Gå til innhold
Arkivverket

Gisle-ætta i Finsland


Wainy Røhne Ommundsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Ganske ny på slektsforskning og trenger litt hjelp.

 

Jeg ser at det for noen år siden gikk en diskusjon her i forumet vedr Gisle-ætta.

 

Holder på med å finne forfedrene til Øyu Gislesson Kleveland og Ingeborg Herlaugsdatter Loland.

Foreldrene til Øyu er oppgitt som Gisle Øyusson f ca 1525 og ???Asborg Toresdatter Bjerland (Manflå)?????

Anene til Gisle igjen har jeg sporet et stykke bakover, men når det gjelder kona Asborg blir jeg forvirret. Noen steder finner jeg at hun er oppgitt som datter av Tore Gunderson Skofteland og Guron Manflå. Andre steder finner jeg oppgitt en Asborg med far Tore Tollefsen Skofteland og et tredje sted Asborg enke fra Bjerland i Bjelland. Hva er riktig???

 

Er det noen som har en oppdatert slektslinje bakover vedr kona til Gisle Øyusson - "Asborg" eller henvisning til hvor jeg kan finne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har også Gisle Øyuson Kleveland og Asborg Toresdatter i slektstreet mitt: Asborg Toresdatter - Kildene eg har brukt er Finsland bygdebok side 508, Bjelland I side 146, og informasjon fra Kristian Fjeldsgaard (eg trur fra Gisle-debatten i gamle Brukarforum).

Eg har registrert Asborg Toresdatter, født på Skofteland og død på Bjerland. Det er alt eg har på henne.

Eg har også Tore Tollefson Skofteland, lensmann i 1595, i databasen min: Tore Tollefson - Kilde her har eg Bjelland I side 23. Men eg har ikkje registrert Asborg som datter til Tore Tellefson. Det ville antagelig bare vere ein gjetning.

Dersom det kjem fram dokumentasjon som viser kven Asborg er datter til, vil eg også gjerne få det med i databasen min.

 

Eg har brukt bygdebøker som kilder. Eg veit ikkje om eg vil anbefale det. Det er sekundære kilder av varierande kvalitet. Det er ein litt lettvint måte å få mange navn inn i slektstreet sitt. Ein må vere klar over at dei fleste bygdebøker har mange feil.

 

Ein må sjøl velge kva slags kvalitetskrav ein vil stille til sitt eige slektstre. Det sikreste er å bare føre inn data der ein sjøl har kontrollert at det er solide primærkilder, etter ein har brukt snarveiene bygdebøker, Familysearch, Geni o.l. i leiteprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tre grenser også inntil dette, med Tore Tollefsen, som var en stamfar for lensmannslekta på Ågedal. Mine kilder er også mye bygdebøker på dette.

Men en kilde som kan være verdt å sjekke er vel disse "diplomene"?

http://www.dokpro.uio.no/dipl_norv/diplom_felt.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Diplomatarium_Norvegicum

 

Asbiør Enchen er i 1617 forøvrig oppgitt som eier av jord på både Bjerland, Mindrebø og Apaasæ (Åpåse). 3 huder tilsammen, så enchen var nok en rik dame etter forholdene.

Hun er oppgitt å bo på Bjerland.

 

http://www.genealogi.no/content/diplomer-1556-1661-fra-skofteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asborg nevnes i alle fall ikke i skiftet etter Tore Tollefsen Skofteland fra 29. oktober 1600, gjengitt i dokument fra 1727.

 

Det er slike kilder som kan gi beste opplysninger om slektsforhold. Jeg vil advare mot ensidig bruk av bygdebøker, spesielt i den tidsalderen det er snakk om her, men også generelt senere. FamilySearch og Geni er i beste - beste - fall godt nok som tips til å søke videre, men helt ubrukbare som kildehenvisninger.

 

Hvem er forresten den wainy som spør?

 

Per/Pål/Kari/Anne???, bosted hvor?

 

Det er litt mer interessant å være til hjelp om man vet såpass :unsure::-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finsland ble det for over 50 år siden laget et oppsett over "Finslandsætta". Det er ikke signert, men er antakelig laget av slektsgranskeren G. Stomnås. I innledningen her heter det at "Ein veit frå før at lensmann Ånen Finsland var gift med Anna Mindrebø. No veit ein at dette giftarmålet førte blått blod inn i Finslandsætta. Opplysningar om dette finn ein i ættelister som er redigert av Olav Kr. Strømme, i "Agder i segn og soge" av Magnus Breilid, i Jørgen Myrres "Hvem var hvem - -" og i norske sogebøker." Ifølge dette var Anna Mindrebø datter av Tomas Ågedal, Mindrebø, nevnt ca. 1600, gift med Asbiør, trolig fra Finsland. Tomas var sønn av Asbjør, gift med Søren Bjergeland. Denne Asbjør skulle være datter av Tore Tollefsen Skofteland, gift 3 ganger.

 

Har noen kjennskap til hvordan disse kildene vurderes i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet fra 1600, framgår det at Tore har vært gift med Gunvor og med Aasta Ormsdtr. Det har også blitt spekulert i om han først var gift med en datter av Gunder Lang. Om det, se gammel debatt nr. 14592 (i det nye debattforumet er det link til denne saken her). Dette spørsmålet tas først opp i innlegg nr. 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Takk for alle gode tips og innspill til nå. Skal også sjekke de stedene dere har henvist til. Er det andre som sitter på opplysninger mottas også disse med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.