Gå til innhold
Arkivverket

Hem var moren til Torstein Bjørnsen Sole?


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Torstein Bjørnsen Sole var gift med Åse Reier/Reidarsdatter Hoffar, og det var skifte etter dem i 1627, Sigdal. Ifølge mine opplysninger, var han sønn av Bjørn Eivindsen Lunde Blekaberg (ca. 1535 - d. etter 1591) og hans andre kone, Tynni Narvesdatter Kopseng. MEN nå ser jeg på endel slektsider at den første kona til Bjørn, Siri Torstensdatter Kopseng, er oppført som moren til Torstein. Nærliggende, kanskje, på grunn av navnet hans. Under 131. Sole, bind lX Sigdal og Eggedal, står det bl.a.: I Dip. Nor. er et brev fra 1570, skrevet på Lunde i Uvdal, der det gjøres kjent at Bjørn Eivindson og kona Tynni Narvesdatter "thee bytte jorder sin jmillum" slik at de ga Gunnar Areson 8 kyrlag i Jeljorden i Nore, det var odelsgods til Tynni, og fikk att av Gunnar 8 kyrlag i Sole, det var odelsgods til kona hans, Rønnaug Olsdotter.

 

Torstein og Åse fikk sønnen Halvor rundt 1585 (min ane), men hvem var moren til Torstein? Siri eller Tynni? Noen som vet mer?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at Bjørn Eivindsen og Tynni/Tyrni Narvesdatter fikk 1 datter, "ei Bjørnsdatter Kopseng" som giftet seg med Aslak Knutsen Blekaberg. Jeg er også etterkommer av Kari, datteren deres, og det skulle vært fint å finne ut av denne saken. Det formelig "tusser" av gårdsnavn: Lunde/Lunda, Blekeberg, Kopseng og Sole, men noen vet kanskje mer, for det tusser også av etterkommere...

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er interessant at du har at Aslak Trommald/Båssum/Blekaberg var g2m en Narvesdtr. Koppang. Jeg har bare sett at han var gm en gang og da med en ukjent dame. Hvor kommer opplysningen till dette fra?

Jeg har ellers en Bjørnsdtr. gm en Torgeir "Madtzøn", visstnok fra øverby i Sigdal (de makeskiftet i 1598 1 hud i Skaga (i Gol) til Bjørn Bjørnson Olsgard i Gol mot 1 fjerding i Tossanger og Støvern og 2 settung i øverby).

Dette betyr at Bjørn Eivindson bør ha hatt minst tre barn.

Når det gjelder mor til Torbjørn så var det jo skikk og bruk å kalle opp igjen foreldrene. Det betyr at mor hans burde vera Siri Torsteinsdtr. og ikke Tynni Narvesdtr. (da en så vidt jeg vet ikke kan se noen Torstein i slekta til Tynni).

 

Lars Stavehaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, er vel ikke helt utenkelig at det var Siri som var moren til Torstein, både mht. navnet hans, samt at Tynni (Tyrni/Tydni - skrives på mange måter) tydeligvis levde i 1570, og trolig må ha vært den 2. kona til Bjørn.

I farta finner jeg ikke alt jeg har (holder på å systematisere "arkivet mitt", så det dukker nok opp), men lenge hadde jeg bare at Aslak var gift med ei som het Kari/ ukjent. Jeg tror ikke han var gift mer enn en gang. Flå I, Medbøen/Medgarden side 369 og videre: Knut Fredriksen/Gro Levordsdatter og etterkommere, inneholder endel informasjon om eierinteresser i Blekaberg. (Elsrud har også endel info på sine slektssider). Så er det Haukstad (Gol, husker ikke hvilket bind), men der står det bl.a. på side 354, om de 4 døtrene til Narve (Alvson?) Kopseng og den mulige kona hans, ei Syversdatter Sata: " B. Tydni Narvesdtr. gift med Bjørn Eivindsen nok Sole i Eggedal, begge levde i 1570. Brukaren på Sole fyrst på 1600-talet heitte Torstein, han åtte gods både i Sole og Kopseng. Denne Tydni er nok den same som var vermor til Torgeir Mattison, som i 1598 makeskifta 1 hud i Skaga (av godset etter Syver Sata)".

 

Blir du noe klokere av dette???

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først nå så jeg en mulig misforståelse, jfr. den første setningen i innlegget ditt, Lars. Jeg har notert at Aslak Knutsen Blekaberg var gift med ei Bjørnsdatter Kopseng ( ikke Narvesdatter ), og datteren deres, Kari, giftet seg med Helge Tordson Frøvoll. Er vel ting som tyder på at "din og min" Bjørnsdatter er søstre??? Veldig fint hvis du har ytterligere opplysninger,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens ikke akkurat hva du er ute etter, men kan være til hjelp på veien.

I 1670 ramser Reer Omli opp sin far Halvor Solums ord angående hans "blodstreng" tilbake til et handel i 1459. Der kommer det frem at Halvor var sønn av Torsten som var sønn av Siri som var sønn av Torsten på Solum som var sønn av Kittil som var sønn av Hallkind Moen som var sønn av Torger Gjermundsen. Det er en artikkel i Gjallerhorm om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket nummer av Gjallarhorn? Jeg er medlem og har endel eks. liggende.... Hørnes nemlig ganske så spennende ut! Mener å huske at Hallkind Moen var en av Siris forfedre,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan legge til at Bjørn Eivindsen og Tynni/Tyrni Narvesdatter fikk 1 datter, "ei Bjørnsdatter Kopseng" som giftet seg med Aslak Knutsen Blekaberg.

 

Hvor har du sett at Aslak Knutsen Blekaberg var gift med "ei Bjørnsdatter Kopseng"? Jeg stammer også fra Aslak, men har ikke notert noen kone på ham.

 

Jeg ser imidlertid at Terje Østro i Gards- og slektshistorie for Flå i Hallingdal, bd. I, 2003 bl.a. nevner følgende (jeg har dessverre ikke notert sidetallet): I 1624 er registrert "Aslach Bossumbs bøerns goeds": 14 setting i søre Båsum, 1 fjerding i østre Blekaberg og 4 setting i "Haugstad i Hallingdall". Dette siste godset var det nok Halvor Aslaksen makeskiftet bort i 1593, og som nå tydeligvis var løst inn igjen på et eller annet vis. I 1630 solgte Knut A. Båsum dette Haukstadgodset til Peder Skjønne i Nore, som gjennom sin kone nok hadde samme odel til det godset (fra Kopseng), og det tyder på at kona til Aslak kan ha vært en etterkommer etter Narve Kopseng og NN Syversdtr. fra Sata i Ål. I 1580 eller 1588 makeskiftet Bjørn Eivindsen bort 4 kyrlag i Jeljorden i Nore til Ola Gunnarsson, lagrettemann i Rollag, mot 4 kyrlag i østre Blekaberg. Dette brevet hører til samme dokumentsamling som det fra 1606, og alt tyder på at Aslak Knudsen Båsum/Blekaberg tok over disse 4 kyrlagene i østre Blekaberg senere. I denne sammenhengen er et brev til interessant: I 1570 makeskiftet Bjørn Eivindsen med kona Tydni Narvesdtr. bort 8 kyrlag i Jeljorden i Nore til Gunnar Aresen, mot 8 kyrlag i Sole i Eggedal. Bjørn og Tydni bodde nok på Sole. Tydni er dokumentert som datter til Narve Kopseng.

 

Det Østro her imidlertid ikke nevner, er at akkurat disse ovenfornevnte 4 kyrlagene i Blekaberg makeskiftet Torstein "Solum" i Eggedal (Bjørn Eivindsen Soles sønn) 8/8 1600 med Nils Gardsson Albjørk, mot å få 4 kyrlag i Solum - odel for odel.

 

Aslaks kone kan imidlertid neppe være datter av Nils Albjørk (skjønt Aslak hadde en sønn Nils). Kronologisk må forbindelsen til Nils Albjørk være umulig, for Nils Albjørk var vel født rundt 1560-70, og hans barn ville da bli født nærmere 1600.

 

Jeg finner det etter dette for usikkert å sette opp noen kone til Aslak Blekaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket nummer av Gjallarhorn? Jeg er medlem og har endel eks. liggende.... Hørnes nemlig ganske så spennende ut! Mener å huske at Hallkind Moen var en av Siris forfedre,

 

Ættleggen ble i hvert fall fremsagt på tinget i Sigdal 20/9 1670, ættleggen sees på fol. 72, 2. avsnitt: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29015/74/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mer idag enn det jeg skrev i innlegg 4,

Svein Arnolf, men noen/noe må ha overbevist meg om at "ei Bjørnsdatter Kopseng" var gift med Aslak, uten at jeg husker noe mer her og nå. Jeg får få ut den berømte fingeren og rydde opp i arkivet!

Takk for lenken til ættleggen, men jeg er ingen kløpper på "sånn" skrift, så jeg tror jeg satser på Gjallarhorn.....

 

mvh. astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.