Gå til innhold
Arkivverket

Temakvelder på NSFs bibliotek


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Norsk Slektshistorisk Forening har et bibliotek med mye bra genealogisk litteratur. Vi ønsker at biblioteket skal være et møtested for slektsforskere. Du kan lese litt om det på vår nettside. Her ligger også informasjon om noen av biblioteksvaktenes spesialområder. Det er meningen at besøkende kan få litt hjelp – ikke bare til å finne bøker.

 

For å øke interessen starter vi nå med temakvelder. Vi finner fram noen aktuelle bøker og svarer på spørsmål så langt vi kan. Vi søker ikke etter personer, men bidrar med tips om kilder og metoder, samt viser hvordan en kan søke på internett. Første temekveld blir torsdag 12. april kl. 17-20, adresse Øvre Slottsgate 2B, etg. 4B. Temaet blir "Finn din slekt i Danmark". Biblioteket har ikke så mange arbeidsplasser, men temaene vil bli gjentatt senere om det er stor interesse. Biblioteket er åpent for alle.

 

Dette er min vakt. Jeg har tidligere laget en blogg med samme tema, og har vært på flere arkiv i Danmark. Jeg kan ikke alt, men skal hjelpe så godt jeg kan. Stikk en tur innom om du har slekt i Danmark. Kanskje du treffer folk med samme interesser som gir mulighet for erfaringsutveksling og samarbeid. En kopp kaffe kan vi også by på. Ta med egen PC om du har.

 

Biblioteket er ellers åpent torsdager 17-20 og lørdager 10-14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Finn din slekt i Eidsvoll” ny temakveld på NSFs bibliotek torsdag 26. april kl. 17.00 - 20.00. Eidsvoll er et av de sogn hvor kirkebøkene er brent og borte for alltid, men det finnes en rekke andre kilder. Mange av disse er avfotografert og ligger på Internett. Eidsvollseksperten Trond Øivindsson Lunde kommer og forteller om kilder. Ta gjerne med en laptop og slektsdataene dine. Om det kommer mange, bruker vi Gerhardsenrommet i 1. etasje også. Er interessen stor nok, kan vi lage en gruppe som kan møtes med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytter denne tråden opp som en påminnelse om morgendagens temakveld hos Norsk Slektshistorisk Forening med temaet "Finn din slekt i Eidsvoll" og med Trond Øivindsson Lunde som forteller om kilder i dette kirkebok- og klokkerbokløse prestegjeldet.

 

Temakvelden må jo være gefundenes fressen for alle med forfedre i Eidsvoll - og sikkert også for dem som har slekt i andre prestegjeld der kirkebøker mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nytt tema torsdag 3. mai 2012 kl. 17:00 på NSFs bibliotek for den som leter etter svensk slekt. Temaet blir altså: "Finn din slekt i Sverige" med Anne Lene Hagen som bibliotekets vakt og sverige-kjenner.

 

Hjertelig velkomne skal dere være som er interessert i dette. Jeg refererer til første innlegg i tråden, som sier at alle er velkomne, det være seg medlemmer og ikke-medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er surt og vått vær, men jeg setter på litt kaffe og tevann kl. 17.00. Kommer du i ettermiddag? Stedet er Øvre Slottsgate 2B, biblioteket er i 4B. Blir vi mange tar vi heisen ned til Gerhardsenrommet i 1. etg.

 

Vi sees!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 3. mai har NSF temakveld Sverige. Da stiller vår biblioteksvakt med tilgang til svenske kirkebøker, og med god kunnskap om det å forske i svenske kilder. Møt opp og få tips til hvordan du skal finne din svenske slekt. Velkommen til en sosial kveld. Kaffe serveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sees vi i godværet i dag på nsf's bibliotek ? Ta gjerne med deg den info du sitter på om en Svensk person du har lyst til å prøve å finne, så forsøker vi.

Velkommen mellom kl 17 og 20 i Øvre Slottsgate 2B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste temakveld blir torsdag 10. mai. Temaet blir "skifter og dødsmeldinger som kilde". Jeg informerer og svarer på spørsmål. Stikk innom biblioteket mellom kl. 17. og 20. Er det noen ord i et skifte som er vanskelige å tyde, kan vi kanskje løse det sammen. Skiftene er skannet og er lagt ut sammen med noen dødsmeldinger på Digitalarkivet: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ny temakveld på biblioteket torsdag 24. mai kl. 17.00-20.00 med Rune Nedrud: Slekter og kilder i Oppland. Ta deg en tur og bli kjent både med Oppland og Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Slektsforsk sammen med andre, nå kan du slippe å sitte alene med utfordringene med egen forskning.

 

Norsk Slektshistorisk Forening inviterer til Genea-LAN - Europas første LAN-party for slektsforskere. Sett av helgen 21. til 23. september, og forbered deg på 44 timer non-stop slektsforskning på nær-nett med andre slektsforskere. Vi rigger oss til i Øvre Slottsgate 2 i Oslo, alle tar med seg PC - så kobler vi oss på nett med hverandre, lokale ressurser og nettet - og setter i gang! Det blir mange nye kilder og databaser å lete i på foreningens egen server. Vi ønsker både medlemmer og ikke-medlemmer hjertelig velkommen.

 

PÅmelding kan gjøres her: http://www.genealogi.no/content/lan-party

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.