Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er dette? USA? - Norge?


Åse Anna
 Del

Recommended Posts

post-714-0-82176700-1332865483_thumb.jpgKjenner noen denne kirken, navnet på gravstenen (undres om det står HAN Eliassen), eller mannen på benken?

 

Det er funnet i familien hos etterkommere av Maja Katrine Eliasdotter fra Håbol, f.1853 (foreldre Elias Jonasson f.1824. Stenserud, Håbol og Cajsa Engelbrektsdotter f. 1821 i Dals-Ed socken d. 1936 i Norge, og Anders Magnus Andersson f. 1825 i Råggärd og d. 1919 i Norge (med foreldre Anders Andersson, f. 1825 i Råggärd og Ingrid Olsdotter, f. 1824 i Rölanda. Altså fra Âlvsborgs län

 

Anders Magnus og Maja Katrine emigrerte fra Sverige og giftet seg i Slagen kirke 14. september 1879. De bodde på Nøtterøy.

 

Jeg har spurt på Anbytarforum, men dette er ingen kirke i Dalsland.

 

Det er eneste av Elias Jonassons barn som er født i 1862 døde i 1864.

 

Vennlig hilsen Åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen denne kirken, navnet på gravstenen (undres om det står HAN Eliassen), eller mannen på benken?

 

Det er funnet i familien hos etterkommere av Maja Katrine Eliasdotter fra Håbol, f.1853 (foreldre Elias Jonasson f.1824. Stenserud, Håbol og Cajsa Engelbrektsdotter f. 1821 i Dals-Ed socken d. 1936 i Norge, og Anders Magnus Andersson f. 1825 i Råggärd og d. 1919 i Norge (med foreldre Anders Andersson, f. 1825 i Råggärd og Ingrid Olsdotter, f. 1824 i Rölanda. Altså fra Âlvsborgs län

 

Anders Magnus og Maja Katrine emigrerte fra Sverige og giftet seg i Slagen kirke 14. september 1879. De bodde på Nøtterøy.

 

Jeg har spurt på Anbytarforum, men dette er ingen kirke i Dalsland.

 

Det er eneste av Elias Jonassons barn som er født i 1862 døde i 1864.

 

Vennlig hilsen Åse Anna

 

 

Og bildet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternavnet på gravstenen kan også vær Thomassen?

 

Det har du jomen rett i!! Jeg har hengt meg opp i tippoldemor Eliasdotter -. Men Thomassen gir ingen slektshistorisk mening så langt jeg vet. Kanskje det bare er en bekjent -- av dem som fikk bildet i sin tid.

 

Men hvor det er er hvertfall et mysterium.

Mvh åse Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange etternamn dette kan vere; det einaste sikre er -assen, og at bokstaven før endar på ein opprett strek, som N eller I.

Då har vi Jonassen, Tobiassen, Andriassen, Eliassen, .....

Førenamnet trur eg byrjar på Dan- (og då venteleg Daniel).

Fødselsår 1862, dødsår 1921 - og dermed har vi ei grense for alderen på biletet.

 

Skal vi observere litt meir, ser vi store tre på kyrkjegarden. Det kan tyde på at kyrkja var ein del år på dette tidspunktet.

Eg vil som Reidar tru at dette er i ein by.

 

Kyrkjer og graver litt tradisjonelt i aust-vest-retning. Sannsynlegvis ser vi kor-/sakresti-inngangen i aust-enden av kyrkja, slik at hovudinnganen (vest) er i den motsette enden.

 

Det kan hende den eldre mannen har sett seg ned der han sit fordi det stod ein benk der.... I så fall er namn og leveår for den avdøde eit villspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort gravmonument og vedkommende har fått plass nær kirkeveggen, så det tyder kanskje på at det har vært en betydningsfull person i samfunnet som er gravlagt her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fødselsåret være 1867? Av og til ser jeg 2-tallet og av og til 7-tallet...

hmmm løper etter den tråden -

 

hmmm løper etter den tråden -

neiii - det er da 62"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være baksida vi ser vel? Er det ikke søppelkasser og utstyr til vanning vi ser da? har sett gjennom en bildeserie med kirker i Norge som ligger på wikicommons, men fant ingen som passer helt.

 

Det er ut til å være en teglkirke, og vinduene ser ut til å gå ganske langt ned. Den kan vel ikke være altfor gammel, jeg syns den ser veldig stram ut i stilen, ikke mye fiks-fakserier her. Mange teglkirker er runde "bakerst", de har en apsis. Det har ikke denne her, hvis dette er baksiden. Til å være inngangsparti er i alle fall døren veldig liten. Det jeg kanskje reagerte mest på var søppelconteinerne. Mener å huske at det var veldig lite av slikt før. Innbiller meg at jeg nesten ikke så noen slike før jeg ble voksen, og jeg er født på slutten av 60-tallet.

 

Prøvde også å søke på mennesker født i 1862 (hvis det er det som står) med "assen" som del av etternavnet, og fornavn på Dan---. Fikk bare et treff, og han så ut til å være innlagt på et asyl.

 

Ingen andre spor på selve bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo større i USA,murstenen også,bare hønsegg er like store som her-sa min kusine fra Brooklyn. Husker ikke hvor stor Usa mursten er,men på bildet virker de store. Så jeg tipper på at det et kapell i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går vi ut fra at trappetrinna er 20cm høye,og trappa blir da 60 cm-så kan en jo måle på branntavla i stua hvor mange mursten der går på 60 cm og sammenlikne med bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo større i USA,murstenen også,bare hønsegg er like store som her-sa min kusine fra Brooklyn. Husker ikke hvor stor Usa mursten er,men på bildet virker de store. Så jeg tipper på at det et kapell i USA.

 

Neidå - ikkje alt er større; ifl Wikipedia er amerikansk murstein (teglstein) http://en.wikipedia.org/wiki/Brick mindre enn norsk http://no.wikipedia.org/wiki/Murstein

Storleiken har å gjere med at muraren skal kunne handtere steinen med éi hand (og legge mørtel med den andre).

 

 

For dørhøgda tel eg 26 steinar. Døra må rimelegvis vere mellom 190 og 210 cm; dvs. 73 - 81 mm pr stein. Ein norsk stein er 65 mm, og ei fuge 8-12 mm; så det stemmer bra. Ein amerikansk stein er 57 mm, og då må fuga vere 16-24 mm, og det vert i meste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er dette biletet nokre år gammalt så tradisjonane har gjerne endra seg, men er det vanleg med så mykje blomster på gravene over there?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ein av tinga eg merkte meg på ein ferietur i Ny, at mursteinen var større enn her. Wiki er mange gonger "som man roper i skogen får man svar". Der er trolig flere størrelser og tegelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket treslag er disse grove trærne, er det lønn, eik eller noe annet, hvis det f. eks. er lønn kan det vel tyde på USA eller Canada, hvis det er eik har en kanskje med Vestfold å gjøre?

Egentlig er det ikke ulikt lønn?

 

Parkbenken, er den av amerikansk type, samt hatten på mannen, det er ikke Stetson, men hvilken annen type?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette størrelses forholdet på bildet ligner mer på det som var vanlig i Amerika og Canada.

 

Må korrigere meg litt der. Bildene fra Amerika er på 10 X17,5 og dette er 10 X16.

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes i tidligere innleg høyde på døra,vil ikke umiddelbart ta utgangspunkt i ei kirkedør. Der syngest jo "gjør døren høy gjør porten vid" i de kretser ;-) Trinnhøyden i ei trapp kan variere,men er neppe mye over 20 cm. Mener fremdeles at murstenen var større i staten NY USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.