Gå til innhold
Arkivverket

Ekteparet Jens Rudolph Dreyer og Elisabeth Westlye


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jens Rudolp Dreyer giftet seg i Domkirken i Stavanger 25.08.1809 med Elisabeth Westlye. Er der noen som har kjennskap til dette ekteparet? De er trolig begge døde før 1865. Elisabeth finner jerg i 1801 tellingen i Stavanger. Hun er da 8 år gammel.Hun bor da sammen med Ivar Giøde Westlye og står oppført som hans slægtfred datter.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f18011103&gardpostnr=281&personpostnr=1390&merk=1390#ovre"]http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=f18011103&gardpostnr=281&personpostnr=1390&merk=1390#ovre

 

 

Jeg lurer altså på opphavet til både Jens Rudolph og Elisabeth samt opplysninger om når de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg Elisabeth døpt i Domkirken, Vår Frues Sogn i Stavanger 26.07.1793. Hun var uekte barn av Ivar Giøde Westlye og Ingeborg Sørensdtr. Jeg kunne ha trengt litt hjelp til å tyde hva som står i kirkeboka vedr dåpen nederst på høyre side.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6326&idx_id=6326&uid=ny&idx_side=-36 Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070104350510.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Name: Jens Rudolph Dreyer

Gender: Male

Burial Date: 31 Oct 1865

Burial Place:

Death Date: 24 Oct 1865

Death Place: Stavanger, Rogaland, Norway

Age: 77

Birth Date: 1788

Marital Status: Unknown

 

Fant Jens R Dreyer i ft 1865 ( avdød )

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr11031857&personpostnr=2607&merk=2607

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Name: Jens Rudolph Dreyer

Gender: Male

Burial Date: 31 Oct 1865

Burial Place:

Death Date: 24 Oct 1865

Death Place: Stavanger, Rogaland, Norway

Age: 77

Birth Date: 1788

Marital Status: Unknown

 

Fant Jens R Dreyer i ft 1865 ( avdød )

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr11031857&personpostnr=2607&merk=2607

 

Mette

 

 

Takk Mette for opplysningen om dødsfallet til Jens Rudolph Dreyer. Den hadde jeg ikke fra før. Men det er merkelig at jeg ikke finner ham i 1801 telliongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen: Hr. Iwar Giøde Westlye og Ingeborg Sørensd. Deres datter er døbt Fredag 26. juni/juli? kaldet ...abeth. Baaren til daaben af provstinne Elisabeth Hr.? R. Giellebøls hustrue. Fadderne: S.T: .. provst .. R. Giellebøl, Hr. Capitaine Sigvart Arentz, Hr. ... Jacob Jørgen Kastrup, Jfr. Alida Sadolin Angel.

NB: Detter barn er avlet uden ægteskab. ... ... hand har lovet at tage? ....sning ... provst S:T: Hr. R. Giellebøl befalet? at det døbes som ægte.

 

Høyre kant: Faderen til dette barn er Captain i den Hollandsek Søe Etat.

 

Om dette er helt riktig er jeg ikke 100% sikker på, men det gir vel en ide om innholdet.

Kanskje noen andre kan rette og legge til der det trenges.

 

Jeg antar at Ivar er etterkommer etter Ivar Giøde Knudsen Westlye, kjøpmann og fattigforstander i Stavanger, død før 1743. Jeg har at denne Ivar var gift 3/4 1731 med Asseline Corneliusdt. Megeland. Han kan kanskje ha vært gift flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kan Jens R Dreyer være dansk ?

 

Jens Rudolph Dreyer

 

Event(s)

Birth: 21 Jun 1788

Kbh. Skt. Nikolai

Parents

Father: Jens Dreyer

Mother: Serine From

 

Funnet på her :

www.familysearch.org/eng/

 

 

For å søke i danske kb

www.sa.dk/ao

 

Danske ft

www.ddd.dda.dk

 

København, København (Staden), Nørre Kvarter, Nørre Kvarter, , 438, FT-1801, A5031

Serine Dreyer 36 Gift Toldbetj.s Kone

Rudolph Dreyer 12 Ugift Moder Serine D

 

Navn: Jens Dreyer Køn: M Alder: 37 Civilstand: Gift

Erhverv: Kgl. Toldbetj.

 

Kilde: FT-1801 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Snarens Kvarter Stednavn: Snarens Kvarter

Matr.nr/adresse: Matr. 125

 

København, København (Staden), Snarens Kvarter, Snarens Kvarter, Matr. 125, 586, FT-1801, A502

Jens Dreyer 37 Gift Logerende Kgl. Toldbetj.

Karen Margrethe Hedemarck 37 Enke Tienestefolk Tj. Pige

Anna Elisabeth Minke 20 Ugift Tienestefolk Tj. Pige

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Flere barn av Jens Dreyer og Serine From :

 

Hans Jacobi Dreyer

Event(s)

Birth: 19 Oct 1785 Kbh, Vor Frue

Death: bef 1790

 

Hans Jacobi Dreyer

Event(s)

Birth: 20 Aug 1790 Kbh. Skt. Nikolai

 

Se også på denne ft fra 1787

København, København (Staden), Købmager Kvarter, Pilestræde, 100, 1, FT-1787, B5770

Jens Dreyer 25 Gift Husbond Auktionsholder

Ferine Dreyer 22 Gift Hustru

Hans Jocobi Dreyer 2 Ugift Søn

Christian Schultz 27 Ugift Fuldmægtig

Anne Marie NN 23 Ugift Tjenestepige

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vielsen til Jens Dreyer og Serine From finner du her :

www.sa.dk/ao

- Kirkebøger

- Søg i Kirkebøger

- København

- Vor frue

- 1775-1812

- Oppslag 41.

- Høyre side , nr 3 fra toppen.

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en slekt From, men om Serine hører blant dem vet jeg ikke http://arkivverket.no/URN:db_read/db/40135/159/

 

 

Hjertelig takk til Berit og Mette for nye og svært interessante innlegg. Jeg var i ferd med å rote meg nordover til Hadsel i Nordland i jakten på Jens Rudolph. Dette skal jeg studere grundig i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått gjennom den informasjonen jeg fikk i går kveld av Berit og Mette. Og der var det mye nyttig og interessant informasjon. Jeg sitter bare igjen med et stort spørsmål. Og det går på hvem denne Ingeborg Sørensdtr. var som fikk datteren Elisabeth utenom ekteskap med Ivar Giøde Westlye. Jeg finner ingen i Stavanger med det navnet i 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er Jens H Dreyer fra Nordland

 

Name: Jens Hersleb Dreyer

Birth: 1788 - Nordland, Norway

Death: 1862 - Lekang, Nordland, Norway

Parents: Willatz Bing Dreyer, Anna Sophie Randulf Hersleb

Spouse: Anne Margrete

 

Har du undersøkt om der er ett skifte etter Jens Rudolph Dreyer ?

 

Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er Jens H Dreyer fra Nordland

 

Name: Jens Hersleb Dreyer

Birth: 1788 - Nordland, Norway

Death: 1862 - Lekang, Nordland, Norway

Parents: Willatz Bing Dreyer, Anna Sophie Randulf Hersleb

Spouse: Anne Margrete

 

Har du undersøkt om der er ett skifte etter Jens Rudolph Dreyer ?

 

Mette

 

 

Hei igjen Mette og takk for nytt innlegg. Jeg har sjekket de skannede skiftene, men kan ikke se at Jens Rudolp var nevnt der. Det var en Ingeborg Dreyer som det var skifte etter i 1869, men jeg kan ikke se at det hadde noen direkte forbindelse til det jeg søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell.

 

Nei det har jeg ikke. Men jeg føler meg rimelig sikker på at han var identisk med mannen mes samme navn som ble døpt i København i 1788. Alderen passer perfekt, samt at navna på barna også stemmer med de funn som er gjort i Danmark. Et annet spørsmål er jo om det til syvende og sist dreier seg om samme slekta i utgangspunktet. At Dreyer navnet i nord også stammer fra Danmark. Det er jo åpenbart knyttet opp mot presteskapet i Norge, og der var det et stort innslag av dansker på 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.