Gå til innhold
Arkivverket

Johan Klitzing Iversen Jacobsson f.13/2 1872


runarj
 Del

Recommended Posts

Hei

Søker hjelp for å finne ut mere om min oldefar. Han ble født i Trondheim. Var skipskaptein og i flere år ansatt ved AS Det Selmerske Rederi. Under 1.verdenskrig førte han dampskipet "Blaatind" som fraktet korn til Italia. Ble torpedert i Middelhavet og han havnet på sykehus i Italia.

Etter dette sluttet han på sjøen og ble ansatt som fyrassistent ved Slotterø fyr ytterst på Fitjarøyene i Hordaland. For sin innsats under krigen mottok han 10 år senere den italienske krigsfortjenestemedalje. Tildelingen skjedde i Brandasund på valgdagen 17/10 1927. (Fra avisutklipp, men hvilken avis?)

Her stopper alle spor. Hvor døde han? Ble han gift? Noen som kan hjelpe?

 

Mvh

Runar Jacobsson, Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges skibsførere 1933-35, utgitt 1935:

 

Johan Keitzing Iversen Jacobsson, Slotterøy fyr, f. 13-2-1872 i Trondheim. Til sjøs 1887 med bk. "Melanesia" (1281 brt.) av Arendal, tilh. Chr. Klöcker. Styrm.eks. 1896 i Trondheim. Styrm. bl.a. med br. "Fire Søskende" av Svelvik, d. "Ivanho" og d. "Prima". Blev i 1904 fører av d. "Ituna" (550) av Trondheim, tilh. Alb. Selmer. Har senere ført damperne "Prima" (850), "Richard" (1600), "Baldvin" (1700), alle tilh. Alb. Selmer, og senest d. "Blaatind" (2600) av Ålesund. Sluttet sjøen i 1922. - Senere ansatt ved Slotterøy fyr. - Gift. 3 barn.

 

Innehaver av italienske La Croce al Merito di Guerra (krigskorset).

Br. "Fire Søskende" som jeg var styrm. med, var 91 år. Den styrte med pinne (hadde ikke ratt), ikke vindmølle, to nikkepumper, lekket som en sil på last. Forliste nov. 1897. 6 manns besetning, to prammer som livbåter. Alle blev bjerget av en dansk skonnert etter 10 timer i prammene i stor sjø 20 mil vest av Lindesnes.

 

D. "Blaatind" blev skutt i senk av u-båt 20.april 1917. 2 drept og 11 såret av granater. Jeg fikk ti granatsplinter i høire fot. Arbeidsudyktig i 2 år. Har stående igjen 3 splinter som forårsaker gikt og megen annen ulempe. Blev bjerget av d. "Livingstone" av Glasgow. Kom inn til Civitte Vecchie, hvor jeg lå i 4 mnd. på hospital. Kom senere til Rom hvor jeg var i 5 mnd. Reiste så hjem om Frankrike og England. Opholdt mig i London sammen med 18 andre førere, før vi fikk skibsleilighet hjem. Under opholdet i London satt jeg i sjøretten som bisitter ved Generalkonsulatet i 22 norske skibsforlis (miner eller torpedert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges skibsførere 1933-35, utgitt 1935:

 

Johan Keitzing Iversen Jacobsson, Slotterøy fyr, f. 13-2-1872 i Trondheim. Til sjøs 1887 med bk. "Melanesia" (1281 brt.) av Arendal, tilh. Chr. Klöcker. Styrm.eks. 1896 i Trondheim. Styrm. bl.a. med br. "Fire Søskende" av Svelvik, d. "Ivanho" og d. "Prima". Blev i 1904 fører av d. "Ituna" (550) av Trondheim, tilh. Alb. Selmer. Har senere ført damperne "Prima" (850), "Richard" (1600), "Baldvin" (1700), alle tilh. Alb. Selmer, og senest d. "Blaatind" (2600) av Ålesund. Sluttet sjøen i 1922. - Senere ansatt ved Slotterøy fyr. - Gift. 3 barn.

 

Innehaver av italienske La Croce al Merito di Guerra (krigskorset).

Br. "Fire Søskende" som jeg var styrm. med, var 91 år. Den styrte med pinne (hadde ikke ratt), ikke vindmølle, to nikkepumper, lekket som en sil på last. Forliste nov. 1897. 6 manns besetning, to prammer som livbåter. Alle blev bjerget av en dansk skonnert etter 10 timer i prammene i stor sjø 20 mil vest av Lindesnes.

 

D. "Blaatind" blev skutt i senk av u-båt 20.april 1917. 2 drept og 11 såret av granater. Jeg fikk ti granatsplinter i høire fot. Arbeidsudyktig i 2 år. Har stående igjen 3 splinter som forårsaker gikt og megen annen ulempe. Blev bjerget av d. "Livingstone" av Glasgow. Kom inn til Civitte Vecchie, hvor jeg lå i 4 mnd. på hospital. Kom senere til Rom hvor jeg var i 5 mnd. Reiste så hjem om Frankrike og England. Opholdt mig i London sammen med 18 andre førere, før vi fikk skibsleilighet hjem. Under opholdet i London satt jeg i sjøretten som bisitter ved Generalkonsulatet i 22 norske skibsforlis (miner eller torpedert).

 

Hei

Mange takk! Flere nye opplysninger her. Veldig moro med hans egne ord. Er denne boken digitalisert? Visste ikke at han ble gift og fikk 3 barn. (Farfar ble født som "uekte barn" 1911 i Trondheim)

mvh Runar Jacobsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døde Kvinnherad sokn 1880-1992

 

0302 0802 0802 Pensjonert fyrvaktar, gift Johan Klitzing Iversen Jacobsen 1872 1302 Trondheim Mehl m 1943 http://da4.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=kvinn80&gardpostnr=1661&merk=1661#ovre

 

Hei

Mange takk for tipset. Da fikk jeg endelig satt dato/år for hans død. Andre opplysninger om han og hans familie finnes vel ikke tilgjengelig ennå?

mvh Runar Jacobsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg inne på det andre temaet, at du lurte på kvar han ligg begravd. Han var bs. på Mehl, det er i Rosendal, så der vart han begravd. Dersom du vil kan du ringja krk.verjen i Kvinnherad, så får du vita nøyaktig kvar grava var, sjølv om den er sletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg inne på det andre temaet, at du lurte på kvar han ligg begravd. Han var bs. på Mehl, det er i Rosendal, så der vart han begravd. Dersom du vil kan du ringja krk.verjen i Kvinnherad, så får du vita nøyaktig kvar grava var, sjølv om den er sletta.

Hei

Tusen takk for gode tips.

mvh

R.Jacobsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.