Gå til innhold
Arkivverket

Har noen Helmer Theodor Bæk Hansen 1869 i sin slektsbase?


Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Denne "Helmer den håpløse" har fryktelig mange mennesker i diverse fora hjulpet meg å spore opp.

Temaet har hatt mange navn og det er bortkastet arbeid å få noen til å starte fra begynnelsen igjen.

Jeg tar kortversjonen her:

Helmer Theodor Bæk Hansen f 17-4-1869 i Stamnes, Nordland av foreldre Dorthea Bergithe Iverdatter og Hans Andreassen.

Helmer får i 1892 datteren Oldine med Pauline Marie Olsdatter i Leirfjord. Han forlater mor og barn og flyr videre til Andenes hvor han får

sønnen Waldemar Daae i 1894 med Karoline Olsdatter. Barnet dør i første leveår. Helmer dro i følge "bygdeboka" sin kos og siden finnes det ikke spor etter ham.

Alle kirkebøker for Nordland er sjekka med tanke på viede, fødte, døde, faddere osv.Folk har også lett i utlandet og på skipslister.

Rakkeren dro kanskje avsted på et skip på flukt fra "futen" om han fortsatte å leve så uforsvarlig. Å lete etter ham er nytteløst ,tror jeg,-(han er også borte i 1900 og 1910-tellingen)

Derfor spør jeg som så: HAR NOEN DENNE KAREN I SIN SLEKTSBASE?

Påskehilsen fra Birgith Andreassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den senere tid har mange utrolig dyktige og vennlige mennesker hjulpet meg å finne slekt.

Jeg aner ikke hvordan de finner igjen folk på steder som ikke jeg har hatt fantasi til å lete engang!

Jeg begriper at det er "teknikker" jeg ikke kjenner!

Han karen her "foroven" er en stadig hodepine og et kjempemysterium. Det er bare han som mangler av

alle mormors søsken og INGEN FINNER HAM! Det må være noen år siden jeg begynte å lete, ja!

Du verden så glad jeg skulle være om noen kunne finne igjen han her!

Jeg får liksom ikke til å gi ham opp. Et eller annet sted må han jo være "bokført?"

håpefull Birgith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det, desverre. Han ble jo født i Stamnes, så det vil vel helst stå enten det eller "sannessøen" som fødested.

Jeg mener å ha sjekka ut han fra Dverberg før.

Takk for at du hjelper meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke min Helmer Theodor nei! Det artige er jo at også min har en Dorthea og en Hans som foreldre.

Helmer er sporbar som sagt, til og med 1894 da han får barn nr 2 på Andenes.Alt før er helt greit med både han og slekta hans ned til 1700-tallet.

Hvor dro han "etter syndene?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg prøver igjen om noen kanskje har kjennskap til denne karen.

Om ikke,-vet noen hvor man kan få hjelp når alt er prøvd?

Man ser jo av et visst TV-program at "alle" kan spores opp. Hvem gjør sånt og hva koster det,tro?

mvh Birgith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.