Gå til innhold
Arkivverket

Peder Andersen og Johanna Jonsdr., Øksninan Herøy, ca. 1750


Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Hei. -- Jeg leter etter opplysninger om ekteparet Peder Andersen og Johanna Jonsdr., Øksningan i Herøy. - De fikk bl.a. en sønn Anders Pedersen, f.c. 1752 som blev gift i Lovunden. -- Jeg finner ingen kirkebok for Herøy for tiden mellom 1740 - 68. -- Kanskje kjenner noen til dette paret ?

 

Jeg finner et skifte i 1755 i Varøyen, der en datter, Johanna Joensdr., er g.m. en Peder Andersen Brunsviken. - Kan dette være samme ekteparet ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kirkebøkene for Herøy 1740-1768 er ført sammen med resten Alstahaug prestegjeld, og du finner føringer for Herøy i begge kirkebøkene for

Alstahaug her

 

Har du funnet ut av det du var ute etter? Ellers kan jeg prøve å hjelpe deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Nei dette står åpent enda. - Hadde vel nesten "glemt" det hele som uløselig. - Vel, det kunne jo vært artig dersom det lot seg løse. - Det har jo vært en del debatter om folk i området, uten at jeg kunne knytte de til dette paret. -- M.v.h. Alv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en mulig kandidat døpt Dom.18.p.trinit.1751, med far Peder Andersen Brunsvigen:

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1751, side 206-207.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-106

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620377.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Denne karen har jeg sett i et skifte i 1755 på Varøen, Herøy etter Elen Jensdr., g.m. Joen Danielsen. - Der fremgår det at en Johanna Joensdr., er g.m. Peder Andersen Brunsvigen. -- Men så kom det rettelser til dette skiftet som sa at denne Joen Danileslen som enl. skiftet skulle være far til bl.a. Johanna, egentlig var en sønn av Elen Jensdr. og at Johanna da skulle være en Danielsdr. - Så da vet jeg ikke hva jeg skal tro.--

 

Vet heller ikke om Varøen er i Øksningan Herøy, slik det er opplyst at dette paret skulle holde til. -

 

Forfatteren av Lovundboka er åpenbart av den mening at foreldrene til Anders Pedersen som blev g. i Lovund m. Berit Hansdr., var sønn av Peder Andersen og Johanna Joensdr. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er originalen på skiftet i 1755 etter Elen Jensdatter i Varøen

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24865/245/?size=full&mode=0

 

Ja det står i begynnelsen av skiftet at døtrene var med Joen Danielsen, men når det kommer til navnene på Kirsten og Anne så kalles de Danielsdøtre.

Er jeg på villspor nå? Johanna ser ikke ut til å ha fått noe etternavn. Jeg må forsøke å tenke ut noe videre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dødsfallet på Elen Jensdatter, som i 1755 var 67 år(altså født ca 1688):

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1755, side 294-295.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-150

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620421.jpg

 

 

Så over på innrulleringen 1769 av Svein Edvardsen, hvor Joen Danielsen Varøen var i Hølen og 35 år(født ca 1734), fødested var

Varøen i Herrøe. Så jeg skal se hva jeg ellers kan finne i kirkebok nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen av Danieln Dom.6.p.trinit 1734(langt nede til høyre):

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 834A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1734, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16566&idx_id=16566&uid=ny&idx_side=-153

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610451.jpg

 

Faren var Daniel Joensen Indre Varøen. Må vel finne hans søstre som døpt, hvis en skal være sikker på at jeg er på

riktig spor her og kanskje også giftermålet mellom foreldrene.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble Elen Jensdatter og Daniel Joensen Indre Varøen gift i Herøy Dom cantate 1729:

 

Nordland fylke, Herøy i Alstahaug, Ministerialbok nr. 834A01 (1714-1737), Kronologisk liste 1729, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16566&idx_id=16566&uid=ny&idx_side=-109

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015610407.jpg

 

 

Så skal jeg se hva som dukker opp av barn i kirkeboka(de bør jo stemme med skiftet i 1755). Jeg har også prøvd å se på originalen i

skiftet for å se om det senere kommer frem at Joen Danielsen var sønn og ikke ektefelle, men har til nå ikke funnet noen endringer

underveis(er vant til å se mye rart i skifter jeg har skrevet av for Trøndelag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha. - Syntes skriften i det originale skiftet var så vanskelig å lese at det gir rom for tolkninger. - Hvis det var Jon som var faren og var død, blev det jo riktig at Johanna var en Jonsdr. - Men han hadde vel da neppe klart å få gifte døtre da moren døde i 1755. - Vel ikke vet jeg. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet 2 av barna døpt, og det er Dorothea Christense døpt Festo annunt Maria 1730 og Øllegaard døpt Festo pentec(pinsedag)1732.

Jeg finner ikke flere barn døpt frem til 1738, og siden Johanna Joensdatter var gift i 1755 må hun være født før 1732. En tanke slår

meg at Elen kan ha vært gift med en Joen tidligere, og kanskje fått Johanna og noen av de andre døtrene med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns heller ikke det skiftet var enkelt å lese. Skal se i kirkeboka fra 1714 og utover om det finnes noen Elen Jensdatter gift med en

Joen. Hvis alderen ved dødsfallet i 1755 stemmer, så er hun jo også for gammel til å få de 3 barna jeg ikke har funnet som døpt. Så det kan

jo tyde på at de er fra et annet ekteskap født 1729(hun er 46 år da sønnen Daniel døpes i 1734 om alderen ved dødsfallet stemmer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett i kirkeboka for Herøy 1714-23 uten å finne noe giftermål, og har ikke tid til å lete mer nå. Hadde vært enklere om en visste ca når

Johanna Joensdatter skulle være født? Elen Jensdatter kan jo godt ha giftet seg i tidligere ekteskap i andre sogn enn Herøy også, men hvis hun

fikk 3 døtre før 1729(Kirsten, Johanna og Ane) så burde hun være gift før 1724 iallefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg har ingen opplysning om når Johanna er født. - Hennes sønn, Anders Pedersen, som blev g. i Lovunden er f. ca. 1752. Dette kunne jo egentlig passe med den Anders Pedersen som var døpt 1751 med foreldre i Brunsviken og da sønn av Johanna Jonsdr. J.fr. skiftet i Varøen 1755. - Denne johanna må da være f. minst 20 år tidligere.

 

Vel, ikke vet jeg. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, innledningen av skifteregistreringen på Indre Varøen ( s. 235) lyder som følger:

 

"Ano: 1755. d: 26 Aprilig Blev der Reggestreret og vurderet efter den af døde kvinde Elen Jens Datter hafde Eet ophold paa gaarden Inder Valøen ij Herrøfierding, og imellem hindis efterlevende børn 1 søn hed Jon Danelsøn, 5 piebørn nemlig Daaret Krestens og Øllegaard tiener ij brønnøeield, og Kiersten Danelsdatter og Johana er ieft med Peder Andersøn Brunsvigen, og Ane Danlsdatter.

- Ved forretningen var Lensmanden Alexander Gyth, og rasmus pedersøn Alteren ij Alstehoug fierding,.......".

 

Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mitt slektsprogram en Peder Andersen fra Lovund i Lurøy født ca 1708, men han har jeg gift i Hemnes kirke 07.07.1737 med Berit

Henriksdatter. Jeg har jo foreldre på denne Peder da, og det var Anders Pedersen som det var skifte etter i Lovund i 1744, og Berit

Jensdatter Myklebostad(skifte på henne 15.09.1721 i Lovund(der har jeg sett på originalen. Hennes foreldre var jo Jens Gregussen Myklebostad og Lisbet Hansdatter Bardal. Skal se mer etter giftermål mellom Peder Andersen og Johanne Joensdatter evt. Danielsdatter, men det er for tett

med barn av Elen Jensdatter i perioden 1729-1734, til at det kan være plass til noen Johanna der tror jeg. Siden Elen er 46 år i 1734,

så må Johanna være født før 1729 med en annen far. De andre 2 kan jo være født etter 1738 hvis alderen på moren Elen var for høy i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slo opp i originalen på skiftet etter Anders Pedersen i Lovund i 1744, og da var sønnen Peder i Sør-Solvær. Jeg har også skrevet

at han var der i 1761, men han kan jo ha vært andre steder på mellomtiden. Tror jeg foreløbig gir opp leting videre her, men skulle det

dukke opp noe som løser denne saken skriver jeg inn her senere. Skulle det være forbindelse til Anders Pedersen i Lovund og hans første

kone Berit Jensdatter har jo dette også interesse for meg, siden Berit Jensdatter er en av mine formødre gjennom sitt første ekteskap

med en Paul(sannsynligvis den Paul Jacobsen på 49 år som var oppsitter på Lovund ved manntallet 1701). De fikk datteren Lisbet Paulsdatter

 

Peder Andersen Lovund har jeg som gift med Berit Rasmusdatter i 1737(ikke Henriksdatter), og faren Anders var fra Leirvik i Hemnes(gift i

Hemnes kirke 16.09.1714 med Berit Jensdatter Myklebostad, men det har sikkert ingen betydning her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Det var nok flere med samme navn i Lovund på denne tiden. -- Min Anders Pedersen er altså f. ca, 1752 og blev g. 1783 m. Berit Hansdr., f. ca. 1755, fra Fjellgården på Lovund. -- Det er riktig at de fikk to barn, som begge bosatte seg i Solvær i Lurøy. -

 

Den andre Anders Pedersen som var g.1.m. enke Berete Jensdr., blev g.2.m. Kjerstin Nilsdr. - Det er skifte e. denne Anders Pedersen 1744. -

Det er riktig at denne Anders Pedersen i 1. ektesk. m. Berete Jensdr., hadde en sønn, Peder Andersen, f. c. 1708, som også bos. seg i Solvær, var g.m. Berite Rasmusdr., fra Sjoneidet. - Men det er altså ikke disse som er aktuelle i denne sammenhengen her. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Alv. For å få avklart om Johanna var en Danielsdatter eller Joensdatter, tror jeg vi må finne giftermålet med Peder

Andersen. Jeg forsøker å lete etter det nå i kirkebo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje jeg har funnet dem trolovet her:

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1749, side 160-161.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-83

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620354.jpg

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk skal du ha. - Dette ser da riktig ut. - Kunne også passe bra med at Anders blev f. ca, 1752. - Men der er umulig å se om dette har noen relevans til skiftet på Varøen. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Ja nu har jeg lett igjennom kirkeboken for denne tiden og jeg klarer ikke å finne Anders Pedersen døpt i Herøy. - Kirkeboken er i denne tiden sammen med Alstahaug og heller ikke der finner jeg noe. - Antagelig har da foreldrene flyttet et eller annet sted, men hvor ? - Mest sannsynlig er vel da Lurøy eller Nesna. Vel, jeg får se om jeg finner noe, ellers må jeg vel bare gi opp denne jakten. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt 4. innlegg på forrige side her i denne debatten, og der hadde jeg en kandidat i lenken jeg la ut. Hvis jeg fant riktig Peder Andersen

og Johanna Jonsdatter gift i 1749, så fikk disse en datter Margrethe Dom. XVII p.trinit.1749, men jeg har ikke sett etter flere barn for

perioden etter 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk igjen. -- Forsøkte å finne denne dåpen selv, for kanskje å finne noen faddere, men fant den ikke. - Har ellers lett flere år fremover, uten å finne noen barn av dette paret døpt, så da vet jeg ikke hva jeg skal tro. - Kanskje får det bare ligge åpent. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Peder Andersen Brunsvikens barn Martha døpt 18.p.trinit.1753(langt nede på høyre side):

 

Nordland fylke, Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A03 (1737-1767), Kronologisk liste 1752, side 230-231.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16572&idx_id=16572&uid=ny&idx_side=-118

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20071015620389.jpg

 

 

Fadderne var Anders Pedersen, Elling Jacobsen, Else Paalsdatter, Dordie Andersdatter og Anne Joensdatter

Syns det ikke står hvilke gårder de kom fra. Jeg ser videre etter flere barn født etter 1751.

 

Barnet ble døpt i 1752(ikke 1753 som jeg skrev)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.