Gå til innhold
Arkivverket

Er kirkebøkene brent under krigen, eller mangler det innskanning?


Steinar Isaksen
 Del

Recommended Posts

Hei dere i Tromsøarkivet.

 

Ser av utlagte skannede kirkebøker for Måsøy prestegjeld (Finnmark) at seneste Ministerialbok går til 1914 og klokkerbok til 1888, (klokkerbok Måsøy / Kjelvik til 1889).

Skyldes dette at bøker f.eks. etter 1914 ble brent under krigen, eller er det manglende innskanning?

 

Samme problem gjelder kanskje de fleste prestegjeld i Finnmark og Nord-Troms.

Kan dere i arkivet i den sammenheng gi en kort, og noenlunde fornuftig, redegjørelse?

 

Med påskeharehilsen Steinar Isaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere i Tromsøarkivet.

 

Ser av utlagte skannede kirkebøker for Måsøy prestegjeld (Finnmark) at seneste Ministerialbok går til 1914 og klokkerbok til 1888, (klokkerbok Måsøy / Kjelvik til 1889).

Skyldes dette at bøker f.eks. etter 1914 ble brent under krigen, eller er det manglende innskanning?

 

Samme problem gjelder kanskje de fleste prestegjeld i Finnmark og Nord-Troms.

Kan dere i arkivet i den sammenheng gi en kort, og noenlunde fornuftig, redegjørelse?

 

Statsarkivet i Tromsø får svare for seg, men dette er ikkje noko som er særskilt for Nord-Troms og Finnmark. Du finn det same på kyrkjebokfronten over heile landet, og da særleg i Bygde-Noreg. I byar og tettstader blei protokollane fortare utskrivne, og tilsvarande raskare innleverte til statsarkiva. Så frå slike stader finn du jamt over noko nyare protokollar som er tilgjengelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfinn, og takk for din hurtige reaksjon.

 

Jeg er jo helt enig med deg, og fullstendig klar over at dette ikke «bare» er et Nord-Norgeproblem.

Men det jeg ville ha frem er den tilleggsbelastningen som tyskerne med sin nedbrenning i nord skapte ved slutten av andre verdenskrig.

Og det skjedde bl.a. ikke i hele bygde-Norge.

Jeg har ikke jobbet med slektsgransking i så lang tid, men har jo hørt av de «gamle» at det var en del som ikke ble berget, eller var i en slik forfatning at bøkene ikke er leselige.

 

Min personlige oppfatning er at alle kirkebøker nå skal være skannet. Men er den oppfatningen feil?

 

I mitt spørsmål til Arkivet ligger det også et forsøk på å få belyst om det hos Arkivet ligger skannede bøker som de er i ferd med og klargjøres til «utleggelse».

 

Så får vi se hva Arkivet kommer med.

Men takk igjen Arnfinn. Som du ser er vi to fullstendig enige.

 

Mvh. Steinar Isaksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei

Fra soknepresten i Måsøy er det i 1997 sendt en oversikt til Statsarkivet i Tromsø over kirkebøker som fortsatt er hos sognepresten i Måsøy, og det er en sammenhengende serie fra og med 1915 og opp til innrapporteringstidspunktet. Kirkebøkene for Måsøy gikk følgelig ikke tapt under krigen. Men mye annet arkivmateriale gikk tapt for Måsøy.

Kirkebøker avlevers først 80 år etter siste innførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.