Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte 1787


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kan forbarme seg over meg og trekke ut essensen av skiftet etter Torchild Jonsen.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081023610732.jpg Jeg ser at konen heter Siri Nielsdatter, men det er stort sett det jeg leser. Jeg lurer på om det er flere arvinger og om det fremkommer noe av spes. interesse. Det er for mye å "oversette" hele skiftet, men det hadde vært fint å få med det grøvste. På forhånd takk og mvh

 

Her ser det ut som om det bare er den første delen som er kommet med, men det dreier seg om Skifteforhandlingsprotokoll fol.274a og 287a Strømsø Drammen Skiftef.h.prot. 1782-1793 side 316a. Skiftet fortsetter, så vidt jeg kan se også på neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringen var krevd av kreditorene, og siden gjelden oversteg formuen, var det ikke nødvendig for skifteretten å føre inn opplysninger om arvingene.

 

Det står en del opplysninger om boets skrøpelige tilstand:

 

”StærvboeEnken sagde sig villig at anviise uden ringeste Forbeholdenhed hva Boed er eiende”, så kommer det en kort liste over hva som var i stuen, og hva som fantes på kjøkkenet.

 

Hun fortalte videre ”at hun og sal Mand frafløttede deres forhen iboende Gaard i afvigte Vinter formedelst Aftale med Thomas Snedker om Bytte, men da saadan Handel icke er med behørig Documenter, og Pandthavernes Samtykke paa begge Sider afgiort og fuldbyrdet, saa bliver dettes Gaardes Bytte vendelig til Intet – og altsaa overlod StervboeEnken til Skifteforvalteren at tage den pandtsadte StervboeGaard under Taxation og Eftersyn, lovede imidlertid at have de faa ubetydelige Effecter i god Bevaring indtil samme paafordres, og endelig sagde Emcken, ved Efterspørgsel om hendes Sal Mands Gangklæder, at samme var neppe til hans Legems Skiul, hvilcke hun saae sig nødsaget at Sælge, saasnart hand ved Døden afgick, til en liden Hielp for sig i saadan yderlig Forfatning.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - dette var mer enn jeg hadde forventet! Hvorfor står hun nevnt som StærvboeEnken tro - er det rett og slett navnet på huset hun bodde i, eller betyr det noe annet? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stervbo betyr bare dødsbo, slik at det hadde vært tilstrekkelig bare å omtale henne som enke, men stervboenken forteller at det var hun som var enken i dette dødsboet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.