Gå til innhold
Arkivverket
Anne-Grethe Syvertsen

Sortering av treffliste

Recommended Posts

Anne-Grethe Syvertsen

I avanserte søk kan vi velge hvordan trefflisten skal sorteres. Jeg har prøvd meg frem ved å markere ønsket sortering, men kan ikke se noe forskjell uansett hvordan jeg velger at det skal sorteres. Fint om noen kan forklare meg hva som egentlig skal skje. Mulig det bare er meg som ikke klarer å se det :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anette S. Clausen

Endringene i trefflisten vil også avhenge av hva du har søkt etter og hvilken sortering du har valgt.

Et søk etter fornavn ole og etternavn olsen, vil ikke gi deg nevneverdig endring om du velger sortering på fornavn eller etternavn, ettersom det skal være likt for alle. Hvis du derimot velger sortering på fødested, kommune, eller hendelsesdato, vil du se at sorteringen i trefflisten endres.

Ved fødested-sortering vil alle ole olsen sorteres i alfabetisk rekkefølge for fødested. De uten oppgitt fødested vil stå først.

Ved kommune-sortering vil alle ole olsen sorteres i nummerisk rekkefølge for kommunenummer for kilden (ikke bostedet), slik at kilder fra Halden kommer først i listen.

Ved hendelsesdato-sortering vil alle ole olsen sorteres i kronologisk rekkefølge for når personene ble registrert i kilden - den historiske hendelsen. Eldste innførsel først.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Grethe Syvertsen

Tusen takk for informasjonen. Nå forstår jeg hensikten og det vil helt sikkert være et godt hjelpemidde når all data er på plass.

Gleder meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive