Gå til innhold
Arkivverket

Hvem er foreldrene til Niels Olsen Breinn, Kjønås?


Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Niels Olsen g. 6 jun 1793 m. Kari Kristensdtr i Ringebu. 1801 FT er de på Gundstad Søndre i Ringebu. Niels er 29 år gammel så født ca. 1772. Jeg kan ikke finne hans fødselen og foreldrene. Tror det er fra Nedlagte heimar i Ringebu s. 131-133 Kjønås at jeg har en kopi. Det står at Breinna var under sygard Gunstad opprinnelig og at Niels far den første brukeren og gift med Kari. Fra s. 133 på bunnen står det Nils Olsen Søndre Gunstad (Brend Sel, gift 6/6-1793 m. Kari Kristensdtr Flatmoen.

 

Jeg har fant to ektepar som kunne være foreldrene. Ole Hansen Breden 1734-1804 g. 21 jun 1764 m. Anne Olsdtr Slette, men barna deres inkluderer ikke en Niels.

 

Ole Hansen Selsjord 1745-1831 g. 2 jul 1767 m. Marit Syversdtr Nyhusom. De fikk ni barn, men ikke en Niels.

 

Jeg har ikke fant konfirmasjonen til Niels.

 

Er det noen som vet om ham? Mange takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Tordis og Oddleiv.

Dødde Niels i Sel eller Ringebu? Jeg fant fødselen og dåpen men kan ikke tyde etter navnet Niels.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-79 Latare på venstre.

Men hvem er kona til Ole?

1. Ole Hansen g. 26 apr 1764 m. Ragnild Erichsdtr i Vaagaa

2. Ole Hansen g. 21 jun 1764 m. Anne Olsdtr i Vaagaa

3. Ole Hansen g. 2 jul 1767 m. Marit Syversdtr i Vaagaa.

 

Listene fra bredebygden.com viser ikke en Niels født Anne Olsdtr eller Marit Syversdtr. Jeg hadde emailer med Tor Onshus og han var ikke sikker også.

 

Takk for svarene og hjelpen. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

I nedlagte heimar I Ringebu. side 131 står det:

 

Sitat:

Breinna under Sygard Gunstad var opprinnelig ett bruk, som senere ble delt i to. Første brukeren het Nils og skulle være nordøl.Han rydda i tjukke skogen, gjorde det godt, og ble omsider en velstående mann.

 

Videre står det:

 

Det er Nils Olsen Brend som er nvnt som velstående husmann i boka "Ringebu" av Ivar Kleiven.

 

Det står også:

 

Denne Nils er bruker på Brenn i FT 1801, og er med huslyd oppført slik;

 

1. Nils Olsen, mann, 29 år. gift, husmann og skredder.

 

2. Kari Kristensdatter, hans kone, 34 åt

 

3. Mari Nilsdatter, datter, 6 år

 

4. Ole Nilsen, sønn 2år

 

5. Beret Gudbrandsdatter, 69 år, enke, nyter almisse fra sognet.

 

Trolig er denne Beret mor til brukeren (Nils Olsen)

 

Sitat slutt;

 

Jeg har ikke boken Ringebu av Ivar Kleiven, men kanskje det kan stå noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også:

 

Denne Nils er bruker på Brenn i FT 1801, og er med huslyd oppført slik;

 

1. Nils Olsen, mann, 29 år. gift, husmann og skredder.

 

2. Kari Kristensdatter, hans kone, 34 åt

 

3. Mari Nilsdatter, datter, 6 år

 

4. Ole Nilsen, sønn 2år

 

5. Beret Gudbrandsdatter, 69 år, enke, nyter almisse fra sognet.

 

Trolig er denne Beret mor til brukeren (Nils Olsen)

 

Sitat slutt;

 

I FT1801 står det at Beret Gudbrandsdatter er ugift, 69 år. nyter almisse fra sognet.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18010520&gardpostnr=32&personpostnr=568&merk=568#ovre

 

Kanskje hun ikke er moren til brukeren, Nils Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke hun er moren. I såfall burde den ene datteren fått navnet Beret.

 

Jeg tror heller at moren til Niels het Marit. Da er første datteren oppatkalt etter henne slik skikken var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første datteren til Niels og Kari var Marit, ikke Mari. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9264&idx_id=9264&uid=ny&idx_side=-46

Nr 65 er Marit, dattern til Niels og Kari. Den andre datteren, fjerde, var Anne. Barna var Marit 1794, Ole 1797, Christen 1799 og Anne 1802, alle ble født på Gunstad i Ringebu. Niels og Kari giftet seg 6 jun 1793 Ringebu.

 

Vågå: Ole Hansen og Anne Olsdtr. Fra bredebygden.com står barna: Hans 1764, Kari 1767, Ole 1769, Ragnhild ca 1772, Anne ca 1774, og Jacob ca 1779. Men Tor Onshus har barna: Hans 1764, Kari 1767, Ole 1771, Ragnhild 1773, Anne 1775, Jacob 1777. Hvis det er rett, kanskje var det et barn 1769 som var Niels??

 

Ole Hansen og Marit Syversdtr fikk barna (Fra Tor Onshus): Kari 1767, Syver 1769, Ingrid 1771, Hans 1775, Fredrik 1778-1779, Fredrik 1780-1787, Ingrid 1784 tvilling med Ragnhild 1784, Fredrik 1788. Det er plass her for Niels ca 1772-3. Men kirkeboka has Niels 5 mar 1769. 1801 FT i Ringebu er Niels 29 år gammel så født ca 1772.

 

Jeg prøvde i da å finne alle barna til Ole Hansen men uten suksess.

 

Det er I nedlagte heimar I Ringebu s. 133 på bunnen at Niels var føste brukaren på Breinn og ble født i Sel. Men ikke foreldrene til ham.

 

Takk igjen for hjelpen! Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.