Gå til innhold
Arkivverket

Longevik i Houmdal - er det Landvik i Hommedal


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre begraves i Drangedal i 1718. Jeg har forsøkt å oversette og kommer fram til følgende:

 

Salve Olsen, født ca. 1614. Når han begraves Esto. Mali. 1718 står det: "Salve Aakre, fød på Longevig i Houmdal, ætas 104 aar." Det må vel være Landvik - Hommedal. Bruker på Åkre i Kroken i Drangedal i 1664.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7848&idx_id=7848&uid=ny&idx_side=-77

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061204060263.jpg

 

 

Kan det være noe annet?

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel Hommedal der, ikke Houmdal. Streken tror jeg er plassert over en m og ikke en u i dette tilfellet, og da betyr det dobbeltkonsonant.

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Landvik i Hommedal er prestegården i Landvik. Det lå tidlig et utall av bruk og plasser der, så det ville ikke forundre meg om en Salve Olsen ville kunne bli født der ubemerket på den tiden. Det jeg er mer usikker på, er om han ville flyttet innover i landet over såpass lang avstand, det var mer sjelden. Flytting mellom Råbyggelaget og Vestre Telemark, eller fra innlandet til kysten, forekom litt oftere, og da ofte langveis.

 

Jeg tror kanskje presten har misforstått navnet nesten totalt, og fyrer fra hoften med et usjekket forslag: Longerak i Bygland. Uten å være for lokalkjent der tror jeg Longerak ligger i Årdal sogn. Det må selvfølgelig sjekkes.

 

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen ganger kan en føle seg litt paranoid.

 

Det "klassiske" tolkningsforsøket på stedsnavnet har vært 'Longevik i Gjørungdal eller Horundal'. Selv om det er vanskelig å lese navnet slik, bringeer det tankene i retning Gjøvdal, der en gård heter Jørundland, eller Åmli. Jeg slo derfor opp i 1624-matrikkelen for Agder for sikkerhets skyld. På Jørundland satt en Gjermund med medeiere, det sa ikke meg så mye. Men jeg våknet i stolen da jeg kikket gjennom Åmli: Aslak Gjeveland eide i tillegg til jord i egen gård (3 1/2 hud sammen med broren) jord i 5 andre gårder

1 hud i Longerak (Årdal i Bygland)

1 hud i Kvåle (Bygland i Bygland)

1 gsk i Sandnes (Sandnes i Bygland)

1/2 hud i ytre Ramse (Tovdal)

1 gsk i Hockendall (den klarte jeg ikke å identifisere i farten)

Aslak var med det største eier i Longerak, såvidt jeg kan se.

 

Brukerne på Longerak hadde mindre parter i gården

Oluf med medarvinger hadde 1/2 hud, Berete ingenting, men 3 ksk i Austenå, Ulf og medarvinger 1/2 hud, og Oluf nr 2 og hans medarvinger 1/2 hud.

 

Altså satt det minst to Oluf på Longerak i 1624, og det eksisterte en forbindelse mellom Longerak og Gjeveland i Åmli. Vi begynner å nærme oss Drangedal. Bygdebøkene for Bygland er svært grundige. Jeg tror det er bryet verd å sjekke ut hva som står om Longerak der (jeg vet ikke om bindet som omhandler Longerak er kommet ut, vi får leve i håpet.)

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åmli Ætt og heim, Bind IV side 451. Gjøvland gnr.36

 

Asslach Suenings. Gjøvland d.ca.1630

g.m. Inger Jørundsd. Kvåle d.e.

 

Inger kom fra Bygland og var d.a. av Jørund Olavs. Kvåle og NN.

 

Ved siden av å skatte for 3 1/2 hud i Gjøvland saman med broren Jørgen, skatta Aslak og på konas vegne 1 hud i Longerak, 1/2 hud i Kvåle og 1 gsk i Sandnes i Bygland.

 

Kanskje er din Salve Olsen en bror av Jørund Olavsen Kvåle? Åkre er så vidt jeg vet en gard i Bygland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt fort i svingene. Jeg har lest ditt første innlegg en gang til. Din Salve Olsen f.1614 kan neppe være bror til Jørund Olavsen på Kvåle, men det kan være samme ætt. Jeg ser nå at din Aakre-gard lå i Drangedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.