Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var foreldrene til Hille Kristine Urne ca 1660-1734.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker opplysninger om slekten Urne. Hille Kristine Urne giftet seg trolig rundt 1682 med Presten Peder Jørgensen Paasche 1655-1706. De fikk sønnen Ludvik i 1684.

Men jeg skulle gjerne ha visst mer om Hille Kristine og hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den gamle nettsiden til Norsk Slektshistorisk Forening, Norsk Prestehistorie, finner jeg dette (se nederst på siden):

http://old.genealogi.no/Prestehistorie/Biografier/Pedersen-Paasche.htm. Her er det som står (har fjernet notehenvisningene):

 

Paaske, Peder Jørgensen, spr. Ulvik, 1655-1706:

1674: Stud

1685: Pers. kap. Ulvik

1688: Spr. Ulvik

Paaske, hr Peder, spr. Graven, 1688

16. okt. 1688: Hr. Peder Paaske bref at være spr til Gravens pr gj Bergen stift….i den forrige nu ved døden afg. Spr Hr. Jørgen Paaskes sted.

 

1701 Manntallet: Under prestegården N. Hagestad i Ulvik sogn oppføres Hr. Peder Paaske (ingen aldersoppgave), ingen sønner. Bevitnet med Peder Paaskes segl.

 

1711: Ulvig sogn. N. Torblaa: Presteenken Mad: Sl: Hr. Peder Paaske, 1 Søn der bruger peryqve, 1 datter og 1 pige.

 

1712 At min Moder, Sl: Hr. Peder Paasckis Effterlefuerske, Hille Christina Urne, for sin beneficerede Enchegaard annulj: 1 ½ löb smör udj Taarblaa iche har til Kongl. Mayts foget Sr Ole Larsön contribueret nogen afgifft, men derfor nÿdt Skattefrihed for dette Aar 1712. Testeres Ludvig Paasche.

 

1721: Kvittering fra Helle Christina Sal. Hr. Peder Paasches for skattefrihet av den henne tillagte enkegård Torblaa. Dat. Torblaa 18.11.1721.

 

1734: Kvittering fra Helle Kierstine Sl. Her P: Paaskes for skattefrihet av enkesetet Torblaa. Dat. Bergen 3.10.1734. NB: Ikke nevnt 1735.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grethe for interessant informasjon vedr Hille Kristine Urne. Hun døde i 1734 vilket jo egentlig bekreftes i ditt innlegg med at hun ikke er nevnt i 1735. Og sønnen Ludvik skal være født rundt 1684 men det bekreftes vel i 1711 at der også må ha vært en datter i live. Men hvor kom denne Hille Kristine fra? Jeg ser jo andretedet at det er nevn en Christian Urne som var stattholder og dansk av opphav, men hvorvidt han er en fordader til Helle, det vet jeg altså ikke. Kanskje ikke så lett å finne ut av heller, men man kan jo håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete.

 

Ja, man skal vel slett ikke se bort fra at hun har danske aner, som jeg vel vagt antydet da jeg bragte Christian Urne på banen. Men så var det utfordringen med å klare å sannsynliggjøre det. Men likefullt takk for en interessant link til danske kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grete for ny og svært interessant informasjon. Jeg tror vi er på rett spor, det gjelder bare å finne forbindelsen mellom den danske adelsslekten og Hille Kristine som altså ble gift og bosatt i Ulvik i Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter denne opp igjen i håp om at det skal være mulig å knytte prestekona Hille Kristine Urne i Ulvik til den danske Urne slekten. Jeg vil anta at hun ble født mellom 1660-65 og ble gift før 1684 da hun fødte sønnen Ludvik. Det skal visstnok også ha vært en datter i ekteskapet med Peder Jørgensen Paasche. Men hun kan selvsagt også ha vært født tidligere dersom hun ikke fikk barn etter 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier neppe å hjelpe deg med Hille Kristine Urne's herkomst, det hørest jo nesten ut som Dansk høyadel ja...eller hun kan ha vært av en av de "Norske" grenene?

 

Som det ble påpekt i en av dine andre poster, var en Christence Maria Paasche 15 Mars 1744 fadder i dåpen til Hille Kristine Ludvigsdtr. og Ole Thommeson Bagge's sønn Thomas (I Bergen)

Denne Hille Kristine Ludvigsdtr. er jeg enig i at høyst sansynig er den døpt 1714 i Ulvik, Hille Kristine Urne's barnebarn.

 

I 1699 får Peder Jørgensen Paasche og Hille Kristine Urne en datter med dette navnet, som dør liten (i følge F.S.)

Christentze Maria Paasche

birth: 1699 ULVIK,​HORDALAND,​NORWAY

death: 19 Feb 1699

parents: Peder Jorgensen Paasche

 

I 1749 gifter Christense Maria Ludvigsdtr. seg i Korskirken:

Peter Rasmussøn Brønsdorph Christence Maria Ludvigsdotter UK:/P: Sep 07 1749 KK

 

I 1758 døper paret et barn (mulig det var flere, men jeg har bare funnet denne)

1758 1012 DK

48839 Barn Anna Charlotthe Stadelins

48840 Far viinforlader Peder Brønstorf

48841 Mor Christence Marie Paasche

 

Da vil jeg tro at Christence Maria Ludvigsdtr. Paasche var en yngre søster av Hille Kristine, og at hun var oppkallet etter sin faster som døde liten.

 

Peder Paasche er nevndt uten sønner i 1701, men det mentes kansje sønner hjemme. Det ble jo sagt at Ludvig hadde vært bortreist og studert, I 1701 var han vel 15-16 år.

 

Her er et par tingbok saker:

http://digitalarkive...2241707voly.htm (se 1707 , 70)

"Wiedere for Klared og beviiste Hans Velærwærdighed, til dene besigtelse Louglig at have warsled Madame salig Hr: Peder Paasches, Som tillige med hendes Søn Sr: Ludwig Paasche møtte"

 

http://digitalarkive...2241711voly.htm ( Ao: 1711 d: 12 Maij)

 

 

I 1717 er madam Urne fadder i en dåp i Bergen, mor til barnet vae en Christina Paasche:

1717 3007 NK Rolle Førenamn Etternamn

 

19296 Barn Christopher

 

19297 Far Thomas Arild

 

19298 Mor Christina Paasche

 

19299 Fadder Hans Bergendal

 

19300 Fadder Hans Noorenberg

 

19301 Fadder Lorentz Schnitler

 

19302 Fadder Helle Christina Urne

 

19303 Fadder Ingebor Wildenraths

 

 

Disse kan kansje være slektninger av Peder Jørgensen Paasche i Bergen? Her er iallefall en Ludvig Paasche døpt i Bergen i 1693Døypt År Sokn/Kyrkje

 

3074 Des 10 1693 KK

 

Rolle Førenamn Etternamn

 

7586 Barn Luduig

 

7587 Far Hendrich Paasche

 

7588 Mor Maren Tisdtr

 

 

Far og sønn døde kort etter:

 

54319 Hendrich Paaske m ringt med alle KK kl. fød i Bergen Jun 27 1695 KK

 

54425 Luduig Paaske* m Hendrich Paaskes søn fød i Bergen Jun 17 1696 KK

 

 

PS: Viss du finner ut mer om hvorfor Ludvig Paasche døde i "stadens fængsel" i Bergen er det fint viss du kan oppdatere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Håvard for et nytt og innholdsrikt innlegg i debatten. Det er vel nettopp det som er kjernen i spørsmålet mitt, om Hille Kristine Urne er født i Norge eller Danmark. Men jeg tror hun uansett har sine slektsrøtter i den danske adelsslekten.

 

Når det gjelder spørsmålet om Ludvig Paasches skjebne i Statans Fengsel, så la jeg inn et spørsmål til Statsarkivet i Bergen før helgen om dette. Så da er det bare å krysse fingrene å håpe at de kan hjelpe med det. Jeg sakal bringe eventuell info videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Statsarkivet i Bergen, men uten at det hjelp meg videre. Det er ikke oppbevart fangselsprotokoller fra den tiden. En oppmodning til meg om å sjekke tingbøkene førter heller ikke frem. Jeg kunne ikke finne noe i perioden 1733-1750.

 

Da gjenstår et ørlite håp om at jeg kan finne spor etter ham i bygdebok for Lærdal hvor han angivelig dro for å drive et vertshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er du kommet noe videre med dette Rune Thorstensen? I sommer besøkte jeg Baardsvik i Kaldfjord på Kvaløya (der hvor hvalene nå opptrer i flokk), for å se stedet hvor Christense Marie Paasche dro med sine barn. Mannen var død i Bergen, og hvorfor hun dro nettopp dit, er virkelig et spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.