Gå til innhold
Arkivverket

Tydehjelp Fryksände Värmland 1724


Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Ja, så ser de svenske kirkebøker gratis og jeg må dessverre igjen be om bistand til å tyde.

 

Eric Nilsson Långerud gifter seg med Helgia Ericsdotter i Fryksände, des. 1724.

Så langt har det gått bra, men kan noen tyde resten?

Helgia skal visst også ha navnet Haljainen og ha finsk opprinnelse.

 

Kilde AD Online Fryksände CI:1 (1707-1732) Bild 205/ Sid 403.

 

På forhånd takk.

post-424-0-85299900-1331986939_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Anders som gifter seg her.

D. 15 Decemb blef v?på 3 förgångne Lysningar som skiedde 29 Nov: och 6 Decemb vigde Här i Frycsände af Capp Hr. Ågreen - Anders Nillson i Långerud och Hellgia Ericsdotter ...?

 

Det som står etter Hellgia er vanskelig å få tak på, og blir uleselig mot kanten. Kan det være en fortsettelse på neste linje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står etter Hellgia er vanskelig å få tak på, og blir uleselig mot kanten. Kan det være en fortsettelse på neste linje?

 

Mange takk for at du prøvr å bistå meg , men det står intet mer.

Jeg legger ved et større bilde av kirkeboken.

post-424-0-59134500-1332026397_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Cathrin. Hva er det søker om disse 2 ? Vielsesboken var ikke så god å lese, jeg møter på de samme problemer som dere når jeg skulle tyde det.

 

Jeg tok en sjans på at Anders og Helgia blir boende på Långerud en tid og forsøkte meg på husforhørene. Og ja de ble boende på Långerud så i husforhørene kan du finne de. Husforhørene på den tid inneholdt få opplysninger i forhold til hva som etter hvert med årene kom inn i husforhørene.

 

Jeg har funnet Anders og Helgia i flg husforhør og du kan jo slå opp og se:1741-1749 A1:4 side 85, 1750-1752 A1:5 side 157, 1752-1757 A1:6a side 70 og 1757-1765 A1:7 side 40.

 

Til å begynne med står de bare oppført med navn og også barnas navn. I husforhøret 1752-1757 kommer også f.år med men ikke sted. I husforhøret 1757-1765 strykes de begge ut fra husforhøret, og antakeligvis på grunn av at de døde. Mulig du vil finne deres dødsinnføring i løpet av disse årene. De fikk flere barn, så noe info vil du absolutt finne i disse husforhørene.

 

Jeg skriver ikke ned noe av dette nå, for jeg regner med at du har moro av å se selv. Men, nå har du fått sidenumrene i de aktuelle bøkene, så det er lettere for deg å finne frem til det. Om du ikke rekker over alt du ønsker innen tiden for at dette er fritt tilgjengelig går ut, så si ifra da. Jeg fortsetter i såfall gjerne og leter for deg.

 

Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står noe mer.

.............. ved? Gransiøn, och gaf Brudgumen sin Brud i Morgongåfa 16 Lod Silfr.

 

Jeg må bare bøye meg i støvet å takke så mye for tydingen, Arild.

Gransjön stemmer, men morgengave på 16 lod sølv! Var ikke det mye?

 

Jeg skriver ikke ned noe av dette nå, for jeg regner med at du har moro av å se selv. Men, nå har du fått sidenumrene i de aktuelle bøkene, så det er lettere for deg å finne frem til det. Om du ikke rekker over alt du ønsker innen tiden for at dette er fritt tilgjengelig går ut, så si ifra da. Jeg fortsetter i såfall gjerne og leter for deg.

 

Mange takk for tilbudet Anne Lene.

"Å kjära nån så snilt av deg.

 

Jeg har holdt en del på med svenske kirkebøker, men nå begynner det å bli vanskelig å tyde alt sammen og har enda ikke funnet Anders Nilsson Långerud eller Helgia døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel Anders Nilsson i Långerud (Östmark) som døde i april 1762, 64 år gammel, se bildevedlegg. Jeg har ham i mitt arkiv født ca 1699 så alderen passer her. Hva han døde av kan jeg ikke tyde skikkelig. Kona Helg(i)a har jeg notert død ca 1760, men jeg har ikke lett i kirkebøkene skikkelig enda. Hun hadde riktignok det finske navnet Haljainen etter sin far Erik Eriksson H. Moren skal ha vært Annika Hansdatter (Valkoinen). Hennes foreldrene bodde på Gransjøen ikke altfor langt fra Långerud. Disse foreldre er også blant mine aner bakover.

 

Anders Nilsson i Långerud er nevnt i Dombøkene Fryksände som svåger til Erik Eriksson (ca 1682-1759) i Gransjön, sønn til Erik E. Haljainen og Annika H. Valkoinen.

post-15-0-46342000-1332072894_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig bra jobbet Liv (slektning), så mange takk for at du fant Anders Nilsson Långerud død.

Det står ikke noe om at han er enkemann, så det er bare å fortsette å lete.

 

Anders Nilsson Långerud og Helgia Ericsdotter Haljalainen er mine 4 x tippoldeforeldre.

Jeg startet i Östmark med denne linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finneslekter V om slekten Valkoinen, utgitt av Solør Slektshistorielag 1999, står det om Annnika Hansdotter Valkoinen f. ca.1650 g.(1) m. Erik Eriksen Haljainen død 1700 i Gransjön og hennes aner tilbake til Henrik (Heiki) Andersson Valkoinen f. ca.1590 Valkola, Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finneslekter V om slekten Valkoinen, utgitt av Solør Slektshistorielag 1999, står det om Annnika Hansdotter Valkoinen f. ca.1650 g.(1) m. Erik Eriksen Haljainen død 1700 i Gransjön og hennes aner tilbake til Henrik (Heiki) Andersson Valkoinen f. ca.1590 Valkola, Finland.

 

Så fint det har kommet hjelp her Cathrin. Moro.

 

Til Rolf Jerpseth. Er det en bok eller et hefte du henviser til ? Er dette i såfall noe som er å få kjøpt tror du og vet du i såfall hvem som selger det ? Interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et hefte med 232 sider. Vet ikke om det her kommet nytt opplag eller om heftet er utsolgt. Adressen er Solør Slektshistorielag, Postboks 152, 2261 Kirkenær. De har hjemmeside. Epost: post@solslekt.no

Mvh/ Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillater meg å sitere litt fra heftet som er lagd av Magne Ivar Mellem:

" Frykdals härads dombok Ht 1726 -11. Bröderna Erik och Johan Erikssöner i Gransjön har vid förra tinget fått 1.uppbud på 1/3 i Gransjön, som deras mor Anna Hansdotter 1717 testamenterat dem. Hennes övriga arvingar Anders Nilsson i Långerud, Per Olufsson, Erik Olofsson och Per Sigfridsson i Gransjön forsöker att hindra styvfaderen Erik Persson i Millmark och Johan mattsson i Röjdåsen. Erik Persson berättar att hans hustru på Erik Erikssons bröllop lämnat denne hälften av sin 1/3 i hemmanet, men när Annas bror Hans i S. Röjdåsen föreslagit att hon skulle ge sonen Johan den andra hälften, har Erik Persson påmint henne att hon i så fall ej skulle ha något till sin egen försörjing, varpå hon då endast gett bort hva hon lovat sonen Erik osv......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må få takke alle sammen for deres engasjement og bistand.

 

Slektene Haljainen og Valkoinen er godt dokumentert både i Norge og Sverige, så lesestoff må jeg skaffe meg.

Jeg tillater meg å legge ut lenke til et par eksempler fra internett: fennia.nu og slektsveven fra Ski slektshistorielag.

 

Igjen mange takk.

Nå skal den siste gratis timen brukes til svenske husforhör.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har fått svart deg tilbake tidligere i dag Cathrin. Jeg skal se mer på denne delen av anene mine i morgen.

 

Heftet om slekten Valkoinen er nok ikke lenger for salg. Jeg har en god del avskrifter fra dette heftet (et eller annet sted). Siden heftet kom ut er det kommet til ny forskning av denne finneslekta. Slekten Valkoinen har en stor etterslekt, og dette heftet har mange av disse med i en databaseutskrift. Så dette anbefales. Rettelser og tilføyelser har også kommet ut som artikler i Solør Slektshistorielags forenings tidsskrift, og på denne siden http://fennia.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=114&Itemid=166

 

Jeg ser jo nå etter jeg har skrevet forrige innlegg at du selv har lagt ut en link til denne artikkelen fra Fennia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.