Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nilsen født Asker ca 1841


Rune Roalkvam
 Del

Recommended Posts

Jeg søker anene på farssida til Thorbjørn Nilsen f. 1879 i Oslo. Ved dåpen i Paulus 28/9 er foreldrene mek. arb. Peter Nilsen f 1842 og Helmine Jørgine Hansen f 1851. De bor snekker Olsens gård i Wergelandsgate. I folketellingen 1885, Marstrandsgade 2, Oslo, er faren f. 1841 i Asker, og er handelsborger. Kona Helmine Jørgine Hansdatter er f. 9/7 1851 på Sæter, (gard uleselig), Vestre Toten. Jeg har ikke funnet ekteskapet. Kombinasjonen mekanisk arbeider og handelsborger virker unaturlig, men navnene stemmer godt:

FT Oslo 1885: Marstrandsgade 2, kjelderen:

Petter Nils. 1841 m Asker Handelsborger

Helmine Nils. 1845 k Vestre Toten Kone

Pauline Petters. 1876 k T

Torbjørn Nils. 1880 m T

Det går ikke fram om de to siste er i familie med ekteparet, det er mange flere personer i etasjen.

 

Peter er død før Thorbjørns konfirmasjon Paulus 1/10 1893.

 

Den mest aktuelle kandidat (eneste P.N. f. Asker 1840-42) er Peter f. 20/5, døpt 8/8 1841, foreldre Nils Hansen og Sørine Pedersd., Fustal eje, Asker. Han er muligens den Peter Nilsen som i FT 1865 er ugift tjenestekarl 21 år i Høvig, Asker? I 1875 finner vi ham ikke i Asker. En Peder Fusdahl, f. Fusdahl Asker i 1856, er musikkorporal i Sofienberggade 16, Kristiania. Er det ham, har de bommet grovt på alderen.

 

Et alternativ kunne vært Peder Nilsen, ugift 21 år på vestre Vindelstad i FT 1865, med foreldre Nils Pedersen og Anne Olsdatter. Født Asker 17/8 1845. Men han figurerer som Peder Vindelstad, gift, i FT 1910 (og kommunalt manntall 1919) og er således feil person.

 

Kan et annet alternativ være den Peder f. 24/7 1841, døpt 22/8, på Grorud eje, Bærum. Foreldre Peder Nilsen og Anne Andersd. Fadre: Gurine Hansen Grorud, Dorte Amunsen ibid, Lars Jonsen ibid, ??? Amunsen ibid, Jon Pedersen ibid.

Eller er dette for tidlig for overgangen til fast etternavn, han heter Peder Pedersen ved konfirmasjonen 28/9 1856.

 

Et alternativ kunne vært Peder Nilsen, ugift 21 år på vestre Vindelstad i FT 1865, med foreldre Nils Pedersen og Anne Olsdatter. Født Asker 17/8 1845. Men han figurerer som Peder Vindelstad, gift, i FT 1910 (og kommunalt manntall 1919) og er således feil person.

 

Det er ikke så lett å nøste opp i dette.... Kan noen hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette "ditt" par som døper datteren Pauline i 1875?

 

Name:Pauline Odegaard Gender:Female Baptism/Christening Date:29 Mar 1875 Baptism/Christening Place:Rikshospitalet og Kvinneklinikken, Oslo, Norway Birth Date:Birth Place:Death Date:Name Note:Race:Father's Name:Peder Odegaard Father's Birthplace:Father's Age:Mother's Name:Helmine Jorgine Hansen

 

https://familysearch...M9.1.1/NW2D-1V5

Kirkeboken.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 6 (1871-1885), Fødte og døpte 1875, side 73.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-75

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60926010204.jpg

 

 

County:Akershus Clerical District:Østre Aker Circuit Number:1 List Number:37 Residence:116 Trondhjemsveien Farm Number:Solhaug Operator's Name:Household:Person Number:6 Absent:Name:Helmine Georgine Hansen Usual Residence:Known or Supposed Whereabouts:Domiciled in a Separate Building:1ste Gender:Female Position in Family:Tjenestepige Marital Status:Ug Occupation:Tjenestepige Birth Year:1851 Age:24 Birthplace:Toten Nationality:Religion:Evangelisk Insane, Deaf, or Blind:Length of Illness: HouseholdGenderAgeJohan Robert NickelsenM45Cathrine Martine NickelsenF39Carl NickelsenM14Olga NickelsenF5Wilhelm NickelsenM1 Helmine Georgine Hansen F24Caroline Ottilie HansenF18

https://familysearch...M9.1.1/SP9Y-BX7

 

Pauline i 1875.

"Norway Census, 1875," Pauline Ødegaard in household of Christian Thoresen (Munkegaden Egebergbakken

County:Akershus Clerical District:Østre Aker Circuit Number:8 List Number:114 A Residence:Munkegaden Egebergbakken Farm Number:6 Operator's Name:Household:Person Number:20 Absent:Name:Pauline Ødegaard Usual Residence:Known or Supposed Whereabouts:Domiciled in a Separate Building:Gender:Female Position in Family:For Betaling Marital Status:Occupation:Af Faderen Birth Year:1875 Age:0 Birthplace:Vognmandsgd Christiania Nationality:Religion:Insane, Deaf, or Blind:Length of Illness: HouseholdGenderAgeChristian ThoresenM58 Pauline Ødegaard F0

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/SP9B-948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Det er i hvert fall samme mor. Kan jo være et barn Helmine fikk før hun giftet seg med Peder Nilsen, det vil forklare de ulike etternavnene til barna. Det hadde hjulpet å finne ekteskapet mellom Helmine og Peder. Det er verken i Asker eller Toten, sannsynligvid i Oslo-området uten at jeg har funnet det hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn de enda et barn også?

 

Name:Sigvart Nikolai Nilsen Gender:Male Baptism/Christening Date:22 Feb 1884 Baptism/Christening Place:Oslo, Oslo, Norway Birth Date:01 Feb 1884 Birth Place:Death Date:Name Note:Race:Father's Name:Petter Nilsen Father's Birthplace:Father's Age:1845 Mother's Name:Helmine Hansen

 

https://familysearch...M9.1.1/NWN2-W4B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan ikke være flere i området med den kombinasjonen av foreldrenavn. Men barnet er ikke nevnt i FT 1885, så han er trolig død i mellomtiden. Vet du hvilket kirkesogn Marstrandsgate er i, fant ikke fødselen i Paulus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leta i Paulus jeg også.Trodde Marstrandsgate hørte til det sognet.Men fant ingen dåp.

Håper noen kan gi et tips om hvor vi kan finne denne dåpen til Sigvart Nikolai .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Peter er f 1845 iflg dåpen til Sigvart Nikolai, i motsetning til 1842 ved dåpen til Thorbjørn. Jeg har regnet denne opplysningen som riktigere enn det som står i folketellingene, men her er det altså to ulike år. I 1845 er foruten Peter Vindelstad, som er utelukket som vår mann, født en Peter 23/7, dpt 5/10, uekte, foreldre j. Anne Katrine Jonasd. og Anders Nilsen. Øvrig tekst greier jeg ikke å tyde, men blant fadrene går Staavi og Bjørneg.... igjen. Lenke (kan dere si meg hvor jeg finner "permanent side- og bildelenke"?)

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=ja&show=251&uid=88316&js=j

 

For meg er det viktigste å finne foreldrene til Peter, skal bruke det i en slektstavle til en konfirmant i nabolaget, og dette er det eneste som mangler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fødselsår ved dødsfallet, som nok er det riktige (kombinasjonen P:N. og Helmine) er 1840, så jeg må visst søke bredere i fødselslistene... Skulle bare ha funnet ekteskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.