Gå til innhold
Arkivverket

Jonas Olaussen fra Sverige


Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Dette problemet har jeg lufta tidligere uten å finne løsninga, men jeg aner at svenske nøtter er blitt lettere å knekke.

En svensk arbeidsmann, Jonas Olaussen, blei i 1870 far til ei jente, Olufine Sofie Marie, på Kjerringnes i Sortland. Mora til barnet, Marie Cecilie Olsdtr Hagstad fra Holmedal, blei værende i Sortland, men Jonas nevnes ikke mer her. Marie var født i 1843, fødselsåret til Jonas er ikke kjent. Han var antakelig ugift. Klarer noen å finne opphavet hans ut fra disse opplysningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dåpen i 1870.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland, Ministerialbok nr. 895A04 (1852-1872), Fødte og døpte 1870, side 75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2651&idx_id=2651&uid=ny&idx_side=-81

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050419021052.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn dåpen i 1870.

 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Sortland, Ministerialbok nr. 895A04 (1852-1872), Fødte og døpte 1870, side 75.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2651&idx_id=2651&uid=ny&idx_side=-81

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050419021052.jpg

 

Dåpen står også i klokkerboka, men med ulikt andre fornavn på barnet og færre opplysninger om Jonas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet har jeg lufta tidligere uten å finne løsninga, men jeg aner at svenske nøtter er blitt lettere å knekke.

En svensk arbeidsmann, Jonas Olaussen, blei i 1870 far til ei jente, Olufine Sofie Marie, på Kjerringnes i Sortland. Mora til barnet, Marie Cecilie Olsdtr Hagstad fra Holmedal, blei værende i Sortland, men Jonas nevnes ikke mer her. Marie var født i 1843, fødselsåret til Jonas er ikke kjent. Han var antakelig ugift. Klarer noen å finne opphavet hans ut fra disse opplysningene?

 

Desverre har det nok ikke blitt lettere å løse nøtter i Sverige. Det er vel heller det at det er flere her på forumet enn før som har abb på de svenske kildene, og dermed er det fler til å lete og forsøke å løse nøtter.

 

Jonas Olaussen, desverre ikke et uvanlig navn. Finnes det ikke noe holdepunkter på hvor og når han er født. Eller finnes det noe info om når han kom til Sortland. Fra innflyttede f.eks. Hvor kom han da fra ? Er det mulig å evt følge han til vi finner hans innflytting fra Sverige ?

 

Om man finner en Jonas Olaussen ut fra de opplysningene du har, så blir det svært vanskelig å kunne føle seg sikker på at det faktisk er rett person som er funnet. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke noe holdepunkter på hvor og når han er født. Eller finnes det noe info om når han kom til Sortland. Fra innflyttede f.eks. Hvor kom han da fra ? Er det mulig å evt følge han til vi finner hans innflytting fra Sverige ?

 

Om man finner en Jonas Olaussen ut fra de opplysningene du har, så blir det svært vanskelig å kunne føle seg sikker på at det faktisk er rett person som er funnet. Hilsen Anne lene

 

Viktige spørsmål, og jeg har smått med svar:

 

1. Dattera blei født 24.03.1870, det betyr at Jonas må være kommet til Sortland seinest sommeren 1869. Han er ikke nevnt i FT1865, så har er kommet etter den blei tatt opp. Han står heller ikke i FT1875 for Sortland, da hadde han dratt derfra. Overformynderiet har ingen bidragspapirer på han, ser det ut til, kanskje fordi han hadde forlatt landet. Det burde vært slike papirer, for Marie gifta seg ikke før åtte år etter at dattera blei født.

2. Marie var født i 1843. I utgangspunktet vil jeg anta at han var på hennes alder, i hvert fall født før 1852, men hvor tidlig er umulig å tippe.

3. Jeg er klar over at sjansene er små for å finne rett person med tilstrekkelig sikkerhet, men som sagt - et siste forsøk. Med flaks og gode medhjelpere kan man komme langt i slike saker, det veit jeg av erfaring fra arbeidet med i alt fjorten bygdebøker siden 1988.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg regnet vel med at du hadde lett der du kunne lete etter opplysninger.

 

I og med at vi ikke aner hvor han kan ha kommet fra, så startet jeg med emibas. Den er jo søkbar. Om jeg bare søker på : fornavn begynner med JO og etternavn begynner med OLAUS. Ankomst til Norge mellom 1865-1870. Med disse kriterien fant jeg ingen i Emibas. Men så er det jo en kjennsak at en database er vel aldri absolutt komplett. Det er heller ikke Emibas.

 

Så gikk jeg til 1880 tellingen. Med de samme søkekriterier på for/etternavn, samt født mellom 1840+/- 5 år, og at han var ugift. Så fant jeg totalt 20 stk fordelt på 6 län men ingen av dem i Nord.

 

Du vet kanskje noe om fra hvilke område mange kom til Sortland i fra Sverige ? Var det noe sted/steder som utmerket seg ?

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja jeg har også sett han Mariann. Problemet er at han emigrerte fra Sverige og til Oslo i 1873. Dermed har jeg antatt at han desverre ikke er rett person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tør jeg tro at jeg er inne på et spor av rett person tro ?

 

I Sverige er det tilgjengelig litt folketelling før 1880. For Norrbotten og Vesterbotten finnes 1870 telling, der har jeg ikke funnet noen som kan være aktuelle. For Jämtland finnes det scannet 1860 telling, og der har jeg funnet en som kan passe.

 

I forsamlingen Kall i Jämtland, på plassen Huså finner jeg flg:

Jonas Olausson f 1830 i Kall, gruvarbetare og ugift.

 

Går jeg så inn i husforhørene, så finner jeg han på: 1856-1861 side 203, 1862-1875 side 187, 1876-1884 på Husa i Kall.

 

Han jobber som gruvarbetare og er ugift. Fødselsår er 1830. I husforhøret 1862-1875 bor han hjemme hos foreldrene og sine søsken. Det står en anmerkning om at han hadde hatt et års straffarbete fra 1864-1865. I husforhøret 1876-1884 står det en anmerkning om en attest og årene 1866-1878 men jeg tar ikke helt hva attesten gjelder.

 

Det fikk meg til å sjekke listen over utflyttede. Og den 1/1-1866 flytter han til Norge, men det står ikke hvor i Norge han flyttet til.

 

Så hva tror du om denne kandidaten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tør jeg tro at jeg er inne på et spor av rett person tro ?

 

Så hva tror du om denne kandidaten ?

 

Spennende! Det var noen forsøk på gruvedrift i Vesterålen på denne tida, om ikke akkurat på Kjerringnes. De få innflytterne vi har fra Sverige på 1800-tallet, kon fra Jämtland og områdene lenger sør. Løypan hit gikk over Trondheim, det fantes ingen forbindelser å snakke om lenger nord. Altså: Jemtlendingen er interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Trafikk mellom Vesterålen og Oslo var på den tida svært uvanlig. Folk reiste langs kysten, især med jektene, og de snudde i Bergen. Hadde han bodd i Bergen, ville han stått sterkere som kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det nokon sjanse for at svensken kan ha kalla seg Sundquist?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f71865&gardpostnr=265&personpostnr=1766&merk=1766#ovre

 

Her er også ein Jonas frå Kall...:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=f71721&gardpostnr=1012&personpostnr=6040&merk=6040#ovre

 

Kan det vera ein samanheng mellom desse to kallane frå Kall ;-)

 

Kanskje kjende den yngste den eldste, finnes det noko om det i Emibas Anne Lene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det nokon sjanse for at svensken kan ha kalla seg Sundquist?

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f71865&gardpostnr=265&personpostnr=1766&merk=1766#ovre

 

Her er også ein Jonas frå Kall...:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=53&filnamn=f71721&gardpostnr=1012&personpostnr=6040&merk=6040#ovre

 

Kan det vera ein samanheng mellom desse to kallane frå Kall ;-)

 

Kanskje kjende den yngste den eldste, finnes det noko om det i Emibas Anne Lene?

 

Mariann ! Nei jeg finner ikke noe spesiellt om disse to Jonasene. Når jeg søker på etternavnet Sundqvist født i Jämtland, så er det noen men ikke født i Kall forsamling. Finner dem ikke i Emibas heller. 1860 telling gir meg heller ikke noe mer å gå på. Desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan. Enig at den karen jeg fant der er spennende. Problemet nå er jo da å faktisk føle seg ca sikker på at det er rett person. Det hadde hjulpet mye at det stod i utfl.listene at han reiste til Nord i Norge/Sortland el.l. Når de bare skriver at han dro til Norge så er det en så rundt formulering at det er ikke godt å bli klok på med det lille vi vet. Hadde vi ant at han dro tilbake til Sverige du. Men jeg finner han ikke i f.eks 1880 el 1890 tellingen. Da kunne det vært mulig å spore opp når han døde og funnet mer info i en boupptekning.

 

Er han såpass spennende / interessant at jeg skal skrive ned det lille som fremkom av info i husforhørene, så du har det om det dukker opp noe mer info om han på et tidspunkt ?

 

Kanskje noen andre her med noen gode ideer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt klok på denne Jonas Olaussen.

 

Har gått gjennom husforhørene igjen, all verdens info gir det ikke.

 

Først i forhøret 1856-1861 står han som Gruvarbetare og født i 1830. En kommentar der som jeg ikke tyder hele, man han påtar seg i allefall et farskap.

 

Går jeg så til husforh. 1862-1875 så fremkommer:

gr.arbetare Olaus Olausson f 30/12-1797. Han dør 18/8-1874.

Datter maret f 29/3-1837. Hun strykes ut, og jeg er ikke helt sikker på hvorfor.

Sønn Jonas f 1830 (dato mangler). Från 21/2-1864 til 22/9-1865 eller 1 år 3 mnd straffarbete _____ i Østersund for forstörd ______, enl uppgift af 31/12-1865 från fängelsets direktør.

 

Så til 1876-1884. Der finnes Jonas på listen over løsa personer og skrives nå som skomakare. En anmerkning: Saknas ektenskas ledigt(?) betyg från och med 1866-1878.

 

I tellingen 1880 finner jeg han ikke.

 

I og med at jeg fant fars dødsdato, tenkte jeg å sjekke opp han i boupptekningen i håp om en ledetråd på hvor sønnen Jonas da var. Men, desverre boupteknign er ikke scannet.

 

Dermed er jeg ikke noe lenger med denne karen her.

 

Men han var tydeligvis "borte" rundt den tiden din Jonas ble pappa i Norge. Så han kan jo fint ha vært der, og vi vet jo i allefall at han i 1866 dro til Norge.

 

Det virker som om dette må gå litt på hva magefølelsen sier i forhold til om det er rett person dette her.

 

Tar gjerne i mot ideer på hvor jeg evt kan lete.

 

Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det virker som om dette må gå litt på hva magefølelsen sier i forhold til om det er rett person dette her.

 

 

Anne Lene, jeg har dessverre ingen andre kilder å snoke i her, men i manuset til bygdeboka kommer jeg nok til å nevne denne karen som en aktuell kandidat. Før eller seinere kan noen i etterslekta gripe fatt i tråden og leite videre. Ser du navnet på mora hans noen steder?

Og til Mariann: Jeg veit ikke om det er samme mann dere har funnet, men om det er "min" Jonas, så kan han ha lært skomakerfaget på Kjerringnes. På 1860-tallet hadde gården to dyktige skomakere. Dette er ikke i nærheta av å være et bevis, knapt nok et indisium, men tanken slår meg.

 

Takk for utmerket hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå gått tilbake til et tidligere husforhør 1846-1855 side 169. Jeg regnet med at ved å gå bakover husforhør for husforhør så ville Jonas sin mor etterhvert dukke opp. Og det stemte.

 

Hun heter Stina Antonsdotter f 1796. Der fremkommer det også et barn til , nemlig Brita f 1828.

 

Noe nærmere et sikkert svar er jeg usikker på om jeg kan komme med dette. Men, har du noen ideer så forsøker jeg gjerne.

 

Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Bouppteckning som ikke er scannet, så kan man via e- post til Landsarkivet i Østersund, bestille en kopi av bouppteckningen og få den tilsendt via e-post. Det koster noen kroner pr. kopiark, og forskningsavgift 125 kronor per 15 min.

Det finnes et formular på hjemmesiden til Landsarkivet, som du må fylle ut.

Forå korte ned forskningstiden bør du ha en referanse til bouppteckningen som Anne Lene har funnet for Jonas' far, med opplysniger om fødselsår og dødsår på far. Formularet gir klare føringer på hva du må skrive.

 

Her er lenken til Landsarkivet i Østersund: http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=2237

 

Jeg har benyttet meg av denne tjenesten ang. dokumenter om svensk slekt.

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk til dyktige hjelpere. Jeg håper etterslekta sponser ei undersøking i Landsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jonas mor var Stina Antonsdotter (1796-1859). vilken blev gift 1837 med Olaus Olofsson (1797-1874). Jonas tog farsnamnet efter Olaus, men om denne var hans rätte far är alltså inte helt säkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke helt klok på denne Jonas Olaussen.

 

Har gått gjennom husforhørene igjen, all verdens info gir det ikke.

 

Først i forhøret 1856-1861 står han som Gruvarbetare og født i 1830. En kommentar der som jeg ikke tyder hele, man han påtar seg i allefall et farskap.

 

Går jeg så til husforh. 1862-1875 så fremkommer:

gr.arbetare Olaus Olausson f 30/12-1797. Han dør 18/8-1874.

Datter maret f 29/3-1837. Hun strykes ut, og jeg er ikke helt sikker på hvorfor.

Sønn Jonas f 1830 (dato mangler). Från 21/2-1864 til 22/9-1865 eller 1 år 3 mnd straffarbete _____ i Østersund for forstörd ______, enl uppgift af 31/12-1865 från fängelsets direktør.

 

Så til 1876-1884. Der finnes Jonas på listen over løsa personer og skrives nå som skomakare. En anmerkning: Saknas ektenskas ledigt(?) betyg från och med 1866-1878.

 

I tellingen 1880 finner jeg han ikke.

 

I og med at jeg fant fars dødsdato, tenkte jeg å sjekke opp han i boupptekningen i håp om en ledetråd på hvor sønnen Jonas da var. Men, desverre boupteknign er ikke scannet.

 

Dermed er jeg ikke noe lenger med denne karen her.

 

Men han var tydeligvis "borte" rundt den tiden din Jonas ble pappa i Norge. Så han kan jo fint ha vært der, og vi vet jo i allefall at han i 1866 dro til Norge.

 

Det virker som om dette må gå litt på hva magefølelsen sier i forhold til om det er rett person dette her.

 

Tar gjerne i mot ideer på hvor jeg evt kan lete.

 

Hilsen Anne lene

 

Anne Lene - dette straffarbeidet i Östersund gjelder søsteren Märet, "för förstörd foster" tolker jeg det som.

 

Hilsen Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til de svenske bidragsyterne! Jeg kommer nok til å nevne denne Jonas fra Jämtland som en sannsynlig kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.