Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg og Peder, husfolk på Øre i Fåberg


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Ingeborg og Peder som var et husmannspar på Øre i Fåberg De fikk sønnen Peder Pedersen født 27 jul 1826. I kirkeboka står bare fornavnet til foreldrene. Hvem var Ingeborg og Peder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg slitt med lenge uten å finne noen løsning.

 

Ossleiv: Ved den konfirmasjonen du viser til bor vedkommende på Øre, så jeg tror dette er rett person uten at jeg kan være sikker. Da heter mora Torgersdatter. Farens navn er vanskeligere. Når jeg ser på håndskrifta til presten, så synes det på stå Peder Larsen, men er langtfra trygg på at det er riktig lest.

 

Da blir vel ditt ektepar Berit ikke rett, men jeg er dårlig på dette og tar imot all hjelp jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette konfirmasjon til Peder tro,nr.73.

 

http://www.arkivverk...70131650536.jpg

 

Usikker på hva det står på foreldre,men kan det stå Ingeborg Haagensdtr. på mora?

 

Jeg synes det står Engborg Torgersdatter som mors navn. Da kan dette paret som gifter seg i 1817 kanskje være aktuelt? En caut. er fra Øre:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9276&idx_id=9276&uid=ny&idx_side=-332

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603620699.jpg

 

Peder Halvorsen fra Aasen i Biri og Ingebor Torgersdatter Røne viet 26. nov 1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivnett Oppland gir disse barna til Peder og Ingebor v/Øre:

 

År: Født: Fornavn: Foreldre: Slektsnavn: Bosted (Far/Mor)

+

1828 20.10.1828 Christian Peder Ingebor Øre, v/

+

1821 04.12.1821 Even Peder Ingebor Øre, v/

+

1823 04.11.1823 Karen Peder Ingebor Øre, v/

+

1825 27.07.1826 Peder Peder Ingebor Øre, v/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynlig at disse to barna hører til samme paret som #7 ettersom mor er fra Røne ved vielsen. Siden første barnet døpes Hans, er kanskje fars patronym ved vielsen feil; Halvorsen skal kanskje være Hansen? jfr fars navn ved Peders konfirmasjon.

 

År: Født: Fornavn: Foreldre: Slektsnavn: Bosted (Far/Mor)

+

1818 28.12.1818 Hans Peder Ingebor Rønne, v/

+

1821 13.03.1821 Torger Peder Ingebor Rønne, v/

 

REDIGERT: Beklager, dette ble feil: Torger f 1821 og Even f 1821 v/Øre må ha forskjellige foreldre. Gikk nok for fort fram her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.