Gå til innhold
Arkivverket

Nils Nilsen død ca 1737 Stor Smedseng i Vefsn sønn av Nils Jacobsen Kulstad i Vefsn?


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

9 minutter siden, Per Nermo skrev:

 

1.

I innføringen for Andås i 1701,            ETTER

' Ingebricht Niels.  (25)   sønn '           finner vi

' Niels Pers.            (48)   Opsidder, Lejlending '.  

Kan denne Niels være faren til Ingebricht ?  Det er ingen andre Niels å se her, men Ingebricht er altså benevnt 'sønn' !  Pleier ikke sønner å være oppført etter sin far ?

 

2.

VET man at Israel Ingebrigsten (g.m. Benthe Jensd. (Blix ?) hadde etterkommere som levde i 1776 ? Hvilke var ev. disse ? 

(Av 1769-tellingen framgår sønnensønnen Israel Jensen, f. ca.1767).

.

 

1. Ingebrigt Nilsen står i 1701-tellingen oppført som sønn (stesønn) av Hans Persen, og Ingebrigt overtok garden etter Hans i 1710.

 

2. Israel Ingebrigtsen hadde minst to barn som fortsatt levde i 1776, uten at dette har betydning, som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hva du sier. Jeg skal en tur på Riksarkivet på fredag for å kopiere Fogderegnskap for Vefsn fra 1719. Jeg kan ta en kikk etter det når Israel på Andås dukker opp og om han overtar etter Ingebrigt Nilsen.

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Ser hva du sier. Jeg skal en tur på Riksarkivet på fredag for å kopiere Fogderegnskap for Vefsn fra 1719. Jeg kan ta en kikk etter det når Israel på Andås dukker opp og om han overtar etter Ingebrigt Nilsen.

 

Skiftet er et juridisk binnende dokument, så dersom man skal tolke denne Israel Ingebrigtsen inn som en sønn av paret på Hals så trengs det kilder som klart forteller at han må ha vært det enten fordi det er kilder som klart og utvetydig sier at denne Israel Ingebrigtsen var deres sønn eller at denne Israel Ingebrigtsen var bror til en av dette parets andre barn som er nevnt i skiftet. Da kan man utvetydig slå fast at den aktuelle Israel Ingebrigtsen må være uteglemt blant arvingene. Noe mindre enn dette er rett og slett ikke nok til å sannsynliggjøre at denne Israel Ingebrigtsen var deres sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lars Østensen skrev:

 

Jeg kjenner til eksempel på det så spørsmålet er absolutt legitimt. 2 grunner til å betvile at det er feil er følgende:

1. Den aktuelle Israel Ingebrigtsen sin alder som helt klart indikerer at han ikke er identisk med personen på Hals med samme navn.

2. For de øvrige personene i skiftet ser opplysningene ut til å stemme. Antall arvinger etter Gunhild stemmer med det som er oppgitt i skiftet, hvilket tyder på at det også er korrekt antall arvinger og at ingen er utelatt der. Sikker? Her skal man aldri si aldri, men så langt tyder det på feilidentifikasjon basert på det de kilder vi har gått gjennom her viser.

 

.

Jeg tar sjansen enda en gang, innkalkulert risikoen for ytterligere å svekke inntrykket av min dømmekraft ....

Jeg er enig i at 'mye' her tyder på at Israel Ingebrigts. (druknet i 1778) (g. 1734 m. Bente Jensd.) er sønn av Ingebrigt og Marit i Øverstuo Andås(en) (ev. som deres '1. barn' ?).

Ang. 'grunn nr. 1.' i innlegg #100 så bør imidlertid dette punktet antakelig bortfalle som begrunnelse, for det er vel ikke påvist som usannsynlig at Israel (død 1778) kan være f. så tidlig som f.eks. rundt 1700-1709, hvilket mao. er bare 2-11 år 'for sent' i forhold til den Israel Ingebrigtsen som er sønn av Ingebrigt og Gunhild på Hals.

.

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Jeg tar sjansen enda en gang, innkalkulert risikoen for ytterligere å svekke inntrykket av min dømmekraft ....

Jeg er enig i at 'mye' her tyder på at Israel Ingebrigtsen (som druknet i 1778) (g. 1734 m. Bente Jensdatter) er sønn av Ingebrigt og Marit i Øverstuo Andås(en) (ev. som deres '1. barn' ?).

Ang. 'grunn nr. 1.' i innlegg #100 så bør imidlertid dette punktet antakelig bortfalle som begrunnelse, for det er vel ikke påvist som usannsynlig at Israel (død 1778) kan være f. så tidlig som f.eks. rundt 1700-1709, hvilket mao. er bare et par år 'for sent' i forhold til den Israel Ingebrigtsen som er sønn av Ingebrigt og Gunhild på Hals.

.

 

Aldersargumentet er svakt ja. Ikke bare pga. av det du skriver, men også fordi vi ikke vet om dette paret kan ha hatt en sønn til med samme navn som var født etter 1701, men det er uansett ikke det vesentlige argumentet som er det jeg har gjengitt i punkt # 103. Noe mindre enn kilder som utvetydig forteller at skiftet må være feil er ikke godt nok for å putte denne Israel Ingebrigtsen inn som sønn av paret på Hals. Noe helt annet er om dette paret på Andås faktisk var hans foreldre. Også der er de argumentene som er lagt frem til nå svake, men har vi andre sannsynlige alternativ basert på det vi nå vet?

 

Og her vil jeg tilføye følgende: Jeg aner ikke hvilket kildegrunnlaget de sitter på som har skrevet de nye Vefsn-bøkene. De kan for alt jeg vet sitte på kilder som utvetydig forteller at det som står i skiftet må være feil, og like utvetydig har trukket den konklusjon at Israel Ingebrigtsen på Andås er identisk med Israel Ingebrigtsen på Hals.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Tverå skrev:

.....

2. Israel Ingebrigtsen hadde minst to barn som fortsatt levde i 1776, uten at dette har betydning, som nevnt ovenfor.
 

.

Skal tro om 'fostersønnen' Ole Ingebrigtsen (4 år) i Øverstuo Andås(en) i 1769 var Israel Ingebrigtsen's barnebarn ?

I så fall viser denne debatten to eller tre barn: Ingebrigt (ev. en datter g.m. en Ingebrigt), Jens (34 år i 1769, sønn: Israel, 2 år) og Marit (1742-1752).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok barnebarnet, døpt 1765 som sønn av Ingebrigt Israelsen, Andås.

 

Israels barn var:

Jens (1735-1813), neste bruker.

Hans (1736-?)

Ingebrigt (1739-1804) til Dønna

Marit (1742-1752)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Geir Tverå skrev:

Ja, det er nok barnebarnet, døpt 1765 som sønn av Ingebrigt Israelsen, Andås.

 

Israels barn var:

Jens (1735-1813), neste bruker.

Hans (1736-?)

Ingebrigt (1739-1804) til Dønna

Marit (1742-1752)

Ingebrigt Andås er dåpsfadder på første barnet, Jens. Det virker jo mer enn utrolig om ikke paret på Andås også er foreldrene til Israel.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Ser hva du sier. Jeg skal en tur på Riksarkivet på fredag for å kopiere Fogderegnskap for Vefsn fra 1719. Jeg kan ta en kikk etter det når Israel på Andås dukker opp og om han overtar etter Ingebrigt Nilsen.

 

Om du avfotograferer fogderegnskapene så er jeg interessert i en kopi om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Jeg kan ta en kikk etter det når Israel på Andås dukker opp og om han overtar etter Ingebrigt Nilsen.

 

Overtakingsdatoen er grei - Israel Ingebrigts. fekk bygselbrev 3.11.1734, tinglyst på vårtinget 1735: Tingbok 10, 1734-1739, s. 70a niande linje nedanfrå.  https://www.digitalarkivet.no/rg20090427360071 Kven han overtok etter, er ikkje protokollert på tinget.  Det var mange bruk på Andås; derav tre med 1 punds landskyld. Ingebrikt Nilsson dreiv det eine frå ca. 1710. Jakob Olson dreiv det andre frå ca. 1713 og Nils Larsson dreiv det tredje frå 1728 (b.brev tingl. St. 1728). I gardshistoria har vi rekna med at Israel Ingerbriktson overtok etter Ingebrikt Nilsson, og eg ser ikkje andre løysingar.
Når det gjeld opphavet til Israel Ingebriktson, har eg ikkje funne fakta å slå i bordet med.

Endret av Knut Skorpen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Geir Tverå skrev:

 

1. Ingebrigt Nilsen står i 1701-tellingen oppført som sønn (stesønn) av Hans Persen, og Ingebrigt overtok garden etter Hans i 1710.

Dette stemmer overens med det som fremgår av fogderegnskapene. I 1709 er det fortsatt Hans Pedersen som sitter på denne parten. I 1710 har Ingebrigt overtatt. I 1711 går det frem at han het Ingebrigt Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎06‎.‎12‎.‎2018 den 23.51, Lars Østensen skrev:

 

Ja, det er min antagelse også ut fra hans alder, men jeg finner ingen kilder som kan bekrefte det. Paret er på Lindset 1 i 1769. Jeg regner med at det er han det er skifte etter på Lindset i 1789. Gunhild Guttormsdatter døde forøvrig på Hals i 1729. Hennes alder er nok som vanlig sterkt overdrevet, men om den faktisk skulle stemme så er det lite trolig at Bendigt kan være sønn av paret Ingebrigt og Gunhild

.....

.

Bendigt Ingebrigts. (Hals) (c1704-c1789) (s. av Ingebrigt og Gunhild) og hustru Maren Jacobsd. (Kulstad) (c1706-et.1769) (g.1726) bodde som holdsfolk på Lindset i 1769.

 

Sjølvfolket på Lindset i 1769 er Michel Ingebrigtsen og hustru Marit Nielsdatter, begge f. ca.1733, med 5 barn: Elen (11), Niels (8), Synøve (5), Ingebrigt (4), Jacob (1).

Kjennes foreldrene til denne  Michel Ingebrigtsen ? Han er kanskje i slekt med Bendigt ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Bendigt Ingebrigts. (Hals) (c1704-c1789) (s. av Ingebrigt og Gunhild) og hustru Maren Jacobsd. (Kulstad) (c1706-et.1769) (g.1726) bodde som holdsfolk på Lindset i 1769.

 

Sjølvfolket på Lindset i 1769 er Michel Ingebrigtsen og hustru Marit Nielsdatter, begge f. ca.1733, med 5 barn: Elen (11), Niels (8), Synøve (5), Ingebrigt (4), Jacob (1).

Kjennes foreldrene til denne  Michel Ingebrigtsen ? Han er kanskje i slekt med Bendigt ?

.

Per, har du sett på skiftesamlingen som jeg linket til tidligere i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Bendigt Ingebrigts. (Hals) (c1704-c1789) (s. av Ingebrigt og Gunhild) og hustru Maren Jacobsd. (Kulstad) (c1706-et.1769) (g.1726) bodde som holdsfolk på Lindset i 1769.

 

Sjølvfolket på Lindset i 1769 er Michel Ingebrigtsen og hustru Marit Nielsdatter, begge f. ca.1733, med 5 barn: Elen (11), Niels (8), Synøve (5), Ingebrigt (4), Jacob (1).

Kjennes foreldrene til denne  Michel Ingebrigtsen ? Han er kanskje i slekt med Bendigt ?

.

 

Ingen slektskap det jeg kan se.

Mikkel ble døpt i 1732 . Foreldre Ingebrigt Østensen og Elen Mikkelsdatter. De bodde på Hatten da Mikkel ble døpt, men ble året etter brukere på Forsmoen i Drevja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Ja, det har jeg gjort, og jeg fant Lindset, men ikke disse folkene.

(skifteavskriftene fra Vefsn på nb.no)

.

Dersom du søker på navn i dem vil du finne alle plasser der Michel Ingebrigtsen er nevnt. Da vil du også se at i skiftet etter foreldrene står det at denne Michel er på Lindset. Og du vil også finne ut at kona hans er nevnt i skiftet etter foreldrene hennes som gift med Michel på Lindset.

 

image.png.73370b9d93ab10a4a60eb8c121fa3d23.png

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Geir Tverå skrev:

 

Ingen slektskap det jeg kan se.

Mikkel ble døpt i 1732 . Foreldre Ingebrigt Østensen og Elen Mikkelsdatter. De bodde på Hatten da Mikkel ble døpt, men ble året etter brukere på Forsmoen i Drevja.

 

.

Takk, Geir !

 

Ekteparet Bendigt Ingebrigts. (c1704-c1789) (s. av Ingebrigt og Gunhild) og hustru Maren Jacobsd. (c1706-et.1769) (g.1726) som bodde som holdsfolk på Lindset i 1769

skal iflg. DIStreff ha hatt flg. 9 barn: - Else Marie, - Benjamin, - Ingebrigt, - Ingebrigt, - Gunhild, - Israel, - Jakob, - Israel, - Sjur.

 

På DIStreff framgår også at Bendigt's brødre var gift som følger :

  • Ingebrigt Ingebrigtsen  ble g. 1712  m. Margrethe Zachariasdatter Kvalnes
     
  • Guttorm Ingebrigtsen   ble g. 1714  m. Marit Rochersdatter Andaas

              6 barn (nevnt ved skiftet etter Guttorms moster Maren Guttormsdatter på Andås i 1776) :

                 1. Christopher Guttormsen Andaas [døpt 1715, Vefsn, død 1807, Alstahaug], myndig,

                 2. Ingebrigt Guttormsen Marchen    [døpt 1717, Vefsn, g. 1759 og 1768, død 1803 Vefsn], myndig,

                 3. Rochert Guttormsen Andaas        [døpt 1723, Vefsn]  (død før 1776, og etterlot seg 1 sønn og 3 døtre):

                       a) Jacob Rochertsen, tiener hos Sr. Jacob Sævlon paa Søfting, myndig,

                       b) Marit Rochersdatter,    25 aar gammel  (f. ca.1751) og hiemme hos moderen,

                       c) Karen Rochersdatter,   13 aar gammel  (f. ca.1763),

                       d) Kiersten Rochersdatter, 9 aar gammel  (f. ca.1767),

                 4. Israel Guttormsen Gangmarchen i Wefsens fierding,

                 5. Agnis Guttormsdatter                    [døpt 1720, Vefsn], gift med Elias Eliasen Dahlen i Tiøtøe (?) fierding,

                 6. Dordie Guttormsdatter                  [døpt 1725, Vefsn], gift med Hans Hansen Greva i Wefsens fierding.

 

                                                                               [Informasjonen i hakeparenteser vedr. dåp, etc. er hentet fra DIStreff]

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lars Østensen skrev:

 

Dersom du søker på navn i dem vil du finne alle plasser der Michel Ingebrigtsen er nevnt.
Da vil du også se at i skiftet etter foreldrene står det at denne Michel er på Lindset.
Og du vil også finne ut at kona hans er nevnt i skiftet etter foreldrene hennes som gift med Michel på Lindset.

....

.

Mange takk, Lars !  Jeg så ikke denne fine søkefunksjonen !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Geir Tverå skrev:

 

Ingen slektskap det jeg kan se.

Mikkel ble døpt i 1732 . Foreldre Ingebrigt Østensen og Elen Mikkelsdatter. De bodde på Hatten da Mikkel ble døpt, men ble året etter brukere på Forsmoen i Drevja.

 

 

Marit Nielsdatter, kona til Michel Ingebrigtsen (gardbruker på Lindset i 1769)

er iflg. skiftet etter Gunnhild's søster Maren Guttormsdatter i 1776 en datterdatter av Maren's søster :
 

5. Søsteren Marith Guttormsdatter ? Drevland, døed og etterladt sig 2 sønner og 3 døttre nemlig:  (skifte etter henne på Drevland 1723)

æ)   Ingebrigt Jacobsen Drevland(?) paa hvis veigne mødte Hans svoger Nils Olsen Hoeland

ø)    Peder Jacobsen Blaaefield

aa)  Synneve Jacobsdatter Strøm, døed og etterladt sig 3 sønnner og 5 døttre

         40. Peder Nilsen Dimmeldahl myndig

         41. Jacob Nielsen Randahl i Nesne og døed og etterladt sig 1 søn Sc:

                 g) Peder Jacobsen 16 aar gammel tiener Nils Andersen Strøm

         42. Joen Nielsen Strøm nærværende

         43. Lisbet Nilsdatter gift med Hans Nilsen Hoeland i Wefsen

         44. Marithe Nielsdatter gift med Peder Olsen Handaae i Nesne fierding

         45. Else Nilsdatter gift med Johannes Bendictsen Khummerness

         46. Marith Nilsdatter gift med Michel Ingebrigtsen Lindset som var nærværende

         47. Maren Nilsdatter gift med Nils Erichsen Strøm

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Per Nermo skrev:

 

Marit Nielsdatter, kona til Michel Ingebrigtsen (gardbruker på Lindset i 1769)

er iflg. skiftet etter Gunnhild's søster Maren Guttormsdatter i 1776 en datterdatter av Maren's søster :.

 

Ja, det stemmer. Første ektefelle var i slekt med Bendigt.

Som en kuriositet kan nevnes at kone nr 2 også het Marit Nilsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til tema:

 

Jens Eriksen på Strøm i Vefsn gift 3 ganger død ca 1797 med 1 datter Else født 1736 på Strøm i første ekteskap (egentlig født før de ble gift, men hvem bryr seg). Er dette sønnen til Else Nilsdatter og Erik Hansen på Steffenremma? Jens var født på Herringen i 1715, men denne Erich Hansen sin kone het Else Nilsdatter så jeg mistenker at han hører hjemme her likevel. Spesielt siden Else hadde en bror som bodde der rundt dette tidspunkt.

 

Hadde paret Erik Hansen/Else Nilsdatter flere enn de 4(?) barna som finns i kirkebøkene?

 

Margrethe 1713

Jens(?) 1715

Barbro(?) 1717

Gunhild 1720

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lars Østensen skrev:

Hadde paret Erik Hansen/Else Nilsdatter flere enn de 4(?) barna som finns i kirkebøkene?

Erik Herringens barn N: Erich https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620183

dpt D. XXVI p.t. 1712  høyrer vel heime her.  Han døydde etter "23 uger 3 dg." (1713) https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620187

[dei som liker å bli avspora, kan kose seg med Ole Brochs kommentar ved utgangen av 1712, som oppsummerer året. Prost Anders Dass har markert at noko av teksten skal "udelukkes" ved reinskriving av kyrkjeboka].

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Skorpen skrev:

Else  Nilsdotter hadde sin fjerde fødsel i 1715 og sin sjuande i 1717 (Dom. xiii p.t. https://www.digitalarkivet.no/kb20071004620235 ) . Ville ein evt. tvillingfødsel i 1716 ha blitt telt som to? Og kor mykje kan vi lite på slike teljingar?

Jeg så det samme, og stusset over det. Gunhild var den åttende om vi skal tro kirkeboka. Det var ikke enkelt å følge disse barna i kildene. Er det Barbro som gifter seg med Anders Jensen 7. november 1756 montro? Alderen i FT1769 er jo særdeles avvikende, men det som oppgis der er jo ikke mye å stole på. Finner ingen Barbro Erichsdatter født i Vefsn annet enn denne datteren til Erik og Else. Hvem var Anne Eriksdatter Båtholen som er dåpsfadder på Margrethe Eriksdatter og Gregus Larsen første barn Marit? Det er også en Anne Eriksdatter Hagforsen som er dåpsfadder på Gunhild Eriksdatter/Christopher Andersen første(?) barn Ole. Kan denne Anne tenkes å passe inn i barnerekken blant Erik og Elses barn? Er det ikke hun som også nevnes til slutt når Jens Eriksen døper datteren Else, men da med bosted Steffenremmen? Gift 7. januar 1753 med enkemann Ole Larsen Stor Smedseng? Bosted er da Strøm (der broren om han nå er hennes bror holdt til). Anne Eriksdatter bor på Stor Smedeng i FT1769, men hennes alder er igjen slik at man må stille spørsmål ved om hun passer inn om denne alderen stemmer. Kanskje et niende barn født etter 1720?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.