Gå til innhold
Arkivverket

Trompeter Ole Olsen Bolme og Petra Martine Brungodt - hvor ble de av?


Aasmund Ulvund
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen Bolme ble f.03.01.1863 på Bolme i Rindalen, M&R, mens Petra Martine Brungodt ble f.07.09.1855 i Ålesund. Ole og Petra Martine giftet seg den 25.09.1887 i Vår Frue kirke, Trondheim. I "Adressebog for Trondhjem", 1889, bor reservetrompeter O. Bolme i Danielsveiten 26, Trondheim, men ingen Petra Martine. I 1890 bor reservetrompeter O. Bolme i Nedre Møllenberg 1a, Trondheim. Jeg har ikke funnet noen sikre tegn etter de på et senere tidspunkt. Har søkt i Emigrantprotokollene uten noe resultat. Hvor ble de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underofficerer ved artilleriet i Trøndelag 1767-1931, utgitt 1960, side 400:

 

Ole Olsen Bolme. Født den 3. januar 1863 i Rindal av foreldre gårdsarbeider Ole Dalsegg fra Ø.Surnadal og hustru Anne Knudsdatter fra Rindal. Vevet 1881. Trompeter fra 2-4-1884 til 1889. Han ble gift i Trondheim og hadde med sin hustru Petra en sønn, Alfred. Hustruen og sønnen utvandret senere til Afrika. Død 1891 i Rindal.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5318&idx_id=5318&uid=ny&idx_side=-234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svaret. Det var til god hjelp. Jeg er først og fremst interessert i skjebnen til Petra Martine Brungodt. Opplysningen om at hun utvandret til Afrika kan stemme. Hennes søster, Anna Sofie Brungodt, f. 10.02.1862, emigrerte til Sør-Afrika i 1882 i den mye omtalte gruppe-emigrasjonen (232 personer) fra Ålesund til Marburg ved Durban i Sør-Afrika. Det er skrevet en bok og mange avisartikler om denne emigrasjonen. Anna Sofia giftet seg i Durban med Jakob Andreas Johannesen fra Larsnes på Sunnmøre og de fikk 4 barn. Jeg har vært i kontakt med etterkommere av Anna Sofia og Jakob Andreas, men de kjenner ikke til at Petra Martine kom til Sør-Afrika. Er det noen som kan hjelpe meg videre med Petra Martine og sønnen Alfreds skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole og Petra Martine giftet seg den 25.05.1887 i Vår Frue kirke, Trondheim. Jeg har prøvd å finne ut når sønnen Alfred er fødd, og har søkt i kirkeboken for Vår Frue kirke for årene 1885-1892, men uten resultat.

I følge "Adressebog for Trondhjem" bor Ole og Petra Martine i 1888 og 1889 i Danielsveiten 26 i Trondheim. Er det noen som vet hvilke kirkesogn Danielsveiten sogner til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Danielsveiten 26 i Trondheim. Er det noen som vet hvilke kirkesogn Danielsveiten sogner til.

 

Det ser ut til at danielsveita 26 er bygd inn i kjøpesenteret Trondheim Torg. Det er 150 m frå Vår Frue, men sokna til Domen (som ligg 4-500 meter unna). Vår Frue kyrkje låg faktisk (geografisk) i Domkyrkjesoknet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå søkt gjennom kirkeboken (døpte) for Domkirken for de aktuelle årene uten å finne Alfred. Alfreds far, Ole Olsen Bolme, døde 1891 og i kirkeboka for Rindal er det under rubrikken "Anmærkninger" skrevet "Død paa Stenløkken under Nergaard (eller Aasgaard)". Se løkken til kirkeboken under.

Åsgård sykehus ble etablert mye senere så det er uaktuelt.

Er det noen som vet hvor "Stenløkken under Nergaard" er?

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig tolkning av anmerkningen i Kirkeboka er "Stenløkken under Nergaard" (ikke Aasgaard). I følge Gards- og ættesoge for Rindal, bind 4, bor Ole's mor Ane Knutsdotter Bolme på plassen "Nedre Steinlykkja under Nergård", Bolme i Rindal. Ole dør således hjemme hos sin mor på Bolme.

 

Fortsatt har jeg ikke funnet spor av Petra Martine og sønnen Alfred etter Ole's død. Om de emigrerte til Afrika har de trolig først reist med båt til England og så ny båt til bestemmelsesstedet i Afrika. Det burde være mulig å spore Alfreds dåp som sannsynligvis har vært i Sør-Trøndelag eller Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til orientering så har jeg nå funnet Alfred. Etter å ha gått gjennom mange av de skanna kirkebøkene for Trondheim fant jeg han døpt i Bakke kirke den 28.02.1886 og fødselsdato er 27.10.1885 (se lenken under). Hans navn er Alfred Margido. Far er musikkorporal ungk., Ole Olsen Bolme, Gjedeveiten og mor fhv. Butikkjfr. Petra Martine Brungodt, ugift. Alfred Margido er således fødd ca 2 år før foreldrene gifter seg.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=3028

 

Etter at faren, Ole Olsen Bolme, døde i desember 1891, er det ingen spor etter mor og sønn.

 

Om opplysningene i boken "Underofficerer ved artilleriet i Trøndelag 1767-1931" stemmer så har de mest sannsynlig reist enten til søsteren i Sør-Afrika (Natal), eller Zimbabve (tidligere Rhodesia) eller Øst-Afrika (engelskspråklige Afrika).De fleste norske som utvandret til Afrika reiste via England, mens noen reiste via Hamburg. Til nå har jeg ikke funnet spor av mor og sønn i emigrantprotokollene. Noen som har forslag til hvor en kan starte letingen eller blir det som å lete etter den "berømte nåla i høystakken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underofficerer ved artilleriet i Trøndelag 1767-1931, utgitt 1960, side 400:

 

Ole Olsen Bolme. Født den 3. januar 1863 i Rindal av foreldre gårdsarbeider Ole Dalsegg fra Ø.Surnadal og hustru Anne Knudsdatter fra Rindal. Vevet 1881. Trompeter fra 2-4-1884 til 1889. Han ble gift i Trondheim og hadde med sin hustru Petra en sønn, Alfred. Hustruen og sønnen utvandret senere til Afrika. Død 1891 i Rindal.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5318&idx_id=5318&uid=ny&idx_side=-234

 

Hei Carsten

Var opplysningene du ga om Ole Olsen Bolme og Petra Martine Brungodt alle opplysningene som sto om de i boken "Underofficerer ved artilleriet i Trøndelag 1767-1931". Eller var det noe mer å lese?

 

hilsen

Aasmund Ulvund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Til orientering så har jeg nå fått bekreftet at Alfred Margido emigrerte til Sør-Afrika sannsynligvis sammen med sin mor, Petra Martine. Som voksen slo han seg først ned i Underberg i Natal, men emigrerte senere til Zimbabwe (Rhodesia). Jeg har nå fått mailkontakt med en etterkommer av han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.