Gå til innhold
Arkivverket

Søking i en bestemt kilde


Anne-Grethe Syvertsen
 Del

Recommended Posts

Er det ikke mulig å søke etter en person i en bestemt kilde i det nye systemet? Eksempel en bestemt kirkebok :mellow:

 

Oj.. nå måtte jeg redigere meg selv. Etter å ha lest meg frem litt mer så forstår jeg at det skal komme noe som heter "Finn kilde", som skal erstatte den gamle databasevelgeren :rolleyes: Har jeg forstått rett? Når kan den bli ferdig da? :P

Endret av Anne-Grethe Syvertsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn kilde blir ferdig i løpet av mars.

 

Vi skal ha møte i kveld i slektsgruppa og tenkte vi da skulle prøve å forstå mer av "Betadigitalarkivet". Derfor har jeg prøvd å forberede meg så godt som mulig. Endringer skjer jo her daglig, så nye spørsmål dukker stadig opp.

 

Jeg har nok hittil prøvd meg mest frem i ”Søk i alle kilder” og ”Avansert personsøk”, uten å tenke over at denne er som navnet tilsier et søk i alle kilder. Så når jeg nå får tenkt meg om så er det forståelig at en her ikke skal kunne søke etter i eksakt kilde. :rolleyes:

 

Ser nå at dere har lagt ut mye nytt i listen under ”Søkeskjema på BetaDigitalarkivet”. Der er det mulig å hake av for et bestemt område i ”Geografilisten”, som vi er vant med fra 1910 tellingen. Er det denne listen som er den nye ”Finn kilden”?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke den nye Finn kilde. Dette er kun innsnevringsmuligheter for de ulike listene.

 

Jeg ønsker ikke å være altfor spesifikk om Finn kilde ettersom den er under realisering nå og jeg har ikke sett ferdig produkt enda. Men tanken er at Finn kilde skal fungere til dels slik Databasevelgeren fungerte, dvs. at du kan lete fram kilder etter kildekategori med underkategori, etter geografi og etter tidsperiode, og/eller en kombinasjon av disse. I tillegg skal du kunne velge kilder etter enkelte tema, som 2. verdenskrig, transportmiddel ol. Noe av det nye i Finn kilde vil være at en kan velge flere forskjellige ting samtidig, slik at en kan velge konfirmasjonslister og dåpslister fra både Stavanger og Bergen, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for informasjon :) Blir spennende å se det ferdige resultatet. Blir sikkert kjempebra :P Gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.