Gå til innhold
Arkivverket

"Norsk" kirke i Brooklyn NY?


Arild Andresen
 Del

Recommended Posts

En søster til min farmor utvandra til USA i 1898. Hun het Petra Lovise Sæther, f.9.juni,1882. Jeg har funnet når hun utvandra og ankomst til Ellis Island og i census 1900. I census 1905 er hun gift med George Andersen, med barna George Jr. 4år, Peter 3år, Helen G. 3 mndr. De bor i 118 West 9th st, Brooklyn,NY. I census 1910, George Andersen 30 år, Petra 27 år, George Jr 9 år, Arthur 7 år, Ellen G. 4 år, Harrold 3 år og Oscar 5 mndr. Er det noen som vet om de norske i Brooklyn brukte en bestemt kirke til vielse og dåp? Ser ut til å være litt forvirring med navn på barna men skulle likt å finne vielsen til Petra og George, han er og norsk, og dåpen til barna. Håper på tur til NY i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kirke som ble mye brukt av nordmenn var South Congrational Church i Brooklyn, bygget i 1851 [med forbehold!!] og som for en del år siden ble gjort om til boliger. Det var ellers en stor koloni nordmenn som bodde i Brooklyn opptil 1960-tallet og flere kirke som ble mest brukt av nordmenn. En kan få et lite oversikt over det ved å lete gjennom årganger av "Nordisk Tidende", dvs den største og mest utbredte avis skrevet på norsk og engelsk. En kan finne den på mikrofilmruller på Nasjonalbiblioteket.

 

Hvor deres eventuelle kirkebøker er aner jeg ikke noe om, dog bør vel Brooklyn Library vite noe om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for tips. I fjor var jeg på hoved biblioteket i NY på Manhatten og der har de

en egen avdeling for slektsforskning. Jeg vet om et annet sted (kommer ikke på navnet)

som også har mikrofilmer i NYC. Fant Greenwood cemetery i Brooklyn, der er det mulig

å søke på navn. Fant både George og Petra Andersen, men uten fødselsdato så vet

jeg ikke om det er dem. Er nå på lista over steder å besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Solås, har du full tilgang til http://stevemorse.org/ og kunne du i så fall være så snill å se under New York Passenger List 1820-1957 om H. Athmer er han som reiste med SS "Hamburg" fra Dover den 8. Juli 1904 til New York? Under H. Athmer står Mrs. Athmer. Hva står det om henne?

Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder et anløp fra 1874, så det er nok ikke "dine" folk:

 

Name: Mrs. Athmer Arrival Date: 23 Jun 1874 Birth Year: abt 1848 Age: 26 Gender: Female Ethnicity/Race­/Nationality: German Place of Origin: Germany Port of Departure: Liverpool, England Destination: United States of America Port of Arrival: New York Port Arrival State: New York Port Arrival Country: United States Ship Name: Russia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei, de hørte til Our Saviour's Lutheran i Brooklyn. George Anderson var fra Barbu.

 

http://www.norwegianamerican.com/neighborhood/150-years-of-service-with-our-saviours/

 

Name:  Gunnar Gulliksen

Gender:           Male

Birth Date:       9 mai 1879 (9 May 1879)

Baptism Date:  2 jun 1879

Baptism Place: Barbu, Aust-Agder, Norway

Father: Anders Gulliksen

Mother:           Elen Andersdatter

 

Name:  Gunder Andersen

Gender:           Male

Event Type:     Marriage

Birth Date:       9 May 1879

Birth Place:      Arendal, Norge

Marriage Date: 15 Sep 1900

Marriage Place:           Brooklyn, New York, USA

Father: Anders Gulliksen

Mother:           Elia Andersen

Spouse:           Petra Sather

Church Name: Our Saviour's Lutheran

Church Location:        Brooklyn, New York

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name:  Ellen Gladys Andersen

Event Type:     Baptism

Birth Date:       20 Jan 1905

Baptism Date:  25 Dec 1905

Baptism Place: Brooklyn, New York, USA

Father: Gunnar Andersen

Mother:           Petra Sather

Church Name: Our Saviour's Lutheran

Church Location:        Brooklyn, New York

 

Name:  Harold Andersen

Event Type:     Baptism

Birth Date:       7 Sep 1907

Baptism Date:  21 Sep 1910

Baptism Place: Brooklyn, New York, USA

Father: George Andersen

Mother:           Petra Louise Sather

Church Name: Our Saviour's Lutheran

Church Location:        Brooklyn, New York

 

Name:  Oscar Andersen

Event Type:     Baptism

Birth Date:       13 Dec 1909

Baptism Date:  25 Aug 1916

Baptism Place: Brooklyn, New York, USA

Father: George Andersen

Mother:           Petra Sather

 

 

Name:  George Andersen

Event Type:     Baptism

Birth Date:       15 Apr 1901

Baptism Date:  14 Feb 1902

Baptism Place: Brooklyn, New York, USA

Father: Gunder Andersen

Mother:           Petra Sotter

Church Name: Our Saviour's Lutheran

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kilde har du brukt for å finne dåpene til barna??? Jeg har selv flere som familiemedlemmer som jeg ønsker å finne i Brooklyn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stine

Takk for opplysningene. Jeg var en tur i Municipal Archives i New York og fikk kopi av vielsesattest. Så jeg hadde allerede opplysningene, men takk for at du tok deg tid til å se etter mine slektninger. Det som nå er mitt problem er hvor det blir av Petra. I folketelling for 1910 Brooklyn så er de der alle sammen, men i folketelling 1920 så er ikke Petra der lenger. Nå har George fått ny kone Catharine. Har ikke klart å finne Petra som død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.