Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte fra 1754.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Torbjørn Torstensen Lande/a i Kvinnherad/Fjellberg, Hordaland 22.06.1754.

 

Jeg vet at Torbjørn ble gift i Kvinnherad 1724/25 med en Anne Johannesdtr. Men jeg er ikke i stand til å tolke navn på etterkommere i dette skiftet. Jeg er særskilt interessert i om den avdøde hadde en datter Martha/Marite født 1741 og som da skulle være ca 13 år ved farens død.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24028/169/?size=gigant&mode=0"]http://arkivverket.no/URN:sk_read/24028/169/?size=gigant&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

 

Grovt oversatt:

 

De hadde tre døttre. Eldste datteren Anne Torbjørnsdatter g.m. Johans Mikkelsen, Sergeant, Marthe Torbjørnsdatter 22 år ugift og Marithe Torbjørnsdatter 12 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Roger.

 

Selv om dette ikke var noen ewndelig bekreftelse på slektsforholdet, fikk jeg i alle fall bekreftet at de hadde en datter Marithe i passende alder og at de bodde på Lande/a. Jeg søker nemlig å finne foreldrene til en Marithe Torbjørnsdtr.som ble døpt 26.01.1741 med far Torbiørn Lande i henhold til opplysninger fra kirkeboka. Da får jeg jobbe videre med dette alternativet å se litt på fadderne til Marithes barn om der kan finnes en Anne eller Marthe Torbjørnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei Anne Torbjørnsdtr. Lande som er konf. i 1742 i Fjelberg. http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=fjelbkf&gardpostnr=95&merk=95#ovre og ei Mette Torbjørnsdtr. Lande som blir konf. i 1752 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=24&filnamn=fjelbkf&gardpostnr=407&merk=407#ovre

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Johan Arthur.

 

Ja, det er nok barna til Torbjørn Torstensen Lande. Det var nok Mette og ikke Marthe der sto i skiftet etter Torbjørn.

Men det er jo fortsatt noe uklart om den Marithe 12 år som var nevnt i det samme skiftet er identisk med hun som ble dødt i januar 1741 og som senere ble gift med Endre Sjursen. De endte opp på Almås på Stord. Men av databvasene over døpte i Stord finner jeg at Endre Lande fikk en sønn Johannes i 1772, Mons i 1774, Anne i 1784 og Torbjørn i 1786. Da var Marithe 45 år og "utgått" på datOm vi ser på disse barna ser vi at Anne og Torbjørn stemmer med navna på Marithe Landes foreldre. Johannes er sågar identisk med Marithes morfar. Men jeg savner en Sjur og en datter Barbra her.

 

Det er merkelig at disse ikke er nevnt i bygdeboka under Lande/a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg kanskje jeg har svaret på det siste spørsmålet selv. Jeg tror det er snakk om Landa på Fitjar. Det viser seg at det før Landa dukker opp ern Endre på Stue eller Stutrædet. Der konfirmeres det en Siur Endresen i1790, 19 år gammel. Og på Stutrædet døpes en Barbara med far Endre i 1779. Men her er også flere barn. En Lars Endresen ble født i 1763, han konfirmeres i 1784 på Lande. En Johanne Endresdtr. ble også døpt i 1763 og hun konfirmeres på Landa i 1786, 23 år gammel. Mons konfirmeres i 1793, 19 år gammel. Så jeg tror jeg må be noen om å sjekke Landa på Fitjar for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det nødvendigvis dreier seg om samme familie, men der er så mange sammenfallende navn at jeg synes det er verdt å få sjekket ut. Jeg vet at det i databasen står at han var ungkar og soldat og at de begge var ugift, men det er alltid en mulighet for at en slik opplysning ikke er korrekt.Marithe var 31 og Endre 26 år ved vielsen. Jeg syntes forøvrig det var underlig at Torbjørn Torstensen og Anne Johannesdtr. ikke var nevnt på Lande, all den tid Torbjørn døde der, og skiftet ble holdt på Lande. Det fikk meg til å undres på om det kunne være flere gårder med samme navn i området, vilket det altså viste seg å være. Det er derfor interessant å finne ut om denne familien kan knyttes til Lande på Fitjar. Endre Sjursen endte forøvrig sine dager på Sagvåg, vilket ikke er så langt unna Lande på Fitjar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.