Gå til innhold
Arkivverket

Gunder Larsen Engan


Anett Ytre-Eide
 Del

Recommended Posts

Gunder Larsen Engan må ha oppholdt seg i nærheten av Ålen i 1864. I 1865 blei han far til Lars Gunnarson (f. 3. juli 1865). Moren var Berit Halvorsdatter Saxvold. Vet noen noe om denne typen her? Berit var visst den tredje kvinnen han hadde "besovet".

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16998&idx_id=16998&uid=ny&idx_side=-20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Etter det jeg leser i margen bak faddere,så ser en jo at mannen har "sovet" vel og lenge.

 

"Dette var hans 4.leiermål med 3 forsjellige damer,og hennes andre med samme person."

 

Så det vil si at han har vært i område før.

 

Oddleiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunder Larsen og Berit Halvorsdotter får dottera Hanna den 5. februar 1862 Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ålen i Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A07 /3 (1860-1869), Fødte og døpte 1862, side 55.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16998&idx_id=16998&uid=ny&idx_side=-9

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070822640377.jpg

 

Gunder har då bustad Morken.

 

Dette skal være hans 2. leiermaal. Det betyr at det må være eit til før 1862 og eit mellom 1862 og 1865, men desse må då være med andre piker enn Berit.

 

Her er ho i 1875 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f71644&gardpostnr=233&personpostnr=1675&merk=1675#ovre

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får han sonen Carl den 1 november 1864. Mora er då Sigri Larsdtr

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Ålen i Haltdalen, Ministerialbok nr. 685A07 /3 (1860-1869), Fødte og døpte 1864, side 62.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16998&idx_id=16998&uid=ny&idx_side=-16

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070822640384.jpg

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle være riktig Gunder Larsen som er funnet ifølge bygdeboka under Larsan, utskilt fra Morken. Tre av hans leiermål er nevnt i bygdeboka, inkludert de to med Berit Halvorsdatter Saxvold.

 

Ifølge bygdeboka flyttet Gunder Larsen Morken til Sverige.

 

Hans foreldre ble gift i 1797, her i 1801:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18011645&gardpostnr=117&personpostnr=1477&merk=1477#ovre

 

nr 6 1797: Soldat Lars Gundersen Grønlie og Karie Soelandsdatter Lien:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16228&idx_id=16228&uid=ny&idx_side=-229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal dere ha. Ja, jeg hadde henne i 1875, men fikk ikke med meg at de hadde enda et barn sammen. Det sto jo i kirkeboka, men det sank visst ikke helt inn. Har ikke vært så my borti disse sakene før. Men hva skjedde med den først datteren da? Det ser ut som de ikke har bodd under de beste forhold. Jeg tenker ikke på det moralske, men at de tydeligvis får noe økonomisk støtte i 1875.

 

Da skal jeg putte dette inn i programmet mitt og se om det blir noe klarere... Det jeg prøver på er å finne felles forfedre som jeg og en fra Latvia deler. Han har en bestefar fra Norge som heter Jamt. Lars Gunnarsens datter gifter seg inn i Jamt-familien, og barnebarnet til Lars Gunnarsen er altså bestefar til denne mannen jeg deler gener med. Vi skal være fra 5th til remote cousins. Grunnen til at jeg prøver meg på noe som virker såpass omfattende er at jeg fikk et hyggelig svar på mail fra han, med den informasjonen han hadde. Min nærmeste match (predicted second cousin) har en ikke-fungerende mailadresse. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle være riktig Gunder Larsen som er funnet ifølge bygdeboka under Larsan, utskilt fra Morken. Tre av hans leiermål er nevnt i bygdeboka, inkludert de to med Berit Halvorsdatter Saxvold.

 

 

Det høres rimelig ut! Tenkte det samme selv da jeg ikke fant noe som lignet i senere telling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok riktig. Skal blir spennende å se hvor vi "støter sammen", foreløpig ingen kjente navn fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det spiller vel ikke så stor rolle kanskje. Faren er uansett født i Trondheim.

 

Her er det jeg har snekra sammen hittil:

 

First Generation

 

1. Johanna Larsdotter Aasvold was born in 1897. He/she appeared in the census in 1910 in Røros.1 Barnepike hos eierne av Jensvold forbrugsforening. She was baptized in Ålen.

 

Second Generation

 

2. Lars Gunnarson Aasvold was born on 3 Jul 1865 in Ålen. He was baptized on 27 Aug 1865 in Ålen.2 Foreldrene var ikke gift. Faddere: Børre Halvorsen Holden, Hans Larsen Kirkhus, Johan Arnt Monsen, Gunild Johannesdatter Holden, Johanna Johnsdatter Kirkhusmo, Berit Lucia Larsdatter. He appeared in the census in 1875 in Ålen.3 Mor og sønn er losjerende på Aasvolden. Lars appeared in the census in 1900 in Ålen.4 Grubearbeider He appeared in the census in 1910 at Lerdal in Røros.5 Han er baneformann. Feil fødselsdato på han i folketellingen. Men Peternilles er riktig. Peternilla Christine Jensdatter Sollid and Lars Gunnarson Aasvold were married on 16 May 1896 in Ålen.6

 

3. Peternilla Christine Jensdatter Sollid was born on 9 Mar 1874 in Røros. She was baptized on 2 Apr 1874 in Røros.7

 

Lars Gunnarson Aasvold and Peternilla Christine Jensdatter Sollid had the following children:

 

i. Hanna Larsdatter Fætten was born in 1887 in Ålen.

1 ii. Johanna Larsdotter Aasvold, born 1897.

iii. Jens Larson Fætten was born on 18 Mar 1899 in Ålen.

iv. Haakon Aasvold was born in 1901 in Ålen.

v. Borghild Larsdatter Aasvold was born in 1902 in Ålen.

vi. Knut Aasvold was born in 1904 in Meråker.

vii. Lars Aasvold was born in 1907 in Røros.

viii. Peder Aasvold was born in 1909 in Røros.

 

Third Generation

 

4. Gunder Larsen Engan was born on 12 Aug 1821 in Ålen. He was baptized on 9 Sep 1821 in Ålen.8. He was described as in Sverige. Det skulle være riktig Gunder Larsen som er funnet ifølge bygdeboka under Larsan, utskilt fra Morken. Tre av hans leiermål er nevnt i bygdeboka, inkludert de to med Berit Halvorsdatter Saxvold. (fra diskusjon i Digitaltarkivet)

http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/177377-gunder-larsen-engan/page__gopid__1511881

 

Ved sønnens dåp står det oppført at det er hans fjerde leiermål.

 

5. Berith Halvorsdotter Saxvold (Aasvold) was born on 28 Oct 1836 in Ålen. She was baptized on 13 Nov 1836 in Ålen.9 Etter kirkeboka å dømme tolker jeg det som om hun er døpt i -36. She lived in Ålen in 1875. Jeg lurer på om det er hennes søster som er "husfrue" på Aasvolden. I folketellingen 1875 står det at hun forsørger seg med håndarbeid.

 

Gunder Larsen Engan and Berith Halvorsdotter Saxvold (Aasvold) had the following children:

 

i. Hanna Gundersdatter Saxvold (Aasvold) was born in 1862. He/she was baptized in 1862 in Ålen.10 "Hendes første, hans andet leiermål."

2 ii. Lars Gunnarson Aasvold, born 3 Jul 1865, Ålen.

 

6. Jens Johannesen Sollie (Baglivold) was born in 1824. Navn fra datterens dåp Bernhardine Fredrikke Nordbo (Baglivold) and Jens Johannesen Sollie (Baglivold) were married on 21 Feb 1874 in Røros.11

 

7. Bernhardine Fredrikke Nordbo (Baglivold) was born in 1851. She appeared in the census in 1875 in Røros.12 Her bor Bernhardine med Jens og datter Peternille. Stesønn Ole, og far Christian Adolf Nordbo. Han er maler og håndverker.

 

Jens Johannesen Sollie (Baglivold) and Bernhardine Fredrikke Nordbo (Baglivold) had the following child:

 

3 i. Peternilla Christine Jensdatter Sollid, born 9 Mar 1874, Røros.

 

 

Fourth Generation

 

8. Lars Gundersen (Grønlie) Morchen was born in 1774. Ut fra 1801 folketellinga, se kilde hos Kari Solansdatter. Kari Solansdatter Lien and Lars Gundersen (Grønlie) Morchen were married in 1797 in Ålen.13 I følge bygdeboka. (fra diskusjon i Digitalarkivet)

 

9. Kari Solansdatter Lien was born in 1775. She appeared in the census.14 Lars er 27, og Kari 26 år i denne folketellingen. Han er "Bonde og gaard bruger og er nat. soldat samt i værkts arbejde". De har en sønn, Solan, på 4 år.

 

Lars Gundersen (Grønlie) Morchen and Kari Solansdatter Lien had the following children:

 

i. Solan Larsen Morchen was born in 1797 in Ålen.

4 ii. Gunder Larsen Engan, born 12 Aug 1821, Ålen.

 

10. Halvor Larsen Saxvold was born (date unknown).

 

11. Berit Olsdatter was born (date unknown). http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=15&filnamn=f18011640&gardpostnr=36&personpostnr=2386&merk=2386#ovre

 

mulig Berit

 

Halvor Larsen Saxvold and Berit Olsdatter had the following child:

 

5 i. Berith Halvorsdotter Saxvold (Aasvold), born 28 Oct 1836, Ålen.

 

 

12. Johannes Jensen Sollie was born (date unknown). Navn fra sønnens bryllup

 

Johannes Jensen Sollie had the following child:

 

6 i. Jens Johannesen Sollie (Baglivold), born 1824.

 

 

14. Christian Adolf Nordbo was born in 1815 in Trondheim.

 

Christian Adolf Nordbo had the following children:

 

7 i. Bernhardine Fredrikke Nordbo (Baglivold), born 1851.

ii. Anna Ulrikka Christiansdatter Nordbo was born in 1863 in Sverige.

 

 

Fifth Generation

 

 

28. Peder Nordbo was born (date unknown).

 

29. Ingeborg was born (date unknown).

 

Peder Nordbo and Ingeborg had the following child:

 

14 i. Christian Adolf Nordbo, born 1815, Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Gundersen Grønli født ca 1773/74 finner jeg ikke under Grønli i bygdeboka, men jeg fant Lars Gundersen Grønli 17 år konfirmert i Ålens kirke i 1791. Det vil si, han kan være født i Ålen.

 

Kari Solandsdatter finner jeg under Solandslien i bygdeboka. Hennes foreldre var fra Røros: Soland Andersen Vintervold og Gjertrud Olsdatter Bekkos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant foreldrene under Ustigard Grønli b. 1 side 387. Enkemanden Gunder Jonsen Grødt og Enken Kiersti Jonsdatter Grønli gift i Holtaalen 1768, nr 12:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16228&idx_id=16228&uid=ny&idx_side=-217

 

Foreldrene i 1801:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011645&gardpostnr=150&personpostnr=1902&merk=1902#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :) Skal putte det på plass i programmet mitt. Det ser ut som det er mye Røros her. Akkurat nå ser jeg på Jamtene, for jeg prøver jo å finne et felles navn. Mine er jo etter det jeg vet stort sett samlet rundt Orkdal. Ikke at det er langt unna, men jeg finner ikke noen forbindelser ennå i alle fall. Ellers må jeg bare si at jeg har problemer med å komme inn på brukerforumet i dag. Ikke gøy når man er midt oppe i noe. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :) Skal putte det på plass i programmet mitt. Det ser ut som det er mye Røros her. Akkurat nå ser jeg på Jamtene, for jeg prøver jo å finne et felles navn. Mine er jo etter det jeg vet stort sett samlet rundt Orkdal. Ikke at det er langt unna, men jeg finner ikke noen forbindelser ennå i alle fall. Ellers må jeg bare si at jeg har problemer med å komme inn på brukerforumet i dag. Ikke gøy når man er midt oppe i noe. :mellow:

 

Jeg er enig med deg i at det er ganske frustrerende at man ikke kommer inn i de kilder man trenger for å komme videre. Solan Andersen (Vintervold) og Gjertrud Olsdatter Bechosen ble gift 1766 i Røros, nr 5:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16220&idx_id=16220&uid=ny&idx_side=-21

 

Anene bakover her er å finne på Røros.

 

Hvorfra stammer disse Jamtene du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamtene er fra Sverige, altså slekten heter Jamt, jeg kaller dem Jamtene. Navnet skal komme far Jämtland. Martin Jamt har visst skrevet bok om familien, og den er visst veldig godt dokumentert. Martin er vel kanskje han som var bagersvend i Røros i 1910. Hvis jeg husker riktig var Johan Falkberges mor en Jamt. Men jeg har ikke noe av all denne dokumentasjonen.

 

Olof Jamt giftet seg med Johanna Aasvold. Johanna er datter til Lars Gunnarson som var oppvokst med den enslige mora Berit. Et eller annet sted har jeg en forbindelse til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den har jeg Astrid *se over*. :) Imidlertid tror jeg faktisk at det vil være lurere å angripe dette fra min ende. Jeg har en diger slektsirkel som Leidulf Hafsmo har lagd, den har jeg ikke gjort noe med foreløpig. Den er helt sikkert fra lenge før internett, og har noen hull. Enkelte linjer er ført veldig langt tilbake, men kanskje kan jeg klare å tette noen av hullene og finne en forbindelse der.

 

Tror jeg skal starte i morgen med min oldemors morsside. Jeg ser at på farssiden er det en del Nordmøre, så morssiden er vel der det er størst sjanse for å finne noe. Tippoldemor er Marit Evensdatter (gift Sande) f. 1870, og bodde på Løkken. Her har jeg fått hjelp med et par linjer før hos dere på brukerforum. Da vil det i alle fall ikke være bortkasta arbeid. :) Det jeg har nå er Leidulfs papirer, utskrifter fra brukerforum, og noe jeg har "kladdet" på GENI. Kjøpte RootsMagic for litt siden, og kan vel like godt gjøre litt arbeid på denne greina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.