Gå til innhold
Arkivverket

Søking i døpte på 1700 tallet


Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Jeg har sett på en av våre kirkebokavskrifter som nå er flyttet over på betaserveren (Klokkerbok for Vardal prestegjeld 1771-1790 (0527Q)) og har noen kommentarer.

 

Når man går fra Dititalpensjonatet eller Finn kilde til søk i en bestemt bok burde det oppgis på søkesiden hvilken bok man nå søker i. Dette bør stå et sted på selve siden og i tittelen for siden - den blå linja øvest i vinduet for de av oss som bruker windows.

 

Som jeg muligens har etterlyst tidligere burde det være en rullgardin med mulige verdier for feltet rolle i søkeskjemaet.

 

For mange (de fleste?) postene i denne boka mangler fødselsdato. Min erfaring er at dette er nokså vanlig på 1700-tallet. I trefflista vises kun fødselsdato, dvs i dette tilfelle intet. Det er ganske håpløst å gå gjennom denne lista når dåpsdato (eller hendelsesdato/år) ikke vises.

 

Som jeg antakelig har bemerket tidligere må rolle vises i trefflista. Det er i det hele tatt merkelig at man bruker så mye av plassen på å vise kildetittelen istedenfor å vise annen nyttig informasjon, f.eks fornavn på far og mor til den døpte - og rolle.

 

Ved søk på fornavn Ole i nevnte bok er post nr 2 i trefflista for en Ole som er født 1775, født 14.1.1775 på Kopperud ej. Når hele denne posten vises mangler merknadsfeltet som ligger i posten på den gamle løsningen:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp05271771&gardpostnr=161&personpostnr=571&merk=571#ovre

 

Ellers er løsningen ikke særlig anvendbar så lenge man ikke kan søke på felter fra flere personer i hendelsen, men det antar jeg kommer senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på en av våre kirkebokavskrifter som nå er flyttet over på betaserveren (Klokkerbok for Vardal prestegjeld 1771-1790 (0527Q)) og har noen kommentarer.

 

Når man går fra Dititalpensjonatet eller Finn kilde til søk i en bestemt bok burde det oppgis på søkesiden hvilken bok man nå søker i. Dette bør stå et sted på selve siden og i tittelen for siden - den blå linja øvest i vinduet for de av oss som bruker windows.

 

Enig - det er ikke god nok oversikt slik søkesiden er satt opp. Jeg vet ikke hva som er teknisk mulig, men håper det lar seg ordne.

 

Som jeg muligens har etterlyst tidligere burde det være en rullgardin med mulige verdier for feltet rolle i søkeskjemaet.

 

Ser poenget ditt og skal se hva vi får til.

 

For mange (de fleste?) postene i denne boka mangler fødselsdato. Min erfaring er at dette er nokså vanlig på 1700-tallet. I trefflista vises kun fødselsdato, dvs i dette tilfelle intet. Det er ganske håpløst å gå gjennom denne lista når dåpsdato (eller hendelsesdato/år) ikke vises.

 

Som jeg antakelig har bemerket tidligere må rolle vises i trefflista. Det er i det hele tatt merkelig at man bruker så mye av plassen på å vise kildetittelen istedenfor å vise annen nyttig informasjon, f.eks fornavn på far og mor til den døpte - og rolle.

 

Ved søk på fornavn Ole i nevnte bok er post nr 2 i trefflista for en Ole som er født 1775, født 14.1.1775 på Kopperud ej. Når hele denne posten vises mangler merknadsfeltet som ligger i posten på den gamle løsningen:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp05271771&gardpostnr=161&personpostnr=571&merk=571#ovre

 

Ellers er løsningen ikke særlig anvendbar så lenge man ikke kan søke på felter fra flere personer i hendelsen, men det antar jeg kommer senere.

 

Det vil komme mulighet for å søke på flere personer i en relasjon samtidig.

 

Vi vil se på oppsettet i trefflisten og se hvordan det kan forbedres.

 

Hva gjelder manglende merknad så finner du den om du klikker på lenken for handlingen. Hvis du bare ser på dåpsbarnet Ole vil ikke merknaden stå for det ville være en merknad kun om han. http://beta.digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/hending/hd00000000021619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger sikkert en eller annen logikk bak at man må klikke på lenka for handlingen for å vise all info (inkl merknaden), men dette blir for tungvindt. Hvorfor ikke vise all info for handlingen på siden der lenka er?

 

Jeg vil ikke akkurat skryte av det jeg har gjort, men jeg vil påstå at følgende brukergrensesnitt som jeg laget for mange år siden har flere fordeler framfor det som finnes på betaserveren - men jeg er vel ikke helt habil når det gjelder å sammenligne dem. Muligens kan det gi dere noen hint.

http://slektshistorielaget.no/kilder/gjovik/databaser2/DaapGjovik1891/index.html

Et par fordeler er at de mest brukte felt for søking er valgt ut (men man kan også søke etter en streng i alle felt i trefflisten), at informasjonen i trefflisten er mye mer omfattende og at søkefelt og søkekriteria vises når man ser trefflisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og lenke.

 

Vi skal foreta en vurdering av løsningen vår om kort tid. Vurderingen vil være basert på innspillene fra dere og hvordan vi selv opplever å være brukere på de nye nettsidene. (Må bare få litt mer funksjonalitet på plass først)

 

Når vi har foretatt justeringer, vil vi også ha brukertesting og ta hensyn til de resultater det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.