Gå til innhold
Arkivverket

Løk


Inger Lise Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Er de noen som kan hjelpe med å tyde resten i en dåp i Uppsala, Sverige

 

Uppsala. Ekeby C:2 (1770-1831) Bild 16/Sid 11) nr. 44

 

Dette er det jeg mener jeg har klart å tyde:

 

Åstorp Født 23.12.1878, døpt 24.12.1778 Hans

 

Foreldre: Has.... Baldvin(?) Løk

Hustr. Caisa Gabrie.....(?)

 

Faddere: Eric Bengtsson i Rørby, Mats Oloffsson igælsta(?), hustru Anna i norr.....bro, Ra Brita Olsdatter från .....

och Alunda sokn

 

Mvh

 

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det står Hästhandlare Balduin Löke Hustru Caisa Gabrieldotter

Fadderne er langt vanskeligere å tyde. Jeg går ut fra bildet Anne Lise har lagt inn. Fadderne Inger LIse har tydet hører til dåpsbarnet i rubrikken over. Mitt forslag er: Jonas Melldal i Åstorp, drengen Per Persson ibid, Hust. Kierstin Persdotter ibid Pig Caisa Jonberg ibid.

 

Jeg antar at foreldrene her er identiske med det paret som er omtalt på flere steder i Anbytarforum som "Porslinsföraren Boldevin Lök och Katarina Gabrielsdotter Åman" De skal ha følgende barn:

1) Hans Magnus född 23 december 1778 i Ekeby sn, Uppland.

2) Karl Fredrik född 6 maj 1781 i Lungsund sn.

3) Olof född 25 juli 1790 i Torsåker sn.

 

Bo Lindwall som har skrevet ett av innleggene på Anbytarforum, antar at de også hadde døtrene Katarina f.1780 og Anna Maria f. 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, da får jeg ta en titt til, dersom jeg har bommet på linjen der fadderne står

Men barnet; Hans,(Hans Magnus) som iike er tatt bilde av, skal iflg. kildene være Hans Magnus, men jeg kan ikke se noe mer enn Hans,

og tror kanskje det skal stå glashandlare på faren, og det er visst det han var iflg. kildene

 

Mvh

Lise Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig, nå se jeg det jo. Det står "Glashandlare" som Lise skriver. Det står bare Hans i dåpsnotisen det jeg kan se, men kanskje han har kalt seg Hans Magnus seinere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tilgang til svenske husforhör nå, men har lagret bilde av vielsen mellom Hans Magnus og Maria i 1797.

Dette er jo mine forfedre også.

 

Så hyggelig å se deg på forumet igjen Anne Minken og takk for all hjelp jeg har fått av deg.

post-424-0-01170600-1332969030_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.