Gå til innhold
Arkivverket

FT1801 Nord-T Fosnæs


Berit Gullbekk
 Del

Recommended Posts

Kan du legge en lenke til det du har funnet?

 

Jeg fant ikke Løen sokn i tellingen 1801,Fosnæs

 

 

Fant det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at løen er skrivefeil. Jeg finner det ikke noe annet sted enn i FT1801 Fosnæs. Takk for hjelpen.

 

I originalen står det "Jøen Sogn", og siden tegnene for I og J er like, er det i transkripsjonen gjengitt med I for Ivar, altså "Iøen" og ikke "Løen".

 

I den maskinskrevne innholdsfortegnelsen til dette bindet av FT1801 står det "Gjøøen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøa

 

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

 

Gå til: navigasjon, søk

Jøa

 

220px-Seierstad_J%C3%B8a.jpg Seierstad på Jøa. Geografi Plassering Namdalen i Nord-Trøndelag Areal 55,3 km² Høyeste punkt Moldvikfjellet (297 moh) Administrasjon 35px-Flag_of_Norway.svg.png

Norge Kommune Fosnes Plassering

8px-Red_pog.svg.png

Jøa er ei øy i Fosnes kommune i Nord-Trøndelag. Øya har et flateinnhold på 55,3 km², og det høyeste punktet er Moldvikfjellet i nordøst, med 297 moh.

Langs nordsida av øya går Foldafjorden, mens Gyltefjorden og Seierstadfjorden skiller øya fra fastlandet i øst. I sør ligger sundet Raudsunda mellom Jøa og Otterøya.

Midt på øya ligger bygda Dun, med Olav Duuns barndomshjem Øver-Dun.

Øya har forbindelse til fastlandet med ferge fra Seierstad til Ølhammeren og Riksvei 777. Fra Seierstad går Fv482 til Fosnes nord på øya, og Fv481 til Holviksjøen lengst sør. Vest på øya går Fv483 i en stor sløyfe fra Faksdal, via Hov til Dun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun kyrkje er ei langkyrkje frå 1949 i Fosnes kommune i Nord-Trøndelag fylke. Ho på Dun ligg midt på øya Jøa, ved heimgarden til diktaren Olav Duun. Byggverket er i tre og har 400 plassar.

 

200px-Nord-Tr%C3%B8ndelag2.png

 

 

 

8px-Red_pog.svg.png

 

 

Plasseringa til Dun kyrkje

 

Innhaldsliste

[gøym]

Eldre kyrkjer i Fosnes sokn [endre]

 

Kyrkja er den andre på staden. Den fyrste kyrkja på Dun vart innvigd i 1900, men brann ned etter eit lynnedslag 10. juli 1944. Før Dun vart kyrkjestad var det i Fosnesvågen nordaust på Jøa kyrkja i Fosnes sokn låg. Der skal den fyrste kyrkja skal ha vorte sett opp kring 1250. Etter at kyrkja der i 1896 hadde brunne ned for tredje gongen vart det debatt om kvar hovudkyrkja i Fosnes skulle liggje og valet fall på Dun som ligg midt på Jøa. Medverkande til at ein flytte kyrkja frå Fosnesvågen var at Salen kapell samstundes vart sett opp på Salsnes på fastlandet. For Salsnesfolket hadde det teke opptil tre dagar å kome seg til kyrkjes på Jøa. [1] Det høyrer med til soga at også den kyrkja brann ned, kapellet som står på Salsnes i dag er frå 1953.

 

Kjelder [endre]

  • Redaktør: Alf Henry Rasmussen – Våre kirker : norsk kirkeleksikon. Vanebo Forlag, Kirkenær 1993. ISBN 82-7527-022-7 - «Dun kirke», s. 213

http://www.google.no...SM12TD3EX9Kg1Aw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente kirkebøkene. Det er folk fra Sørøen jeg nå holder på med. Ikke min slekt så jeg er på ukjente stier. Får litt mer info i dag, så da går det vel litt fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.