Gå til innhold
Arkivverket

Trenger tips for å finne informasjon om polsk morfar


Raven
 Del

Recommended Posts

Personen jeg prøver å finne ut mer om heter Bernhard Tibus ( født 22.07.1921 ). Han var en slakter fra Polen. Giftet seg med Ingeborg Helene Rasmussen i Kristiandsand 01.11.1945. Han døde for mange mange år siden. Min mor vet ikke når han døde eller hvor han er gravlagt. Så det eneste jeg vet er informasjonen jeg har skrevet her. Jeg har søkt på alle tenkelige sider. Tidligere i kveld så sendte jeg også en e-post til den polske ambasadden i Olso for å høre om de kan hjelpe meg ^_^

 

Jeg står bom fast når det gjelder min morfar, så jeg er veldig takknemlig for tips og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Hvor bodde dette paret? Hvor er din mor/ eventuelle søsken født og oppvokst? Var han slakter i Norge? Hadde han vært i fangenskap under krigen? I så fall kunne det finnes noe info fra slike protokoller, ville jeg tro.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=39055&idx_id=39055&uid=ny&idx_side=-143

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10411105060143.jpg

 

Jeg finner dem ikke viet på den adressen i Kristiansand/Kristiansand i 1945, se ovenfor, kanskje de har vært hos notarius publicus? I så fall bør du kunne få tak i vielsesdokumentet hos Statsarkivet i Kristiansand. Der vil kanskje hans fars navn stå, samt hvor i Polen han kom fra.

 

Bodde paret i Kristiansand? En mulighet er å sjekke adressebøker/ telefonkataloger fra Kristiansand som de har mye av på Biblioteket i Kristiansand, har selv gjort funn der.

 

Finner du han der, kan det også hende at du vil kunne finne ham i en kommunal folketelling på tilsvarende adresse på Statsarkivet ute på Gimle.

 

Døde han i Kristiansand? Hvor er han gravlagt? Kan det finnes en dødsannonse i en eller annen avis? Har din mor event. søsken som kan vite mer når han døde?

 

Håper du kan få mer konkret hjelp etter hvert. Lykke til.

 

 

Forresten: Skal du følge reglene for digitalarkivet, presenterer du deg med fullt navn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes heller ikkje blant borgarleg vigde.

Tenkte at dei kanskje gifta gifta seg borgarleg avdi han sannsynlegvis var katolikk....

 

Er du 100% sikker på at det var i Kristiansand og/eller at dei gifta seg 01.11.1945?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bodde i Bergen, sånn som jeg har skjønt det. Jeg vet ikke om han var fange under krigen desverre. Min mor ble døpt i en katolsk kirke i Tyskland 1946.

Min mormor hadde visst kontakt med sin svigerinne, som var gift med min morfars sin bror. De fikk en datter som heter Margarete. Etternavn vet jeg ikke.

Jeg vet veldig lite om han, for jeg kan ikke huske han fra min barndom, så da må han ha dødd iallefall før jeg ble født.

Min mor var enebarn og min mormor hadde 8 søsken, som alle desverre er døde.

 

Hm, må visst spørre min mor om litt mer ;)

 

Cecilie Kongsmark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor, mormor og morfar bodde visst i Tyskland en stund. Min morfar var soldat som kom til Norge etter krigen. Polen var knust av tyskerne og de var veldig fattig. De flyttet til Tyskland og bodde der i noen år for der var det lettere å få seg arbeid. Men min mor husker ikke hvor lenge de bodde der. Min mor kunne snakke litt tysk og forstod enkelte ord. Etter det reiste de til Polen. Min mor vet ikke hvor lenge de var der heller før de endelig kom til Norge igjen. Min morfar var i militæret og han jobbet ikke som slakter i Norge. Når krigen var over, så måtte min morfar reise ut av landet innen en viss tid.

 

Blir som å leite etter en nål i en høystakk dette her ^_^

 

Cecilie Kongsmark

 

Han flyttet tilbake til Polen. Min morfar og mormor holdt kontakt i noen år. Han fikk avlsag på gjenforening med familien sin i Norge og min mormor ville ikke flytte til fattige Polen. Så en gang på 50-tallet skilte de seg. Snipp snap snute...

 

Cecilie kongsmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dør to Ingeborg Helene Rasmussen, en i Bergen og en i Kristiansand, i hhv 1998 og 1999.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DODSFALL&personpostnr=24186&merk=24186

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=DODSFALL&personpostnr=95559&merk=95559

 

Hvis du forteller hvilken av dem som er "din", så vet vi ihvertfall fødselsår og dato, det kan gjøre søket enklere:)

 

Min mormor døde 18.07.1998 ( bergen ). Jeg har hennes informasjon og vet hvor hun er gravlagt. Hun vokste jeg opp med.

Det er min morfar jeg prøver og finne, men da må jeg kanskje inn på sider fra polen e.l. Siden han flyttet tilbake dit og mest sannsynlig ( vil jeg tro ) døde der.

 

Cecilie Kongsmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med info fra ekteskapet. Send en email til Statsarkivet i Kristiansand og be dem sjekke vielser hos notarius publicus p den oppgitte dato. Har du forresten den datoen fra en skriftlig kilde?

 

Har moren din sin egen dåpsattest med den info som måtte finnes der?

 

Se også her..

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=19705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes heller ikkje blant borgarleg vigde.

Tenkte at dei kanskje gifta gifta seg borgarleg avdi han sannsynlegvis var katolikk....

 

Er du 100% sikker på at det var i Kristiansand og/eller at dei gifta seg 01.11.1945?

 

 

Erling:

Som eg skriv her, har eg leita etter dei blant borgarleg vigde, er ikkje det det same som notarius publicus?

 

Her er borgarleg vigde:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=39055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mariann: Ikke slik jeg tror. Jeg tror at not.publ. vil si vielse hos sorenskriveren, og at ikke de blir ført automatisk i kirkens protokoller. Men de kan nok også være ført der, med amnerkning om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.