Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Siw Merethe Sværholdt

Bernt Nikolai Ludvigsen f.20.01.1889 - Årstad, Bergen

Recommended Posts

Siw Merethe Sværholdt

Hei

Bernt Nikolai Ludvigsen var en av 7 søsken, (alle født i Bergen) av foreldre Nils Ludvigsen f.1856 i Gaular og Berthe Petrine Andersdtr.f. 1860 i Gaular.

Paret må ha kommet til Bergen før 1884, da deres første barn Lina ble født.

Her er Bernts dåp i Årstad sogn 12.02.1889: Kildeinformasjon: Bergen fylke, Årstad, Ministerialbok nr. A 1 (1886-1901), Fødte og døpte 1889, side 37.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7190&idx_id=7190&uid=ny&idx_side=-36

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061127030482.jpg

Så langt alt vel.

Dette er de jeg har satt opp som foreldre til Nils Ludvigsen: Ludvig Hansen f.1830 og Johanne Nilsdatter f.1825, begge i Gaular (Indre Holmedal).

Finner vielsen deres i Gaular 1855:

År 1855

Kyrkje

Vigselsdato 29.5.1855

Namn Ludvig Hanss. Johanne Nielsd.

Bustad Årberg

Bustad i prestegjeld Gaular Gaular

Yrke ungkar, soldat pige

Fødselsår 1831 1824

Alder 0 0

Fødd i prestegjeld Gaular Gaular

Fødestad Årberg

Ekteskapsnr. 1 1

Finner dåpen til Nils f. i Gaular 24.02.1856: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 4I (1840-1859), Fødte og døpte 1856, side 158.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8387&idx_id=8387&uid=ny&idx_side=-161

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070302670161.jpg

Men: Finner og denne vielsen:

År 1843

Kyrkje

Vigselsdato 6.1.1843

Namn Ludvig Hanss. Agatha Berentd.

Bustad

Bustad i prestegjeld Gaular Gaular

Yrke ungkar og soldat pigen

Fødselsår 1818 1813

Alder 0 0

Fødd i prestegjeld Gaular Gaular

Fødestad

Ekteskapsnr. 1 1

Og dette paret har noen andre satt opp som foreldre til Nils, så nå vet jeg ikke om det er rett Nils jeg har funnet! Problemet er at jeg aldeles har gått meg vill blant alle med likelydende og helt like navn i Gaular, og jeg er ikke særlig lokalkjent i geografien, eller med de ulike gårdsnavnene.

Håper derfor veldig at noen kan være behjelpelig med å fastslå Bernt Nikolais aner.

Rune Thorstensen

Det er 2 Nils Ludvigsen født i Sande. Nils Ludvigsen f. 27.04.1853 av foreldre Ludvig Hansen og Aagot Berentsdtr og Nils Ludvigsen f. 24.02.1856 av foreldre Ludvig Hansen og Johanne Nilsdtr.

Din Nils skulle i følge vielsen være født 1856, dermed burde det være klart at det er Ludvig og Johanne som er foreldrene.

Det neste spørsmålet blir da om det er samme Ludvig som gifter seg om igjen med Johanne, eller om det er to personer som begge heter Ludvig Hansen. Har du fått avklart dette?

Rune Thorstensen

Jeg er rimelig sikker på at det er din familie som befinner seg på Myren i Sande i 1865. Nils er 10 år gammel og Ludvig er 35 år. Da må det være han som er født i 1831. Den andre Ludvig Hansen var 50 år i 1865 og altså født rundt 1814.

Arne Solås

Bruk 3 under Grytås:

1861 - 1870 - Ludvig Hansen f. 1831 på Leirsand, d. 1870 på Grytås. Gift 1855 med Johanna Nilsdatter f. 1824 på Senneset, d. 1869 på Grytås.

Barn:

Nils f. 1865, vigd 1880 med Berta Petrine Andersdatter Selstad, utfl. 1881 til Bergen. (Han har tre søsken)

Siw Merethe Sværholdt

Bruk 3 under Grytås:

1861 - 1870 - Ludvig Hansen f. 1831 på Leirsand, d. 1870 på Grytås. Gift 1855 med Johanna Nilsdatter f. 1824 på Senneset, d. 1869 på Grytås.

Barn:

Nils f. 1865, vigd 1880 med Berta Petrine Andersdatter Selstad, utfl. 1881 til Bergen. (Han har tre søsken)

Takk skal dere ha begge to, både Rune og Arne. Det var jo det jeg trodde....at jeg hadde rett og den andre tok feil:) Men sikker kan man ikke være før fakta er fremlagt - og dette ser jo veldig bra ut! Nå skal jeg dobbelsjekke alt med kirkebøkene.

Ikke bare bra dette med Geni og "merging" og duplikater. Plutselig hadde jeg fått en ny og feil gren! Kan gå god for det jeg selv legger ut, men hva hjelper det når man hele tiden må sjekke om andre har endret på dokumenterte opplysninger. Noe stort tull.

De jeg foreløpig har notert meg som Nils' søsken er Gurine f.1863, Nielske f.1859 og Hans (ukjent f.år).

Arne Solås

Bygdeboken har som søsken av Nils:

Andreas f. 1859, d. 1859 på Senneset.

Nilske Andrea f. 1860, d. 1925 på Birkeland.

Gurine Helena f. 1863, vigd 1895 med Gunnar Madsson Dregebø, d. 1926 på Dregebø.

Siw Merethe Sværholdt

Det er 2 Nils Ludvigsen født i Sande. Nils Ludvigsen f. 27.04.1853 av foreldre Ludvig Hansen og Aagot Berentsdtr og Nils Ludvigsen f. 24.02.1856 av foreldre Ludvig Hansen og Johanne Nilsdtr.

Din Nils skulle i følge vielsen være født 1856, dermed burde det være klart at det er Ludvig og Johanne som er foreldrene.

Det neste spørsmålet blir da om det er samme Ludvig som gifter seg om igjen med Johanne, eller om det er to personer som begge heter Ludvig Hansen. Har du fått avklart dette?

Han kan ha giftet seg med Agathe først, men hun er 43 år eldre enn ham! Så jeg ser jo og nå at dette er utrolig lite sannsynlig.

Problemet var at begge parene fikk to gutter med samme navn med bare 3 års forskjell, og at fedrene i tillegg hadde like navn, som du og forklarte ifra bygdeboken.

Takk for oppslag:)

Bygdeboken har som søsken av Nils:

Andreas f. 1859, d. 1859 på Senneset.

Nilske Andrea f. 1860, d. 1925 på Birkeland.

Gurine Helena f. 1863, vigd 1895 med Gunnar Madsson Dregebø, d. 1926 på Dregebø.

Tusen hjertelig takk, Arne. Veldig praktisk å få sjekket opp mot bygdeboken, og her hadde jeg lagt til et barn som tydeligvis ikke eksisterte.

Stoler selvsagt ikke blindt på bygdebøkene, men veldig greit å ta utgangspunkt i de opplysningene som foreligger. Hans er borte og erstattet med Andreas:)

Siw Merethe Sværholdt

Finner tilfeldigvis også dette paret gift i 1881 (se nr.4):

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 5 (1860-1881), Ekteviede 1881, side 404.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6844&idx_id=6844&uid=ny&idx_side=-390

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070111310644.jpg

Hvem i alle dager kan dette være? Det var vanskelig å tyde hvilket år brudeparet var født.

Arne Solås

Dette er den Niels som giftet seg med Rakel:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 4I (1840-1859), Fødte og døpte 1853, side 129.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8387&idx_id=8387&uid=ny&idx_side=-133

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070302670133.jpg

Du la vel kanskje merke til at Hans Hansen Øvrebø var en av fadderne ved dåpen til "din" Niels?

Siw Merethe Sværholdt

Tusen takk for svar, Arne. Har prøvd å svare siden i går, men forumet har vært så tregt og ustabilt.

Ja, jeg la merke til fadderen. Merkelig mange sammentreff i Gaular:)