Gå til innhold
Arkivverket

Karen Jensdatter, Skjeberg


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

 

Dette er dåpen til min oldefar, Julius Martin Carlsen, hans mor heter Karen Jensdatter.

 

Julius Martin, nr. 10

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1846-1858), Fødte og døpte 1850, side 81.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=437&idx_id=437&uid=ny&idx_side=-86

 

Det er det flere som heter, men jeg har grunn til å tro at det er hun som bor på Slettemyr ved folketellingen 1865 og 1875. Hun er da gift med Olaus Olsen og har 3 barn i tillegg - Anton - Hans og Bolette.

Dette er folketellingen 1875:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f70115&gardpostnr=189&merk=189#ovre

 

Jeg finner ekteskapet i 1857:

nr. 5

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 6 (1846-1858), Ekteviede 1857, side 434.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=437&idx_id=437&uid=ny&idx_side=-400

 

 

Jeg tyder farens navn til Jens Corneliussen.

 

Er det noen som kjenner til denne familen eller kan hjelpe med å finne Karen Jensdatters foreldre?

 

Takknemlig for svar

Anne Marie.

 

 

 

 

 

Kristian nr. 8

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skjeberg, Ministerialbok nr. I 8 (1869-1885), Fødte og døpte 1880, side 45.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=439&idx_id=439&uid=ny&idx_side=-49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne Marie - Ved vielsen 1 apr 1857 er Karen/Karis far nevnt som Jens Corneliussen som må

være feil!Ved søk i 1801 tellingen Østfold,finner man kun to personer ved dette navnet.Den ene

i Skjeberg den andre i Rakkestad,begge nevnt med alder 40 år,noe som vil tilsi ca 65 år ved

Karen/Karis dåp i 1826 i Skjeberg.Tror det rette etternavnet skal være Christiansen! Finner

Karen/ Kari født 1 okt 1826 i Skjeberg,med foreldre:Leilending Jens Christiansen og hustru

Sigri/Siri Andersdatter Borger mellom.De giftet seg 2 aug 1816 i skjeberg.Deres barn:Inger

såkalt uekte barn født 13 nov 1816 - Christian 25 aug 1818 - Anders 28 okt 1820 - Anders

7 nov 1823 - Karen/Kari 1 okt 1826 - Hans 10 des 1832 - Martha 25 okt 1835 og Peder 29 juni 1839.

Jens Christiansen var sønn av Christian Jensen,nevnt med alder 47 år i 1801 Skjeberg,og Inger

Syversdatter 41 år.Bosted Borger mellom i Skjeberg.Deres barn i 1801:Cathrine 17 år - Marthe 12 år -

Jens 10 år - Johanne 8 år og Syver 5 år.Hva gjelder Sigri/Siri andersdatters foreldre har jeg funnet

kandidater.Det ser ut som Sigri og Siri nevnt i kirkebøkene er samme person,etter prestens tolking.

Sigri /siri bør være født pluss/minus 1795 i Skjeberg.Jens bør være født ca 1791.Du får se på dette.

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alt du har funnet Karl Johnny, da skal jeg se nærmere på det.

 

Kirkeboka ved ekteskapet er jo utydelig, en stor svart strek midt på som delvis skjuler navnet til far, men jeg tolket det til Corneliussen. Jeg fant en kandidat i Hurdal, ekteskap på fam.search 1815, med Marthe Nielsdatter, men men...har ikke funnet barn til disse.

 

Grunnen til at jeg landet på Corneliussen var at en av fadderne til Anton Olsen ( sønn av Karen Jensen og Olavus Olsen) døpt i Skjeberg 16. jan. 1859, heter Christian Corneliussen. (fødte og døpte 1859, side 5., men det kan jo være tilfeldig.

 

Karens barnebarn Kristian er født på Slettemyr, så jeg tror jeg kan være sikker på henne iallefall. Men jeg har ikke funnet henne død. Hennes fødsel som du har funnet virker også meget sannsynlig..Tusen takk!

 

Mvh

 

Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari Jensdatters far heter Jens Corneliussen !

 

Konfirmert 1837 bor Bisberg i Skjeberg. Moren Marthe Johansdatter faren avdøde Jens Corneliussen. Kari Jensdatter døpt 11 mars 1821. Konfirmasjon nr 20 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7440&idx_id=7440&uid=ny&idx_side=-181

 

 

Tusen takk, Rita! Jeg holder en knapp på Corneliussen!

 

Mvh

 

Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.