Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av barna, døde de alle tidlig.


Tom L.
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til denne familien eller døde den ut.

Anne (Christine/Kirstine) Ridder ble gift 1.gang 11/12-1789 med Torkild Johnsen d. okt.1791, 3 barn som jeg ikke finner i 1801.

hun ble gift 2.gang 15/8-1792 med slotsbager/fæstningsbager Tosten Hansen Berg, 3 barn som jeg ikke finner etter 1801.

legger ved all info jeg har, håper noen kan hjelpe.

 

Tom

 

Torchel, Torkild Johnsen f. 1763 – d. Okt. 1791, begr. 1 Nov.1791 Akershus Slotsmenighet.(28år)

(Foreldre: John …….. og ………………………..)

 

I " Underofficerer og underofficerersutdannede m.fl ved Feltartilleriregiment nr 2 og tidligere avdelinger i Oslo og omeng 1764-1930 "

Note: 1.Akershusiske kompani ble annektert av 15. gev. artilleri kompani.

 

Torkild Johnsen, anhvervet 1782 ved 15.gevorbne artillerikompani i Kristiania og blev bombarder i samme kompani.

Bombarder Torkild Johnsen tok eksamen ved Fet art. uoff.skole 1790 og ble da ansatt som kommandersersjant ved kompaniet.

 

 

Har med Anna Haraldsdatter f.

(Foreldre: Harald ……………. og ………….)

1 barn:

| 1. Johan Frederich Torkildsen (Styri) f. Juni 1788 – 1819 Hurdal. (HER HAR JEG ETTERSLEKTA)

 

 

Torkild Johnsen ble trolovet 20 november 1790, viet 11 desember 1789 i Oslo Domkirke med

Anne Christine Ridder.

 

3 barn: |

Tvill. | 1. Johanes Torkildsen f. 1790 i Christiania, døpt 14 mai 1790 i Garnisonsmenigheten.

| Faddere: Frue Brock, Frue Byhring, Madme Walter, Frøken Newmann,

| Jomfru Hagerup, Captein Blendermann, Captein Muller, Leutn. Hals, Leutn. Oppen,

| Leutn.Hafner, Leutn. Fischer.

|

Tvill. | 2. Johane Maria Torkildsen f. 1790 i Christiania – begr. 21 mai 1790 Akershus slottsmenighet. (1 mn)

| Faddere: Frue Brock, Frue Byhring, Madme Walter, Frøken Newmann,

| Jomfru Hagerup, Captein Blendermann, Captein Muller, Leutn. Hals, Leutn. Oppen,

| Leutn.Hafner, Leutn. Fischer.

|

| 3. Torkild Torkildsen f. oktober 1791 i Christiania –

 

 

Enke. Anne Kistine Ridder ble trolovet 24 Juli 1792, viet 15 August 1792 i Akershus Slottsmenighet med Ungk. Tosten Hansen Berg,

 

I folketellingen 1801, Saugbank gaden nr 171, bydel: Waterland og Saugbanken,

Tosten Berg, husbonde, 46 gift, 1te gang, Fæstningsbager.

Anne Olsdtr, hans kohne, 37, gift 2gang,

3 barn. |

| 1. Hans Hendrik Tostensen f. 1794 –

| Akershus slottsmenighet døpt 9 mai 1794 Hans Hendrik

| Foreldre: Tosten Hansen Berg, Anne Kirstine Ridder,

| Faddere: mad: Bolling, Jomfr Skioberg, Hendrik Meger, fr Bader.

|

| 2. Lars Tostensen f. 1797 -

| Akershus slottsmenighet, døpte 23 Juni 1797: Lars

| Foreldre: Slotsbager Tosten Hansen Berg, Anne Kirstine Ridder,

| Faddere: mad: Berg, mad: Schmidt, Jomfr. Torgersen, Jens Aamodt, Niels Bech.

|

| 3. Andreas Tostensen f. 1800 -

| Akershus slottsmenighet, døpte 20 Sept. 1800: Andreas.

| Foreldre: Sj.Tosten Berg slotsbager, Anne Kirstine Ridder,

| Faddere: mad: Colrups, Jfr. Torgersen, Jacob Bolling, Carl Ericsen,

|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg løfter denne uløste saken opp igjen, jeg har funnet litt info om Torkild Jo(h)nsen, han er født i Eidsberg 1762, døpt 7/11-1762, foreldrene er Jon Larsen Neple og Berthe Bentsdtr, de ble trolovet 3/11-1761 i Eidsberg, når Torkild går inn i militæret bodde foreldrene under gården Pyth i Eidsberg. Håper det er noen som vet hva som skjedde med barna og Anne Ridder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

| 3. Andreas Tostensen f. 1800 -

| Akershus slottsmenighet, døpte 20 Sept. 1800: Andreas.

| Foreldre: Sj.Tosten Berg slotsbager, Anne Kirstine Ridder,

| Faddere: mad: Colrups, Jfr. Torgersen, Jacob Bolling, Carl Ericsen,

 

Kan dette være dødsfallet til Andreas?? 17. mai 1802:

 

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Døde og begravede 1802, side 297.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-290

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020479.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det står at han var fattiglem?? De bodde i Saugbankgaden i 1801 og i det området lå vel også Saugbankens fattighus. Men faren var jo festningsbaker i 1801, så det kan vel ikke stemme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe, jeg så at det sto fattigl, Tosten kan jo ha mistet jobben eller blitt syk, etc. og da gikk det vel fort nedover. En tanke som slår meg er at barna hadde faddere som var av litt høyere stand, kan det finnes private dagbøker, etc hvor de kanskje var nevnt, det er vel mulig at fadderne var i begravelsene. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngste sønnen til Torkild Johnsen og Anne Kristine het Torkild, og jeg forstår det da slik at gutten ble oppkalt etter faren, som kanskje var død på dette tidspunktet?? Torkild Torkildsen ble født 01.10.1791 og moren trolovet seg med Tosten Hansen Berg i juli 1792. Jeg kan imidlertid ikke se noe i dåpsinnførselen om at faren er avdød:

 

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Fødte og døpte 1791, side 68.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-69

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020258.jpg

 

Men her finner jeg dødsfallet til Torkild Johnsen som ser ut til å være rett rundt dåpen i november 1791:

Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Døde og begravede 1792, side 273.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-265

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061107020454.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.