Gå til innhold
Arkivverket

9. april 1940 - Om farfar på Elverum og internert i Sverige. I arkivet?


Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

9. april blir min farfar rekvirert med sin lastebil, sammen med en annen lastebileier, av Raufoss Luftvern til å frakte luftvern og mannskaper til Hamar. For å beskytte Kongen, Regjeringen og Stortinget. På Hamar blir de omdirigert til Elverum og er i en kjeller da byen bombes. 14. april kjører de over Nybergsund og blir internert i Filipstad.

 

I slutten av mai får de papirer og kan reise hjem til Raufoss. Bilen blir, som nevnt ettersendt på jernbane fra Haparanda og beslaglagt av tyskerne da den kom tilbake til Raufoss.

 

Mine spørsmål er mange, farfar snakket knapt om dette. Hva har dere av dokumentasjon om det han var med på i disse ukene? Hvordan havnet bilen i Haparanda ettersom han hadde parkert den i Filipstad?

Regner med at det må finnes referat fra ev avhører da han fikk sitt ID-bevis og kunne reise hjem.

 

Jeg har disse originale dokumentene:

post-481-0-64136300-1334703136_thumb.jpg

post-481-0-18122200-1334703134_thumb.jpg

post-481-0-10221400-1334703131_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi beklager sent svar.

 

Vi har undersøkt arkivene etter Legasjonen i Stockholm, Forsvarets krighistoriske avdeling og Flyktningskontoret i Stockholm. Dessverre kan vi ikke se at disse inneholder opplysninger om din farfar eller hva som skjedde med hans lastebil under felttoget i 1940.

 

Arkivet etter Flytningskontoret i Stockholm er under katalogisering og vil muligens kunne gi noen svar når dette arbeidet er avsluttet. Dette vil antagelig skje i løpet av sommeren.

 

I arkivet etter Forsvarets krigshistoriske avdeling, boks Yb-0159 er det en rapport fra kaptein Anders Erichsen angående Raufoss Luftverns deltakelse i kampene i 1940,. Vi legger ved en kopi av denne rapporten.

 

Vi har også undersøkt arkivet etter Tilbakeføringskontoret for indratte formuer for å se om det kan finnes opplysninger angående tyskernes beslagleggelse av bilen. Dessverre kan vi ikke se at noen slike opplysninger finnes her.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

raufoss.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Infoen i pdf-fila ga meg litt info, men synd at fenrik Kløven ikke har levert rapport. Kan den ev senere ha blitt arkivert et annet sted? Har forøvrig sjekket, med negativt resultat, at det ikke finnes noe på Raufoss Historiske Senter om dette oppdraget. Står jo noen linjer i Raufoss Ammunisjonsfabrikkers 100års historiebok (utgitt 1996) om oppdraget så et eller annet sted har det på et eller annet tidspunkt vært en rapport.

 

Har registrert at RA har systematisert mer fra den Norske Legasjon. Er det noe der om farfar Helge Vestli?

Kanskje dere har noe i militærarkivet om befalet som var med: fenrik Kløven, fenrik Magnussen og sersjantene Tangsrud, Simonsen, Hopstock, Backe og Nordhagen?

Disses historie er også med på å belyse dette oppdraget.

 

Synes det er veldig rart hvis det ikke finnes noe registre/avhør om de ca 5.000 som var internert i Filipstad.

 

Ellers så vet jeg at det ble jobbet, kanskje i det skjulte i begynnelsen, at det ble gjort forsøk på å opprette en norsk styrke (nøytralitetsstyrke) i området Kiruna-Treriksrøys. Dette forklarer sannsynligvis hvorfor lastebilen var i nord-sverige og muligens reiste denne vesle styrken rett dit ca 15. april og etter hvert stoppet av svenske myndigheter (etter tysk press?) og utstyret deres beslaglagt av svenskene. Mannskapene ble i tilfelle sendt med tog til Filipstad og internert.

Synes det er mer enn merkelig hvis det ikke finnes spor av dette i den Norske Legasjon sett i lys av brevet jeg opplastet i trådstart.

 

Håper at dere finner flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av befalet du oppgir har avgitt rapport til Forsvarets Krigshistoriske Avdeling.

 

Vi har også undersøkt de nylig ordnede delene av arkivet til Legasjonen i Stockholm. Her er det lister over internerte militære, herunder også sivile sjåfører. Vi kan ikke se at Helge Westile finnes nevnt blant disse. Arkivet til Legasjonen er fortsatt under ordning, så det er mulig at det i fremtiden vil dukke opp informasjon om din farfar og hvorfor lastebilen hans fant veien til Haparanda. Men foreløpig kan vi dessverre ikke hjelpe deg i denne saken.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for Brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

Da tar jeg opp igjen denne tråden utpå vinteren.

 

Farfar skrev navnet sitt slik: Helge Vestli (står slik i dokumentene i trådstar)t.

Den andre sjåføren/lastebileieren var: Eivind Hannord, f. ca 1908, fra Gjøvik (muligens ikke født der)

Farfars hjelpegutt var: Oscar Arnold Ottesen, f. 1916 på Raufoss/V. Toten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I forbindelse med en annen sak kom vi over en del esker med dokumenter over internerte biler i Sverige. Dette er i arkivet etter Militærattachéen i Stockholm. I eske F-0091 har vi funnet en rapport angående interneringen av biler som kom sammen med 1. divisjon. I eske Fa-0088 er det dokumenter angående hver enkelt bil, heriblant din farfars. Dessverre sier ikke dokumentene noe om hvorfor enkelte av bilene har vært i Haparanda.

 

Vi legger ved kopi av de nevnte dokumentene.

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

 

internerte biler.pdfregisterkort.pdfmottagelsesbevis.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hjertelig takk for hjelpen!

Dette er svært nyttige dokumenter som forklarer mye.

 

Hallo, eg veit ingenting om din farfars militære innsats for konge og fedreland i Sverige, eventuelt lengst nord i Sverige. Men, mtp. på den Norske Legasjon i Sverige, - som blei etablert før regjeringa Nygaardsvold dro fra Tromsø til London, jamfør "Londonregjeringen" ; så vil eg dele en strøtanke med deg:

 

fra og med april 1940 til og med mai 1942 blei den norske legasjonen i Stockholm - delvis ved tilfeldigheter - styrket med to -2- norske statsråder, nemlig handelsminister Anders Rasmus Frihagen (A) (1892 - 1979), og tidligere statsminister Johan Ludwig Mowinckel (V) (1870 - 1943).

 

Disse to var fra 1940 'strandet' i Stockholm og utøvde sine funksjoner som ministre derfra. Som du sikkert veit så ble regjeringa Nygaardsvold styrket/ supplert med statsråder fra Høyre, Venstre og Bondepartiet, og Venstremannen Mowinckel var en av disse.

 

Såvidt vidt undertegnede kjenner til så finnes det en god del arkivert materiale etter disse to, særlig da etter den tidligere statsministeren. Det kan derfor tenkes at det kan finnes noe om dette som du etterlyser i disse papirene etter statsrådene Frihagen eller Mowinckel (??)

 

Og det håper eg då at Riksarkivet bør kunne hjelpa deg med.

 

Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet har et svært lite privatarkiv etter Johan Ludwig Mowinckel. Dette arkivet inneholder ikke dokumenter fra krigens dager. Vi kan ikke se at vi har mottatt noe privatarkiv etter Anders Rasmus Frihagen.

 

Militærattachéen i Stockholms arkiv kan muligens inneholde ytterligere opplysninger. Dessverre er arkivet nokså omfattende, så vi har dessverre ikke kapasitet til noen detaljerte søk her. Arkivet er for det aller meste fritt tilgjengelig for gjennomsyn på vår lesesal.

 

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Da ville jeg nok i tillegg ha henvendt meg til Statsarkivet i Bergen og spurt hva slags privatarkiv/ hvilke papirer eller dokument de sitter på etter statsministeren-, utenriksministeren- og rederen Johan Ludw. Mowinckel. Den samme Mowinckel var for øvrig også ordfører i Bergen i noen perioder, så da har (naturlig nok) Bergen kommunes Byarkiv også noe om han/ av han. Men om de har fått overlevert noe som helst fra tiden hans i Sverige under krigen, - det er selvsagt et helt annet pørsmål.

 

En tredje mulighet er en henvendelse til Norges Rederiforbund. For Mowinckel var jo skipsreder, men jeg aner ikke hvilke privatarkiv (om noen) rederiforbundet eventuelt sitter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Løfter opp igjen denne tråden

 

Har dere i RA funnet/katalogisert mer fra Militærattachéen i Stockholm som belyser avhør for å få utstedt ID-bevis for hjemreise (se starttråden)?

Ligger alle Mottagelsesbevis og Registerkort for alle de nevnte rekvirerte, 96 kjøretøyene, samlet i 1 eske/mappe?

Hvor lenge må jeg vente på disse dokumentene hvis jeg møter opp uanmeldt på RA en formiddag?

Har dessverre ingen sjans til å planlegge besøk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.