Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i bygdebok, Bø i Vesterålen


Randi K. Strand
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med oppslag i bygdebok som dekker Bø i Vesterålen? Er på jakt etter opplysninger om Jon Albert Eliot Jentoftsen født 1894. Jon Albert var fra Føre, sønn av Jensine Davidsdatter og Jentoft Nikolai Martinusen. Han skal ha reist sørover og arbeidet som snekker i Ålesund. Fra 1940 bodde han på Lyngvær i Sandøy kommune, Romsdal. Jon Albert var gift, men har få opplysninger om kona. Fornavnet hennes var Anna og hun skal være fra Alstadhaug. Antagelig giftet de seg nordpå før de reiste sørover? Er svært takknemlig dersom noen kan hjelpe med fullt navn på kona, foreldrene hennes, hvor hun var født og hvor/ når hun giftet seg med Jon Albert. Likedan opplysninger om eventuelle barn. Håper noen kan hjelpe.

 

Vennlig hilsen

Randi K. Strand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

John gifta seg med Anna Didriksen i 1924 ifølge bygdeboka for Bø, det er alt jeg har. Du vil kanskje finne giftemålet i kirkeboka for Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen! Med etternavnet på kona blir det lettere å lete. Skal sjekke om de kan ha giftet seg i Ålesund også.

Vennlig hilsen

Randi K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De giftet seg i Kristiansund, ikke enkelt å lese, men se på kolonnen som går på skrå:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=41894&urnread_imagesize=gigant&show=72#bunnen

 

Anna med foreldre og søsken i Kristiansund i ft 1910:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036748014263

 

 

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da har jeg foreldrenes navn, samt fødselsår og fullt navn på Anna Marie Didriksen. Dette var til stor hjelp. Visste ikke at de hadde vært i Kristiansund.

 

Vennlig hilsen

Randi K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo(h)n Albert ble f. 14.08.1894 i Føre, Bø i V. Dåpt 27.01.1895 i Bø kirke, Bø i V. Har ikke kjennskap til barn, men har kontakt med en nevø av han, så jeg skal spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar! Han brukte Martinusen som etternavn da han giftet seg og det er også det etternavnet som står på gravsteinen: http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=1077933. Er usikker på om han skrev det med en eller to s-er. På gravsteinen står det iallfall med en, men det kan jo være feil.

Flott om du kan spørre slekta om han hadde barn. Er veldig takknemlig for det. Har ennå ikke klart å finne ut når kona døde og hvor hun er gravlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra ei niese jeg også kontakt med. Hun hadde møtt han i Kristiansund ca 1955 og mente de bodde der da. Paret hadd ikke barn. Begge mine foreldre var firmenninger med Jon Albert og jeg vaks opp på Fjærvoll, nabogården til Føre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var interessant. Jon Albert bodde på Lyngværet under krigen. Han leide antagelig det huset som han kjøpte etter krigen. Huset ble solgt igjen på midten av 1960-tallet, men Jon Albert fortsatte å bo der. Hadde avtale om det. På 1960-tallet var han den eneste gjenboende i været. Hadde selskap av en stor hund. Konas familie bodde i Kristiansund i 1910. Kan det være at de har vært der på 1950-tallet i forbindelse med slektsbesøk? Hun hadde flere søsken. Men det kan selvsagt også være at de bodde der en periode på 50-tallet. Tror ikke kona levde på 60-tallet. Kanskje hun døde i Kristiansund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kan noen hjelpe meg med oppslag i bygdebok som dekker Bø i Vesterålen? Er på jakt etter opplysninger om Jon Albert Eliot Jentoftsen født 1894. Jon Albert var fra Føre, sønn av Jensine Davidsdatter og Jentoft Nikolai Martinusen. Han skal ha reist sørover og arbeidet som snekker i Ålesund. Fra 1940 bodde han på Lyngvær i Sandøy kommune, Romsdal. Jon Albert var gift, men har få opplysninger om kona. Fornavnet hennes var Anna og hun skal være fra Alstadhaug. Antagelig giftet de seg nordpå før de reiste sørover? Er svært takknemlig dersom noen kan hjelpe med fullt navn på kona, foreldrene hennes, hvor hun var født og hvor/ når hun giftet seg med Jon Albert. Likedan opplysninger om eventuelle barn. Håper noen kan hjelpe.

Vennlig hilsen

Randi K. Strand

 

 

Hei Randi. Det er familien min som i dag eier huset som Jon Albert bodde i på Lyngværet. Et fantastisk hus og ett ferieparadis. Jeg kjente lite til Jon Albert og det var fint å få se bilder av han på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.