Gå til innhold
Arkivverket

Lensmann i Ullensaker 1769-1801 Hans Hejde Riis


Stig Løchen Dragseth
 Del

Recommended Posts

Hei

 

I boken Ullensaker 1660 - 1840 av Ulf Grøndahl utgitt 1989, på side 143 er en eiendomsoverdragelse mellom futen Kyhn og lensmann Hans Hejde Riis omtalt;

 

"Embetsmenn måtte ha tillatelse til å kjøpe gårder av bøndene, og Kyhn fikk kjøpe Oppen "hvor forhen adskillige familier av stand hadde boet" Da han senere kjøpte nabogården Plogstad uten å søke om tilatelse, ba amtet om en forklaring. Kyhn hadde kjøpt parten av lensmann Hans Hejde Riis, som altså ikke var embetsmann. Men Kyhn kunne berolige amtet med at far til lennsmannen hadde vært offiser og at lensmannen var "nær beslektet de florerende Kroghske og Hejdenske familier", og han var i slekt med mange offiserer med Riis-navnet"

 

Er det noen som vet hvordan dette henger sammen. Har prøvd å finne ut av det men står fast. Det er riktig som det står at det er flere slektninger av Riis som er offiserer, men jeg kan ikke finne sammenhengen til familiene Krogh og Hejde. Lensmannen har Hejde-navnet og dette tyder at det er noe i utsagnet til futen Kyhn.

 

Er det noen som har undersøkt disse slektsforholdene og kan gi meg noen tips?

 

Mvh

 

Stig Dragseth

Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner ikke konkret årstall.

 

Kan det dreie seg om etterkommer av sogneprest Anders Pedersen Heide 1618-1682 eller etter hans sønn fogd Hans Andersen Heide 1664-1706 ? Sistnevnte holdt til i Nannestad.

 

En annen sønn, Clemet Andersen Heide 1665-1748 ble gift i 1734 med Elisabeth Riis, se lenke. Kan lensmannen være sønn av disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wangensteen.net har boken Finne-Grønn: "En østlandsk slekt Riis....." hvor jeg selvsagt finner lensmannen lenke.

 

På side 11 nevnes det at lensmann Hans Heide Riis på Sørby i Ullensaker er sønn av Niels Riis døpt 17/4 1712 og død 6/1 1753. Niels var sønn av Rebekka Riis 1689 - 1712 og faren var Christopher Hansen Ingier 1673-1748. Rebekka var datter av Niels Lauritzen Riis 1657-1699.

 

Jeg tipper at Heidenavnet er hentet fra bror til Niels Lauritzen Riis, nemlig Lars Lauritzen Riis som ble fogd i Romerike etter Hans Heide og giftet seg med Hans Heides enke, Maren Dorph i 1707. Niels var gift med Giertrud Christophersdatter Frogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha!

 

Etter opplysningene du kommer med skal jeg klare å finne mer ut av dette.

 

Til opplysning kan det nevnes at slektskapet til Krogh går via Christopher Hansen Ingier 1673-1748. Etter at Rebekka Riis døde 1712 giftet han seg med Gudbjør Torsdatter Sørum fra Gjerdrum. En søster av henne, Gyri Toresdatter Sørum, giftet seg med oberstløytnant Christian N Krogh.

Har ikke funnet ut alt om denne forbindelsen ennå og mye spennende arbeid står foran meg.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Heide Riis' mor var som Leif skriver - Giertrud Christiane Christophersdatter Frogner. Hun ble gift 2. gang med tollbetjent Johan Erich Fyhn.

Det var skifte etter Giertrud i 1776: Skifter fra Langesund

 

Giertrud Christiane Christophersdatter Frogner var datter av lensmann i Ullensaker Christopher Halvorsen Frogner. Jeg vet ikke hvem hennes mor var, men det gjør kanskje du? Ekstraskatten i Ullensaker 1711 viser at han var gift på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha

 

i følge bygdebok nr 1 for Ullensaker står det at mor til Gjertrud Christiane Christophersdatter Frogner, døpt 1717, heter Anne Marie Buchholz. Ifølge samme bb hadde Gjertrud 2 søstre; Ursula Frogner og Karen Frogner. Anne Marie Buchholz ble, ifølge bb, gift på nytt med med Christopher Olsen Dragvoll som ble lensmann 1728 - 1758. Har ikke sjekket gehalten i disse opplysningene ennå men det er dette som står i bygdeboken.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lensmann Christopher Halvorsen Frogner var gift 2 ganger: 1) med Giertrud Halvorsdatter Ingier 1635-1715 og 2) med Anne Marie Ludvigsdatter Bucholtz -1728. Basert på at Giertrud Christiane Christophersdatter Frogner døde i 1776, er trolig Anne Marie hennes mor.

 

Førstnevnte Giertrud har neppe fått barn senere enn 1680 og i så fall ville Giertrud Christiane vært nærmere 100 år når hun døde. Barn med Riis på 25 og Fyhn på 20 bekrefter at Giertrud Halvorsdatter Ingier ikke kan være hennes mor. Hun kan ikke få disse barn når hun er over 50 år.

 

Jeg ser nå at Stig mens jeg har skrevet ovenstående, har kommet med et innlegg som bekrefter dette.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboken står det at den første kona til lensmann Christopher Halvorsen Frogner var enken etter den forrige lensmannen Hans Halvorsen Frogner - lensmann fra 1666 - 1685. Ifølge bygdeboken ble han gift med Anne Marie Ludvigsdatter Bucholtz i 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge samme bb hadde Gjertrud 2 søstre; Ursula Frogner og Karen Frogner.

 

Navnet Ursula finnes også i Heideslekta, så kankje er det en link her også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at Heidenavnet er hentet fra bror til Niels Lauritzen Riis, nemlig Lars Lauritzen Riis som ble fogd i Romerike etter Hans Heide og giftet seg med Hans Heides enke, Maren Dorph i 1707. Niels var gift med Giertrud Christophersdatter Frogner.

 

Ifølge bygdeboken var Lars Lauritzen Riis og Niels Lauritsen Riis halvbrødre, uten at det står noe mer om opphavet. Hvem kan denne Lauritz ha vært? Bygdebok nr 1 er utgitt i 1927 og det er trolig kommet ytterligere opplysninger etter den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge bygdeboken var Lars Lauritzen Riis og Niels Lauritsen Riis halvbrødre, uten at det står noe mer om opphavet. Hvem kan denne Lauritz ha vært? Bygdebok nr 1 er utgitt i 1927 og det er trolig kommet ytterligere opplysninger etter den tid.

Jeg viser til #3 og den lenken jeg nevner der. Der finner en full oversikt over alle barna til Lauritz og hans to ektefeller med meget mere inkl. hans opphav.

 

Obs. Lenken virker ikke akkurat nå. Jeg har kontaktet Lars Ove W. som sikkert retter den ganske snart. Merk at en må være innlogget hos ham for å lese Finne-Grønns bøker.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forklarer jo hvorfor jeg ikke kom inn. Har ikke hatt konto før men har opprettet en konto nå. Wangensteen gjør jo en kjempejobb og har lenge tenkt å opprette en konto. Ellers takker jeg for lenkene dere har sendt begge to - har fått kjempemye informasjon og takk skal dere ha.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.