Gå til innhold
Arkivverket

Hans (Nilsen) (Karlsen) Kolstad og Agnes Franzdotter Haube.


Ernst Andreas Tveit
 Del

Recommended Posts

Hans er fødd på gården Kolstad i Luster kommune i Sogn den 29.05.1882. Skal ha bosatt seg i Sarpsborg - Fredrikstadområdet. Han kone var Agnes Franzdotter Haube. Han døde i Fredrikstad? den 30.01.1951. Finner ikke opplysninger om de. Agnes er med i folketellingen for 1910. Hva med etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn tellingen 1910.

Agnes Haube d ug Butikdame 21.12.1881

http://www.rhd.uit.n...bnr=0056&lnr=02

 

Ser at de giftet seg i 1913.

Hans Carlson Kolstad

Event(s):spacer.gifBirth: 29 MAY 1882 Luster, Sogn Og Fjordane, Norwayspacer.gifChristening: spacer.gifDeath: 30 JAN 1951 Sarpsborg, Ostfold, Norwayspacer.gifBurial:

http://www.familysearch.org/Eng/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100309806719&lds=1&region=12&frompage=99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ernst - Deres første barn: Øivind Rudolf ble født 26 feb 1914 i Vestre Fredrikstad.

Foreldre: Maskinist Hans Karlsen Kolstad og Agnes,født Haube.En av fadderne var Agnes

bror Reidar Magnus Haube født 9 jan 1884 i Vestre Fredrikstad. Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horten tekniske skole 1855-1955:

 

Øivind Kolstad, født 15. februar 1914 i Fredrikstad. Han har middelskole, handelsskole, 5 års verkstedpraksis og 3 års fartstid. Avgangseksamen H.T.S. juni 1939. Han har kurs i grafostatikk, skipskonstruksjon og teknisk engelsk. Har arbeidet som skipstegner og er i 1954 verftsbestyrer ved Sauøen Slip og mek. Verksted A/S, Halden.

 

Dåpen

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=25950&idx_id=25950&uid=ny&idx_side=-392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn til: Egil Kristian ,født 24 juni 1915 i Vestre Fredrikstad.Faren er nevnt

som D/S maskinist Hans Kolstad. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ernst - Vet ikke om dette er av interesse,men her er litt om Haube familien i Fredrikstad.

"Tivolihagen"i Fredrikstad ble åpnet med en konsert av et stedlig orkester under ledelse av

musikk direktør Haube.

Frantz Rudolf Haube,Fredrikstad musikk forenings første dirigent,behersket nær sagt alle instrumenter.

Han hadde fått sin utdannelse ved Berlins musikk konservatorium.Allerede i 1860 årene hadde han vært

i Norge,som huslærer på "Hafslund Hovedgård"(Ved Sarpsborg).Men ble hjemkalt til krigstjeneste i 1870.

 

Til Fredrikstad kom han i 1875.Han giftet seg 21 okt 1881 i Vestre Fredrikstad med Helma Josefine Pedersen.

Frantz og Helma fikk sønnen Reidar Magnus,født V.Fredrikstad 9 jan 1884.

Reidar M drev en kolonial forretning,før han startet musikkhandel/konsert og teaterbyrå.Kilde Fredrikstad

byhistorie.

Husker ellers fra min oppvekst i Fredrikstad på 60 tallet at vi kjøpte de nyeste singlene hos Haube.

Mulig forretningen da ble drevet av sønnen til Reidar Magnus?

 

I "Fredrikstad byleksikon"Er det forøvrig et portrett fotografi av Frantz Rudolf Haube.

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere.

Takker så mye for de svarene jeg har fått. Hans var bror til min morfar Theodor. Har jobbet en del for å finne dette paret. Morfar hadde også en søster i Fredrikstad Hun hette Karen, kallt "kaja", og var gift med Bernhard Meier Johnsen. Jeg tar imot alle de opplysninger jeg kan få. Jeg regner med å ha en del tremenninger i Fredrikstad/Sarpsborg. Mvh. Ernst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ernst - I 1910 tellingen for Fredrikshald finner du paret: Maskinist Bernhard Meier Johnsen

født 15 04 1882 i Fredrikstad og Kaia Johnsen født 02 03 1884 i Bergen.De er oppført med et barn

Bjarne Asbjørn Johnsen født 23 10 1909 i Fredrikstad. Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ernst - Vielse i V Frdrikstad 25 okt 1908.Maskinist Bernhard Meier Johnsen og

syerske Karen Nilsen.

Deres fedre er nevnt: Skomaker Anders Magnus Johnsen og bakersvend Karl Nilsen.

I 1911 var Bernhard og Kaja tilbake i Fredrikstad,og døper sigrid Lovise 17 des 1911.

Else Kristine blir døpt 1 apr 1915 og Kari blir døpt 7 sept 1919,alle i V Fredrikstad.

Deres første barn Bjarne Asbjørn blir konfirmert i V Fredrikstad 10 mai 1925.

Hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 1952.09.06.

 

...bestefar og vår bror musikkhandler Reidar M. Haube dode fra oss igår. Fredrikstad. 5. september 1952 Anna Haube Barn, svigerbarn, barnebarn, søstre og svogre Begravelsen foregår fra Glem- men nye kirkes kapell torsdag 11. ds. kl, 13 (11. Vår kjære bror, svoger og onkel K...

http://www.nb.no/utlevering/nb/19b53324d634508400c7c13ee4f7b126

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker atter en gang for de svarene jeg har fått. Dette er storartet. Dette er den grenen på min side som jeg har rotet mest for å finne ut av. Dukker det opp mere så gleder det meg. Mvh. Ernst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.