i 1891. Min lenke

Jeg finner at hun giftet seg med fisker Johan Karlsen Tiklein fra Alavieska i Finland i 1892. Min lenke

Etter dette er alle spor etter henne borte.De to eldste jentene finner jeg i 1900, men resten av familien er sporløst borte. Ikke finner jeg dem i 1900 og ikke i 1910. Kan de være flyttet tilbake til Sverige eller Finland? Noen som kan hjelpe meg å leite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Takk skal du ha Ann-Mary, men vet du hva dette egentlig betyr? Det må jo ha betydd at Isak Levi har vært til sjøs, eller tenkt seg til sjøs, men når? Han var fisker i i Vardø i 1891, men han kan kanskje ha bli innrullet etter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne protokollen får du vita kva tid han mønstra på og kva tid/kvar han mønstra av, om han var gift, bustadadresse o.l.

 

Send ein e-post hit, legg gjerne ved lenka:

 

satromso@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne protokollen får du vita kva tid han mønstra på og kva tid/kvar han mønstra av, om han var gift, bustadadresse o.l.

 

Send ein e-post hit, legg gjerne ved lenka:

 

satromso@arkivverket.no

 

Takk for tipset - da prøver jeg det!

 

mvh

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var god og rask hjelp å få på Statsarkivet i Tromsø Mariann:

 

Vi har ikke funnet Isak Levi Nilsen Inga verken i folketellingen 1900 eller 1910. Om han var gift vet vi ikke. Det som står om han i annotasjonsrulle 1868-1899 i arkivet til Tromsø sjømannskontor er svært vanskelig å lese. Men oppholdssted oppgis både til Skjervøy (i Troms) og Vardø. Så står det noe om at han er utflyttet fra Skjervøy til Finnmark, og fra 1891 regnes som fast innvåner av Finnmark.

 

1.6.1894 mønstret han på en båt som ser ut til å hete Chimæa i Vardø for tur til Arkhangelsk. Så mønstret han av i Stavanger 12.1.1895. Så mønstret han på båten Standard som lettmatros i Stavanger 14.3.1895. Her står det at turen skulle gå til "udland". Og her slutter sporene etter Isak. Det står ingenting om avmønstring.

 

Så da er det ikke godt å vite hvor det ble av denne karen??

 

Truls Songstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
På 31.8.2012 den 13.24, Truls Songstad skrev:

Det var god og rask hjelp å få på Statsarkivet i Tromsø Mariann:

 

Vi har ikke funnet Isak Levi Nilsen Inga verken i folketellingen 1900 eller 1910. Om han var gift vet vi ikke. Det som står om han i annotasjonsrulle 1868-1899 i arkivet til Tromsø sjømannskontor er svært vanskelig å lese. Men oppholdssted oppgis både til Skjervøy (i Troms) og Vardø. Så står det noe om at han er utflyttet fra Skjervøy til Finnmark, og fra 1891 regnes som fast innvåner av Finnmark.

 

1.6.1894 mønstret han på en båt som ser ut til å hete Chimæa i Vardø for tur til Arkhangelsk. Så mønstret han av i Stavanger 12.1.1895. Så mønstret han på båten Standard som lettmatros i Stavanger 14.3.1895. Her står det at turen skulle gå til "udland". Og her slutter sporene etter Isak. Det står ingenting om avmønstring.

 

Så da er det ikke godt å vite hvor det ble av denne karen??

 

Truls Songstad

Kanskje denne?

 

https://search.ancestry.com/cgi-bin/sse.dll?indiv=1&dbid=1518&h=14578969&tid=&pid=&queryId=be8161aa4104261eae1ba3acc340ddda&usePUB=true&_phsrc=ITW16306&_phstart=successSource

 

Name: Isak Nelson
Arrival Age: 27
Birth Date: abt 1869
Port of Departure: New York, New York, USA
Arrival Date: Nov 1896
Port of Arrival: Liverpool, England
Ship Name: Campania
Official Number: 102086
Search Ship Database: Search for the Campania in the 'Passenger Ships and Images' database
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.