Gå til innhold
Arkivverket
Lars Østensen

Nils Nilsen død ca 1737 Stor Smedseng i Vefsn sønn av Nils Jacobsen Kulstad i Vefsn?

Recommended Posts

Lars Østensen
2 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Mallena Jonsdtr (ca. 1677-1769), dotter til Dordi Jonsdtr og Jon Larsson, Kvalfors, har vi skrive på s. 687 i siste kapittel av den sistutkomne bygdeboka.

 

Elles så kjem både Kulstad, Åneset og Herringen med i neste bind, som vi arbeider med no, så denne tråden har eg lese med interesse.

 

Glimrende!

Ja, ser at det samme antydes i skiftesamlingen der det er angitt at Magli Jonsdatter kan være den som er gift med Anders Nilsen Moldremma. Har ikke fått sjekket de skiftene ennå.....

 

Har forresten et par Nils Andreassen og Kirsten Olsdatter gift 9 jan 1763 i Vefsn som holdt til på Kulstadsjøen og som jeg tror utvandret til Buksnes i Lofoten. Kirsten Olsdatter gift 2. 6 nov 1777 i Buksnes med Joen Jacobsen fra Gangmarken i Vefsn. Skifte etter Kirsten O. i 1798 på Houkland i Buksnes. Er dette folk dere har gått opp i forbindelse med neste bind?

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Jeg håper at det som står på denne nettsiden om Anders Nilsen Herringen/Moldremmen sine barn ikke er identisk med hva som fremgår av de nye Vefsn bygdebøkene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Skorpen
7 timer siden, Lars Østensen skrev:

 

 

Har forresten et par Nils Andreassen og Kirsten Olsdatter gift 9 jan 1763 i Vefsn som holdt til på Kulstadsjøen og som jeg tror utvandret til Buksnes i Lofoten. 

Har sendt deg melding med ukvalitetssikra manus :-) .

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Skorpen
10 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Jeg håper at det som står på denne nettsiden om Anders Nilsen Herringen/Moldremmen sine barn ikke er identisk med hva som fremgår av de nye Vefsn bygdebøkene?

Har ikkje sjekka Moldremma, men det vart noko forveksling der, av to Anders-ar. Under Herringen - i neste bok - har vi forhåpentleg greidd å sortere barna til Kirsten rett på to ekteskap,  men eg tar ikkje det her og no, det blir for vidløftig seint på kveld :-) .

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
21 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Har ikkje sjekka Moldremma, men det vart noko forveksling der, av to Anders-ar. Under Herringen - i neste bok - har vi forhåpentleg greidd å sortere barna til Kirsten rett på to ekteskap,  men eg tar ikkje det her og no, det blir for vidløftig seint på kveld 🙂 .

 

Det som står der er ikke mulig og det regner jeg med at dere har oppdaget. Den Anders Andersen som det er skifte etter på Reinfjeld i 1753 har ingenting med Anders Nilsen Herringen/Moldremma å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo
På ‎26‎.‎04‎.‎2012 den 13.32, Lars Østensen skrev:

....

Jeg er i tvil på om Nils Jacobsen Kulstad er opphavet til barneflokken nevnt i skiftet etter Nils Nilsen. Sønnen Jacob født ca 1647 skulle i følge skiftet etter Nils Nilsen være i livet i 1737. Man skal aldri si aldri, men han må i såfall ha vært et unntak i forhold til normal levealder på den tiden for å ha blitt såpass gammel. Et alternativ er selfvølgelig at den første Jacob har dødd og at den Jacob som nevnes i skiftet etter Nils Nilsen er Jacob # 2, men det blir i såfall en ren spekulasjon.

 

Eneste Jacob Nilsen som samsvarer noenlunde aldersmessig med sønnen født ca 1647 i manntall 1701 befinner seg på Lille Smedseng:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=mt18241701&gardpostnr=802&merk=802#ovre

 

Denne Jacob er det skifte etter i 1719:

Litl Smedseng; Vefsn/1719

....

.

Jeg har oppfattet dette slik at ved skiftet etter Solla Jacobsdatter i 1714

så må hennes eldre (avdøde) halvbror Nils Jacobsen sin (eldste ?) sønn fra første ekteskap, Jacob Nilsen (f. rundt 1650/1655 ?) være død.

(i likhet med dennes helsøsken Lars, Ingebret og Berete (død (i barselseng ?) i 1686, ikke 1696) samt den yngre halvbroren Jens, som døde i 1713).

 

Er det altså ovennevnte Jacob Nilsen det er skifte etter på Litl-Smedsenga først i 1719 ?

 

De av barna til Nils Jacobsen som lever i 1714 er altså fremdeles i live ved

skiftet i 1737 etter sønnen Nils (fra 2. ekteskap).   Disse er Anne (f. ca.1663?) (fra 1. ekteskap),

og Dorte, Jacob, Anders, Anne og Else (fra 2. ekteskap, f. i tidsrommet ca.1663? - ca.1674.

 

Right ?

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
1 minutt siden, Per Nermo skrev:

.

Jeg har oppfattet dette slik at ved skiftet etter Solla Jacobsdatter i 1714

så må hennes eldre (avdøde) halvbror Nils Jacobsen sin (eldste ?) sønn fra første ekteskap, Jacob Nilsen (f. rundt 1650/1655 ?) være død.

(i likhet med dennes helsøsken Lars, Ingebret og Berete (død (i barselseng ?) i 1686, ikke 1696) samt den yngre halvbroren Jens, som døde i 1713).

 

Er det altså ovennevnte Jacob Nilsen det er skifte etter på Litl-Smedsenga først i 1719 ?

 

De av barna til Nils Jacobsen som lever i 1714 er altså fremdeles i live ved

skiftet i 1737 etter sønnen Nils (fra 2. ekteskap).   Disse er Anne (f. ca.1663?) (fra 1. ekteskap),

og Dorte, Jacob, Anders, Anne og Else (fra 2. ekteskap, f. i tidsrommet ca.1663? - ca.1674.

 

Right ?

.

Svar: Nei, det er ingen sammenheng mellom denne Nils jacobsen og Jacob Nilsen Litl-Smedsenga, og trolig har denne Nils Jacobsen ingenting med den Nils Jacobsen som er på Kulstad i 1666 og har mange barn jmf. de du nevner. Trolig er den aktuelle Nils Jacobsen den som er på Ånes i 1665/66 og har en stesønn Jacob Andersen på 14 eller 16 år, og tilsvarende er på Ånes i 1686 ved skiftet etter datteren Berit. Den aktuelle Nils Jacobsen er far til denne store barneflokken som nevnes i skiftet etter Solla i 1714 og Nils Nilsen i 1737. Barna som er i livet kan du lese ut av det jeg har transkribert fra skiftet i 1714. Jens og Berit var da død, resten var i livet. Eneste forandring ved skiftet etter Nils i 1737 er at Nils selv er død. Søsteren Berit som var død i 1686 er fortsatt død og hennes helsøster Anne er i livet og trolig som enke etter Ingebret Nilsen,  Nedre Marken som det er skifte etter i 1733. Ved skiftet etter Jens Nilsen i 1713 bodde den Nils Nilsen som det er skifte etter i 1737 på Marken. I 1737 er det altså skifte etter ham på Smedseng.

 

Om dette stemmer så er samtlige av Nils Jacobsen sine sønner som nevnes i skiftet 1714 og 1737 for ung til å være nevnt i manntall 1666. Jacob kan dog være født før 1666, men neppe mye før 1666. Det var kun de som var 12 år eller eldre som ble nevnt. Berit som det er skifte etter i 1686 med 2 barn er definitivt født før 1666. Anne trolig født før 1666, men uten andre holdepunkt enn at hennes ektemann hadde sønner som var født fra ca 1686 og opp ved mantall 1701, og som vi ikke vet om hun er mor til så blir det gjetting når hun er født. Dog må hun være født før 1663 om vi skal tro alderen som er oppgitt på halvsøsteren Dorthe fra ekteskap # 2 ved hennes gravleggelse. Sønnen Anders fra ekteskap # 2 er enten født ca 1667 eller ca 1673. Begge deler er like mulig. Uten andre kilder enn manntall 1701 og alder ved gravlegging som grunnlag (hvilke begge er notorisk upålitelig) er det uråd å fastsette noe mer sikkert om hans fødselsår. Dog trolig født etter 1666. Broren Jacob som trolig er eldst av sønnene kan da være født hvilket som helst år i tidsrommet 1655-1672, og var i livet i 1737. Han var da fra 65 til 82 år gammel, og har neppe levd så mange år etter 1737.

 

En vettug fremstilling av når disse barna fra ekteskap # 2 er født vil være Dorthe 1663, Jacob 1665, Anders 1667, Nils 1669, Jens 1671, Anna 1673, Else 1674. Jacob kan dog være født før Dorthe. Var Berit og Anne født før Dorthe - la oss si i tidsrommet 1659-61 - ja så må nødvendigvis Nils Jacobsen være født rundt 1630-35. Hans alder på 40 år i manntall 1666 er mistenkelig, og neppe korrekt, men ikke urimelig. Han kan godt være født ca 1626 og fortsatt være i livet i 1686 og på det tidspunkt ha vært gift 1. med en enke etter en Anders og gift 2. med en ukjent kvinne som han hadde minst 7 barn med. Noe mer vettug klarer ikke jeg å utlede av kildene som vi har gått igjennom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo
1 time siden, Lars Østensen skrev:

.......

... og  trolig har denne Nils Jacobsen ingenting med den Nils Jacobsen som er på Kulstad i 1666 og har mange barn jmf. de du nevner. Trolig er den aktuelle Nils Jacobsen den som er på Ånes i 1665/66 og har en stesønn Jacob Andersen på 14 eller 16 år, og tilsvarende er på Ånes i 1686 ved skiftet etter datteren Berit. Den aktuelle Nils Jacobsen er far til denne store barneflokken som nevnes i skiftet etter Solla i 1714 og Nils Nilsen i 1737.

....

.

Mange takk !

 

Du lister jo stort sett opp i #32 de barna som jeg nevnet i #31, og som var ment å være barn av Nils Jacobsen på Ånes (1665/66).

 

Jeg ser ikke at jeg i mitt innlegg #31 nevner noen i barneflokken etter den Nils Jacobsen som er på Kulstad i 1666.

Hvilke barn er det i så fall som ikke skal være med blant de jeg nevner i innlegg #31 ?

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
6 timer siden, Per Nermo skrev:

.

Mange takk !

 

Du lister jo stort sett opp i #32 de barna som jeg nevnet i #31, og som var ment å være barn av Nils Jacobsen på Ånes (1665/66).

 

Jeg ser ikke at jeg i mitt innlegg #31 nevner noen i barneflokken etter den Nils Jacobsen som er på Kulstad i 1666.

Hvilke barn er det i så fall som ikke skal være med blant de jeg nevner i innlegg #31 ?

.

 

"Jeg har oppfattet dette slik at ved skiftet etter Solla Jacobsdatter i 1714

så må hennes eldre (avdøde) halvbror Nils Jacobsen sin (eldste ?) sønn fra første ekteskap, Jacob Nilsen (f. rundt 1650/1655 ?) være død.

(i likhet med dennes helsøsken Lars, Ingebret og Berete (død (i barselseng ?) i 1686, ikke 1696) samt den yngre halvbroren Jens, som døde i 1713). "

 

I manntall 1665/66 finns på Kulstad følgende personer som trolig er blant de som nevnes i skiftet etter Solla:

 

Jacob 76 med sønner Jon 16 og Lars 10
Anders 30
Siur 45 med sønner Carl 13 og Jacob 10

 

Om du ser videre nedover på de personer som nevnes på Kulstad er det en Nils 38 med sønner Jacob 19, Lars 16 og Ingebret 9. Denne Nils er da trolig ikke sønnen til Jacob nevnt over. Hans sønn Nils må man trolig til Ånes for å finne i manntall 1665/66.

 

Sammenlign:

 

Anno 1714 den 14 Martÿ blef skift efter Solla Jacobsdatter som hafde tilhold paa Kulstad, og hendis ejendele imellum hendis søskende og søskende børn Sc.
1. Joen Jacobsen lever
2. Anders Jacobsen død, børn Sc. Jacob, Lars, Søren, Joen og Jens Anderssønner, item Berite Andersdatter.
3. Lars Jacobsen død, børn Jacob og Lars Larssønner fuldsøskende, item halfsøskende
4. Siur Jacobsen død, hans børn er Jacob Siursen item Marite, Berite, Else og Karen Siursdøttre.
5. Niels Jacobsen død, børn Jacob, Anders, Niels og Jens er død, børn i stedet, iten Dorthe, Anne og Else, nok halfsøskende, Anne og Brite død, sig efterladt børn Anders Andersen.
6. Sampt Else Jacobsdatter halv fuldsøster,
hederlkig signert ved manden Jørgen Nielsen og Siur Bendichts: Kulstad, og bestod hendis ejendele i..........:

Jon Jacobsen 5, Anders Jacobsen børn 5, Jacob og Lars Larsen tilsammen 5, Siur Jacobsens børn 2 1/2, Niels Jacobsens børn 2 1/2 og Else Jacobsdatter ?

 

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo
20 timer siden, Lars Østensen skrev:

.....

Den aktuelle Nils Jacobsen [Ånes i 1666?, Per's anm.] er far til denne store barneflokken som nevnes i skiftet etter Solla i 1714 og Nils Nilsen i 1737. Barna som er i livet kan du lese ut av det jeg har transkribert fra skiftet i 1714. Jens og Berit var da død, resten var i livet. Eneste forandring ved skiftet etter Nils i 1737 er at Nils selv er død. Søsteren Berit som var død i 1686 er fortsatt død og hennes helsøster Anne er i livet og trolig som enke etter Ingebret Nilsen,  Nedre Marken som det er skifte etter i 1733. Ved skiftet etter Jens Nilsen i 1713 bodde den Nils Nilsen som det er skifte etter i 1737 på Marken. I 1737 er det altså skifte etter ham på Smedseng.

....

.

Den Ingebret Nilsen (skifte 1733) som antas å ha blitt g. med Nils Jacobsen Ånes sin datter (fra 1. ekteskap) Anne Nilsdatter

må vel kunne antas å være identisk med den Ingebret Nilsen som var 9 år i 1666 og da bosatt på Kulstad sammen med sin far Nils Jacobsen (på Kulstad i 1666) ?

.

Endret av Per Nermo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
10 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Den Ingebret Nilsen (skifte 1733) som antas å ha blitt g. med Nils Jacobsen Ånes sin datter (fra 1. ekteskap) Anne Nilsdatter

må vel kunne antas å være identisk med den Ingebret Nilsen som var 9 år i 1666 og da bosatt på Kulstad sammen med sin far Nils Jacobsen (Kulstad) ?

.

Hvorfor antar du at han må være identisk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

.

#36:

'Antar' er antakelig å ta litt hardt i, men både fornavn (Ingebrigt/Ingebret), patronymikon (Nilsen), geografi (Ånesset/Kulstad) og alder (f. rundt 1655/1657) passer 'mistenkelig' bra. Kona Anne Nilsdatter kan vel som du antyder over være f. rundt 1659/1661. Paret giftet seg vel rundt 1685/1690 ....

.

Endret av Per Nermo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
28 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

#36:

'Antar' er antakelig å ta litt hardt i, men både fornavn (Ingebrigt/Ingebret), patronymikon (Nilsen), geografi (Ånesset/Kulstad) og alder (f. rundt 1655/1657) passer 'mistenkelig' bra. Kona Anne Nilsdatter kan vel som du antyder over være f. rundt 1659/1661. Paret giftet seg vel rundt 1685/1690 ....

.

Fornavn og farsnavn er vel det eneste du baserer dette på vil jeg tro, eller?

 

Den aktuelle var 56 år i 1701 og 96 ved gravleggelsen i 1732.....

 

Ikke så mye som stemmer overens med ham du nevner så langt jeg klarer å vurdere dette.......

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

.

#38:

Nei, den aktuelle ektemannen (Ingebrigt Nilsen) til Anne Nilsdatter virker i eldste laget til å ha vært 9 år på Kulstad i 1666 (f. ca.1657).

Men jammen vare det også et stort sprik mellom f.årene basert på 1701-tellingen (f. ca.1645) og ved begravelsen (f. ca.1636).

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
1 minutt siden, Per Nermo skrev:

.

#38:

Nei, den aktuelle ektemannen (Ingebrigt Nilsen) til Anne Nilsdatter virker i eldste laget til å ha vært 9 år på Kulstad i 1666 (f. ca.1657).

Men jammen vare det også et stort sprik mellom f.årene basert på 1701-tellingen (f. ca.1645) og ved begravelsen (f. ca.1636).

.

Dersom du leser gjennom kirkebøkene for Vefsn finner du bøtter med personer som var over 100år. Ja til og med 112 år ved gravleggelsen. Det ville jo være en sensasjon selv i dag.

Troverdig? Neppe! Alder angitt ved gravleggelse er ingenting å tro på når det gjelder eldre personer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo

.

#40:

Vel, da blir tilsynelatende Anne's Ingebrigt Nilsen minst 12 år for gammel til å kunne være Ingebret Nilsen (9 år i 1666).

.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
3 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

#40:

Vel, da blir tilsynelatende Anne's Ingebrigt Nilsen minst 12 år for gammel til å kunne være Ingebret Nilsen (9 år i 1666).

.

Selv om han hadde passet eksakt aldersmessig er det vel neppe godt nok grunnlag til å anta at han var identisk, eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo
45 minutter siden, Lars Østensen skrev:

Selv om han hadde passet eksakt aldersmessig er det vel neppe godt nok grunnlag til å anta at han var identisk, eller?

.

I mitt innlegg #37 erkjenner jeg at 'anta' antakelig var å ta litt for hardt i. Men det var altså fristende å 'lufte' om det kanskje kunne være snakk om samme Ingebrigt/Ingebret Nilsen.

 

Hvor god grunn er det mon til å tro at den Jacob Nilsen som det var skifte etter i Litl-Smedsenga i 1719, er identisk sønnen Jacob (19 år) av Nils Jacobsen (38 år) på Kulstad i 1665/1666, som i tillegg til Jacob har sønnene Lars (16) og Ingebret (9) ?

.

 

Endret av Per Nermo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Jeg lurer på om jeg ikke har vært litt for snar i vendingen når det gjelder skiftet etter Solla....

 

Står det ikke "sampt Else Jacobsdatter Hals fuldsøster"? Da er det vel gården Hals det menes vil jeg tro, eller?

 

Om hun var på Hals i 1714 så er det ikke uten videre enkelt å koble henne til en av de som er nevnt i 1701 på gården. Kona til denne Ingebrigt het Gunhild, og kona til Even Johansen het trolig Berit Andersdatter. Og hun er selvfølgelig ikke enken etter Hr. Jon Leth.

 

image.thumb.png.4d946ee4f2f30927784273812892328a.png

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knut Skorpen
2 timer siden, Lars Østensen skrev:

Om hun var på Hals i 1714 så er det ikke uten videre enkelt å koble henne til en av de som er nevnt i 1701 på gården. Kona til denne Ingebrigt het Gunhild, og kona til Even Johansen het trolig Berit Andersdatter.

Berit Andersdtr på Hals har vi i siste bind av bygdeboka identifisert som brordotter til Else Jakobsdtr (altså dotter til Anders Jakobson). Så om Else Jakobsdtr ikkje var i teneste hos presteenka, kan ho ha vore i teneste hos brordottera.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
1 time siden, Knut Skorpen skrev:

Berit Andersdtr på Hals har vi i siste bind av bygdeboka identifisert som brordotter til Else Jakobsdtr (altså dotter til Anders Jakobson). Så om Else Jakobsdtr ikkje var i teneste hos presteenka, kan ho ha vore i teneste hos brordottera.

Glimrende! Det er jo ingenting som tyder på at Else var gift i skiftet etter Solla så det gir en plausibel forklaring på hvorfor hun var der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Per Nermo
15 timer siden, Lars Østensen skrev:

Jeg lurer på om jeg ikke har vært litt for snar i vendingen når det gjelder skiftet etter Solla....

 

Står det ikke "sampt Else Jacobsdatter Hals fuldsøster"? Da er det vel gården Hals det menes vil jeg tro, eller?

 

Om hun var på Hals i 1714 så er det ikke uten videre enkelt å koble henne til en av de som er nevnt i 1701 på gården. Kona til denne Ingebrigt het Gunhild, og kona til Even Johansen het trolig Berit Andersdatter. Og hun er selvfølgelig ikke enken etter Hr. Jon Leth.

 

image.thumb.png.4d946ee4f2f30927784273812892328a.png

.

Else Jacobsd.'s grandniese Maren Jacobsd. (brorens Anders sin sønnedatter) ser ut til å bli gift på Hals (rundt 1745 ?) med sønnesønnen (?) Benedigt til Ingebrigt og Gunhild.

.

Redigert : Bomma nok skikkelig på årstallet, ja. Som opplyst nedenfor giftet paret seg altså i 1726, da Benedigt var kun 22 år gammel.
                  Og skiftet etter Gunhilds søster viser (se innlegg på neste side) at Bendigt var sønn, ikke sønnesønn !

Endret av Per Nermo

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
49 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Else Jacobsdatter's grandniese Maren Jacobsdatter (brorens Anders sin sønnedatter) ser ut til å bli gift på Hals (tundt 1745 ?) med sønnesønnen Benedigt til Ingebrigt og Gunhild.

.

Hvorfor tror du at dette paret ble gift rundt 1745? Hvorfor tror du at Bendigt er sønnesønnen til Ingebrigt og Gunhild?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Tverå

Bendigt var vel sønnen til Ingebrigt og Gunhild, ikke sønnesønnen. Gift 1726 med Maren Jacobsdatter (med opphav som nevnt ovenfor).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen
6 minutter siden, Geir Tverå skrev:

Bendigt var vel sønnen til Ingebrigt og Gunhild, ikke sønnesønnen. Gift 1726 med Maren Jacobsdatter (med opphav som nevnt ovenfor).

Ja, det er min antagelse også ut fra hans alder, men jeg finner ingen kilder som kan bekrefte det. Paret er på Lindset 1 i 1769. Jeg regner med at det er han det er skifte etter på Lindset i 1789. Gunhild Guttormsdatter døde forøvrig på Hals i 1729. Hennes alder er nok som vanlig sterkt overdrevet, men om den faktisk skulle stemme så er det lite trolig at Bendigt kan være sønn av paret Ingebrigt og Gunhild:

 

image.png.11e2e30ae06376cffe93866f34b4bb8b.png

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.