Gå til innhold
Arkivverket

Sorenskriver Johan Christian Schultz i Østerdalen (1725+1795). Hvem var hans foreldre?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre var sorenskriver Johan Christian Schultz som døde på gården søndre Opsal i Elverum, 70 år gammel i 1795 (gravlagt 1 oktober). Han var sorenskriver i Østerdalen 1772-95.

Jeg søker hans opphav og det synes ikke helt enkelt! I håndskrevne papirer i min egen slekt nedtegnet i 1920-årene står det at han var døpt i Aker 28 desember 1725 og at foreldrene muligens var det paret som giftet seg i Oslo Domkirke/Vår Frelsers Menighet 24 august 1713: nemlig Christian Christiansen Schultz og Johannes Olsdatter.

 

Det undres meg hvordan man har funnet frem til sorenskriverens dåp i Aker kirke 28 desember 1725 all den tid fødte/døpte for Aker mangler for tidsrommet 1723-31 ifølge Digitalarkivet.

 

Kan Christian Christiansen Schultz ha vært sorenskriverens far og hvor ble det av ham? Finnes det noe skrevet om Schultz slekten i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Anita vil jeg tilføye følgende: Hadde jo ingen anelse om den debatten som pågikk i Danmark i 2011 om deler av min Schultz slekt. Her hadde jeg nok kunnet tilføyd et og annet. Piken det er snakk om Birgitte Schultz, f. 1779, endte som kjent i Danmark og ble gift med prokurator Hans Wolff. Også 2 av hennes brødre kom til Danmark, og det var slett ikke så underlig. Moren, Maren Christine Colbjørnsen (f. 1755, d.1835) hadde giftet seg med den 30 år eldre sorenskriveren Schultz og ble enke bare 40 år gammel. Faren hennes (gårdbruker Ole Colbjørnsen på Stemsrud i Grue) var død kort tid forut, men moren var fortsatt i live, og hun var danskfødt (Wilhelmine Charlotte Margrete Rath). Kildene beretter at hun visstnok var fra København, uten at jeg har klart å finne hennes opphav. Så i Danmark var det kan hende slektninger som tok seg av de 3 faderløse Schultz-barna.

Men dette blir en annen diskusjon. Det er foreldrene til sorenskriver Schultz som i særlig grad interesserer meg. Av Gretes innlegg ser jeg også at forlovelsesdatoen deres (hvis nå dette er foreldrene) er sporet opp. Så takk for informasjonen. Men hvem var dette ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket kirkebøkene for å finne spor etter Christian Christiansen Schultz og Johanne Olsdatter, og har funnet to barn døpt i domkirken. Etter 1715 har jeg ikke funnet mer (har også sjekket Aker). Navnet Schultz brukes ikke ved barnas dåp, men dukker opp når det ene barnet gravlegges.

Christian Friderich Schulz barn ble gravlagt 6. des. 1715. Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 2 (1705-1730), Døde og begravede 1716, side 245b.

 

Ut ifra disse opplysningene vet vi i alle fall at Christians fulle navn er Christian Frederik Christiansen Schultz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner under Family Search en Christian Schultz, født Tyskland 1697, begr. Strømsø 7 juni 1742. Gift med Marthe Hansen. Undres hvor han hører inn i bildet? Når jeg prøver å lete ham opp under døde i Strømsø i 1742 finner jeg imidlertid ikke mannen, så kan hende er dette en feilinformasjon (likt med mye annet man finner på dette nettstedet!!).

Men det var nå meget interessant å få stadfestet Christians fulle navn (Christian Frederik Christiansen Schultz). Kan han også ha vært en tysk innvandrer mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Ovenstads Militærbiografier finnes mange Schultz, bl.a. med navn Christian, Johan og Johan Christian. Her finnes en navnebror til sorenskriveren - kaptein Johan Christian Schultz, som skal være født i Christiania 1733. Han er vel helst sønn av major Joachim Jojada Johansen Schultz (ca 1697-1764).

Kan det være en slektssammenheng med sorenskriveren her?

 

Hva het barna til sorenskriver Johan Christian Schultz?

 

Ovenstads Militærbiografier finnes digitalisert på NSFs sider: "Militærbiografier: den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fra Våre Sorenskrivere:

”Johan Ernst Schultz den 1. desember 1724 sorenskriver i Bamble fogderi. I et forsvarsskrift av 23. november 1731 oplyser han, at han opnådde sorenskriveriet formedelst sine venners lange tjeneste hos den avdøde dronning, sine 13 års opvartninger og de av ham erlagte 400 rdlr. til den kgl. kasse for suksessjonsbrev på stiftsskrivertjenesten i Akershus.”

 

I skiftet etter Johan Ernst Schultz i 1732 kommer det fram at han og ektefellen, Antonete Augusta Bøyesen etterlot seg sønnen Friderich Christian. Hvor denne Friderich Christian Schultz ble av og hvor gammel han var vet jeg ikke, men det er det kanskje verdt å sjekke opp.

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Kragerø by, Skifteprotokoll 1 (Hb 0001), 1731-1775, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

------

 

Fra denne debatten om heraldikk står følgende: ”På s 52 er det våpen for sorenskriver Johan Ernst Schultz i Bamble med i skjoldet et hjerte foran to krysslagte sverd som holdes av to armer fra to skyer.”

 

Vet du hvilket våpen sorenskriver Johan Christian Schultz førte? Kan han ha tilhørt samme slekt som sorenskriver Johan Ernst Schultz?

 

------

 

Om Johan Ernst Schultz - se også fra vigerust.net:

Innvandrere i Kragerø by, Akershus stiftamt

Alfabetisk fornavnsregister for menn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva het barna til sorenskriver Johan Christian Schultz?

 

Jeg antar at besteforeldrene ble oppkalt - derfor er barnas navn interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Christian Schultz barn

med 1. kone Anne Elisabeth Berntsdatter Kreutz begr. 13/5-1769

1. Anna Elisabeth, 14/5-1769, Hof, Hedmark (oppkalt 1. kone)

med 2. kone Maren Christine Olsd. Colbjørnsen

2. Wilhelmina Charlotta Margaretha, 12/10-1775, Åmot, He (mormor)

3. Jacob, 15/2-1777, Åmot (farfar???)

4. Wilhelmine Charlotte, 5/8-1778, Elverum, He (mormor)

5. Birgitte, 27/8-1779, Elverum

6. Ingeborg Dorthea, 14/8-1781, Elverum

7. Ole Colbjørnsen, 7/1-1783, Elverum (morfar)

8. Andrea Aagaard, 5/1-1784, Elverum

9. Hans Colbjørnsen, 23/12-1784, Elverum (oldefar??)

10. Øllegaard Rodsted Sehested, 5/1-1787, Elverum

11. Herman, 20/1-1791, Elverum

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Anita, dette var nyttig.

 

Det som slår meg er at her er ingen Christian eller Johanne, noe man burde forvente hvis dette var navnene til Johan Christian Schultz' foreldre. Det er nærliggende å tro at vi leter etter noen ved navn Jacob og Birgitte (evt. Ingeborg Dorthea).

 

Og hvor kommer navnene Aagaard, Rodsted og Sehested ifra - oppkalling fra morsiden eller farsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10. Øllegaard Rodsted Sehested, 5/1-1787, Elverum

 

Ad. navnet Øllegaard Rodsted Sehested, f. 1787 - se:

 

Øllegaard Mogensdatter Sehested 1631 - 1655

 

Øllegård Rodsteen, gift 1694 med oberst Frederik Christian Rantzau til Rodsteeneje - Nygaards sedler

 

Skifte etter Malte Sehested til Rodsteenseje. 15.6.1759, fol.477. Enke Sofie Amalie Rantzau. Barn: Jens Frederik Sehested, kornet, Iver Christian Sehested, kornet, Øllegaard Rodsteen Sehested, Mette Sofie Sehested. FM: farbror Ulrik Sehested, oberstløjtnant. Skanderborg og Åkær amters skifteuddrag

 

Enken etter Malte Sehested til Rodsteenseje, Sopfie Amalie Rantzau, f. 1704, var datter av Øllegård Rodsteen og Frederik Christian Rantzau - Nygaards sedler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.