Jump to content
Arkivverket

Begrensninger ved bruk av trunkeringstegn (stjerne) i søk 2

Olaf Larsen

Recommended Posts

Olaf Larsen

Detter inlegget ble skrevet 2 ganger fordi det ikke gikk an å redigere det første; knappene for å lagre endringene og for å bruke full editor virker ikke når man redigerer! Jeg prøver igjen med et komplett innlegg:

I de gamle arkivene kan man søke på f.eks. et gårdsnavn som begynner med H, og velge visning av forslag som en del av søkeprosessen. Det har vært redningen for meg mange ganger, ved søk med ulik skrivemåte for steder og personer mellom de forskjellige folketellingene, og visning av forslag. Spesielt er dette viktig ved søk i baser der navn er 'normalisert', kontra opprinnelig skrivemåte.

I de nye søkene kan man ikke søke på bare én bokstav, man må minimum ha to, og det koster fryktelig mye mere i søketid hvis man må gå gjennom alle stavemåter, samtidig som man garantert vil overse noen.

Vær oppmerksom på at et søk må inneholde minimum to tegn foruten eventuelle spesialtegn. Søk av typen fornavn lik A* (begynner på A) er ikke tillatt, da slike søk blir for tunge.

Jeg vet ikke hvorfor det nye systemet er mindre fleksibelt enn det gamle, er det fordi man tidligere begrenset et søk til f.eks bare én folketelling, mens det nye søker gjennom alle tilgjengelige data hver gang? Opprettes det ikke automatisk indexer ved et søk, til bruk for alle senere søk?

Har dere mulighet for å endre søkeprosessene slik at de ikke blir for tunge med tanke på å få til søk på enkeltbokstav, ved at man ved et enkeltbokstavsøk samtidig må ha en avgrensning i søkeområde; f.eks finne alle gårdsnavn som begynner på H innenfor et geografisk område og/eller en tidsperiode?

Hva med visning av søkeforslag, er det også noe som må forsvinne? Det nye systemet virker forøvrig nokså låst med hensyn til plassbruk, det er jo liten vits i å ha stor skjerm når visningen av vinduer generelt er opprettet med fast bredde, istedenfor å bruke hele skjermbredden, samtidig som det visst er vanskelig å få enkeltpostene i en liste ned på bare én linje for hver...

Eksempel på et søk som ikke fungerte i beta:

Skulle være for FT1865, men det står det ingen steder at det er begrenst til, så dette er kanskje blitt et globalt søk?? Er kanskje alle søk nå blitt globale - dvs. gjelder alle søk alle baser?

Personen det gjelder er Anne Haagine Halvorsdatter, født 1835 i Ullensaker, bosatt i Eidsvoll

Søk i beta:

fornavn: anne h* (jeg visste fra før at hun ofte står oppført med h istedenfor haagine, og da er bruk av * korrekt)

etternavn: halvorsd*

kvinne

fødselsår: 1835

bosted: eidsvol* (den gamle skrivemåten var jo eidsvold - se nedenfor)

Ingen funnet

Legger man til Ullensaker som fødested går man fem på, bruker man den gamle måten Ullensager likeså, bruker man

fødested: ul* skjer det ingenting da heller, hvilket er nokså underlig for det skrives nemlig Ulensager Prgj. i dette tilfellet...

Ta vekk eidsvoll; ingen forandring, søkeresultat=0. Kanskje ikke så rart, for jeg så tilfeldigvis at digitalarkivets utgave av FT1865 for Eidsvoll jo skrives Ejdsvold. Den samme underlige stavemåten er brukt i FT1801 også; ikke rart man ikke finner fram! Bortsett fra inne i basen da, for der heter det bostedet Eidsvold... Nettopp et tilfelle som belyser fordelen ved å kunne søke på bare forbokstaven! Det hjalp f.ø. ikke å bytte bosted til ej* heller, fortsatt ingen funnet.

Nå er det jo ingen rubrikk for fødselsår i FT1865, bare for alder, så hvorfor da ha det med i det nye søkevinduet? Blir fødselsåret regnet ut med utgangspunkt i oppgitt alder? Da skulle man tro at betasøket klarte å finne en Anne hvis jeg tar bort fødselsåret?

Neida, ikke i det hele tatt, ingen funnet!

Søk i Eidsvoll i gammel FT1865:

fornavn er lik: anne funnet 374

fornavn børjar på: h funnet 5

Og vips, her er Anne H. Halvorsd.:

http://digitalarkive...&merk=7530#ovre

Jeg er ingen ekspert, men jeg kan litt om data. Hvis ikke jeg får til et så enkelt søk uten videre, så tror jeg ihvertfall ikke at en sporadisk bruker av arkivet vil få ønskede resultater, hvis man ikke har sånn griseflaks at alle søkeparametre ligger til rette fra starten av.

Mvh Olaf

Bent Vangli

Dette er vel en debatt som aldri vil ta slutt :rolleyes: .

Det jobbes med å tilrettelegge de kildespesifikke søkene, altså søk avgrenset til en spesifikk kilde. I dag er søkene i prinsippet tverrgående. I ditt eksempel så finner en Anne Halvorsdatter som du søker på følgende måte:

I avansert personsøk med kildeavgresning til folketellinger og mantall og søkeparametere Fornavn: Anne, Etternavn: Halvorsd*, Fødested: ul*. Hun blir nr to på trefflisten dersom du sorterer på Fødested, fødselsår, etternavn, fornavn. Se http://beta.digitala...*&bosted=&jobb= . Personen ligger dermed på http://beta.digitala...f01038024009947 .

Jeg håper dette er til litt hjelp og ber om forståelse om at dette er en betaserver med tildels ukontrollert og mye manglende materiale samt uferdige programmer. Likevel må en innse at søkemåten og løsningen slik travere er vant til fra før, blir borte. En vil måtte tenke annerledes for å møte nye utfordringer og nye plattformer. Systemene vi kjører på, må håndtere disse alternativene. Som eksempel forventes det lansert egne mobilapplikasjoner for personsøk i løpet av våren. Det jobbes nå med forberedelser for å få disse applikasjonene lagt ut for iPhone, Android og Windows Phone.

Mvh Bent Vangli