Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde et skifte på Skorpen i Kinn, Sunnfjord


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Brite Larsdtr. på Skorpen i Kinn 22.07.1789 se nederst side 120b og side 121a.

 

Hun hadde vært gift med Lars Andersen Skorpen og ut fra hva jeg kan lese av skiftet, så var de barnløse. Dermed så nevnes søskene til Brithe og der hvor de var avdød deres barn. Hert ser vi igjen dokumentert de tette båndene til Gloppen.

 

For at jeg skal få med meg hele sammenhengen, så trenger jeg hjelp til å tyde navn på søsken, evt. ektefeller og søskenbarn og deres repektive bosteder. Jeg tror dette skiftet kan gi svar på mye av det jeg selv lører på, men kanskje også andre kan ha glede av det siden det har store forgreninger i Sogn og Fjordane og tildels Bergen.

 

Jeg har klart å få med meg hovedtrekkene, men unnlater med hensikt å ta det med her for ikke å legge føringer på hva andre måtte mene om skiftet. Skulle det bli for omfattende å legge ut her, så kan jeg også kontaktes på mail: rthors@online.no

 

I så fall skal jeg selv legge ut hovedtrekkene i skiftet her. På forhånd takk for hjelpen.Dette temaet har forøvrig også sammenheng med temaet om Klaus Larsen Hovden som befinner seg litt lenger nede på samme side i brukerforumet.

 

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24197/123/?size=gigant&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er julekvelden på påske-afta. Vi skal nok til Eimhjellen, og fleire av desse syskena har eg ingen ting på frå før. Eg les litt og ser korleis eg får det til å stemme.

 

Lars Jonson Eimhjellen (ca 1670-1749) og kona Gjertrud Andersdtr (ca 1673-1744) fekk i alt 15 born, men det ser ut til å ha vore 5 sm ikkje overlevde mora (sidan skiftet etter henne inneheld 10 born) - Alet 1701, Elias 1705, Ragnhild 1 1910, Jon 1712, Anne 1717. Dei andre borna er dei same som vist i skiftet etter Brite Skorpen; den som manglar, er Johanne, gift i 1744 med Peder Antonson Sønnervik, ho må vel då vere død utan arvingar før 1789.

 

Så til namna i skiftet:

 

1 brod - Anders Larssen, boer på gaarden Vambeset i Gloppens prestegield, Nordfjord.

 

2 brod - Søren Larssen, huusmand? på gaarden Havigbotten?

 

3 brod - Lars Larssen Nordahl, død og har efterladt sig 8 børn.

 

a. Anders Larssen, gift og boer i Bergen.

 

b. Gert Larssen, boer paa gaarden Solem.

 

c. Johanne Larsdtr, gift med Ole Puservig?

 

d. Rachel?? Larsdtr, gift med Chrispinus Nielsen?

 

e. Gyri Larsdtr, gift med Richart Olsen Barexten

 

f. Ales? Larsdtr gift med Anders Andersen Solem

 

g. Marthe Larsdtr gift med Anthonius Angen i Førde

 

4 brod - Niels Larssen, død og har efterladt sig 5 børn

 

a. Gert Nielssen boer paa Hougen i Nøstedalen.

 

b. Jørgen Nielsen, boer paa gaarden Tonneimslie

 

c. Anders Nielsen, boer paa gaarden Emield i Gloppens Prestegield

 

d. Alis Nielsdtr, gift og boer paa gaarden Aae i Nordfiord

 

e. Lise Nielsdtr, enke (for eiga rekning tek eg med at ho har vre gift med Ola Reielson og Gunnar Knutson Eimhjellen)

 

5 søster - Ragnilde Larsdtr gift med Thore Davigen i Nordfiord (dette er ikkje rett, skal vere Devigen)

 

6 søster - Helga Larsdtr, død og har efterladt sig 6 børn, neml

 

a. Paul Larssen, boer paa Schorpen

 

b. Søren Larssen, boer paa Barexten

 

c. Carsten Larsen, boer paa gaarden Espeset

 

d. Zidsele Larsdtr, gift med Elias Hovden

 

e. Kari Larsdtr, gift med Lars Clausen ibid

 

f. Johanne Larsdtr, gift med Johannes Havigbotten

 

7 søster - Ingebor Larsdtr, død og efterladt sig 2 børn

 

a. Lars Lassesen, boende paa Sundmør (for eiga rekning legg eg til at dette er på Rafteset i Herøy)

 

b. Anne Lassedtr, gift paa Sundmør (det er også på Rafteset)

 

8 søster - Siri Larsdtr, gsaa død, og efterladt 2 børn

 

a. Axel Larssen Havøen

 

b. Eli Larsdtr, enke

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase. Ja, jeg håpet å lure deg med på lasset her ved å henge på Gloppen i undertittelen. Jeg har og slitt lenge med dette, så det skal bli fint å få avklart slektsforholdene.

 

Jeg ser at innlegget ditt sluttet heller brått. Vet ikke om du ble truffet av en Bad Gateway, men jeg venter spent på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Aase og Egil.

 

Til Egil. Jeg har mottatt mailen med kopi av skiftet fra Soga om Flora. Og selv om forfatteren ikke altid skriver så vi vanlige bokmålsnordmenn forstår alt hva som står der, så gikk det bra denne gange. Her må jeg lese nøye gjennom alt, for her har i alle fall jeg flere løse tråder i slektsprogrammet mitt.

 

Til Aase. Som du ser så har jeg mottatt skiftet pr mail, men om du vil legge ut resten her, så er det fint, for jeg er sikker på at det er flere som kan ha glede av det. Og dersom du vil stoppe, så kan jeg ta fortsettelsen litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ta resten og, men fekk eit besøk som eg måtte prioritere. Du kan gjerne korrigere viss eg har lese feil namn.

 

Hm, eg la inn resten, men ser det ikkje att akkurat no. Kjem det ikkje til syne skal eg prøve på nytt.

 

Nei, det forsvant visst ut i det blå, dessverre. Det er slikt som kan skje når alt er så ustabilt.

 

Då skal oversikta over arvingane vere komplett slik eg les henne, med atterhald om tydefeil særleg på stadnamna.

Endret av Aase R Sæther - Sandane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

 

Hjertelig takk for jobben du har gjort med å legge skiftet ut her i klar tekst. Takker også for tillegsopplysningene som du har lagt til bl.a vedr. Sunnmøre og Johanne Larsdtr's skifte.

Håper at også andre som måtte se dette kan ha glede av det. Denne typen skifter gir jo utrolig mye informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg #2:

 

e. Lise Nielsdtr, enke (for eiga rekning tek eg med at ho har vre gift med Ola Reielson og Gunnar Knutson Eimhjellen)

 

Lise Nielsdtr var enke etter Gunnar Knutson Tonheim/Tonum fra Kinn. Hun var ikke gift med Ola Reielson, men fikk to sønner med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skifte utan livsarvingar kan vere gullgruver. Eg er heilt sikker på at der er mange fleire opplysningar om slekter i Gloppen i sunnfjordske skifte-protokollar; finn du noko veit du kva du kan gjere med det!

 

Til innlegg #2:

 

 

 

Lise Nielsdtr var enke etter Gunnar Knutson Tonheim/Tonum fra Kinn. Hun var ikke gift med Ola Reielson, men fikk to sønner med ham.

Takk, dette visste eg då, men oversåg det i farten. Ola Reielson har nok vore ein skikkeleg sjarmør - han hadde seg nokre år på Bergenhus på 1780-talet for å ha besvangret 3 piger; eg har ikkje greidd å lokalisere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for nye innlegg.

 

Jeg tror jeg har funnet ekteskapet til Nils Larsen f.1708 på Eimhjellen. Han giftet seg i Førde med Johanne Jørgensdtr. fra Indstebøen 23.06.1736. Den som har lest kirkebøkene for arkivbasene for Song og Fjordane (Fylkesarkivet) har nok slitt en smule med å tyde brudgommens fødested. Det er skrevet som Mejlden ? og i kommentarfeltet har man antydet at det kunne være Mjeldheim i Gloppen. Men jeg tror nok heller det er Eimhjelen.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sognvigd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøvde meg på originalen, men det er noko av det verste eg har sett av ei kyrkjebok, så det får vere. Det er nok rette ekteskapet du har der ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er det som står i skiftet om Lars Larsson sitt 8 og siste barn Agnete Larsdtr. (som Aase har utegløymt i sitatet) ?

 

Er det "ugift udj Bergen" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald og takk for at du gjorde meg oppmerksom på mangelen. Det var nok trolig pga alle avbruddene med Bad Gateway,

Jeg har nå sjekket orginalen samt kopi av skiftet fra Soga om Flora og der står det at Agnete Larsdatter var gift udj Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har nok ein kommentar til skiftet:

 

Eg spekulert ei stund på kvar Havøen kunne være henne, men når eg ser i orginalen er eg kommen til at det skal være STAVØEN og det samstavar med oppl. eg finn i Joleik bok "Soga om Flora", der Axel Larsson får bygselsetel på Stavøyna 1762.

 

-Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Harald for ditt årvåkne blikk. Jeg mener også at det står Stavøen.

 

Jewg fant et ekteskap i Kinn 18.10.1731 mellom Lars Olsen og Sirie Larsdtr./Olsdtr.

Deretter gikk jeg til databasen over døpte i Kinn og finner at Lars Olsen Qualvigen døper en sønn Axel 11.12.1735 og en datter Eli samme sted 29.03.1734. Dermed passer alderen på Axel Larsen ipå Stavøen i 1801 med han som var døpt i 1735. Alderen i 1801 var 66 år..

 

Og i 1765 giftet Axel Larsen Stavøen seg med Sara Einarsdtr. Sandvigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det verdt å merke seg at Helga Larsdtr. tydelegvis hadde vore gift med ein Hans før ho gifte seg med Lars Pålson på Skorpa, for (iflg. Joleik) var det skifte etter sonen hennar Anders Hansson på Skorpa 1750 der arvingane var mora Helge Larsdtr., halvbrødrene Pål, Søren og Karsten Larssøner, fullsystrene Johane og Brite Hansdtr., og halvsystrene Gjeirtrud, Seselje og Kari

 

Om det er Joleik som blandar Johanne og Gjertrud her slik at Gjertrud skal være Hansdtr og Johanne skal være Larsdtr. veit eg ikkje - det vil orginalskiftet etter Anders Hansson vise. - Brite og Gjertrud må då være døde før skiftet i 1789.

 

Ellers Om Helga Larsdtr. fortel Joleik at ho i 1750 vart sinnsjuk og drap mannen sin Lars Pålson og mykje om den etterfølgande rettsaka. (Soga om Flora s.282-283)

Skiftet etter Lars Paulson vart halde 6. August 1750.

 

- Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Harald for svært interessante opplysninger. Jeg har dessverre ikke Florasoga selv og kan således ikke lese om saken mot Helge, vilket hadde vært svært interessant. Jeg skal underske om noen kan skanne de nevnte sidene og sende dem som e-post til meg.

 

Jeg skal prøve å se nærmere på skiftet både etter Anders Hansen og Lars Paulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då fant vi ut kvar Siri Larsdtr og vart gift. Flott at stadig meir blir nøsta opp her. :)

 

Eg har for tida ikkje mulighet å skanne noko ellers skulle eg gjerne ha gjort det, men får håpe at andre som har "Soga om Flora" vil ta seg av den biten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Egil.

 

Dette var langt over enhver forventning. Aase snakket om julaften på påskeaften. Jeg tror du kan samle alle høytidsdager under ett. Dette var enestående.

 

Jeg har ikke funnet ekteskapet mellom Hans Andersson og Helge, men fant at Hans Floren døpte en sønn Anders 17.03.1726. Det stemmer med alderen som var oppgitt til 24 år ved hans død i 1750.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke funnet ekteskapet mellom Hans Andersson og Helge, men fant at Hans Floren døpte en sønn Anders 17.03.1726. Det stemmer med alderen som var oppgitt til 24 år ved hans død i 1750.

 

Trur du er inne på rett spor Rune, for i "Soga om Flora" (som eg tyr til nok ein gong) finn eg på s. 212

" 1729 sk. paa gaarden Floren etter Hans Andersson, til ekkja Helge Larsdotter og borna: Anders den eldre, Anders den yngre, Brite og Johane."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette temaet har utviklet seg i en svært interessant retning.

 

Jeg tar med her et skifte fra Florøen 27.05.1755 etter Sesilie Larsdtr. Hun var mor til Lars Paulsen, og var trolig mye yngre en sin første mann Paul Sjursen. Han var 60 år i 1701.Her nevnes jo da også den avdøde sønnen Lars og hans etterlatte barn.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24191/370/?size=full&mode=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.