Gå til innhold
Arkivverket
Anett Ytre-Eide

Bryllup i Davik, hvorfor??

Recommended Posts

Anett Ytre-Eide

Begge ektefolk er fra Eid, men hvorfor ble de viet av Hr. Krogh i Davik?? Etter litt leting ser jeg jo at presten i Davik heter Krogh, da er det vel han som har viet dem antar jeg, men forstår fremdeles ikke hvorfor. Det eneste jeg kan tenke meg er kanskje personlige forhold. Bestemor til brudgomen hadde en bror i Bergen, og en i utlandet, så kanskje dette ikke akkurat er småkårsfolk? Ut fra Aaland (Nordfjord:Dei einskilde bygder) så tolker jeg jo det slik, men har ikke helt fått taket på statusen deres ennå. Jeg fremdeles håpløs når det gjelder lesing av skifter og slikt.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=43&filnamn=vi14431741&gardpostnr=261&personpostnr=1014&merk=1014#ovre

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=vi14431741&gardpostnr=259&personpostnr=1008&merk=1008#ovre

 

 

All informasjon velkommen. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Kanskje fordi det er snakk om to Eid? Rett NØ over fjorden for Davik ligger Myrold/Eid (med Stårheim kirke?). Mens rett nord for Eid kirke (Rauma) ligger Løken/Eid?

Nå ligger det jo en kirke i Stårheim, men den ble ikke bygget før over 100 år etter at de giftet seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente. Hvor kommer Rauma (M. og Romsdal?) inn i bildet? De har tilknytning til Stårheim ja, men forlovelsen blei kunngjort i Eid kirke, hadde det ikke vært naturlig å gifte seg der også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Egil Russøy

Kan det være at dei er gifte i Eid, men at Hr. Krogh har vore "vikarprest". Det står Krogh av Davigen, og ikkje i Davigen.

 

mvh Egil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Eid Mini A 2 73 a 1753 2406 Davigen Copuleret af Hr. Krog av Davigen

 

Limt inn fra den nederste lenka. Jeg tolker dette som at det foregikk i Davik kirke. Ellers er du kanskje inne på noe, det kan ha vært at presten i Eid ikke kunne av en eller annen grunn... Etter sjekk ser jeg at noen giftet seg i Eid kirke samme dag. Det var vel ikke noe i veien for at flere blei gift samtidig? Det ser nesten ut som giftinga i Davik var planlagt syns jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Jeg søkte på Løken, og det eneste bruket i "nærheten" er det som ligger like ved Eid kirke i Rauma.

Og den eneste Eid kirke som sukket opp var den i Rauma. (Søkte på http://kart.statkart.no/adaptive2/ som er god på å finne bruk etc).

Men hvis du er sikker på at de begge kom fra samme EId så stiller saken seg selvfølgelig annerledes.

 

Ellers ser det ut til å være omtrent like langt til både Davik og Eid/Nordfjoreid kirker. Siden de begge ligger i Eid prestegjeld, og dersom det var på samme måte der som i mine "trakter", så hadde gjerne presten flere kirker å betjene i forskjellige sokn i samme prestegjeld?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Gløym Eid i Romsdalen, Bjørn...

 

 

Eg finn ingenting i ministerialboka for Davik 1753 som tilseier dei skulle vere vigde i Davik.

Sokneprest Verdal i Eid har vel vore indisponert, så davikpresten T. G. Krog har vel vore fungerande denne dagen. Det var iøvrig ganske vanleg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn K Nilssen

Gløym Eid i Romsdalen, Bjørn...

Det er glemt for lenge siden ;)

Tenkte bare jeg måtte forklare hvordan Løken/Eid/Rauma dukket opp som hypotese. Har selv slitt med "lokale" navn som har vist seg å være fra et helt annet sted med samme navn - men det ser jo ikke ut til at det er tilfellet her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gunnar Sigdestad

Litt lenger bak, ser eg at Krog i Davik har vigd eit par den 1. juli same år, så dei er nok blitt vigde i Davik, av ein eller annan grunn. "Copulerede af Hr. Krog ved Davigen..."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Reidar Oddløkken

Gløym Eid i Romsdalen, Bjørn...

 

 

Eg finn ingenting i ministerialboka for Davik 1753 som tilseier dei skulle vere vigde i Davik.

Sokneprest Verdal i Eid har vel vore indisponert, så davikpresten T. G. Krog har vel vore fungerande denne dagen. Det var iøvrig ganske vanleg...

 

Hvorfor var Sokneprest Verdal indisponert denne dagen, var han "tung i hovudet" :-)!

 

Men litt pussig at det var en prest Verdal også i Eid i dette tidsrommet (midt på 1700-tallet), det har jo nylig vært tema der en prest Wærdal/Verdal i Rendalen har vært sentral på denne tiden, er det slektskap mellom Eid-presten og Rendals-presten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Å skaffe seg oversyn over fakta er ofte klokt....

 

Det er snakk om ei innførsle i kyrkjeboka for Eid i Nordfjord; altså er det Eid prestegjeld i Nordfjord, ikkje Eid sokn i Romsdal - som i 1753 var anneks i Grytten prestegjeld.

 

Originalen er her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8769&idx_id=8769&uid=ny&idx_side=-73 (heilt til høgre, nest nedst).

Når dei står her, må det kome anten av at bruda (eller begge) høyrer til i Eid, eller at vigsla var her (eller begge delar).

 

Vi ser at avskrifta er rett, men det at det skjedde i Davik er ei tolking som er gjort ved registreringa - for dette er ikkje heilt opplagt. Slik det står, kan det også lesast slik at presten Krog kom frå Davik og vigde paret i Eid. (jf "av", ikkje "ved" Davik).

For det neste paret står det ikkje noko om kvar og av kven dei vart vigde. Ved dei fleste innførslene står det kvar handlinga var. Dei unnataka eg ser, er "samme dag" som den over - og venteleg same stad når det ikkje er sagt. Altså kan vi ikkje seie sikkert at Eids-presten var til stades den dagen.

 

Ser vi etter i boka for Davik, ser vi at presten der hadde ei vigsle der same dagen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8750&idx_id=8750&uid=ny&idx_side=-57

Men det er ikkje meir enn ca. 12 natuiske mil mellom kyrkjene, eller nokre timars rotur - så det er ikkje umogeleg at han kunne vere begge stadane same dagen.

 

 

Sjekkar vi prestesoga til Lampe, finn vi at det ikkje var vakans i Eid i 1753

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=lampe&sideid=638&storleik=

og også at han ikkje hadde kapellan til å hjelpe seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Der var oppklarende Ivar. Det vi altså da vet er dagen de giftet seg og presten, ellers er det usikkert. Det jeg reagerte på var at det for forlovelsen sto oppført Eid, men bryllupet i Davik kirke (jeg brukte digitalpensjonatets transkriberinger). Nå er altså det usikkert. Da får jeg sette et spørsmålstegn ved kirke i oppføringene mine.

 

Når jeg ser på originalen syns jeg forslagene over om at presten Krog viet dem i Eid kirke virker mest sannsynlig. Hvis man skal tenke på slektningene så hadde brudgommen en del slektninger på Vedvik(ved enden av Hornindalsvatnet), og da er ikke Davik kirke et naturlig valg i alle fall. Bruda sin bakgrunn vet jeg foreløpig ikke noe om.

 

Det jeg i alle fall har sett foreløpig når det gjelder beboere på Stårheim er ikke bruk av Davik kirke, men det kan vel likevel ha forekommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Det jeg i alle fall har sett foreløpig når det gjelder beboere på Stårheim er ikke bruk av Davik kirke, men det kan vel likevel ha forekommet.

 

Eit par ting til....

 

Etter lova (Kristian Vs) skulle vigsler vere i soknet til bruda; unnatak måtte vere etter avtale med soknepresten der. Dette regulerte m.a. kva for ein prest som fekk betalinga for handlinga (dette var før prestar fekk fast løn). Men dersom prestane i Davik og Eid stod på nokolunde god fot med kvarandre, så var det sikkert ei viss "utveksling" mellom prestane, slik at det gjekk om lag i balanse.

I tilfelle langvarig sjukdom (og vakans) vikarierte prestane i prostiet for kvarandre.

 

Sidan vigsla er ført i Eid, gissar eg på at bruda var derifrå. Dersom ho hadde vore frå Davik, ville det ikkje vere nokon grunn til å føre vigsla i Eid.

 

Stårheim (og Hornindal) var anneks til Eid (men det visste du sikkert) - altså same prest; Vedvik høyrde til Eid sokn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Her er nok eit døme på at registrator har teke seg til rette. Davik sokn i avskrifta er det ikkje spor etter i originalen - presten var af Davig, vigde brudefolket i Eid og ferdig med det..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Trur du har rett Åse. :) Bruda var fra Myrold, antar det er Myrold på Stårheim, ellers hadde det vel stått noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Her er nok eit døme på at registrator har teke seg til rette. Davik sokn i avskrifta er det ikkje spor etter i originalen - presten var af Davig, vigde brudefolket i Eid og ferdig med det..

 

Her er eg usamd med Aase.... Det er spor, og det kan godt hende dei sigla over fjorden. Eg meiner spørsmålet er ope.

 

Bruda er frå Myrold (Stårheim sokn), og vigsla skulle normalt vere der. Det kan tenkjast grunnar til at Eids-presten ikkje kunne stille i Stårheim kyrkje - og då er det om lag like langt til Eid som til Davik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anett Ytre-Eide

Huff så frustrerende da! Så langt tilbake har man som regel ikke andre spor å gå etter heller, men mindre noen her disponerer prestens dagbok da? ;)

 

Men argumentet mitt om slektningene da? Det ble jo et stykke for de fra Vedvik? Men på den andre sida, hvis alt var planlagt måtte de vel ta det på den dagen selv om de måtte ro et godt stykke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Trur ikkje slektningane hadde noko dei skulle ha sagt... dei måtte reise litt likevel.

Og avstanden er faktisk ikkje stort meir enn det andre hadde til heimekyrkja si (t.d. Osdal og Helset i Volda, rett nord for Eid)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Bergesen

Her er nok eit døme på at registrator har teke seg til rette. Davik sokn i avskrifta er det ikkje spor etter i originalen - presten var af Davig, vigde brudefolket i Eid og ferdig med det..

Hvis du skulle sitte foran en fishleser for 30 år siden og forsøke å skrive av KB for Eid, tror jeg du også ville gjort mange lesefeil eller feile tolkninger, jeg mener du burde holde deg for god til å komme med slike dumme bemerkninger, hva har du skrevet av fra ditt område? Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aase R Sæther - Gloppen

Eg beklagar viss eg fornærmar nokon, det var ikkje meininga. Men eg konstaterer at presten var av Davik, at Davik sokn ikkje er nemnt nokon stad i kyrkjeboka, og at det derfor må vere ein glipp av registrator å setje Davik i sokne-feltet. Glippar førekjem sjølvsagt i store mengder, og det er derfor ein alltid må lese original-dokumentet for å vite kva det står. Eg burde heller ha skrive at det var ein glipp av registrator, ikkje at vedkomande hadde teke seg til rette, men elles står eg for innhaldet. Og som kjent - feil manglar vi alle, som han sa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.