Gå til innhold
Arkivverket

Høiland kirke eller Haaland kirke?


PedersenMorten
 Del

Recommended Posts

Hei

 

I giftemål av noen av mine forfedre (Rogaland fylke, Håland, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1845), Ekteviede 1823, side 394-395.) står parret som gift i Haaland kirke.

Når jeg leter meg frem etter rette kirke i dag finner jeg kun Høyland (Høiland) kirke. Er dette samme kirke men byttet navn med tiden pga endring i sogn/kommune? Eller finnes den en egen kirke i Haaland (Håland).

 

 

mvh

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

I giftemål av noen av mine forfedre (Rogaland fylke, Håland, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1845), Ekteviede 1823, side 394-395.) står parret som gift i Haaland kirke.

Når jeg leter meg frem etter rette kirke i dag finner jeg kun Høyland (Høiland) kirke. Er dette samme kirke men byttet navn med tiden pga endring i sogn/kommune? Eller finnes den en egen kirke i Haaland (Håland).

 

 

mvh

 

Morten

 

Hei !

 

Ministerialboka har også om det.

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Håland, Ministerialbok nr. A 4 (1815-1829), Ekteviede 1823, side 394-395.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15810&idx_id=15810&uid=ny&idx_side=-127

 

Også noe.

http://no.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5land

 

Og dette.

http://no.wikipedia.org/wiki/Bilder_av_kirker_i_Rogaland

 

En oversikt som jeg har, Herred, prestegjeld og sogn i Norge.

Håland.

Kirkebok fra 1871.

 

Men desverre bare liten hjelp med dette.

 

Likevel lykke til videre.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her omtales Håland kirke, siden med Tjora slått sammen med Sola:

 

Alt på 1200-tallet var Sola delt i tre sogn med hver sin kirke, en på Håland, en på Sola og en på Tjora. Det var disse tre sognene som i 1842 ble slått sammen til ett.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sola

 

 

 

I middelalderen kom det også kirke og kirkegård på Håland, sannsynligvis på 1200-tallet. Kirken skal ha vært plassert på høyeste Håland med vid og vakker utsikt over land og hav,. Kirken ble revet og kirkegården nedlagt etter at den nye kirken med kirkegård på Sola tatt i bruk i 1842.

http://lokhistorie.sola.kommune.no/Sola%20Historielag/kulturminne.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Takk for respons men desverre er jeg like langt. :(

 

Synes det er rart at jeg ikke finner noe konkret om Haaland kirke da den må ha vært i bruk fram til slutten av 1800-tallet.

 

 

mvh

morten

 

Hei igjen.

 

Takk for respons men desverre er jeg like langt. :(

 

Synes det er rart at jeg ikke finner noe konkret om Haaland kirke da den må ha vært i bruk fram til slutten av 1800-tallet.

 

 

mvh

morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her omtales Håland kirke, siden med Tjora slått sammen med Sola:

 

Alt på 1200-tallet var Sola delt i tre sogn med hver sin kirke, en på Håland, en på Sola og en på Tjora. Det var disse tre sognene som i 1842 ble slått sammen til ett.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sola

 

 

 

I middelalderen kom det også kirke og kirkegård på Håland, sannsynligvis på 1200-tallet. Kirken skal ha vært plassert på høyeste Håland med vid og vakker utsikt over land og hav,. Kirken ble revet og kirkegården nedlagt etter at den nye kirken med kirkegård på Sola tatt i bruk i 1842.

http://lokhistorie.sola.kommune.no/Sola%20Historielag/kulturminne.htm

 

hei

Jeg gikk i første omgang glipp av innlegget ditt. :rolleyes:

 

Må bare si at jeg ikke skjønner skvatte av hvilken kirke som er tilhørende hvor på flatlandet der vest på. Finner hverken stedene eller tidspunkter for riving/bygging til å stemme overens.

Må nok bare grave litt til og ta kontakt med noen geitelige som vet.... B)

 

mvh

 

morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ingen kirke i Rogaland som heter Håland kirke. Høyland kirke er i Sandnes. Håland finner du ved og velge Rogaland fylke under skanna kirkebøker på digitalarlivet. Der ser du også Håland/Sola og Håland/Madla. Er ikke sikker på om Håland ligger i Sola eller Randaberg kommune, men dette har noe med de gamle inndelingene og gjøre. Årstallene viser når inndelingen var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ingen kirke i Rogaland som heter Håland kirke. Høyland kirke er i Sandnes. Håland finner du ved og velge Rogaland fylke under skanna kirkebøker på digitalarlivet. Der ser du også Håland/Sola og Håland/Madla. Er ikke sikker på om Håland ligger i Sola eller Randaberg kommune, men dette har noe med de gamle inndelingene og gjøre. Årstallene viser når inndelingen var.

 

 

Jeg også lander på at det ikke finnes noen egen kirke med navnet Haaland kirke. Men det må (?) det ha gjort tidligere ettersom det i kirkebøkene (for Haaland) står spesifisert at hendelsen er foregått i Haaland kirke.

Derfor tror jeg at kirken må ha eksistert, eller byttet navn. Sistnevnte tror jeg er mest sannsynlig og da lander jeg igjen på; Sola kirke eller Høyland kirke?

 

Problemet i utgangspunktet er at jeg ikke vil registrere et par som gift i Haaland kirke dersom denne kirken aldri har eksistert ;) . Så hvor giftet de seg egentlig? Se mitt første innlegg for detaljer om hvilken kirkebok/klokkerbok.

 

mvh

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også lander på at det ikke finnes noen egen kirke med navnet Haaland kirke. Men det må (?) det ha gjort tidligere ettersom det i kirkebøkene (for Haaland) står spesifisert at hendelsen er foregått i Haaland kirke.

Derfor tror jeg at kirken må ha eksistert, eller byttet navn. Sistnevnte tror jeg er mest sannsynlig og da lander jeg igjen på; Sola kirke eller Høyland kirke?

 

Problemet i utgangspunktet er at jeg ikke vil registrere et par som gift i Haaland kirke dersom denne kirken aldri har eksistert ;) . Så hvor giftet de seg egentlig? Se mitt første innlegg for detaljer om hvilken kirkebok/klokkerbok.

 

mvh

 

Morten

 

 

Det samme gjelder forøvirg andre beskrevet i samme kirkebok men er forettet annet sted: Malde kirke (Madla) og Tjore kirke. Eller er det jeg som tyder dette helt galt :huh:

Det må da finne en plass på dette vidunderlige internett hvor man finner en skikkelig oversikt på de eksisterende kirkene og deres eventuelle tidligere navngivelse, samt kirker som ikke lenger eksisterer.....?

 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det må ha vært en kirke en gang som het Haaland, og jeg tror det kan ha vært i Sola. Høyland var egen kommune før den ble slått sammen med Sandnes, så jeg tro jeg ville gått for Sola. Kanskje det enkleste vil være og ta en telefon til kirkevegen i Sola kommune og spørre.

Bjørg Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at det må ha vært en kirke en gang som het Haaland, og jeg tror det kan ha vært i Sola. Høyland var egen kommune før den ble slått sammen med Sandnes, så jeg tro jeg ville gått for Sola. Kanskje det enkleste vil være og ta en telefon til kirkevegen i Sola kommune og spørre.

Bjørg Marit

 

 

Takk :) . Jeg skal ta den telefonen.

 

men alikevel: er det ikke rart at det ikke er oppført hvor de enklete kirkebøker/klokkerbøker stammer fra? Ble hendelser i flere kirker skrevet i samme bok? Svaret gir jeg kasnje selv men jeg synes det er rart om det ikke finnes et register på dette.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på hytta og skriver dette og har ikke tilgang til bøker/oppslagsverk. Jeg har et visst kjennskap til Sola kommune, men har aldri hørt at det har vært en kirke som heter Høiland i Sola. Det må dreie seg om Høyland kirke i tidligere Høyland kommune, nå Sandmes kommune. Du nevner ikke hvilke tidsperiode du søker opplysninger om, men har du forsøkt i kirkebøkene for Høyland. Ellers er det utgitt gards- og ættesoge for Sola (og Madla) samt en kulturhistorie som kan være til hjelp. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15813&idx_id=15813&uid=ny&idx_side=-180

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070620660007.jpg

 

Her er kirkeboken du viser til. Den tidligere Håland kirke er kort beskrevet i innlegg 3. Kirken revet rundt 1845, etter hva jeg kan skjønne.

 

Sitat: Middelalder (1050~1500 e.Kr.)

 

Etter Erling Skjalgsons fall, har det sannsynligvis fortsatt bodd storfolk på Sola utover på 1100-tallet, ikke minst fordi det ble reist en staselig kirke her omkring 1150. Denne steinkirken er den som nå kalles Sola Ruinkyrkje. Den er bygd i romantisk stil og er den eneste steinbygningen fra høgmiddelalder i Sola. Rundt denne kirken var det også en kirkegård som var i bruk helt frem til 1842.

 

En antar at det også har vært kirke på Tjora allerede på 1100-tallet. Tjora var en storgård fra gammelt av og gjennom hele middelalderen, og var derfor et naturlig sted for en kirke. Kirken på Tjora var i bruk helt frem til 1842 og ble senere revet. I tilknytning til kirken var det også en kirkegård, sannsynligvis i bruk helt fra omkring 1150. Her stod 4 steinkors som en ikke finner maken til på noen annen kirkegård ellers i landet. I dag står det to kors igjen på kirkegården på Tjora. Både kirkeruinen og kirkegården på Tjora, er medtatt blant de høyeste prioriterte forn-minnene i Sola.

 

I middelalderen kom det også kirke og kirkegård på Håland, sannsynligvis på 1200-tallet. Kirken skal ha vært plassert på høyeste Håland med vid og vakker utsikt over land og hav,. Kirken ble revet og kirkegården nedlagt etter at den nye kirken med kirkegård på Sola tatt i bruk i 1842.

 

 

Finner forøvrig fra en utgraving ved Håland-kirkegården:

 

Bidrag til Rogalands Antropologi

 

av

 

K.E. Schreiner

 

MED 3 FIGURER I TEKSTEN OG 19 PLANSJER

 

[sNPA-kommentar: 2 figurer og plansjer er utelatt inntil videre]

 

Neppe noen annen del av vårt land har i diskusjonen om den rasemessige sammensetning av det norske folk spilt en så framskutt rolle som Jæren.

 

Den store interesse for Jærens antropologi ble vakt gjennom Arbos undersøkelser av befolkningen i Rogaland i årene 1884-1893. De brakte som resultat at Jærens befolkning i overveiende grad er brakykefal og både derved og i sine psykiske karakterer skiller seg skarpt fra østlendingen.

 

Arbo reiser spørsmålet hvorav det kommer at brakykefalene har konsentrert seg nettopp på Jæren eller i det gamle Rogaland i det hele tatt, men tar av i antall både nord- og østover. I sin Udsikt over Norges antropologi (1894) framsetter han den antagelse at det var den brakykefale grein av det skandinaviske steinalderfolket som avanserte oppover langs kysten, vikende for en senere inntrengende høyerestående, mer dolikokefal stamme. Imidlertid framhever han året etter (1895) at det forhold at Jæren nettopp danner "brakykefalenes fokus" med gradvis avtagen til begge sider kunne tale for "at disse brakykefaler var av transmarin opprinnelse, altså kommet til Jæren over havet. Hvis dette kunne antas, ville unektelig forholdene i mange henseender vinne i klarhet og forståelighet, men på den annen side er det nesten ikke tenkelig at disse fjerne tiders folk med sine primitive båter skulle ha kunnet komme over Nordsjøen" (s. 60).

 

Før Arbo offentliggjorde resultatene av sine undersøkelser over Stavanger amts antropologi, hadde Universitetets anatomiske institutt (høsten 1894) fått sitt første skjelettmateriale fra Jæren, nemlig 32 delvis temmelig defekte kranier fra Sola gamle kirkegård i Håland herred. Arbo omtaler kort disse kraniene og gir en oversikt over hvordan de fordeler seg på de tre breddelengdeindekstyper: 11.1 % er dolikokrane, 59.2 % mesokrane og 29.6 % brakykrane. Dette resultat sto i skarp motsetning til hans målinger av 48 soldater fra Håland. Av dem var bare 6.2 % dolikokefale og 14.6 mesokefale, mens hele 79.1 % var brakykefale. Selv om han reduserte deres bredde-lengdeindeks med to indeksenheter, finner han likevel nær dobbelt så mange brakykefale som i kraniematerialet, nemlig 58.3 %. Arbo synes selv at forskjellen nesten er uforklarlig, men mener at den må ligge i at skallesamlingen er for liten til å gi et sant bilde av befolkningen.

 

Den lille kraniesamlingen fra Jæren består etter Arbo av representanter for ikke mindre enn fem utpregete typeformer, nemlig tre dolikokrane, en svakt og en sterkt brakykran. Den siste kaller han den "finno-lappoide". Den står nærmest den brakykefale form han finner hos den nålevende befolkning på Jæren.

 

 

 

Altså: det finnes ingen Håland kirke, men det fantes en Håland kirke som var i bruk til rundt 1842/15. Her i denne nå forlengst forsvundne kirken giftet dine forfedre seg. Kirken lå på en høyde på Håland i nåværende Sola kommune og hadde egen kirkegård osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I giftemål av noen av mine forfedre (Rogaland fylke, Håland, Klokkerbok nr. B 1 (1815-1845), Ekteviede 1823, side 394-395.) står parret som gift i Haaland kirke.

Når jeg leter meg frem etter rette kirke i dag finner jeg kun Høyland (Høiland) kirke. Er dette samme kirke men byttet navn med tiden pga endring i sogn/kommune? Eller finnes den en egen kirke i Haaland (Håland).

 

Det mest nærliggjande er å sjå etter i soknehistorikken på Digitalarkivet (lenkje frå Skanna kyrkjebøker - menyen til venstre):

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Tema/Slektsgransking/Hovedkilder/Kirkeboeker/Soknehistorikk/Rogaland

 

her finn vi

"Håland (Sola)

 

Håland prestegjeld med soknene Håland, Sola og Tjora går tilbake til tida før reformasjonen.

 

1741: Madla sokn ble overført til Håland prestegjeld iflg. reskript 27.11.1739. Før denne tid lå soknet til Latinskolen i Stavanger.

 

1840: Ved kgl.res. 19.10. ble Håland, Sola og Tjora sokn slått sammen til Sola sokn."

 

Håland sokn vart altså lagt ned i 1840 eller kort tid etter. Kyrkja er tydelegvis riven nokre år etterpå og kyrkjegarden nedlagd. Prestegjeldet har - meir eller mindre offisielt - skifta namn frå Håland til Sola.

 

 

På den same sida, litt lenger oppe finn vi Høyland prestegjeld og sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å presisere: Høyland og Håland sokn er to helt forskjellige kirkesogn, begge i Rogaland.

 

Norges bebyggelse, midtre del, heradsbindet s. 784-785, Sola:

 

Det som no er Håland prestegjeld, var kring 1300 to prestegjeld, Håland og Tjora. Seinare vart Håland hovudsokn og Sola, Tjora og Madla annekssokner. Prestegarden var på Håland. Kyrkja på Håland er nemnd 1298 og steinkyrkja på Sola 1270. Kyrkja på Tjora med eigen prest er nemnd seinast 1446. Alle tre kyrkjene var små. Ved kgl. res. 1840 19.okt. vart Håland, Sola og Tjora slegne saman til Sola sokn. Madla vart anneks.

 

I 1842 vart det... bygd ny kyrkje av tre på Sola. Håland og Tjora kyrkjer vart rivne. Av Sola kyrkje vart taket rive, men murane vart ståande (Sola ruinkirke).......

 

Ved kgl.res. .1.06.1867 vart prestegarden på Håland nedlagt. Ny prestegard vart kjøpt på Sømme. ....

 

I 1879 vart det bygd nytt kapell i Tananger .......Altertavla vart laga av Thomas Snekker før 1620 - til den gamle kyrkja på Håland - og måla av Peter Reimers. ...overmåla, men restaurert i 1930-åra ....

Dette forteller at det stadig finnes spor etter den gamle, lille trekirken som i sin tid sto på Håland i nåværende Sola kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madla gamle kirke... en rekonstruksjon gjengitt i tidsskriftet "Nordvesten", no 7, 2010. Man kan kanskje tenke seg at Håland gamle kirke har sett noe slik ut? Den gamle kirken på Madla revet 1685 pga av forfall, "nyoppsatt" sto til 1865 da den ble avløst av Revheim kirke, og revet.

 

Ellers har jeg forsøkt på nettet å finne foto av altertavla i Tananger kapell- uten hell....

 

Ja... dette var et interessant påsketema!

 

 

Ellers:

Disse bodde på Håland prestegård i 1758:

Håland prestegård.

 

Hans Jacob Erdmann 42, sokneprest, Helena Friderica Reesen 37. Tjenere: Gunnhild Jørgensdatter fra Stavanger 40, Gedsche Andersdatter Riberg 39, Anfin Thorsen Sømme 33, Ole Thoresen Soele 28, Anne Kristensdatter Hage 27, Johannes Olsen Lille Meeland 26, Åse Olsdatter fra Undall 23, Ingebor Olsdatter fra Høylands sokn 22. Marthe Anfinsdatter Sømme, 74, enke, Rasmus Olsen Sømme 12 år, nyter begge sin underholdning på prestegården.

 

Samt i 1801:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f1801&gardpostnr=33697&merk=33697#ovre

 

http://lokhistorie.sola.kommune.no/TanangersMinne/tellinger-1758.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her ser det ut til at Håland gamle prestegård ble til fattighus.

 

Her er de som bor på dette fattighuset på Håland i Sola i 1900:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f01124&gardpostnr=499&merk=499#ovre

 

samt i 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036633001572

 

Hadde vært OK hvis noen fra Sola historielag leser dette og kunne komplettere med tekst og bilder om Hålandskirken.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036633001572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fra Norges Bebyggelse, under Sola kommune.

 

I 1920 hadde denne fattiggården 44 understøttede, hvorav 4 førstegangs. Neste år ser forholdene slik ut (Og merk: Høyland og Håland er to ulike sokn og sted):

 

Fra Sola Historielag fikk jeg dessuten tilsendt div. info/bilder i forbindelse med et slektsarbeide jeg gjorde der:

 

Jeg har også lagt med et bilde fra Bildeboka "Sola i Bilder 1930-1960" s.

110 med tittelen "Torvskrud på Håland Kommunegard".

Bildet er tatt vest av husene i "Myrhålå". Disse husene står i dag.

På bildet står nede i grava med bukseseler, Lars Albretsen, Tjelta f.

7/3-1876, d. 8/2-1952. Ved siden av ham Johan Danielsen.

 

Han med gaffel over, med sixpence på snei, bak gutten, må være Edvard

Sundstøl..

Artur Stangeland ved siden av hesten.

Han med hatt gaffel og hvit bukse, Andreas Sødve (Bouvik).

 

Hvis jeg finner igjen bildet i alt rotet, kan jeg legge det inn.

 

Altså: Denne Hålandkirken må vel ha ståtyt i dette området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, der var det.

 

Kanskje den boken fra Sola kan si noe mer om kirken som en gang sto på Håland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner at denne altertavla skal være omtalt på s. 47 i årgang 1913, Aarbok for foreningen til norske fortidsminners bevaring. Noen som har dette og kan slå opp? Hadde vært kjekt med en konkret sak fra denne glemte kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi nå raste det inn informasjon her gitt.

Tusen takk til Endresen; det du har lagt ut her er til meget hjelp. Jeg visste jo at Høiland og Håland er forskjellige plasser ;) men slet med denne kirken i Håland. Nå falt jo alt på plass :D

 

 

GOD PÅSKE

 

mvh

 

Morten Pedersen. (Lykkelig over å konstantere at det faktiskt fantes en egen kirke som het Håland kirke.)

 

ps. hadde vært fint med bilde av den altertavlen......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Sola kommune tilsvarer det som fra 1840 heitte Sola sokn i Håland herad. Håland herad femnde og om Madla sokn som vart skilt frå som eget herad i 1930. Samstundes gjekk Håland ut av bruk som heradsnamn og Sola vart teke i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi nå raste det inn informasjon her gitt.

Tusen takk til Endresen; det du har lagt ut her er til meget hjelp. Jeg visste jo at Høiland og Håland er forskjellige plasser ;) men slet med denne kirken i Håland. Nå falt jo alt på plass :D

 

 

GOD PÅSKE

 

mvh

 

Morten Pedersen. (Lykkelig over å konstantere at det faktiskt fantes en egen kirke som het Håland kirke.)

 

ps. hadde vært fint med bilde av den altertavlen......................

 

 

Jeg jobber med saken :-) God påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.