Gå til innhold
Arkivverket

Else Gullesdatter død 1721 Indre Bardal


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

18/6-1716 er det skifte etter Joen Gabrielsen Indre Bardal i Råen. Enken er Else Gullesdatter.Ikke nevnt barn i skifte.

1721 er det skifte etter Else Gullesdatter Indre Bardal. Da er enkemannen Arent Joensen. Men barnene er Hanssønner og Hansdøtre. Noen som vet om hun var g 2 med en Hans ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Niels Hegge

    2

  • Terje E Skrolsvik

    20

  • Alv Edvardsen

    20

  • Anne Lise Hovdal

    9

Hei Terje,

 

Jeg har Else, min 6xtippoldemor, gift bl.a. med Hans Olsen, født ca 1631, død ca 1717. Jeg har ikke kontrollert alt selv enda, men en sekundærkilde er Frodes database. Jeg ser også att han betaler Skoskatt 1711 for seks personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg kom frem til dette: Hans Olsen Indre Bardal var g.1.m. Karen Hansdr. - 1. datter,

 

Hans Olsen blev så g.2.m. Else Gullesdr., flere barn.

 

Else Gullesdr., blev så g.2.m. Joen Gabrielsen. Ingen barn m. ham.

 

Else Gullesdr., blev så g.3.m. enkemann Aren Jensen fra Indre Sandnes i Hemnes. Ingen barn m. ham.

 

Aren Jensen blev så g.3 (evt. 4) m. Lisbeth Christensdr. De hadde 2 sønner.

 

Lisbeth Chrisensdr., blev g.2.m. Nils Mogensen (ant. enkemann.) - Ingen barn m. ham. M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt i gamle skattelister, og på Nordbostad var det en Gulle som var f ca 1625 (41 år i 1664/66). Det var Preben von Ahnen som eiet gården 7,5w, men Gulle satt med 3w1 av gården. Han kalles Gullich 1680. I 1688 og 1690 sitter en Jon med den jorden. Så her regner jeg med at Jon og Else er barn av denne Gulle på Norbostad. Gulle Jonsen på Sellot er vel da sønn av denne Jon (Gullesøn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg burde ikke gi meg ut på dette, da jeg egentlig ikke har "peiling". - Jeg ser at det i registeret for Hemnes Gård og Slekt er ført opp 39 personer som heter Gulle og er gårdbrukere der. --

 

M.h.t. Gulle Jonsen på Sellot, så er han i et skifte på Valla i Hemnes i 1721, oppf. som sønn av en Anne Olsdr. Sellot, som er død. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jeg vet ikke om dette har noen relevans, men kanskje et spor; Hans Olsen Bardal f.c. 1631 hadde i 2 ektesk. m. Else Gullesdr., bl.a. en datter Benedichte som blev g.m. Hans Jensen fra Myklebostad i Nesna, f.c. 1688. Han er sønn av Jens Gregusen Myklebosatad og Lisbeth Hansdr., fra Bardal, d. ca. 1734.

 

Hans Jensen skal ha overtatt jekta til Jørgen Abrahamsen på Strand. - (Han hadde en tid leid Jekt på Leivseth i Salten.)

 

Hans og Benedichte skal ha bos. seg på Nordbostad, - hviket jo kan være et indisium for at Else kanskje var derfra. -

 

Har du lest Nesnaboka, den delen frem til 1800 ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo .

Ja jeg har den boken. Litt rotete, men finner noe.

Etter gjennomgang av skattelister fra 1664/65 til 1723, har jeg kommet frem til følgende:

Gulle Pedersen Norbostad g m NN mener jeg har i alle fall 3 barn.

Else Gullesdatter g m Hans Olsen nevnt med 6 barn.

NN Gullesdatter g m Jon Olsen Sellot hvor da Gulle Jonesn Sellot f ca 1689 er en sønn, og Hans Joensen om satt med 3w1pd i Norbostad kan være en bror.

Peder Gullesen f ca 1669 som er nevnt som formynder i Gulle Jonsen Meelands skifte 11/6-1721 g m Karen Pedersdatter, 6 barn.

 

Jeg trur og at første kona til Gulle Jonsen Sellot ( Ane Jacobsdatter Handaae) er datter av degnen Jacob Jørgensen . Både Jacob Klocker og Inger Handaae er faddere på hans barn.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Dette er ganske interessant, men er det mulig å bevise ? --

 

Gulle Jonsen på Meland skal ha vært fra Nordbostad. Han blev g. 1705, så da må han være født senest 1680. --

 

At det var samrøre med slekten til Lensm. Abraham Jørgensen og klokkerslekten er jo klart. Hans sønn Hans Abrahamsen, f.c. 1663, hadde sønnen Abraham Hansen, g.m. Marithe Jacobsdr.. dr. av Jacob klokker og Inger Arntsdr. (Det skal ha vært skifte e. Marithe på Strømsnes i Hemnes 1791.) -

Datter av Abraham Hansen, Maren Maria, f.c. 1753, var g.1.m. Hans Eliasen Mehus, som flyttet til Strømsnes. - Maren Maria blev g.2..m. Mikkel Blix Adriansen, sønn av Adrian Christophersen og Dordi Olsdr., Strømsnes, som blev g.2.m. Andreas Nilsen fra Neppelberg.

 

Som nevnt, var det er sk. på Valla i Hemnes i 1721 e. Nils Olsen. - Han hadde bl.a. en bror, Matias Olsen, Medstøm i Hemnes. Hans datter, Marit, var g.1. m. Christopher Pedersen og g.2.m. Hans Pedersen fra Hemnes, nevø til Inger Arntsdr. --

 

Abraham Hansen Nesna hadde også en dr., Inger Abrahamsdr, d. før 1767, g.m. Anders Guldsen fra Sellot

 

I det hele, er det veldig mye samgifte, disse gamle slektene i mellom. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Etter skattelistene dør Gulle/Gullich Pedersen Norbostad mellom 1676 og 1680 med 3wog 1pd. Da er en Joen Persen dukket opp(mulig en bror?).

1701 er Jon Persen 60 år og har sønnen Gulle 20 år. Er vel han som holder til i Meeland.

 

På Sellot dukker Joen Olsen opp ca 1670 med 1wog. 1671 er dette blitt 4 pd. 1701 noteres Joen Olsen med de samme 4pd, og barnene:Ole 20,David 16,Gulle 12, Samuel 8 og Simen 6. Dette er da Gulle på Sellot.

 

Skal se litt mer på det andre senere .

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Gulle Jonsen Sellot, f.c. 1689, sk. 1738, var g.1.m. Ane Jacobsdr., sk. 1725. Datter av ? Deres barn:

 

1. Ole Gullesen, f.c. 1708, g.1.m. enke Rachel Nilsdr. fra Bryggfjell i Hemnes, bos. på Steine i Brønnøy. Hun var g.1.m. Nils Nilsen fra Sætra i Hemnes.

 

2. Jon Gullesen, f.c. 1713, d. e. 1771, Alsøy, g.m. Maren Jørgensdr. Datter av ?

 

3. Synøve Gullesdr., hos broren Ole på Steine.

 

Gulle Jonsen var g.2.m. Helena Andersdr. Datter av hvem ? Deres barn:

 

4. Marithe Gullesdr., sk. 1744, u.g.

 

5. Anne Gullesdr., f.c. 1727, Neppelberg, g. 3 ganger.

 

6. Anders Gullesen, f.c. 1728, til Øvre Nesna g.m. Inger Abrahamsdr., dr. av Abraham Hansen, Nordvollen.

 

7. Helena Gullesdr., f.c. 1733, g.m. Jørgen Andersen, Nordbostad. Sønn av Anders Davidsen Nordbostad, sk. 1755.

 

8. Randi Gullesdr., f.c. 1735, g.m. Johan Eliasen, Rørstad i Folden.

 

9. Marithe Gullesdr., f.c. 1737, g.m. Peder Christophersen.

 

Helena Andersdr. Sellot, sk. 1785, g.2.m. Nils Andersen fra Neppelberg. Han er sønn av Anders Pedersen i hans 1. ektesk. m. Maren Nilsdr. Deres barn:

 

10. Andreas Nilsen, f.c. 1741, til Straumen i Hemnes, g.m. enke Dordi Olsdr., fra Straumsnes.

 

11. Synnøve Nilsdr., ant. d. før 1785.

 

M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Alv.

 

Jeg har satt det opp på samme vis som du gjør her. Men med rett fødselsdato.

 

1:Ane f 1705 død før 1724.faddere:Mentz Klæboe,Christen Handaae,Karen Ø Næsne,Giertrud Sellot

 

2:Ole f 1707 faddere:Michel Soure,Eva Husby,Abraham Strand,Lisbet Findvig,Jacob Handaae

 

3:Jacob f 1709 død før 1724.faddere:Svend Husbynes,Cornelia Øfferen?,Thomas Findvig,Ane Forsland,Oluf Norbostad

 

4:Marithe f 1711 død før 1724.faddere:Hans Hof,Lisbeth Findvig,Peder Husby,Inger Findvig,Ane Sellot

 

5:Jon f 1724 faddere:Niels Eje,Inger Hannaae,Daniel Sellot,Beritte Norbostad,Anders Hannaae

Jon g m Maren Jørgensdatter .Datter av Jørgen Abrahamsen fra Øvre Strand og Maren Sivertsdatter..

Jon og Maren har jeg to barn notert på: Ane f 1738 og Jørgen f 1739.

 

6:Synøve f 1718 faddere:Mentz Wigholm, Sophie Klæboe, Jacob Klocker, Maren Clausdat, Magrete Forsland.

 

 

 

Jeg tror degnen Jacob Jørgensen var gift med ei Synøve (Klæboe?) som døde tidlig.

 

 

Så har Gulle giftet seg opp igjen med Helene Andersdatter fra Rana som du og skriver.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Det var kjekt å få riktig alder på disse barna. - M.h.t. til fadderene kan de fleste identifiseres lett, da flere av disse er fra min slekt og tilhører denne "kretsen". --

 

Som nevnt så var det et skifte på Valla i Hemnes, der det fremgikk at Anne Olsdr. var på Sellot og var mor til Gulle Jonsen Sellot og Gjertrud Jonsdr. på Forsland (Tomma.) -

En søster av Anne, Berete Olsdr., var g.m. Tomas Tomasen Finnvik på Tomma. - De hadde sønnen Joen Tomasen, f.c. 1690, g.m. Boels Stephansdr., Tomeidet. --

 

Tomas Tomasen blev g.2.m. Lisbeth Nilsdr., fra Øbbe i Nesna. - De hadde bl.a. datteren Marit som blev g.m. Jacob Gjertsen (Klæbo) fra Glein. Jacobs mor, var Lisbeth Hansdr., fra Hov. o.s.v.

 

Anne og Berete Olsdr. hadde også en bror, Mathias Olsen, Medsrøm i Hemnes. Han er jo sentral i denne kretsen. --

 

Hva jeg ikke skjønner er at i skiftet etter Gulle Jonsen i 1738, er verge for Marithe fra Gulles 2. ektsk., oppnevnt Jørgen Nilsen Fuglestad. mor-far.

-- Dette skjønner jeg ikke, da ingen av konene til Gulle var en Jørgensdr. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Ser at en hel rekke av de med Gulle-navn i Hemnes er etterkommere av Gulle Jonsen Meland, fra Nordbostad, -

 

Håper det er noen som finner noe som direkte knytter Else Gullesdr., til folket på Norbostad. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Tror du må ha fått feil alder på Jon Gullesen Sellot. Innlegg 16. - Du skrev at han var f. 1724 og fikk barna Ane i 1738 og Jørgen i 1739. -- Antar at det er Jørgen det er sk. etter på Alsøy i 1771. Ingen barn. faren arver. -- Ane finner jeg ikke i Nesna. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Alv.

Jon var født 1714, ikke 1724.

Du nevner i innlegg 17 skifte etter Gulle Jonsen i 1738.

I skifte på Neppelberg 13/10-1744 etter Marithe Gullesdatter nevnes hennes etterlevende arvinger:

Moren Helena Andersdatter og hel og halvsøsken:

Anders 16

Anne 17,

Helena 11

Ranni 19 ?

Maritha 7

1/2 søsken Ole på Steene

Joen i Alsøen

og Anders Nielsen 3 år

Synneve ugift

formynder Jørgen Nielsen Jamtjord.

Noe Jørgen Nielsen har jeg foreløpig ikke funnet, men en Joen/Johan Nielsen Straumfors g m 20/9-1750 Gulla Jonsdatter f ca1724 død 1792 med ett barn Pernille f 20/5 1765. Faddere Israel Andersen Liltangen?, Niels Andersen Jamtjorden,Niels Nielsen ibid,Kiersten Joensdat Udland, Zachariæ Johansdat Jamtjorden,Lisbeth Pedersdat Lilteiget?

Denne Gulla er det skifte etter 30/5-1792 .

13/9-1791 er det skifte etter holsman Joen Gullesen Alsøen med enke Maren Jørgensdatter.

 

Må lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. -- Jørgen Nilsen "Jamtjord" er nok den som er på Leiskar Jamtjord, br. 2. - Han er enl. Hemnes Gård og slekt f.c. 1675 og fra Fuglestad i Nesna og g.m. en Randi jensdr., Fuglestad . - Han hadde kun en sønn, Anders Jørgensen Bryggfjell, - som jo va verge til et av barna på Sellot. - På Nordbostad er det sk. i 1710 etter Ole Arntsen, som har en søster Ane Arntsdr., som er død og har en datter Randi Jensdr. -

 

Denne Anders Jørgensen var g.m. Elen Nilsdr., Leirskar, søster av Rachel Nilsdr., som var g. på Steine i Brønnøy og blev g.2.m. Ole Gullesen fra Sellot. - Dette henger sammen. -- Det er flere ting som knytter disse slektene sammen. - Bl.a. hadde Elen en søster Randi Helene som var g. på Strømsnes i Hemnes, g.m. Jon Olsen, sønn av Ole Pedersen som var g.m. enka etter Ola Mathisen, sønn av Mathis Olsen, Medstrøm, bror av Anne Olsdr. Sellot. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Har forsøkt å lese litt igjennom her. - Du skriver i innl. 14 at Joen Olsen hadde en rekke sønner, Ole, David, Gulle, Samuel og Simen. -

 

Enl. dette skiftet på Valla i Hemnes i 1721, e. Nils Olsen, fremkommer at hans søster Ane Olsdr., var på Sellot og var død tidligere. - Det er da oppført kun 2 barn etter Ane, Gulle på Sellot og Gjertrud som var bos. på Forsland, vel på Tomma. -

 

Dette må da tilsi at enten var Joen Olsen Sellot g. minst 2 ganger, eller så må resten av barna være døde tidligere. Altså før 1721. -

 

Disse ekteskapene på Neppelberg virker noe merkelig på meg. - Slik det fremstår, måtte Anders Pedersen, far til Nils Andersen i sitt 1. ektesk.. ha blitt gift 2.m. sin sønns steddatter. -

 

Anders Pedersen Neppelberg, g.1.m. Maren Nilsdr., sk. 1749.

 

Deres sønn: Nils Andersen, g.m. enke Hellena Andersdr. mor til Anne Gullesdr. på Sellot.

 

Anne Gullesdr., g.1.m. enkem. Anders Pedersen Neppelberg, sk. 1751. Det gikk vel ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke lett. Men hvis vi nu tar for oss Gulle Jonsen på Norbostads familie så var han g 14/10-1705 med Karen Pedersdatter f ca 16386 dtr av Peder Olsen . Gulle benyttet 18mrk i Meland.

 

Gulle Jonsen og Karen Pedersdatter hadde iflg et skifte 7 barn. Jeg har data på 6 av de.

 

Peder døpt 14/9-1706.Faddere: Peder Meland (ant Gulles svigerfar på Meland),Lars Meland (farens brorsønn?),Oluf Øverleiren(Abelsen g m Randi Jacobsdatter?),Karen Hemnes(Andersdatter g m Jon OlsenSchiøtt?)Beritte Meland ?.

(Peder ble gift 1725 på Øverleiren med enken Ranni Nilsdatter)

 

Jon døpt 28/1-1708. Faddere: Peder Hemnes (Andersen g m Berit Arntsdatter?),Oluf Norbustad ,(nevnt 1690)Lars Hemnes (død 1752? flytt til Grønvik?), Lisbeth Finsier? (mulig g m Jon Gabrielsen), Giertrud Øverleiren ikke funnet.

 

Maren døpt 28/7-1709.Faddere:Peder Øverleiren(ikke funnet), Carsten Meland (10 år 1701 Bruk II),Marit Nedleiren ?, Marit Iversdatter ?

(Maren ble gift 1729 med Mikkel Eriksen Nerleiren)

 

Hans døpt 14/12-1710.Faddere: Jon Fineide?(Gabrielsen?),Jon Jeremiæsen?,Johannes Meland ?,Abelone Finbakken?, Maritte Meland (Pedersdatter, Gulles svigerinne?),

(Hans ble gift 1 1745.enke Kiersti Siemensdatter f ca 1685 fra Fjeldal ingen barn, og 2 1751:Gisken Nielsdatter Øverleiren)

 

Bendicta døpt 3/9-1713.Faddere:Jacob Klocker,Arn Overleiren(sønn av Niels Arntsen?),Rachel (Amundsdatter, Store)Brygfjellet( g m Niels Jonsen),Maritte Hemnes ?, Lisbeth Meland?.

 

Marit døpt 9/2-1716 Faddere:Jon Meland (konens onkel),Hans Meland ?,Bodel Nielsdat ?, Dordi Meland ?,Maren Meland ?.

 

Så er det da nevnt en sønn Iver som jeg ikke vet noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. - Dette er jo interessant, da det jo åpenbart viser hvilken krets man hørte til. --

 

Jeg har litt som også kan være av interesse. -- Peder Hansen, f.c. 1644, blev g.m. enke Gjertrud Pedersdr., på Mula i Hemnes.

De hadde bl.a en datter, Abelone som blev g.1.m. Ole Larsen på Mastermoen i Bardal.

Dres sønn, Lars Olsen, f.c. 1691, blev g.m. Gjertrud Hansdr., f.c. 1700, fra Bardal, dr. av Hans Olsen og Else Gullesdr. - De overtok bruket til Aren Jensen på Indre Sandnes etter at han flyttet til bardal og blev g.m. enken Else Gullesdr.

 

En sønn av Peder Hansen på Mula var Hans Pedersen, f.c. 1682. - Han blev g.m. Maren Pedersdr., fra Hemnes, dr. av Peder Andersen og Berith Arntsdr., fra Bardal.

Deres sønn, Peder Hansen, f.c. 1725, blev g.m. enke Anne Gullesdr., Neppelberg. - De hadde en rekke barn, bl.a. Karen Pedersdr., f.c. 1768, g.m. Augustinus Larsen Longset, f. på Ytre Sandnes, sønn av Lars Joensen og Christiane Charlotte Pedersdr. Tønder. --

 

Maren Pedersdr., på Mula i Hemnes, blev g.2.m. Anders Larsen, f.c. 1713. - De hadde ingen felles barn. -

Anders Larsen Mula og Anders Jørgensen Store Bryggfjell overtok Jekta til Hans Andersen på Hemnes som var g.m. enke Berith Arntsdr., fra Bardal. De flyttet til Selfors i Rana der Hans kom fra, da Hemnes blev utlagt til Prestegård.

Hans er halv bror til Anders Jacobsen (Falch), som flyttet til Elsfjord. - Hans er fra morens 1. ektesk. - Anders er fra morens 2. ektesk. m. Jacob Adriansen fra Neppelberg. -- Moren var g.3.m. Anders Bang, ingen bar m. ham. --

 

Anders Larsen på Mula blev g.2.m. Sitzele Pedersdr., f.c. 1739, fra Sjon Eidet i Nesna. -

De hadde en datter, Maren Andersdr., f. 1770, som blev g. på Strømsnes med Nils Jørgen Andreasen, sønn av Andreas Nilsen, f.c. 1741, fra Neppelberg, sønn av Nils Andersen og enke Helena Andersdr. fra Sellot.

 

En bror av Nils Andersen, Christen Andersen, f.c. 1733, blev g.m. enke Karen Abelsdr., fra Einmoen / Handå i Nesna. - Denne Karen var tidl. g.2.m. enkem. Jørgen Gregusen fra Mellingsjord. - han var g.1.m. enke Marit Hansdr. på Vedå i Hemnes. - Hun er dr. av Hans Olsen Indre Bardal i hans 1. ektesk. m. Karen Hansdr. --

En datter av Marit Hansdr. på Vedå, Marit larsdr., f.c. 1706, blev g.m. Michel Gregusen, bror til Jørgen Gregusen. Se ovenfor. --

 

Så her er litt av hvert. - - Fadderne du nevner er jo stort sett greie å finne. - Du nevner bl.a Rachel Amundsdr. på Store Bryggfjell. - Hun er kona til Nils Jonsen, far til kona til Anders Jørgensen, kremmer, kompanjong til Anders Larsen på Mula, m.m. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. -- Noen flere faddere. - Gabriel Eriksen Finneide hadde bl.a. en sønn Jon, f.c. 1645, g.m. Lisbet Nilsdr., f.c. 1646. - Ingen kjente barn. -

 

Gabriel Eriksen Finneide hadde også sønnen Nils Gabrielsen, f.c. 1654, bos. Fjelddal i Hemnes. Kone ukjent.

Deres eneste kjente barn, Gabriel Nilsen, f.c. 1694, bos. Ytteren i Rana, br. 13. Hans kone var Marithe Pedersdr., fra Hemnes, dr. av Peder Andersen og Berih Arntsdr. --

 

Jeg henger på at Rasmus Pedersen fra Hemnes, f.c. 1705, var ikke gift, men fikk 2 barn u.e.. Den ene, Peder Rasmusen f. 1728, bos. på Flotmo. --

Den andre, Malene Rasmusdr, fikk han m. Berete Larsdr. Hemnes. - Hun er ikke nevnt i sk. e. Mille Olsdr. på Grønviken i 1750. -- Malene blev g.m. Jon Pedersen Svalenget br. 2. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.