Gå til innhold
Arkivverket

Nils Nilsen død ca 1737 Stor Smedseng i Vefsn sønn av Nils Jacobsen Kulstad i Vefsn?


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

I de transkriberte skiftene finns det et skifte etter Nils Nilsen Stor Smedseng i Vefsn:

 

Stor Smedseng; Vefsn/1737

Nils Nilsen M Hovedperson

Synneve Jensdatter K Ektefelle

Anders Nilsen M Bror.; Moldremmen

Jacob Nilsen M Bror.; Schaland

Jens Nilsen M Død Bror.; Andaas

Nils Jensen M Barn av Jens; Mosøen

Jacob Jensen M Barn av Jens

Ane Jensdatter K Gift Barn av Jens; Joen Joensen, Immervasshaug

Kirsten Jensdatter K 30 Barn av Jens

Daaret Nilsdatter K Gift Søster.; Anders Gabrielsen, Strøm

Ane Nilsdatter K Gift Søster.; Hans Joensen, Biørnaaen

Else Nilsdatter K Enke Søster.; Steffenremmen

Berethe Nilsdatter K Død Halvsøster

Anders Andersen M Barn av Berethe; Reinfjeld.

Ane Nilsdatter K Enke Halvsøster; Hos sin sønn Peder Ingebrigtsen, Marken

 

Arvingene i dette skiftet samsvarer tildels med arvingene i det transkriberte skiftet etter Solla Jacobsdatter Kulstad:

 

Kulstad; Vefsn/1714

Solla Jacobsdatter K Hovedperson; Dtr. av Jacob Andersen, Kulstad

Joen Jacobsen M Bror.; Kulstad.

Anders Jacobsen M Død Bror.; Kulstad

Jacob Andersen M Barn av Anders

Lars Andersen M Barn av Anders

Søren Andersen M Død Barn av Anders

Joen Andersen M Barn av Anders

Jens Andersen M Barn av Anders

Berite Andersdatter K Barn av Anders

Lars Jacobsen M Død Bror.

Jacob Larsen M Barn av Lars

Lars Larsen M Barn av Lars

Siur Jacobsen M Død Halvbror

Jacob Siursen M Barn av Siur

Marite Siursdatter K Barn av Siur

Berete Siursdatter K Barn av Siur

Else Siursdatter K Barn av Siur

Karen Siursdatter K Barn av Siur

Nils Jacobsen M Død Bror.

Jacob Nilsen M Barn av Nils

Anders Nilsen M Barn av Nils

Jens Nilsen M Død Barn av Nils

Dorthe Nilsdatter K Barn av Nils

Ane Nilsdatter K Barn av Nils

Else Nilsdatter K Barn av Nils

Ane Jacobsdatter K Søster.

Berite Jacobsdatter K Død Søster.; Anders Andersen?? er han sønnen eller mannen.

Else Jacobsdatter K Søster.

 

Er det noen som vet om denne Nils Nilsen var sønn av Nils Jacobsen som nevnes i skiftet etter Solla Jacobsdatter Kulstad?

 

Jeg har store problemer med å tidfeste de personer som nevnes i disse skiftene. Er det noen som har klart å tidfeste fødsel/død på disse personene?

 

Nils Jacobsen finner jeg verken i manntall eller i skifter. Noen som vet hvem han var gift med og hvilke(n) gård(er) han hadde tilhold på?

 

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de transkriberte skiftene finns det et skifte etter Nils Nilsen Stor Smedseng i Vefsn:

 

Stor Smedseng; Vefsn/1737

Nils Nilsen M Hovedperson

Synneve Jensdatter K Ektefelle

Anders Nilsen M Bror.; Moldremmen

Jacob Nilsen M Bror.; Schaland

Jens Nilsen M Død Bror.; Andaas

Nils Jensen M Barn av Jens; Mosøen

Jacob Jensen M Barn av Jens

Ane Jensdatter K Gift Barn av Jens; Joen Joensen, Immervasshaug

Kirsten Jensdatter K 30 Barn av Jens

Daaret Nilsdatter K Gift Søster.; Anders Gabrielsen, Strøm

Ane Nilsdatter K Gift Søster.; Hans Joensen, Biørnaaen

Else Nilsdatter K Enke Søster.; Steffenremmen

Berethe Nilsdatter K Død Halvsøster

Anders Andersen M Barn av Berethe; Reinfjeld.

Ane Nilsdatter K Enke Halvsøster; Hos sin sønn Peder Ingebrigtsen, Marken

 

Arvingene i dette skiftet samsvarer tildels med arvingene i det transkriberte skiftet etter Solla Jacobsdatter Kulstad:

 

Kulstad; Vefsn/1714

Solla Jacobsdatter K Hovedperson; Dtr. av Jacob Andersen, Kulstad

Joen Jacobsen M Bror.; Kulstad.

Anders Jacobsen M Død Bror.; Kulstad

Jacob Andersen M Barn av Anders

Lars Andersen M Barn av Anders

Søren Andersen M Død Barn av Anders

Joen Andersen M Barn av Anders

Jens Andersen M Barn av Anders

Berite Andersdatter K Barn av Anders

Lars Jacobsen M Død Bror.

Jacob Larsen M Barn av Lars

Lars Larsen M Barn av Lars

Siur Jacobsen M Død Halvbror

Jacob Siursen M Barn av Siur

Marite Siursdatter K Barn av Siur

Berete Siursdatter K Barn av Siur

Else Siursdatter K Barn av Siur

Karen Siursdatter K Barn av Siur

Nils Jacobsen M Død Bror.

Jacob Nilsen M Barn av Nils

Anders Nilsen M Barn av Nils

Jens Nilsen M Død Barn av Nils

Dorthe Nilsdatter K Barn av Nils

Ane Nilsdatter K Barn av Nils

Else Nilsdatter K Barn av Nils

Ane Jacobsdatter K Søster.

Berite Jacobsdatter K Død Søster.; Anders Andersen?? er han sønnen eller mannen.

Else Jacobsdatter K Søster.

 

Er det noen som vet om denne Nils Nilsen var sønn av Nils Jacobsen som nevnes i skiftet etter Solla Jacobsdatter Kulstad?

 

Jeg har store problemer med å tidfeste de personer som nevnes i disse skiftene. Er det noen som har klart å tidfeste fødsel/død på disse personene?

 

Nils Jacobsen finner jeg verken i manntall eller i skifter. Noen som vet hvem han var gift med og hvilke(n) gård(er) han hadde tilhold på?

 

Med hilsen

Lars Østensen

 

Med hensyn til det siste skifte, så var Sollas far, Jacob Andersen, leilending på Kulstad 1623-1665, og han var sønn av bondelensmannen Anders på Hals ifølge boken Alstahaug Kanikgjeld.

Broren Jon Jacobsen (f. 1649) var bruker på Kulstad 1680-1704, mens broren Anders Jacobsen var klokker i Vefsn, og døde i 1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med hensyn til det siste skifte, så var Sollas far, Jacob Andersen, leilending på Kulstad 1623-1665, og han var sønn av bondelensmannen Anders på Hals ifølge boken Alstahaug Kanikgjeld.

Broren Jon Jacobsen (f. 1649) var bruker på Kulstad 1680-1704, mens broren Anders Jacobsen var klokker i Vefsn, og døde i 1712.

 

 

.

I 1701 er alderen på Joen Jacobsen, leilending på Kulstad, angitt til 60 år, og det skulle tilsi, om det stemmer, at han var født ca. 1641, snarere enn 1649.

Broen Anders Jacobsen, om det er han som er nevnt som leilending på Kulstad i 1701, er oppgitt å være 64 år.

 

Kan det være deres (yngre ?) bror Lars Jacobsen som ble gift med datteren Maren (Marthe ?) til Jørgen Jensen (Hass ?) og Marit Jeremiasdatter (Hass ?) på Kulstadsjøen, Vefsn ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med hensyn til det siste skifte, så var Sollas far, Jacob Andersen, leilending på Kulstad 1623-1665, og han var sønn av bondelensmannen Anders på Hals ifølge boken Alstahaug Kanikgjeld.

Broren Jon Jacobsen (f. 1649) var bruker på Kulstad 1680-1704, mens broren Anders Jacobsen var klokker i Vefsn, og døde i 1712.

 

Takk for svaret.

 

Dette er det lille jeg har klart å finne ute på nettet angående disse personene så langt:

 

"

Anders var bruker på Øver-Hals og lensmann i Vefsn tidlig på 1600-tallet. Stort mer er det vel ikke å få ut av det beskjedne skiftlige materialet som er bevart fra denne tiden. Jeg har mine opplysninger fra Vefsn bydebok (bind 1, s. 175-176, og særbind 1, s. 124). I lensregnskapene for 1610 finner vi han Anders paa Halse i linje 8 på høyre side: <http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20068/13/>

I følge Vefsn bydebok hadde han sønnen Jacob (ca 1597, død før 1679).

Jacob Andersen hadde 9 barn, nevnt i skiftet etter dattera Solla i 1714. Sønnen Anders Jacobsen (ca. 1637-1712) var klokker i Vefsn og gift med Karen Eriksdatter fra Jamtland (trolig født omkring 1645)."

 

Hvem de øvrige personene som nevnes i skiftet etter Solla var gift med er så langt helt ukjent. Fødsel/død likeså. Alle opplysninger som kan bidra til å oppklare disse forhold mottas med takk.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

I 1701 er alderen på Joen Jacobsen, leilending på Kulstad, angitt til 60 år, og det skulle tilsi, om det stemmer, at han var født ca. 1641, snarere enn 1649.

Broen Anders Jacobsen, om det er han som er nevnt som leilending på Kulstad i 1701, er oppgitt å være 64 år.

 

Kan det være deres (yngre ?) bror Lars Jacobsen som ble gift med datteren Maren (Marthe ?) til Jørgen Jensen (Hass ?) og Marit Jeremiasdatter (Hass ?) på Kulstadsjøen, Vefsn?

.

 

Manntall 1701:

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=mt18001701&gardpostnr=1143&merk=1143#ovre

 

Jeg vet ingenting om hvem Lars Jacobsen var gift med.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om denne Nils Nilsen var sønn av Nils Jacobsen som nevnes i skiftet etter Solla Jacobsdatter Kulstad?

 

 

Det er nærliggende å tro det. Det som skaper ugreie er at Nils Nilsen ikke er nevnt i skiftet fra 1714. Han kan altså ha vært mora sitt særkullsbarn fra et tidligere ekteskap. Det er i hvert fall riktig familie og søskenflokk.

 

 

Kan det være deres (yngre ?) bror Lars Jacobsen som ble gift med datteren Maren (Marthe ?) til Jørgen Jensen (Hass ?) og Marit Jeremiasdatter (Hass ?) på Kulstadsjøen, Vefsn?

 

 

 

Jeg kjenner ikke opphavet til Lars Jacobsen (ca 1675-1767), gift med Maren Hass og bruker på Risneset i Vefsn. Han kan ikke vært sønn av Jacob Andersen. Han blir vel i yngste laget. Den Lars Jacobsen som er nevnt i skiftet etter Solla, døde før 1714, og jeg vet dessverre ikke hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

I 1701 er alderen på Joen Jacobsen, leilending på Kulstad, angitt til 60 år, og det skulle tilsi, om det stemmer, at han var født ca. 1641, snarere enn 1649.

Broen Anders Jacobsen, om det er han som er nevnt som leilending på Kulstad i 1701, er oppgitt å være 64 år.

 

Kan det være deres (yngre ?) bror Lars Jacobsen som ble gift med datteren Maren (Marthe ?) til Jørgen Jensen (Hass ?) og Marit Jeremiasdatter (Hass ?) på Kulstadsjøen, Vefsn?

.

Denne Lars Jacobsen var leilending på Risnes, og var vel snarere sønn av Jakob Larsen Haukland, leilending på nabogården Haukland, født ca. 1650 og han døde i 1746.

Jeg har notert at kona hans het Lisbet og var fra Risnes, gården til den vedkommende Lars Jacobsen, skjønt jeg ikke klarer helt å se hvor denne opplysningen kommer fra.

Lars Jacobsen Risnes ble gift med Maren Jørgensdatter Hass fra Kulstadsjøen 21. mars 1717.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nærliggende å tro det. Det som skaper ugreie er at Nils Nilsen ikke er nevnt i skiftet fra 1714. Han kan altså ha vært mora sitt særkullsbarn fra et tidligere ekteskap. Det er i hvert fall riktig familie og søskenflokk.

 

 

Takk for svaret!

 

Det er jo pussig at de andre barna (de som ikke nevnes i skiftet etter Solla som barn av Nils Jacobsen) i skiftet benevnes halvsøsken, mens barna i den store ungeflokken benevnes henholdsvis bror og søster. Man skulle nesten tro at Nils Nilsen rett og slett er uteglemt som barn av Nils Jacobsen. Teoretisk sett kunne halvsøskene også være uteglemt, men her er det vel mer sannsynlig at moren har giftet seg med en Nils # 2. Ugreie blir det uansett, og noen entydig konklusjon er det nesten umulig å komme til gitt kildegrunnlaget så langt jeg kan bedømme. Det som taler for at det dreier som om barn av Nils Jacobsen er navn + kanskje alder på disse barna. Jeg ser at noen har at Anders Nilsen Moldremmen skal være født ca 1667. Jeg har kommet til at Jens Nilsen gift med Elen Pedersdatter må være født før 1687 (sannsynligvis enda tidligere) da ett av barna hans Kirsten Jensdatter skal være født i ca 1707. De andre barna til Jens er det ikke oppgitt noen alder på i skiftet etter Nils så her tipper jeg at de er født før 1707. Jeg finner kun en Jens Nilsen med alder 1 år på Andaas i manntall 1701, og denne Jens kan jo selvfølgelig ikke være far til disse barna. Hvilken gård Jens Nilsen holdt til på i 1701 er ikke jeg i stand til å finne ut av. Skiftet etter Jens skjedde i 1713:

 

Andaas.; Vefsn/1713

Jens Nielsen M Hovedperson; Verge for barna. farbror Nils Nielsen, Marken

Elen Pedersdatter K Ektefelle

Niels Jensen M Sønn

Jacob Jensen M Sønn

Ane Jensdatter K Datter

Kirsten Jensdatter K Datter

 

Anna Nilsdatter gift med Hans Jonsen Bjørnaaen nedre var det skifte etter i 1756. Av barna som nevnes i skiftet er det kun 2 som jeg har klart å finne i kirkeboka og de var født i hhv 1714 og 1717. I mitt hode bør Anna Nilsdatter være født før 1690.

 

Dorthe Nilsdatter (gift 3 ganger) er det skifte etter i 1756. Første ektemann Ingebrigt Siursen er det skifte etter i 1722. Her nevnes 5 barn som finnes igjen i skiftet etter Dorthe. Datteren Anne Ingebrigtsdatter gift med Torkild Joensen er det skifte etter i 1719 der hun etterlater 2 barn. Sønnen Lars Torkildsen er født i 1716. I mitt hode må datteren Anne være født før 1696, hvilket etter mitt skjønn betyr at Dorthe bør være født før 1676.

 

De andre barna til Nils Jacobsen nevnt i skiftet etter Solla/Nils Nilsen klarer jeg ikke å plassere langt mindre tidfeste.

 

Stemmer det jeg har funnet?

Har du funnet ut noe mer om denne ungeflokken?

Lars

 

 

 

Jeg kjenner ikke opphavet til Lars Jacobsen (ca 1675-1767), gift med Maren Hass og bruker på Risneset i Vefsn. Han kan ikke vært sønn av Jacob Andersen. Han blir vel i yngste laget. Den Lars Jacobsen som er nevnt i skiftet etter Solla, døde før 1714, og jeg vet dessverre ikke hvem han var gift med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kan man finne et ca fødselsår basert på manntall og alder ved død.

 

Når det gjelder Dorthe Nilsdatter, oppgis hun å være 84 år når hun muldpaakastes 18.02.1748, dvs. født ca 1663. (Skiftet ble holdt 20.05.1748.)

 

Anna Nilsdatter, Ner-Bjørnåga, oppgis å være 83 år ved død i 1756, dvs. født ca 1673.

 

Else Nilsdatter, Hagforsen, oppgis å være 77 år ved død i 1751.

 

Jens Nilsen, Andås, oppgis å være 41,5 år ved død i 1713.

 

Ytterligere opplysninger om alder på sønnene til Nils Jacobsen vil finnes i 1666-manntallet (høyre side): http://arkivverket.no/URN:db_read/ft/35531/25/

hvor Niels (38 år) er oppført med sønnene Jacob (19), Lars (16) og Ingebret (9).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller kan man finne et ca fødselsår basert på manntall og alder ved død.

 

Når det gjelder Dorthe Nilsdatter, oppgis hun å være 84 år når hun muldpaakastes 18.02.1748, dvs. født ca 1663. (Skiftet ble holdt 20.05.1748.)

 

Anna Nilsdatter, Ner-Bjørnåga, oppgis å være 83 år ved død i 1756, dvs. født ca 1673.

 

Else Nilsdatter, Hagforsen, oppgis å være 77 år ved død i 1751.

 

Jens Nilsen, Andås, oppgis å være 41,5 år ved død i 1713.

 

Ytterligere opplysninger om alder på sønnene til Nils Jacobsen vil finnes i 1666-manntallet (høyre side): http://arkivverket.n...ad/ft/35531/25/

hvor Niels (38 år) er oppført med sønnene Jacob (19), Lars (16) og Ingebret (9).

 

Takk for svaret!

 

Jeg er i tvil på om Nils Jacobsen Kulstad er opphavet til barneflokken nevnt i skiftet etter Nils Nilsen. Sønnen Jacob født ca 1647 skulle i følge skiftet etter Nils Nilsen være i livet i 1737. Man skal aldri si aldri, men han må i såfall ha vært et unntak i forhold til normal levealder på den tiden for å ha blitt såpass gammel. Et alternativ er selfvølgelig at den første Jacob har dødd og at den Jacob som nevnes i skiftet etter Nils Nilsen er Jacob # 2, men det blir i såfall en ren spekulasjon.

 

Eneste Jacob Nilsen som samsvarer noenlunde aldersmessig med sønnen født ca 1647 i manntall 1701 befinner seg på Lille Smedseng:

 

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=mt18241701&gardpostnr=802&merk=802#ovre

 

Denne Jacob er det skifte etter i 1719:

 

Litl Smedseng; Vefsn/1719

Jacob Nilsen M Hovedperson

Marith Olsdatter K Ektefelle

Nils Jacobsen M Sønn; I kongens tjeneste

Lars Jacobsen M Sønn; I kongens tjeneste

Ole Jacobsen M Sønn

Nils Jacobsen M Sønn

Magnild Jacobsdatter K Datter

Marit Jacobsdatter K Datter

Karen Jacobsdatter K Datter

Ane Jacobsdatter K Datter

 

Dette taler vel klart i mot at Jacob # 1 er den som er nevnt i skiftet etter NIls Nilsen fra 1737 gitt at Nils Nilsen faktisk skulle være sønn av Nils Jacobsen Kulstad. Spørsmålet blir da hvilken av de øvrige Jacob Nilsen i manntall 1701 som skulle kunne være sønn av Nils Jacobsen. Jeg forutsetter her at Jacob Nilsen befant seg i Vefsn i 1701 hvilket selvfølgelig ikke er sikkert.

 

Takk unasett for fødselsår på barna nevnt i skiftet etter Nils Nilsen. Du nevner her Else Nilsdatter Hagforsen: Jeg har notert ned henne med tilholdssted Steffenremmen i 1737 der hun benevnes enke, men uten at mannens navn er angitt. Har du funnet ut hvem hun var gift med, og om det var barn i dette forholdet? Var det eventuelt noe skifte etter henne eller hennes mann?

 

Halvsøsteren til Nils Nilsen, Ane Nilsdatter som befinner seg hos sin sønn Peder Ingebrigtsen Marken antar jeg er hun som var gift med Ingebrigt Nilsen Nedre Marken som det er skifte etter i 1733?

 

Nedre Marken; Vefsn/1733

Ingebrigt Nilsen M Hovedperson

Ane Nilsdatter K Ektefelle

Peder Ingebrigtsen M Sønn; Marken

Anders Ingebrigtsen M Sønn; Gaatvigen i Nummedal

Nils Ingebrigtsen M Død Sønn

Jacob Nilsen M 14 Barn av Nils

Ingebrigt Nilsen M 12 Barn av Nils

Berete Nilsdatter K 16 Barn av Nils

 

I manntall 1701 settes alder på Ingebrigt Nilsen og sønnene:

 

http://digitalarkive...2&merk=712#ovre

 

Gitt at Ane er mor til disse barna (?) bør hun være født før 1667. Dersom dette stemmer indikerer vel dette at Ane Nilsdatter ikke er datter av Nils Jacobsen, men at hun i stedet er barn av Nils Jacobsens kone?

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si noe sikkert om hvem Jacob Nilsen på Litl-Smedsenga var. Det er ikke sikkert Nils Jacobsens sønn befant seg i Vefsn i 1701. Dessuten er ingen manntall/folketellinger komplett. I 1730 gravlegges Jacob Nilsen Skalands sin kone: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16540&idx_id=16540&uid=ny&idx_side=-6

Dette er vel han som nevnes i skiftet i 1737.

 

Else har jeg gift med Erich Hansen, Steffenremma (fra Jämtland?, død 1729).

 

Når det gjelder spekulasjoner omkring hel- og halvsøsken i barnerekka, og hvem som hadde særkullsbarn, må jeg melde pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si noe sikkert om hvem Jacob Nilsen på Litl-Smedsenga var. Det er ikke sikkert Nils Jacobsens sønn befant seg i Vefsn i 1701. Dessuten er ingen manntall/folketellinger komplett. I 1730 gravlegges Jacob Nilsen Skalands sin kone: http://www.arkivverk...=ny&idx_side=-6

Dette er vel han som nevnes i skiftet i 1737.

 

Else har jeg gift med Erich Hansen, Steffenremma (fra Jämtland?, død 1729).

 

Når det gjelder spekulasjoner omkring hel- og halvsøsken i barnerekka, og hvem som hadde særkullsbarn, må jeg melde pass.

 

 

Takk for hjelpen!

 

Dette er ingen enkel nøtt. Tror nok at man er avhengig av at nye kilder blir tilgjengelig (om de finns) for å avklare disse slektsforholdene. Synd at det ikke var oppgitt navn på kona til Jacob Nilsen Skaland.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 27.4.2012 den 19.35, Geir Tverå skrev:

Jeg kan ikke si noe sikkert om hvem Jacob Nilsen på Litl-Smedsenga var. Det er ikke sikkert Nils Jacobsens sønn befant seg i Vefsn i 1701. Dessuten er ingen manntall/folketellinger komplett. I 1730 gravlegges Jacob Nilsen Skalands sin kone: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16540&idx_id=16540&uid=ny&idx_side=-6

Dette er vel han som nevnes i skiftet i 1737.

 

Else har jeg gift med Erich Hansen, Steffenremma (fra Jämtland?, død 1729).

 

Når det gjelder spekulasjoner omkring hel- og halvsøsken i barnerekka, og hvem som hadde særkullsbarn, må jeg melde pass.

 

Kan løsningen være denne montro?

 

NN gift 1 med Nils NN og 2 med Nils Jacobsen. Barn i ekteskapene:

Første ekteskap:
1. Berethe Nilsdatter gift med Anders Andersen Stor Heringen - I skiftet etter henne er angitt - Far Nils Jacobsen, Aanesset  - som da trolig er stefaren til Berit om hypotesen stemmer.
2. Anne Nilsdatter som var enke i 1737 hos sin sønn Peder Ingebrigtsen Marken

 

i ekteskap 2:
3. Nils Nilsen Stor Smedseng
4. Anders Nilsen gift 1 Midt-Hering og 2 (?) Moldremmen
5. Jacob Nilsen Skaland
6. Jens Nilsen Andås
7. Dorte Nilsdatter gift med Anders Gabrilsen Strøm
8. Anne Nilsdatter gift med Hans Jonsen Bjørnåen
9. Else Nilsdatter enke Steffenremmen

 

I så tilfelle går opplysningene i de 2 skiftene opp da det kun er barn i ekteskap # 2 som er barn av Nils Jacobsen.

 

Nils Nilsen Stor Smedseng er trolig barn av NN og Nils Jacobsen, men født før de inngikk ekteskap og ikke lyst i kull og kjønn. Eller rett og slett uteglemt. Det er de eneste forklaringene jeg har til at han ikke er nevnt i skiftet etter Solla.

 

Jeg blir litt matt..... Dette er hva originalskiftet etter Solla sier om broren Nils:

 

Niels Jacobsen død, børn:
1. Jacob
2. Anders
3. Niels
4. Jens er død børn i steden. Item
5. Dorthe
6. Anne
7. Else nok halfsøskende
8. Anne og
9. Berite død, sig efterladt barn Anders Andersen

 

Så her er det en direkte korrelasjon mellom de 2 skiftene ja.

 

Nils Jacobsen hadde åpenbart barn i 2 ekteskap og deriblant også sønnen Nils som det er skifte etter i 1737.

Skifte etter datteren Berite fra første ekteskap ble da holdt i 1686 og sønnen Jens fra andre ekteskap i 1713. Ved skiftet etter Berite (som må være født en god stund før 1666 i og med at det var 2 barn i ekteskapet) var faren Nils Jacobsen i livet og bodde på Ånesset.

 

Og om denne Nils Jacobsen er samme person som opptrer på Kulstad i 1666 så hadde han trolig en sønn Jacob i begge ekteskap. Første Jacob har i likhet med broren  Lars og Ingebret strøket med før 1714 uten å etterlate livsarvinger. Det er sønnen Jacob fra ekteskap # 2 (født etter 1666) som er den som opptrer i skiftene i 1714/1737.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld så er det dette jeg fikk ut av originalskiftet:

 

Anno 1714 den 14 Martÿ blef skift efter Solla Jacobsdatter som hafde tilhold paa Kulstad, og hendis ejendele imellum hendis søskende og søskende børn Sc.
1. Joen Jacobsen lever
2. Anders Jacobsen død, børn Sc. Jacob, Lars, Søren, Joen og Jens Anderssønner, item Berite Andersdatter.
3. Lars Jacobsen død, børn Jacob og Lars Larssønner fuldsøskende, item halfsøskende
4. Siur Jacobsen død, hans børn er Jacob Siursen item Marite, Berite, Else og Karen Siursdøttre.
5. Niels Jacobsen død, børn Jacob, Anders, Niels og Jens er død, børn i stedet, iten Dorthe, Anne og Else, nok halfsøskende, Anne og Brite død, sig efterladt børn Anders Andersen.
6. Sampt Else Jacobsdatter halv fuldsøster,
hederlig signert ved manden Jørgen Nielsen og Siur Bendichts: Kulstad, og bestod hendis ejendele i..........:

 

Av dette leser jeg at Solla hadde 3 eller 4 fullsøsken og 2 eller 3 halvsøsken avhengig av hvordan man tolker denne søsteren Else. Halv fuldsøster er jo helt klart en skrivefeil, men om hun er full eller halv blir ren gjetting. Utloddingen:

 

Jon Jacobsen 5, Anders Jacobsen børn 5, Jacob og Lars Larsen tilsammen 5, Siur Jacobsens børn 2 1/2, Niels Jacobsens børn 2 1/2 og Else Jacobsdatter ?

 

Fortsatt uklart om Else er halv eller fullsøster, men arvingene er fordelt slik angitt i teksten og ikke slik det står i skifteutdraget i første innlegg. Det er rett og slett feiltolket.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, si meg er det ikke Nils Jacobsen (40 år, hvilket er særdeles mistenkelig) som er på Ånes i manntall 1666 med en stesønn Jacob Andersen på 14 år?

I den andre utgaven er denne stesønnen 16 år.

 

Kan det tenkes at samtlige hans sønner er født etter 1666?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

Men, si meg er det ikke Nils Jacobsen (40 år, hvilket er særdeles mistenkelig) som er på Ånes i manntall 1666 med en stesønn Jacob Andersen på 14 år ?

I den andre utgaven er denne stesønnen 16 år.

 

Kan det tenkes at samtlige hans sønner er født etter 1666 ?
 

.

Kan det ikke her ut som at Solla's far Jacob Andersen hadde barna Sjur, Nils (og ev. Else) (alle født i tidsrommet ca.1625-ca.1635 ?) i et første ekteskap.

og barna Anders, Lars, Joen (, ev. Else) og Solla i et ekteskap nr. to (født i tidsrommet ca.1635-ca.1640) ?

Sønnen Nils Jacobsen (var han på Kulstad eller Ånes i 1666 ?) ser vel dermed ut til å kunne være f. rundt 1626, og kanskje gift for 2. gang rundt 40 år gammel ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Kan det ikke her ut som at Solla's far Jacob Andersen hadde barna Sjur, Nils (og ev. Else) (alle født i tidsrommet ca.1625-ca.1635 ?) i et første ekteskap.

og barna Anders, Lars, Joen (, ev. Else) og Solla i et ekteskap nr. to (født i tidsrommet ca.1635-ca.1640) ?

Sønnen Nils Jacobsen (var han på Kulstad eller Ånes i 1666 ?) ser vel dermed ut til å kunne være f. rundt 1626, og kanskje gift for 2. gang rundt 40 år gammel ?

.

Nettopp! Det er spørsmålene som jeg også lurer på når det nå er avklart at skiftet er feiltolket (det finns ingen Anne og Berit Jacobsdatter som døtre av denne Jacob Andersen, det er en kapital blunder jmf. utloddingen og det som står i skiftet). Jeg lurer også på om Nils og Siur er av samme ekteskap eller om vi snakker om 3 ekteskap på faren. Hvor godt er egentlig disse personene identifisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Berit Nilsdatter Stor Herrigen i 1696 fremgår at datteren Magnhild døde under skiftet og ble arvet av faren Anders Andersen. Til formynder for sønnen Anders Andersen ble oppnevnt hans bestefar Nils Jacobsen Aanes. Det er hun og hennes sønn som nevnes i skiftet etter Solla i 1714 og etter Nils Nilsen i 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

Men, si meg er det ikke Nils Jacobsen (40 år, hvilket er særdeles mistenkelig) som er på Ånes i manntall 1666 med en stesønn Jacob Andersen på 14 år?

I den andre utgaven er denne stesønnen 16 år.

 

Kan det tenkes at samtlige hans sønner er født etter 1666?

 

Du finner en Nils Jacobsen både på Åneset og Kulstad i 1665/66 på omtrent samme alder. Det er vel han på Kulstad du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Geir Tverå skrev:

 

Du finner en Nils Jacobsen både på Åneset og Kulstad i 1665/66 på omtrent samme alder. Det er vel han på Kulstad du er ute etter.

Det er jeg slettes ikke så sikker på Geir. Hvor godt er egentlig dette gått opp? Som du ser er det Nils på Ånes som er den aktuelle, men det behøver jo ikke å bety at han ikke kunne være gift på Kulstad i 1665/66 selv om han er på Ånes i 1686. Jeg heller likevel til å tro at den som er på Ånes er den aktuelle.

 

Jeg ser denne sønnen til Nils Jacobsen, Anders på Moldremma var født ca 1673 jmf. alderen ved gravleggelsen i 1749. Ut fra rekkefølgen de nevnes på i skiftet var sønnen Jacob eldst, men når var han født? De 2 barna Anne og Brite/Berit fra Nils Jacobsen sitt første ekteskap er definitivt eldst og i hvert fall Berit må være født før 1666.

 

Og er det ikke påfallende at Nils Jacobsen på Kulstad har en bøtte med sønner som da tydeligvis ikke har levd opp om han skule være den aktuelle? Ingen av disse er nevnt i skiftet etter Solla eller Nils? Det gjør at jeg tror at vi her har en feilidentifikasjon ute og går.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det nok jeg som rotet. 

I følge Gardshistorie for Vefsn var Anders Nilsen, Moldremma, (ca 1667-1749) sønnen til Nils Jacobsen, Åneset. Han var først bruker i Herringen før han kom til Moldremma i 1715. Gift 2 ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Geir Tverå skrev:

Da var det nok jeg som rotet. 

I følge Gardshistorie for Vefsn var Anders Nilsen, Moldremma, (ca 1667-1749) sønnen til Nils Jacobsen, Åneset. Han var først bruker i Herringen før han kom til Moldremma i 1715. Gift 2 ganger.

I følge alder angitt ved gravleggelsen i 1749 var han født ca 1673. Hvem ble han gift med andre gang, og hadde han barn i det ekteskapet? Første kona Kirsten Olsdatter er det skifte etter i 1711. Der nevnes 5 barn, og hvem var Kirsten Olsdatter sine foreldre? Var hun fra Øster Herringa montro?

 

RA, Manntallet 1701, nr. 16: Helgeland fogderi, 1701, s. 144-145
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041010283083
I manntall 1701 er han oppført på Mellem Herrig og er 34 år gammel med stesønnen eller fostersønnen Anders på 18 og har selv 3 sønner Ole, Nils og Anders Anderssønner på hhv. 12, 4 og 1 år. Denne Anders kan være konas sønn fra et tidligere ekteskap, men han er ikke nevnt i skiftet etter Kirsten Olsdatter så jeg mistenker at Anders er sønnen til halvsøsteren Berit.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi legger 1701-tellingen til grunn, var han født ca 1667, mens alder ved død angir ca 1673.

Jeg har ingen formening når det gjelder opphavet til Kirsten Olsdatter. Jeg har også tenkt at Anders kunne være hennes sønn fra et tidligere ekteskap, men i så fall døde han før 1711. Han kan også ha vært en fostersønn, man da ville jeg tro han ble oppført som tieneste-karl/dreng, og ikke som sønn. Problemet er at ha kun er oppført med fornavn i tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at historien ser ut til å stemme. Alder ved disse manntallene eller ved gravleggelse er jo uansett notorisk upålitelig. Jeg ser at Anders Nilsen og kona Mallena får en sønn Lars født på Herringen i 1713 og en datter Kirsten på Moldremmen i 1716. Lars ble gift i 1740 og Kirsten i 1741 med bosted Moldremmen så den historien ser ut til å stemme. Kunne ikke finne noe farsnavn på Anders Nilsens kone # 2 eller for den del noen vielse, men dette går kanskje frem av bygdeboka?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lars Østensen skrev:

 Kunne ikke finne noe farsnavn på Anders Nilsens kone # 2 eller for den del noen vielse, men dette går kanskje frem av bygdeboka? 

Mallena Jonsdtr (ca. 1677-1769), dotter til Dordi Jonsdtr og Jon Larsson, Kvalfors, har vi skrive på s. 687 i siste kapittel av den sistutkomne bygdeboka.

 

Elles så kjem både Kulstad, Åneset og Herringen med i neste bind, som vi arbeider med no, så denne tråden har eg lese med interesse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.