Gå til innhold
Arkivverket

Henrik Henriksen Grue/Nyskoga


Jørn Skaarud
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg leter etter forfedre etc av Henrik Henriksen født 1866.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f70423&gardpostnr=662&personpostnr=4246&merk=4246#ovre

 

Jeg finner at hans mor heter Anne Sveinsdatter, tydligvis er hennes mann/Henriks far borte. HUn har giftet seg på "nytt?" med Daniel Mikkelsen. Noen som kan hjelpe meg med denne infoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik er født 5/8-1866 i Norra Ny forsamling og døpt 14/8. Han var oägta född av foreldrene: dräng Henrik Henriksson og Anna Svensdotter på Södra Wiggen.

 

Legger ved husforhør 1866-1870 side 111 Södra Wiggen. Der Henrik f 16/1-1831, Anna f 27/11-42 og sønnen Henrik f 5/8-1866 bor. Henrik f 1831 er syk står det, så det er jo mulig at han dør.

 

Legger ved husforhøret da det fremkommer en del familie av Henrik f 1831 der.

post-445-0-16377900-1335607836_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige er det abbonnement man må kjøpe, det ligger ikke fritt tilgjengelig på nett som det gjør her. Men kjøper du abbonnement så har du det tilgjengelig. Du får kjøpt abbonementer, både lange og helt ned til et par timer.

 

Kopien jeg la ved er hentet fra http://www.arkivdigital.se/ Ellers finnes det 2 steder til som tilbyr abbonnementer: www.svar.ra.se og www.genline.se

 

Jeg har abb på genline og Svar. Om ikke du vil tegne abbonementer, så still videre spørsmål her du, så får du nok svar. Evt kan du sende meg en mail: alenehagen@hotmail.com. Jeg kan godt se litt er for deg senere. Men, gi gjerne noen signaler på hva du ønsker å finne, så er det lettere.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er jeg helt klart interessert i, men kun hvis har mulighet selvfølgelig.

 

Det jeg først og fremst er interessert i er foreldre til Henrik Henriksen og anna sveinsdatter, samt bakover (besteforeldre, oldeforeldre, tipp osv) søsken til Henrik og annas besteforeldre, oldeforeldre, tipp er ikke så aktuelt siden dette er svært tidkrevende. Ett eller annet stedbak i slekten skal den komme fra Finland. Finner du dette kommer det vin i posten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke riktig alt koster her i Sverige, det er en del som er gratis :) . Databasen til Släktdata kan man søke i uten att det koster noe. Så kan man bruke abonnementet mer effektivt til å begynne med. På http://www.slaktdata.org/ finner du også lenker til andre kilder, både gratis og betalingstjenester. Anbytarforum har jeg brukt noen ganger for å finne mine svenske røtter. Det er mange like flinke å vennlige hjelpere der som her.

 

Er det finnkogsslekt du har, er det mye dokumentasjon på disse på forskjellige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke riktig alt koster her i Sverige, det er en del som er gratis :) . Databasen til Släktdata kan man søke i uten att det koster noe. Så kan man bruke abonnementet mer effektivt til å begynne med. På http://www.slaktdata.org/ finner du også lenker til andre kilder, både gratis og betalingstjenester. Anbytarforum har jeg brukt noen ganger for å finne mine svenske røtter. Det er mange like flinke å vennlige hjelpere der som her.

 

Er det finnkogsslekt du har, er det mye dokumentasjon på disse på forskjellige steder.

 

Fint du korrigerte meg der, for selvfølgelig Slektdata bl.a er et fint hjelpemiddel. Når jeg svarte så tenkte jeg mer på kirkebøker, husforhør osv, men skulle jo selvfølgelig tatt med slektdata. Fint at vi supplerer hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg kan titte litt. Da blir det litt senere utover kvelden og i morgen. Ikke noe problem. Når jeg ser litt mer på slektdata, så ser det ut for meg som at Norra Ny ikke er med der. Ellers hadde det vært et fint sted for deg og begynnt å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.fennia.nu er SKogfinsk Genealogi sin side. Her finner du en hel del om skogfinner. Her finnes også avskrifter av KB for Norra Ny, men da må du være medlem.

Endret av Berit Gullbekk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har finsk slekt ifra Svensk Finnskog og i svenske trykte kilder fvremkommer at svenskene ikke døpte sine barn for Henrik eller Pål iallefall på 1600 og 1700 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer hva jeg har funnet så langt. Så kommer det nok mer etterhvert. Jeg leter videre, men kommenter gjerne om det er spesielle ting du videre er interessert i.

 

Alle steder her er i Norra Ny, om jeg ikke har skrevet noe annet.

 

Født 27/11-1842 døpt 22/1-43 ANNA. Foreldre: i N. Wiggen Sven Olsson og Mari Mattsdotter.

 

Husforhør 1841-1848 s 296, 1848-1852 s 91 og 1853-1861 s 94 Svenshøjden u/Norra Wiggen

Sven Olsson f 1791 Kringsberg (Vet ikke enda om det er i Norra Ny). Lånar hus, sjuklig og ofta sengliggande.

Hustru Karin Mattsdotter f 1808 N.Wiggen

st.dotter Maria Mattsdotter f 10/2-1826 N. Wiggen

Sven og Karins barn, alle f. i N. Wiggen:

Sven 24/2-37. I flg Emibas emigrerer han 8/11-63 til Grue, Hedmark.

Olof 9/10-39. I flg Emibas emigrerer også han 8/11-63 til Grue.

Anna 27/12-42. I flg Emibas emigrerer hun 20/11-63 til Grue.

Mattes 18/5-45, død 16/6-51

Berthe 10/7-48, død 13/11-56

Mathes 25/5-52

 

********************************************************

Født 29/3-1808 døpt 15/4 KARI (døpt i Östmark). Foreldre: i Svenshøjden Matts Jansson og hustru Britta Andersdotter.

 

Husforhør Svenshøjden u/Viggen 1805-1812 og 1812-1820 s 123.

Gifta drengen Mattis johansson f 1769 Norge. Død 1811

hustru,strykes så og det skrives enke Britta Andersdotter f 1768 i N. Viggen.

Barn:

Gertrud 1802. Ej adm. Til Dalby 1818 attest 22/4-19.

Anniken / ___? 1804

Kari 29/3-1808

Anders 3/11-1811. Tror det står at han er død i 1815.

 

Det virker på husforhørene som det også bor litt annen familie på de samme plassene, men de har jeg ikke studert mer nøye enda. Jeg har lagret alle kopiene, så vil du titte på de så send meg en mai, så sender jeg deg kopiene.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født i norra ny. Det står en strek på fødsels og dåpsdato. Jeg kan anta at det da gjelder samme dato som dåpen før, i såfall er han født 16/1-31 (og det vet vi jo at han er) og døpt 19/1 HINDRIK. Foreldre: s.Viggen Hindrik Hindriksson og Karin Mattsdotter.

 

Husforhør 1833-1837 s 145, 1841-1848 s 285 og 1848-1852 s 78 S. Viggen:

Brukare lille Hindrik Hindriksson f 2/5-1794 s.viggen. I husforhøret 1848-1852 står det flg anm om han: Ligger sjuk. Har benrøta. Ej adm

hustru Karin Mattsdotter 5/5-1794 s.viggen

Barn:

Hindrik 16/1-31

Kerstin 22/1-33 død1/3-33

Mattes 2/8-35

 

Det virker ikke som det blir flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Som jeg sa det kommer litt etter litt. Det er så mye godvær om dagen at det blir jo ikke så mye pc tid da. Må nyte godværet litt. Men, har du noen dager så skal du se det kan bli litt å finne.

 

Det begynner å bli en del navner her. Trekker opp en liten aneliste jeg, så gjenfinner du navnene ut fra den tenker jeg.

 

1. Henrik Henriksson f 5/8-1866

2. Henrik Henrikksson f 16/1-31

3. Anna Svensdotter 27/11-42

4. Hindrik Hindriksson 8/5-1794 (har feilaktig skrevet 2/5 tidligere)

5. Karin Mattsdotter 5/5-1794

6. sven Olsson f 1791

7. Karin Mattsdotter f 1808

8 Hindrik Thomasson f 1769

9. Kjerstin Hindriksdotter f 1769

10. Mattes Henriksson f 1755

11. Marit Andersdotter f 1768

12. ?

13. ?

14. Matts Johansson f 1769

15 Britta Andersdotter f 1768 **************************************************************************************************************************************

Du nevnte tidligere noe om Finland. Det dukker faktisk opp noe finsk på det jeg kommer med her i dag. Men, jeg må si at jeg forstår ikke hvorfor og hvordan det dukker opp og dermed ikke betydningen av det. Skal forklare deg hvorfor når jeg kommer til det.

 

Fortsatt er alle stedsnavn her i Norra Ny om jeg ikke har skrevet noe annet.

 

I husforhørene 1800-05 s 121, 1805-12 s 120, 1812-20 s 120, 1820-25 s 351 og 1825-29 s 120 på S. Wiggen finner jeg flg familie:

 

Hindrik Thomasson f 1769. Fødestedet leser jeg til Kärnberg el.l, og jeg er ikke sikker på om det er i Norra Ny eller et annet sted. Han dør den 19/9-1826 av Kolikk og gravlegges den 1/10. I husforhøret 1820-1825 står det innført at han var innflyttet fra Hämalainen. Det jeg ikke forstår er at han burde i såfall finnes utflyttet til Finland på et tidligere tidspunkt, men det gjør jeg altså ikke. Han finnes jo på S.Wiggen i mange år og det dukker ikke opp noe utflytting, så kommer det plutselig en info om innflytting. Ut av fødestedet jeg har tolket får jeg ikke noe følelse av at det er noe Finsk i det heller. Så jeg vet ikke rett og slett. Kan det være at familien hans er finsk eller flyttet til Finland, ren gjetning. Får heller ikke noe følelse av noe Finsk i navnet hans. Kanskje noen Finland kyndige har noen ideer ?

Kerstin Hendriksdotter f 1769. I husforhøret 1820-1825 så er det samme for hennes vedkommende. Innflytting fra: Karuainen. Av samme årsaker som ektemannen forstår jeg heller ikke dette helt.

Deres barn:

Valborg 1792

Henric 8/5-1792. Adm 1818. har en flytting til Fryksände i 1813 men kommer hjem igjen allerede året etter. Fra da blir han på Wiggen. Når faren dør så er det fra da av han som er bruker av plassen, hans mor og søsken blir boende der sammen med han. Etterhvert vet vi jo at han gifter seg og da blir boende på plassen.

Karin 1796. adm 1815, flytter samme år til Degerberg.

Marit 30/3 1799. Flytter til S. Flatåsen i 1816

Kerstin 1803

Thomas 1/5-1806

Karin 7/8-1807

Anna f 2/4-1809. Død 20/4-1818 av smittkopper og gravlagt 26/4.

 

Sammen med dem bor også Hindrik thomassens far:enkemand Hinrik Ersson f 1738. Død 1808

 

Du har sikkert allerede lagt merke til at det er utrolig mange Hendrik/Hindriksson/dotter her. Forvirrende mange skulle nesten tro det er en i hver familie.

 

Som jeg har sagt tidligere. Det finnes mer familie på de enkelte husforhør sider som jeg ikke har tatt med er. I og med at det har vært såpass mye å finne, så tror jeg det hadde blitt langt og uoversiktelig for deg om jeg hadde tatt med absolutt alt her. Så jeg har tatt med familiene til dine. i de tilfellene hvor det bor andre på samme plass og som viser seg og være søsken med sine egne familier f.eks så har jeg ikke tatt med det. Men, har du lyst på kopiene så sier du fra. Da trenger jeg i såfall mailadressen din.

 

Finner jeg mer nytt, så oppdaterer jeg også anelisten i starten av dette innlegget. Da redigerer jeg dette innlegget her, og legger inn nye navn i anelisten.

 

Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

Jo her er vi i Finnskogene, både geografisk og med navnene. Henrik, Karin, Mats er ofte brukt i de familiene jeg har oversikt over. Norra Ny nevnes av de som har forsket på Finnskogs familiene, søk på Gotlund og Jarl Ericson. Carl Axel Gotlund reiste rundt i området på 1821-22 tallet og samlet informasjon om finnene (se http://sv.wikipedia....l_Axel_Gottlund). Jarl Ericson har skrevet noen bøker om slektene. Jeg har en selv, men den dekker ikke området Norra Ny.

 

Anne Lene, du skriver "Hindrik Thomasson f 1769. Fødestedet leser jeg til Kärnberg el.l," kan det være Tjärnberget? Les her http://www.nordvarml...page.php?id=939 (rettelse: når jeg leser alt som står, så ser jeg att det også skrives Kärnberg)

 

Det er som Anne Lene skriver "feil" årstid til å drive slektsforskning :), men jeg håper att mine små tips gjør att du kommer videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et par av sidene her jeg, så kan jo noen hjelpe meg å bli sikker på hva som står på f.stedet.

 

Helt feil årstid er det aldri, man må jo holde på litt. Men, for mitt vedkommende så blir det gjerne litt på morgen og kveld, også er det ut i godværet på dagen. Så det kommer kanskje mer litt etter litt otover i dagene som kommer.

 

Som du sier Nils. Det vrimler av de navnene du nevner.

post-445-0-34564400-1335861903_thumb.jpg

post-445-0-25665900-1335861928_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg satt inn 2 navn til på anelisten. Nr 10 og 11.

 

Husforhør 1805-12 s 122, 1812-20 s 122, 1820-25 s 363, 1825-29 s 124 på Tysketorp u/ viggen. Fortsatt er alle stedsnavn i Norra Ny om jeg ikke skriver noe annet.

 

måg. landsv Mattes hinriksson f 1755 Dalby. Har varit feltjägare. Her står også navnet Velelänen

hustru Marit Andersdotter f 1768

barn:

Ingri 1787 til Fryksdalen 1808, attest 8/7-1807

Henrik 1789

Marit 1790. Til Østmark 07

Karin 1794

Anders 8/11-1798

Anna 1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.