Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Petter Skredder/Rosendahl, Førde i Sunnfjord


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Petter Skrædder eller Petter Rosendahl fikk minst 2 barn i Førde.

 

Datteren Christine Sophie døpt 17.02.1744 og sønnen Morten Andreas døpt 17.06.1747. Morten Andreas ble gift i Skånevik, Hordaland 02.04.1774 med Wilmiche Birgithe Magnus, Bergen døpt 28.06.1753 av foreldre Wilhelm Magnus og Christine Magdalena Frøchen.

 

Men spørsmålet er hvem denne Peter/Petter Rosendahl var som levde i Førde , Sunnfjord på 1740 tallet. Han var trolig skredder, derav navnet ved sønnens dåp. Hvem var han gift med og hvor ble det av ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Eg har ikkje bygdeboka for Førde tilgjengeleg no, men om det er andre som har den, så ser det ut til at fadrane til dei to barna kan peike mot Skei eller Førde prestegård. Dersom det er rett at han var skreddar, så kan det peike mot Sjøahola under Skei.

 

Eg finn ikkje nokon av dei to barna konfirmert i Førde, så truleg budde dei ikkje her så lenge.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Eg har ikkje bygdeboka for Førde tilgjengeleg no, men om det er andre som har den, så ser det ut til at fadrane til dei to barna kan peike mot Skei eller Førde prestegård. Dersom det er rett at han var skreddar, så kan det peike mot Sjøahola under Skei.

 

Eg finn ikkje nokon av dei to barna konfirmert i Førde, så truleg budde dei ikkje her så lenge.

 

mvh Egil

[/quot

 

 

 

Hjertelig takk Egil for innlegget ditt. Jeg har langt på vei kommet til det samm selv, for jeg har ikke funnet flere enn de to barna døpt i Førde. Og sønnen giftet seg som sagt sør for Bergen i Skånevik og da var han 27 år gammel. Det har imidlertid ikke lykkes meg å finne ut om andre av familien også havnet der.

Men om noen med tilgang til bygdeboka skulle lese dette, kan jeg jo håpe at noen slår opp og ser hva som eventuelt står om dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førde bygdebok under gården Skei gnr 21.

Under "Førde ved sjøen" 1701

Villum Berntsen ( Rosendal) f kr 1669 d kr 1707 Gift med Elisabeth ( Lisbeth). Dei hadde mellom anna eit slags vertshus i Sjøhola.

Barn:

a. Karen

b. Peder( Rosendal) skreddar, bst i eige våningshus ovanfor prestegarden i 1740 åra

c. Hans Jørgen, oppført som son i 1701, men då må alderen på han eller faren vere feil.

 

Hans Jørgen Bundt f kr 1685. Fekk løyve som gjestgivar i Sjøhola i 1709. Gift med Katrine Walter.

 

Det står ikke noen mer om hva som skjedde med Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førde bygdebok under gården Skei gnr 21.

Under "Førde ved sjøen" 1701

Villum Berntsen ( Rosendal) f kr 1669 d kr 1707 Gift med Elisabeth ( Lisbeth). Dei hadde mellom anna eit slags vertshus i Sjøhola.

Barn:

a. Karen

b. Peder( Rosendal) skreddar, bst i eige våningshus ovanfor prestegarden i 1740 åra

c. Hans Jørgen, oppført som son i 1701, men då må alderen på han eller faren vere feil.

 

Hans Jørgen Bundt f kr 1685. Fekk løyve som gjestgivar i Sjøhola i 1709. Gift med Katrine Walter.

 

Det står ikke noen mer om hva som skjedde med Peder.

 

 

Hjertelig takk Randi for oppslag i bygdeboka. Da fikk jeg i alle fall bekreftet opphavet til Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

I tilfelle du ikke har funnet ut av det så fant jeg mye i søken på samme familie her.

http://ww.fylkesarkiv.no/sites/default/files/Steen_Forde_Bind_2komplett.pdf

Morten Andreas som er nevnt i både bygdeboken for Førde og i Steens kilder har jeg kommet frem til er den samme Morten som er nevnt i bygdeboken for Skånevik under vertshus. "i 1775 flyttet skomaker Morten Rosendahl fra Sunnfjod gift med Vilmekke Birgitte Magnus.

 

 

 

Mvh. Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten Andreas konfirmert 1767 i Korskirken, bor hos Joch. Horns enke.

Kierstine Sophie konfirmert 1761 i Korskirken, bor hos mad. Ryssel.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.