Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Siw Merethe Sværholdt

Kan noen tidfeste dette bildet av familie med hund?

Recommended Posts

Siw Merethe Sværholdt

Hei

Jeg holder på å gå gjennom store mengder med dokumenter og bilder av slekten og kom over dette bildet her i dag.

post-630-0-93178800-1333197984_thumb.jpg

Jeg er usikker på hvem som er avbildet, derfor håper jeg at noen klarer å vurdere utfra klesstil om det er tidlig 1900, eller sent 1800-tall det er snakk om.

I tillegg undrer jeg meg litt over denne hunden som er med på bildet. Var det vanlig å ha hund i byene på den tiden?

Er som sagt usikker på hvem som er på bildet, men det kan være Bernt Nicolai Ludvigsen f. i Bergen 1889 og hans søsken, foreldre fra Sogn. Eller hans kone Marie Mathiassen f.i Bergen 1890, og hennes søsken.

Det kan også være søstrene Sværholdt (Urbandine, Ragndhild og Hilda f. mellom 1886 og 1890, med menn)også bosatt i Bergen.

Kanskje noen der ute klarer å angi årstall for dette bildet. På forhånd takk for forslag :)

Reidar Oddløkken

Noen som antagelig er fuglejakt-interessert i hvertfall, hunden er vel en setter?

Siw Merethe Sværholdt

Noen som antagelig er fuglejakt-interessert i hvertfall, hunden er vel en setter?

Har studert den hunden nøye, og jeg synes og absolutt det ligner en fuglehund, kanskje en Vorsteher, ikke setter tror jeg.

Reidar Oddløkken

Har studert den hunden nøye, og jeg synes og absolutt det ligner en fuglehund, kanskje en Vorsteher, ikke setter tror jeg.

Er enig, heller en vorsteher eller setter!

Bildet, tja, rundt 1900 kanskje?

Siw Merethe Sværholdt

Er enig, heller en vorsteher eller setter!

Bildet, tja, rundt 1900 kanskje?

Ja, det er det er nemlig det jeg ikke får til å stemme. Disse som jeg nevnte er alle født bare 10-15 år før, så kanskje vi må enda en generasjon lengre bak, og de vet jeg lite om, og hvem det da kan være.

Hattene var vel ganske spesielle :)....og er det en vifte hun damen fremme til venstre holder i hånden? Det ser veldig oppstilt ut hele bildet. Hadde vært interessant om noen kjente til hvordan det var med hundehold på den tiden, og da særlig i byene.

Hvis det er fra Ludvigsen-slekten og er eldre enn 1900, så må det ha vært hans foreldre igjen, og de er alle fra Sogn.Det var kanskje mer naturlig å ha en brukshund der, enn i en by, men hva sier klesdrakten? 1800 eller 1900? By eller land?

camilla lunde

hei ja hunden er en fulehund og av rasen vorster har sjekket med min sambo som driver med jakt av småvilt..

Siw Merethe Sværholdt

hei ja hunden er en fulehund og av rasen vorster har sjekket med min sambo som driver med jakt av småvilt..

Takk til Reidar og Camilla

Jeg synes og det ligner en vorsteher, men er usikker på om de kom til Norge så tidlig. Et annet alternativ jeg har sett på er en Haldenstøver som er en norsk rase: http://no.wikipedia.org/wiki/Haldenstøver. Den kan og ligne.

Man skulle tro folk på denne tiden i byene, ihvertfall de som bodde i leiligheter, hadde det trangt nok med familie og barn. Tror ikke disse var spesielt velstående. Skal prøve å titte litt på andre bilder og se om jeg kan finne ut hvem de kan ha vært.

Tar gjerne imot flere innspill om både klesdrakt, hundehold og tidsepoke.

Aase R Sæther - Gloppen

Du skal få eit innspel i ei heilt anna retning: Hadde det ikkje vore for barnet hadde eg føreslått at det var rollefigurar frå eit skodespel. Grunnen til at eg føreslår det er at eg har sett eit par døme på slike oppstilte persongrupper lokalt - når dei fyrst hadde kledd seg til skodespelet tok dei også eit gruppebilde. Dei litt affekterte positurane, m.a. med vifta kunne peike i same lei. Men det er som sagt berre ein laus teori.

Eg er spent på om denne lenkja fører til eit av bilda eg tenkjer på - prøver i alle fall.

http://www.fylkesarkiv.no/foto/detalj?http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&ptype=single&db=dbfoto&sql=sfffoto%20=%20%27SFFf-1994325.0036%27

Erik Døving

Bildet er nokså oppstilt, og det var vel vanleg den gongen det var stort sett proffe bak kamera. Men posituren er meir "affektert" enn det eg har sett frå den tida. Så skodespel er mogleg.

Hunden er nokså sikkert ein vorste, sjølv om eg ikkje kan utlukke støver eller setter.

Dei to lysaste kjolane (med spesielle hattar) minner om byfolk, tvilar på om enkle folk på landet hadde slikt.

Siw Merethe Sværholdt

Lenken virket Aase. Artig bilde av den skuespillergruppen, men jeg tror faktisk ikke at dette bildet her er fra et skuespill, selv om positurene kan virke utstuderte. Kanskje de har blitt instruert av fotografen?

Nå har jeg skannet bilder av Bernt Ludvigsen og hans kone Marie Mathiassen, samt et av de 3 søstrene Sværholdt (hvorav den til venstre er min oldemor).

Jeg synes mannen ligner, men er usikker.

post-630-0-34454200-1333211548_thumb.jpg

post-630-0-25417100-1333211572_thumb.jpg

post-630-0-53522900-1333211595_thumb.jpg

Reidar Oddløkken

Det er nok samme mann!

Siw Merethe Sværholdt

Om det er av Bernt Ludvigsen og hans slekt, så kan det godt hende at det er oppstilt sånn. Vet ikke så mye om ham, annet enn at han reiste rundt i vestlandsfylkene Hordaland og Sogn, og tegnet. Gjerne gårdsmiljøer, stabbur, mennesker o.l., og dro så hjem til byen og malte.

Om han fikk solgt noen av bildene vites ikke, eller om han idet hele tatt prøvde å livnære seg av det.

Flink var han å male ihvertfall. - så kanskje dette var et kunsterisk prosjekt?

Konen, Marie Mathiassen jobbet store deler av livet som "pedell" (hva nå det måtte være) ved Kalmargaten skole (spesialskole) i Bergen. Det var og der denne familien bodde. Lurte og på om det kunne være fra et skuespill der, men...

Siw Merethe Sværholdt

Det er nok samme mann!

Ja, hvis det er det, så er det epoken jeg ikke får til å stemme.Han hadde ingen søstre, så da må dette ha vært hans kone og tre svigerinner.

To av de emigrerte til Amerika, den første i 1895.

Han har dessuten barn på fanget. Bernt og Maries første barn født i 1910 var dødfødt, det neste i 1912 likeså. De fikk faktisk ingen levende barn før i 1917.

Kan det være tatt så sent?

Hans far Niels Ludvigsen f.1860 fra Indre Holmedal hadde derimot minst to søstre.

Oddbjørg Brænd

Om det er av Bernt Ludvigsen og hans slekt, så kan det godt hende at det er oppstilt sånn. Vet ikke så mye om ham, annet enn at han reiste rundt i vestlandsfylkene Hordaland og Sogn, og tegnet. Gjerne gårdsmiljøer, stabbur, mennesker o.l., og dro så hjem til byen og malte.

Om han fikk solgt noen av bildene vites ikke, eller om han idet hele tatt prøvde å livnære seg av det.

Flink var han å male ihvertfall. - så kanskje dette var et kunsterisk prosjekt?

Koen, Marie Mathiassen jobbet store deler av livet som "pedell" (hva nå det måtte være) ved Kalmargaten skole (spesialskole) i Bergen. Det var og der denne familien bodde. Lurte og på om det kunne være fra et skuespill der, men...

På min barneskole hadde vi pedell. Hun vasket i hvertfall. Men hun så nok etter andre ting også. Regner med at en pedell er en kombinert vaktmester og rengjører.

Astrid K. Natvig

hei,

jeg er ingen ekspert på kvinnemote, men jeg tror likevel at bildet er tatt rundt 1885-1895. Jeg har et av min oldemor, tatt rundt 1887 (hun døde året etter), og både hårfrisyre (damene uten hatt) og kjole ligner (tenker særlig på den stramme midjen). Det å gå til fotograf var ikke dagligdags for folk flest, og en iførte seg nok sin fineste stas - så bildet forteller nok ikke om personene var fra byen eller landet. Flott er det, uansett!!

Astrid

Siw Merethe Sværholdt

På min barneskole hadde vi pedell. Hun vasket i hvertfall. Men hun så nok etter andre ting også. Regner med at en pedell er en kombinert vaktmester og rengjører.

Det kan sikkert stemme, Oddbjørg. Jeg fant nemlig en avisnotis der hun ble takket for over 20 år som pedell og "barnas venn" på ovennevnte skole. Har også hørt noen (skrøne?) historier om den tiden da de var bosatt på denne skolen. Det har blitt meg fortalt at da den hollandske fiskebåten "Vorboode" eksploderte i Bergen i 1944, så hadde hun akkurat vasket vinduene i første etasje i Kalmargaten og sto i kjelleren og fyrte med koks. Hele rommet og hele damen ble svart av sot, og da hun gikk opp igjen i etasjen over var alle vinduene blåst inn. Ikke bare det, men rundt om i rommet lå hatter og gjenstander som var blåst inn utenfra.

hei,

jeg er ingen ekspert på kvinnemote, men jeg tror likevel at bildet er tatt rundt 1885-1895. Jeg har et av min oldemor, tatt rundt 1887 (hun døde året etter), og både hårfrisyre (damene uten hatt) og kjole ligner (tenker særlig på den stramme midjen). Det å gå til fotograf var ikke dagligdags for folk flest, og en iførte seg nok sin fineste stas - så bildet forteller nok ikke om personene var fra byen eller landet. Flott er det, uansett!!

Astrid

Takk for interessant informasjon Astrid. Det var også en følelse jeg hadde, at bildet var litt eldre enn 1900. Kjolene med de stramme livene har jeg sett mange ganger før, men disse noe spesielle hattene hadde jeg ikke sett før.

Jeg holder en knapp på at det kan være Nils Ludvigsen og hans søstre fra Gaular dette her, og at barnet på fanget kanskje er Bernt Ludvigsen f.1889? (det var han og hans kone som bodde i Kalmargaten)

Anfinn Bernaas

Eg meiner også at det er same mannen i innlegg 1 og 10. Eg fell likevel i stavar over fallet i håret hans på fotografiet i innlegg 10. Flott, men kan det verkeleg vera naturleg? Ein kunne nesten lure på om det forma med krølltang, men slike forfengelege og feminine påfunn ville vel kanskje utfordre maskuliniteten i mannsrolla i meste laget på den tida det her er snakk om?

Siw Merethe Sværholdt

Eg meiner også at det er same mannen i innlegg 1 og 10. Eg fell likevel i stavar over fallet i håret hans på fotografiet i innlegg 10. Flott, men kan det verkeleg vera naturleg? Ein kunne nesten lure på om det forma med krølltang, men slike forfengelege og feminine påfunn ville vel kanskje utfordre maskuliniteten i mannsrolla i meste laget på den tida det her er snakk om?

Det er sikkert ikke naturlig :) De pyntet seg vel, som Astrid skrev tidligere, etter alle kunstens regler. Jeg er nå nesten sikker på at det ikke kan være samme mann, men heller hans far. Mannen i innlegg 10 er født i 1889. Mannen med barnet på fanget ser ut til å være i 25-30 års alderen?

Reidar Oddløkken

Det er sikkert ikke naturlig :) De pyntet seg vel, som Astrid skrev tidligere, etter alle kunstens regler. Jeg er nå nesten sikker på at det ikke kan være samme mann, men heller hans far. Mannen i innlegg 10 er født i 1889. Mannen med barnet på fanget ser ut til å være i 25-30 års alderen?

Kan nok godt være far og sønn med ingen tvil om farskapet :)

Fotografering på denne tiden var nok også høytidelige greier så de danderte seg nok etter alle kunstens regler med hjelp av fotografen i tillegg!

Siw Merethe Sværholdt

Fotograf Norland hadde sin butik fra 1898 på den adressen, Se link: http://www.nb.no/nmff/fotograf.php

Bare for moroskyld legger jeg ved en annen versjon av Bernt, blir litt mere liv i bildet.

Tom

Takk for informasjon, Tom. Da kan vi kanskje tenke oss at dette bildet ble tatt omkring 1910. Det andre ser unektelig eldre ut, eller?

`

Takk også for mer farger og liv i bildet:)

Har mange slike bilder liggende. Kanskje man her inne skulle opprettet en egen forumside med bilder, eller finnes det allerede?

Kunne jo vært fint å dele de bildene der man med sikkerhet vet hvem som er avbildet..

Tom L.

Siw

Tanken om en bilde-database her på digitalarkivet mener jeg å huske har vært luftet tidligere,

men lagringskapasitet/program etc. var ikke klar for dette.

Hvilken planer digitalarkivet har for fremtiden på dette kan sikkert moderator svare bedre på.

Tom

Reidar Oddløkken

Prøver å finne tidsepoken for når denne drakt/kjolemodellen til bakerste dama til høyre var mote, men ikke helt godt å finne, legger ved en lenke, men finner ikke noe å identifisere den med blant de bildene, men det er kanskje tids-epoken mellom 1900 og 1910 som blir nærmest?

Har sett liknende på auksjoner, men vet jo ikke på hvilken tid de har vært brukt, men slikt oppnår høy pris hvis de er i god stand.

http://www.marquise.de/en/1900/pics/1900/index.shtml

Men forumet er så sørgelig tregt for tiden!