Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Jacob Swante død 1622 i Åmot Hedmark


Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Det sies at han ble født i Pommern i Niedersachsen i Tyskland i 1560 eller 1592

Hans sønn Lasse(Laurits) Swante ble residerende kapellan i Ytre Rendal og bodde på Søndre Høye til sin død i ca. 1676. Han ble sinnsyk av syfilis i ca. 1666.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en del søk i Google og i Wangensteen's scannede materiale fant jeg ut at Jacob Svante var luthersk prest i Stor Elvdal fra 1592-1622. Fremkommer i boken "Stor-Elvdal ved Ivar Sæter" på side 96

I Norske Rigs Registrander III 1582-1602 navnebok fremkommer at bispen i Oslo skal forhjelpe herr Jacob Svante med første kallet som vacerer ledig i stiftet.

 

Jeg håper noen har noe mer om hans opphav og etterkommere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor-Elvdal var anneks til Åmot prestegjeld i Østerdalen, og det var i Åmot Jakob var prest 1592-1622. Han var også utsending for presteskapet ved kongehyllingen 1610. Han var født i Stargard i Pommern, i dagens Polen. Han skal ha vært den første reformatoriske prest i Åmot som har fått almuen til noen lydighet. Hans enke ble gift med etterfølgeren i embetet, som også ansatte stesønnen som kappelan i Rendalen annex, Lauris Swante - også kjent som den vanvittige kapellan. Dennes sønn Jakob ble gårdbruker på Høye i Rendalen og bondelensmann. Et rikholdig skifte og stor etterslekt.

 

Jakob Swante de var trolig gift med en datter av Elverumspresten Laurits Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppdatering og info.

Jacob Swante var også en anfar til meg dersom jeg har notert rette aner. Ola Jacobsen Høye, 1692-1755 var sønn til lensmann Jacob Larsen Høye og rekkefølgen blir til meg Kari Olsdatter Mømb(Utstu) 1725-1800(gift til Fonnås), Kari Jensdatter Fonnås 1755-1835(ble brukerkone på Utstu Haugset), Peder Olsen Haukset 1785-1863 og Kari Pedersdatter Haukseth f. 11.4.1818. Hun var min 2xtipp oldemor og ble gift til Auststun Vestre Hokkåsen i Brandval. Hun emigrerte til Winsconsin med sin mann og en datter den 21.5.1880. Noen av hennes barn var allerede reist over. Hennes sønn Josef Gerhart Olsen Hokkåsen, f. 22.3.1857 emigrete til Wisconsin den 2.5.1879 og forlot sin sønn min oldefar som ble født uekte på Brandval 26.3.1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor du har det fra at kapellanen ble sinnsyk av syfilis. Sinnsykdom er vel ingen spesielt vanlig følgetilstand av syfilis? Og leser du Breda Bull, har han en helt annen forklaring på sinnsykdommen til Lasse Swante.

 

Og til Reidar - ja, den debatten du viser til er på siden av dette temaet. Ikke er den særlig god heller - den gjengir i all hovedsak opplysninger fra Rendalsbøkene, på tross av at disse er supplert og korrigert i andre debatter her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Sinnsykdom er vel ingen spesielt vanlig følgetilstand av syfilis?

 

Nå skal ikke jeg påta meg å diagnostisere kapellan Lasse Swante, men bare påpeke at blant årsaker til 'sekundær' psykose finner en også syfilis på listen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykose

(se under 'Generelle medisinske')

 

Forøvrig er visst også Lasse Swante min 7. tipp og istedenfor Kari Jensdatter Fonaas, har jeg søsteren Marit gift med Ola Ludvigsen Myre Finstad (fra Brydalen), deres datter Ingeborg (09.08.1795 - 05.03.1875) og hennes sønn Jens (f. 22.05.1824, død 15.10.1875), som ble lærer i Nittedal.

 

Dette var grenen jeg startet å se på da jeg begynte med slektsgransking i sin tid og det mangler derfor mange primærkilder. Med ujevne mellomrom legger jeg inn primærkildene jeg finner for å verifisere opplysningene fra bygdebøkene fra Øvre og Ytre Rendalen og Storelvdal. Derfor er temaer om disse slektene særdeles velkommen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påta meg å diagnostisere kapellan Lasse Swante, men bare påpeke at blant årsaker til 'sekundær' psykose finner en også syfilis på listen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykose

(se under 'Generelle medisinske')

 

Forøvrig er visst også Lasse Swante min 7. tipp og istedenfor Kari Jensdatter Fonaas, har jeg søsteren Marit gift med Ola Ludvigsen Myre Finstad (fra Brydalen), deres datter Ingeborg og hennes sønn Jens (f. 22.05.1824, død 15.10.1875), som ble lærer i Nittedal.

 

Dette var grenen jeg startet å se på da jeg begynte med slektsgransking i sin tid og det mangler derfor mange primærkilder. Med ujevne mellomrom legger jeg inn primærkildene jeg finner for å verifisere opplysningene fra bygdebøkene fra Øvre og Ytre Rendalen og Storelvdal. Derfor er temaer om disse slektene særdeles velkommen. :)

 

Lasse Swante eller Laurits er i min 11. generation og det blir vel 7. tipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Tjukke slekta, med andre ord.. :D (Jeg får legge inn etterkommerne etter Kari Jensdatter Fonaas.)

 

Hei Anne Lise som in eldste søster også het!

 

Min oldefar var Aksel Emil Gjertsen, f. 26.3.1877 i Brandval nå Kongsvinger d. 17.02.1946 i Oslo. Hans mor var svensk og tilhørte smedslekten Wennerström), min mormor var Emly Lovise Gjertsen, f. 13.7.1898 og d. 6.7.1961 i Oslo, min mor Kitty Emilie Paulsen, f. 21.04.1917, d. 30.3.2003 i Oslo og meg selv f. 1947 i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resten av min linje til Rendalen:

 

Jens Sæmingsen Finstad gift med Anne Olsdatter Bottem (f. 07.03.1840 på Loe i Oppdal - 13.05.1887 i Nittedal) var foreldrene til min oldefar, Olaf Sofus Finstad, (27.02.1866 i Nittedal - 23.11.1951 i Oslo). Hans datter Mimmi Aurora Jensine Finstad (04.07.1894 i Aker - 16.04.1962 i Oslo) var min mormor og Alfhild Synnøve Finstad Jacobsen gift Olsen (30.10.1913 i Aker - 09.09.1991) min mor og jeg er født i 1951 i Oslo.

 

Jens Finstads far var Sæming Knudsen Nordistu Haugset (1798 - 06.06.1850 på Myre Finstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått rett, er jeg syvmenning med moren din. I tillegg finner BK ut at vi har flere slektsrelasjoner lenger bakover. (10-12-menninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har forstått rett, er jeg syvmenning med moren din. I tillegg finner BK ut at vi har flere slektsrelasjoner lenger bakover. (10-12-menninger).

 

Det er nok riktig det du sier. Har du tatt en autosomal test hos eksempelvis FTDNA? Jeg har tatt testen og har fått treff med en ifra Prydz ætten fra Røros hvor vi har flere felles aner ifra Rendalen ifra min 9 generasjon og utover til min 12. generasjon. De felles anene er fra Nordset, Mømb, Grindflekk, Hangård og Undset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fortsatt på hvor du har opplysningen om at Lasse Swante hadde syfilis i fra.

 

Dersom det er meg du sikter til så er ikke det noe jeg har tatt ut av luften og funnet på, men det har stått skrevet ett eller annet sted som jeg ikke kommer på i øyeblikket. Det er kun sitert ifra annen nedtegning og ikke noe jeg kan gå god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kunne finne kilden for det. Den eneste beskrivelsen av sinnssykdommen hans som jeg har sett, er i Jakob Breda Bulls bok Blaafjell (også han som skrev Rendalsbøkene), og der er forklaringen en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kunne finne kilden for det. Den eneste beskrivelsen av sinnssykdommen hans som jeg har sett, er i Jakob Breda Bulls bok Blaafjell (også han som skrev Rendalsbøkene), og der er forklaringen en helt annen.

 

Etter en del søk fant jeg ut at jeg kom over det med syfilis I Geni. Lasse Jacobsen Swante ble registrert av Johannes Rye Røste den 25. august 2008 så det er bare å søke i google og lese teksten som er lagt inn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.