Gå til innhold
Arkivverket

Finnes vigsla til dette paret?


Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Iflg. etterkomarar så skal Joseph og Mathea (Pedersdtr) Schuller (Schyller) ha gifta seg i Bragernes, der det visstnok var ein brann i 1866, der alt brende.

 

Men eg ser at deira fyrste barn vart f. i Christiania, og har difor eit lite håp om at vigsla finnes der. Nokon som har ork til å leita? Eg har forsøkt Fam.Search utan å lukkast.

 

Paret i 1865:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60602&gardpostnr=9&personpostnr=110&merk=110#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. etterkomarar så skal Joseph og Mathea (Pedersdtr) Schuller (Schyller) ha gifta seg i Bragernes, der det visstnok var ein brann i 1866, der alt brende.

 

Men eg ser at deira fyrste barn vart f. i Christiania, og har difor eit lite håp om at vigsla finnes der. Nokon som har ork til å leita? Eg har forsøkt Fam.Search utan å lukkast.

 

Paret i 1865:

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f60602&gardpostnr=9&personpostnr=110&merk=110#ovre

 

Groom's Name: Joseph Schiller

Groom's Birth Date: 1823

Groom's Birthplace:

Groom's Age: 33

Bride's Name: Mathea Pedersdotter

Bride's Birth Date: 1831

Bride's Birthplace:

Bride's Age: 25

Marriage Date: 17 Aug 1856

Marriage Place: Bragernes, Buskerud, Norway

Groom's Father's Name: Georg Schiller

Groom's Mother's Name:

Bride's Father's Name: Peder Pedersen

 

Han heter Joseph Georg Schiller/ Schyller ved barnas dåp, eks:

JOSEPH GEORG SCHILLER

Norway, Baptisms, 1634-1927 spouse: MATHEA PEDERSDR

child: CONSTANCE FRANCISKA HANSINE JOSEFSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var kjapp Erling :-))

 

Tusen takk!!!

 

Dette visar at ein skal slett ikkje ta det for sanning alt som vert sagt (eg trudde på det utan å sjekka...).

 

Eg fann vigsla deira i Bragernes, ikkje så veldig lett å lesa, men det går....

 

nr.30 her:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1068&idx_id=1068&uid=ny&idx_side=-95

 

 

Takk også til Jon Erik :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groom's Name: Joseph Schiller

Groom's Birth Date: 1823

Groom's Birthplace:

Groom's Age: 33

Bride's Name: Mathea Pedersdotter

Bride's Birth Date: 1831

Bride's Birthplace:

Bride's Age: 25

Marriage Date: 17 Aug 1856

Marriage Place: Bragernes, Buskerud, Norway

Groom's Father's Name: Georg Schiller

Groom's Mother's Name:

Bride's Father's Name: Peder Pedersen

 

Han heter Joseph Georg Schiller/ Schyller ved barnas dåp, eks:

JOSEPH GEORG SCHILLER

Norway, Baptisms, 1634-1927 spouse: MATHEA PEDERSDR

child: CONSTANCE FRANCISKA HANSINE JOSEFSEN

 

Han heitte Schu (to prikkar over u`en) ller frå Tyskland, men det vart vel skrive slik det høyrdest ut når han sa det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste her må jo vera fødd før dei gifta seg, eller var det ikkje hans son, kanskje?

 

Nokon som finn han og?

 

Viser til fyrste innlegget, der er FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sønn Joseph døpt 10. november 1854 på Rikshospitalet Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 4 (1853-1870), Fødte og døpte 1854, side 20.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=684&idx_id=684&uid=ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213070390.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sønn Joseph døpt 10. november 1854 på Rikshospitalet Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 4 (1853-1870), Fødte og døpte 1854, side 20.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=684&idx_id=684&uid=ny&idx_side=-22

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213070390.jpg

 

Her syns jeg det står Schjöller, af Drammen. Schüller vil vel uttales nærmest som "sjyller" med en litt lukket "y". Ja, moren er "pige" ved fødselen i 1854. Faren er visst "maltmester", ser at han er ølbrygger senere.

 

Finner han ikke død på dig.krk.bok frem til 1877 i Bragenes, kanskje død mell 1877 og 1885?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjarteleg takk!!

 

Fekk ein tlf. og var ikkje komt meg igong med leitinga, men hadde nok leita forgjeves...for sjølv om eg visste han var katolikk, hadde eg nok ikkje tenkt på dissentar-bøkene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Publisert 10.06.2007 00:00

Fredag møttes etterkommere av malterimester Josef Schüller på Aass Bryggeri.

 

Slektstreff med smak av ølI følge en jubileumsberetning fra 1948, var Schüller malterimester i 1876 ved Aass Bryggeri i Drammen. En malterimester var sjef for malting av korn.

 

GODT ØL. Rundt bordet i Gildehallen samlet søskenbarna og deres inngifte seg til god mat og øl fra bryggeriet.

 

-Ølet er godt, istemte samtlige personer på treffet.

 

-Det har vi fått inn med genene, ler et av tippoldebarna, Hanne Katrine Vevatne.

 

Slektningene vet at tippoldefaren ble født i Duggendorf ved München av foreldre som dyrket druer og drev kornhandel. Siden han skulle giftes bort til en han ikke ønsket, forlot han Tyskland og dro til Drammen.

 

RØMTE. Med seg til Drammen dro han med pølsemaker Gustav Thielemann, urmaker Gjessing i tillegg til en med etternavnet Bøhmer.

 

-Vi ønsker at etterkommere til disse tre kan gi oss mer informasjon om tippoldefaren vår, oppfordrer Knut Schüller.

 

Katolikken Josef Schüller skulle egentlig arve 40000 daler, men fordi han valgte å gifte seg med protestanten Mathea, ble han gjort arveløs. Mathea Pedersen-Lunde var en lensmannsdatter fra Gudbrandsdalen. Paret giftet seg i Bragernes kirke.

Mathea og Josef fikk syv barn, Carl, Ludvig, Einar, Josef, Franscisca, Emma og Frencke Josefa. Sistnevnte er oldemor til slektningene som fredag møttes i Drammen over noen glass med øl.

 

-Det er spesielt å komme hit hvor vi vet at tippoldefar kom som ung mann og jobbet. Det føles som å komme tilbake til røttene sine. Det gir historisk sus, sier Hanne Katrine, før søskenbarna skåler igjen

 

 

 

 

http://www.google.no...NEig-RQrL_5zOcw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann Mary :-)

Tusen takk skal du ha!

 

Det er desse opplysningane eg visar til når eg skriv i fyrste innlegget "iflg. etterkomarar", dvs. det står ein del meir enn her, men som eg også skriv, der finnes feile/manglande opplysningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Hei

 

Denne siden er veldig interesant for meg som er etterkommer etter Ludwig Schüller og hans datter (min bestemor) Anna Malene. Han var min oldefar og dermed Josef Schüller min tippoldefar. Med vennlig hilsen Karin Bang ( f Hemb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til Karin :-)

 

Ho eg har hjelpt her, er også tipp-oldebarn av Joseph Schuller :-)

 

Takk Berit, fekk desse opplysningane i vår, då eg heldt på med dette spørsmålet :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Det var ikke meningen å bryte inn i en allerede pågående debatt, men jeg tenker at det kan være interessant for dere som da er mine 4 meninger å høre litt om Ludwig.

Ludwig Schüller fikk 4 barn, Alma,josefa, Anna Malene (F. 1886) og Johannes. De flyttet til Moen gård like ved Ask. Ludwig dro til Amerika i 2 omganger og kjøpte en gård der. Det var vel meningen familien skulle komme etter, men han døde av tyfus. Hustruen fikk tilsendt 200 dollar etter salget av gården og måtte oppdra 4 barn alene. Min bestemor vokste opp på Moen(ved Holleia/Ask)og flyttet siden til Drammen, Hun er begravet på Strømsø kirkegård. MVH kARIN

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har då slett ikkje brote deg inn :-))

 

Det er jo berre kjekt med respons frå slektningar, skal formidla dette vidare til Solveig, som som sagt, også er Joseph sitt tippoldebarn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.