Gå til innhold
Arkivverket

Problemer ved innlogging, navigering og lenker i ny forumversjon


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Forrige ukes "oppdatering" av programvaren for debattforumene har gitt meg (minst) tre nye utfordringer:

 

1.

Når jeg logger inn, blir jeg i innloggingsbildet spurt om systemet skal "huske" meg slik at brukernavn og passord automatisk kommer opp ved senere innlogginger. Jeg krysser av i Ja-rubrikken - men jeg må jeg likevel legge inn begge deler på nytt når jeg logger inn neste gang. Jeg har tilsvarende funksjon på andre passordbeskyttede sider, men har ikke dette problemet på noen av disse. Jeg har også gjort det samme fra andre pc'er, men heller ikke der blir jeg "husket" ved senere innlogginger.

 

2.

Når jeg står i debattoversikten, ruller nedover og går inn i en debatt-tråd og leser nedover innleggene, og så trykker tilbake-knappen oppe til venstre i verktøylinjen (- eller alt + venstrepil), kommer jeg alltid tilbake til den øverste delen av oversikten eller forsiden for debattforumet, ikke til det skjermbildet der jeg sto før jeg gikk inn i debatt-tråden. Det samme skjer når jeg står i hovedmenyen for de forskjellige forumene og går ned på siden og så velger ett av forumene for deretter å gå tilbake - jeg kommer jeg alltid til toppen av den foregående siden. Dette medører mye unødvendig rulling med mus eller nedover-pil, og jeg mister lettere oversikten over hvor langt jeg var kommet i lesingen av innleggene.

 

Hvis jeg derimot trykker på frem-knappen (- elller alt + høyrepil) etter å ha vært inne i en debatt-tråd og gått tilbake igjen, kommer jeg akkurat til det skjermbildet jeg hadde oppe før jeg gikk tilbake.

 

3.

Når jeg legger inn lenker i et svar, har jeg likt å benytte den spesielle funksjonen med å "overstyre" URL-en og istedet gi en kildereferanse eller en annen betegnelse i selve lenken. Dette har jeg gjort ved hjelp av hurtigikon nr.9 fra venstre på innleggsiden (- den lille figuren med to ringer lenket sammen med et grønt plusstegn under). Når jeg bruker denne funksjonen nå, får jeg kun opp en linje med selve URL'en og ikke en linje for å legge inn titelen eller betegnelsen som jeg ønsker å gi lenken. (Jeg ser imidlertid at andre klarer dette også i den nye versjonen, så kanskje er det nå bare en annen måte å gjøre dette på?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.

Når jeg legger inn lenker i et svar, har jeg likt å benytte den spesielle funksjonen med å "overstyre" URL-en og istedet gi en kildereferanse eller en annen betegnelse i selve lenken. Dette har jeg gjort ved hjelp av hurtigikon nr.9 fra venstre på innleggsiden (- den lille figuren med to ringer lenket sammen med et grønt plusstegn under). Når jeg bruker denne funksjonen nå, får jeg kun opp en linje med selve URL'en og ikke en linje for å legge inn titelen eller betegnelsen som jeg ønsker å gi lenken. (Jeg ser imidlertid at andre klarer dette også i den nye versjonen, så kanskje er det nå bare en annen måte å gjøre dette på?)

 

Hvis du merker en utvalgt del av teksten - før du trykker på lenkeikonet og limer inn lenken - får lenken det navnet som ble merket i teksten. Dette er absolutt den kjekkeste og kjappeste måten å lage hyperlenker på.

 

Fra kirkeboka er det jo f.eks. kjekt å kopiere kildeinformasjonen, merke denne og bruke den som lenke:

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Gran, Ministerialbok nr. 1 (1707-1731), Kronologisk liste 1709, side 21.

 

Se også innlegg 12 i denne debatten: Tips om funksjonar i Brukarforum

 

 

Edit: Tar også med at hyperlenker som limes rett inn i teksten er klare til bruk, f.eks denne hyperlenka jeg kopierte fra NSF: Salg av dubletter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grete Singstad for svar på mitt spørsmål 3.

Ja, det er slike lenker som både er penest og som er mest informative for leseren. Da skjønner jeg at det er en ny måte å gjøre dette på i den nye versjonen, og jeg skal prøve den.

 

I mellomtiden har det dukket opp et nytt spørsmål akkurat i tilknytning til innlegg av svar:

Hos meg fungerer ikke lenger hurtigtastene for f.eks. fete typer, kursiv, under- og overstrykninger som finnes øverst i denne svarboksen. Er det noe med innstillingene hos meg - eller har man ikke lenger denne muligheten til å endre/redigere skrifttyper i innleggene?

 

 

 

Forøvrig legger jeg merke til at mitt innlegg er det eneste i dette forumet som ikke er blitt besvart av Digitalarkivets folk ( - selv om det var det allerførste innlegget her!).

Vi får tro det kommer et svar fra dem etterhvert på mine spørsmål 1 og 2....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg at det er en ny måte å gjøre dette på i den nye versjonen, og jeg skal prøve den.

 

Den muligheten har vi hatt siden det nye forumet ble opprettet i fjor, men informasjon om alle mulighetene vi har er nok ikke formidlet godt nok. DA burde kanskje legge ut en enkel og pedagogisk oppskrift på de vanligste funksjonene.

 

Hos meg fungerer ikke lenger hurtigtastene for f.eks. fete typer, kursiv, under- og overstrykninger som finnes øverst i denne svarboksen. Er det noe med innstillingene hos meg - eller har man ikke lenger denne muligheten til å endre/redigere skrifttyper i innleggene?

 

Hos meg fungerer dette utmerket. Jeg merker den teksten jeg vil redigere eller stiller inn skriftsstørrelse og farge før jeg starter å skrive.

Angrer jeg på egen formatering eller jeg limer inn formatert tekst som jeg ikke ønsker å bruke - merker jeg teksten og bruker viskelæret (nest øverst til venstre).

 

Men hvis det ikke virker hos deg vet jeg ikke helt hva som er problemet. Vi får håpe DAs mannskap kan svare på dine spørsmål. Kanskje har de svart på lignende spørsmål i andre debatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den muligheten har vi hatt siden det nye forumet ble opprettet i fjor, men informasjon om alle mulighetene vi har er nok ikke formidlet godt nok. DA burde kanskje legge ut en enkel og pedagogisk oppskrift på de vanligste funksjonene.

 

 

Takk igjen - men det kan se ut til at vi snakker litt forbi hverandre. Jeg har flittig benyttet denne muligheten når jeg har lagt inn lenker, men med den nye versjonen som kom i forrige uke, har dette ikke vært mulig hos meg. Sålenge "lenke-ikonet" inntil for etpar dager siden fungerte, fikk jeg opp et annet bilde der kun selve URL-linjen fremkom, ikke en rubrikk for den nye betegnelsen jeg ønsker å gi lenken. - Men nå fungerer heller ikke noen av ikonene...

 

 

 

Men hvis det ikke virker hos deg vet jeg ikke helt hva som er problemet. Vi får håpe DAs mannskap kan svare på dine spørsmål. Kanskje har de svart på lignende spørsmål i andre debatter?

 

 

Ja, det virker nesten litt påfallende at Digitalarkivets folk "overser" akkurat denne tråden - de har vært kjapt inne og besvart andre spørsmål i dette forumet. Og hvis ikke disse spørsmålene skulle sortere under "Tekniske tilbakemeldinger", vet ikke jeg helt hva annet som skulle gjøre det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen - men det kan se ut til at vi snakker litt forbi hverandre.

 

Ja, det gjør vi. Det at merket tekst blir lenkenavn har vært mulig siden i fjor, men nok om det; Hvorfor svarer ingen fra DA på dine spørsmål - merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over en ukes taushet fra Arkivverkets ansatte flytter jeg denne tråden opp i håp om å få oppmerksomhet og svar fra rette vedkommende idag.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Beklager sent svar. Jeg er veldig usikker på hva som er det tekniske problemet i denne saken. For meg virker det litt som det heller er endringene i brukergrensesnittet som er problemet. Korriger meg hvis jeg tar feil. Er problemet relatert til din egen PC er det viktig at at alle oppdateringer fra leverandører på operativsystem, nettleser og antivirusprogrammer er gjennomført.

 

Rent generelt har vi hatt flere indikasjoner på at dersom din egen PC's mellomlager ikke oppdateres/slettes, kan en få problemer. Det enkleste er å trykke Ctrl+F5 og/eller bare F5 avhengig av nettleser. Det tvinger igjennom en oppdatering av dette mellomlageret.

 

Det ville også kunne hjelpe med å få vite hvilket operativsystem- og netteleserversjon du bruker.

 

Mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

 

3.

(...) Når jeg bruker denne funksjonen nå, får jeg kun opp en linje med selve URL'en og ikke en linje for å legge inn titelen eller betegnelsen som jeg ønsker å gi lenken.

 

Samme hos meg.

post-162-0-87931200-1335176998_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

 

Jeg er veldig usikker på hva som er det tekniske problemet i denne saken. For meg virker det litt som det heller er endringene i brukergrensesnittet som er problemet. Korriger meg hvis jeg tar feil.

 

Hva som faktisk er årsaken til problemet, vet jo ikke jeg. Da hadde jeg ikke behøvd å spørre.

 

 

Det enkleste er å trykke Ctrl+F5 og/eller bare F5 avhengig av nettleser. Det tvinger igjennom en oppdatering av dette mellomlageret.

 

Det ville også kunne hjelpe med å få vite hvilket operativsystem- og netteleserversjon du bruker.

 

 

Jeg forsøker dette, og gir beskjed her om det hjelper.

Jeg kjører Windows XP og Internet Explorer.

 

 

 

 

Samme hos meg.

 

Misforstå meg rett: Det var godt å høre. Da er det ikke bare hos meg - jeg får det samme skjermbildet når jeg bruker denne lenkefunksjonen.

 

 

Det skulle også ha vært interessant å få vite hva som gjorde en ny versjon av debattforumene påkrevet. Det var ganske mye "støy" her for et drøyt år siden da Oldervolls gamle forum ble erstattet med denne helt nye forumversjonen, men det har gått seg til, og de aller fleste ser ut til å ha blitt fortrolig med den. Jeg kan ennå ikke se hvilke store fordeler den snart tre uker gamle versjonen gir - som mine spørsmål antyder, er det vel snarere det motsatte som er tilfellet for mitt vedkommende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider nå på en annen pc enn den jeg vanligvis bruker, men de problemene jeg beskrev i mitt første innlegg, er de samme her som på min andre pc:

- Mitt brukernavn og passord huskes ikke fra forrige innlogging

- Tilbake-knappen fører meg til toppen av den forrige siden jeg var inne på, ikke til det forrige skjermbildet (- opplever andre det samme?)

- Lenkefunksjonen fungerer ikke slik den gjorde i den forrige versjonen, og jeg får også her opp det samme bildet som Anne-Lise Hansen la ut i sitt innlegg igår.

 

Jeg forsøker både med F5 og med Ctrl+F5 - uten at det endrer noe. Man kan gjerne si at "det er endringene i brukergrensesnittet som er problemet" - uten at jeg helt ser hva det skulle bety for min opplevelse og oppfatning av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det første punktet ditt: (Bare for å ha spurt... Du har sikkert undersøkt dette alt.)

 

Jeg forsøkte Internet Explorer, (bruker ellers Firefox), logget meg inn på forumet, krysset av for 'Husk meg' og ble husket av forumsidene da jeg åpnet IE på nytt. (Jeg logget meg ikke ut da jeg la ned IE.)

 

Etterpå krysset jeg av i Alternativer for internett (under Generelt) at nettleseren skulle slette leserloggen ved avslutning av IE og da husket ikke forumsidene meg neste gang jeg hentet inn siden. Når leserloggen slettes, slettes også informasjonskapslene som er lagt på din maskin fra DA's sider.

 

Kan det være dette som skjer?

post-162-0-51664600-1335292303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Tilbake-knappen fører meg til toppen av den forrige siden jeg var inne på, ikke til det forrige skjermbildet (- opplever andre det samme?)

- Lenkefunksjonen fungerer ikke slik den gjorde i den forrige versjonen, og jeg får også her opp det samme bildet som Anne-Lise Hansen la ut i sitt innlegg igår.

 

- Jeg opplever ikke dette med tilbake-knappen, jeg kommer tilbake der jeg stod.

- Når det finnes en mye enklere og bedre metode for å lage lenker, trenger man jo ikke å skrive teksten selv (se #2), det er vel derfor denne muligheten har forsvunnet. Dette må da betraktes som en stor forbedring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skjønt det, Grete! :rolleyes:

 

Jeg forsøkte i Testforumet og fikk til å bruke 'url'-bildet som er vist ovenfor til å lage pene lenker.

 

Jeg kopierte den øverste linjen (kildeinformasjonen) på kirkeboksiden inn her. Deretter merket jeg linjen med kildeinformasjonen og trykket på 'lenkeikonet'.

I url-rubrikken limte jeg inn lenkeadressen fra kirkeboksiden (etter å ha gått tilbake til kirkeboksiden og kopiert den) og den ble liggende 'bak' kildeinformasjonen.

 

Vakkert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til Grete Singstad Paulsen og Anne-Lise Hansen for vennlig og tålmodig veiledning!

 

Nå som redigeringsikonene virker hos meg igjen, har jeg fulgt oppskriften deres for å legge inn lenker med en titel eller et alias-navn istedenfor selve url'en - i Test av lenkefunksjonen i Testforum (OBS! Lenker til Testforumet virker kun når man er innlogget!). Selv om denne måten å gjøre det på virker litt mer omstendelig enn den vi hadde i den forrige versjonen, går det greit når man først vet hvorledes det gjøres.

 

Når det gjelder "Husk meg"-funksjonen ved innlogging, fungerer den fremdeles ikke hos meg. Nå er jo ikke dét et veldig stort problem - jeg husker alltids mailadressen min og passordet mitt de få gangene jeg logger meg inn her. Jeg sletter med ujevne mellomrom leserlogg, cookies og midlertidige internett-filer - uten at dette endrer noe på innloggingsbildet og "Husk meg"-funksjonen hos meg. Jeg bruker daglig andre passordbeskyttede sider, og brukernavn og passord huskes på alle andre sider som jeg besøker forholdsvis ofte.

 

Derimot er det et større problem for meg at tilbake-knappen fører meg tilbake til toppen av den forrige siden når jeg er på forumsidene. Det er kun på Digitalarkivets forumsider jeg har dette problemet - på alle andre nettsteder kommer jeg tilbake til akkurat det stedet jeg sto før jeg gikk enn på en ny side. Jeg kan derfor ikke skjønne annet enn at dette må skyldes en innstilling på selve nettstedet og ikke en lokal innstilling hos meg, Når jeg går nedover f.eks. på Brukernes eget forum, går inn og leser enkelte tråder for så å bruke tilbake-knappen for å komme tilbake til emneoversikten, er det irriterende alltid å komme til toppen av siden - jeg mister dermed lettere oversikten over hvor langt ned i temalisten jeg var kommet. Dette skjer både når jeg er innlogget og når jeg ikke er det. Jeg håper derfor Digitalarkivets folk kan kikke nærmere på akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Derimot er det et større problem for meg at tilbake-knappen fører meg tilbake til toppen av den forrige siden når jeg er på forumsidene. Det er kun på Digitalarkivets forumsider jeg har dette problemet - på alle andre nettsteder kommer jeg tilbake til akkurat det stedet jeg sto før jeg gikk enn på en ny side. Jeg kan derfor ikke skjønne annet enn at dette må skyldes en innstilling på selve nettstedet og ikke en lokal innstilling hos meg, Når jeg går nedover f.eks. på Brukernes eget forum, går inn og leser enkelte tråder for så å bruke tilbake-knappen for å komme tilbake til emneoversikten, er det irriterende alltid å komme til toppen av siden - jeg mister dermed lettere oversikten over hvor langt ned i temalisten jeg var kommet. Dette skjer både når jeg er innlogget og når jeg ikke er det. Jeg håper derfor Digitalarkivets folk kan kikke nærmere på akkurat dette.

 

Har noen av forumadministratorene hatt mulighet til å kikke på dette ennå? Hvis det bare er jeg som har dette problemet, kan jeg selvfølgelig ikke forvente at dette blir prioritert. Det hadde derfor vært interessant å få vite dersom andre av forumets lesere sliter med det samme.

 

Nå virker forøvrig ikke lenger redigeringsikonene hos meg når jeg skriver innlegg her (jfr. mitt første innlegg i denne tråden). Jeg får altså ikke skrevet med fete typer, understrekninger eller i kursiv, og jeg får ikke benyttet meg av den elegante lenke-løsningen. Også her skulle det vært interessant å få vite om andre har det samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av forumadministratorene hatt mulighet til å kikke på dette ennå? Hvis det bare er jeg som har dette problemet, kan jeg selvfølgelig ikke forvente at dette blir prioritert. Det hadde derfor vært interessant å få vite dersom andre av forumets lesere sliter med det samme.

 

Nå virker forøvrig ikke lenger redigeringsikonene hos meg når jeg skriver innlegg her (jfr. mitt første innlegg i denne tråden). Jeg får altså ikke skrevet med fete typer, understrekninger eller i kursiv, og jeg får ikke benyttet meg av den elegante lenke-løsningen. Også her skulle det vært interessant å få vite om andre har det samme problemet.

 

Hei.

 

Jeg har ikke vært på forumet på en ukes tid, men jeg kan forsøke å se om jeg har det samme problemet.

 

Henrik Ibsen i 1900

 

Dåpen i 1828: Telemark fylke, Skien, Ministerialbok nr. 5 (1814-1843), Fødte og døpte 1828-1830, side 45.

 

(Denne setningen kan jeg forsøke å redigere etterpå.)

 

Kanskje det bare var en forbigående feil?

 

 

 

Jeg legger inn det opprinnelige spørsmålet ditt til slutt:

 

Tore S. Falch skrev 08 May 2012 - 12:28:

Derimot er det et større problem for meg at tilbake-knappen fører meg tilbake til toppen av den forrige siden når jeg er på forumsidene. Det er kun på Digitalarkivets forumsider jeg har dette problemet - på alle andre nettsteder kommer jeg tilbake til akkurat det stedet jeg sto før jeg gikk enn på en ny side. Jeg kan derfor ikke skjønne annet enn at dette må skyldes en innstilling på selve nettstedet og ikke en lokal innstilling hos meg, Når jeg går nedover f.eks. på Brukernes eget forum, går inn og leser enkelte tråder for så å bruke tilbake-knappen for å komme tilbake til emneoversikten, er det irriterende alltid å komme til toppen av siden - jeg mister dermed lettere oversikten over hvor langt ned i temalisten jeg var kommet. Dette skjer både når jeg er innlogget og når jeg ikke er det. Jeg håper derfor Digitalarkivets folk kan kikke nærmere på akkurat dette.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.